OZCAN AKYOL
Onderzoek:
jongere wil geen
seks met roker
Kennisgeving procedure
Ontwerp-Luchtvaartnota
6
Column
Wat de coronacrisis ons
heeft gebracht, is dat we
essentiële sectoren in de
samenleving - van het onderwijs
tot de zorg en van ordehandhavers
tot wetenschappers - veel meer
zijn gaan waarderen, omdat we nu
zien dat zij sleutelrollen vervullen
in het alledaagse leven. Los van
alle ellende die het virus ons ople
verde, opende het ook onze ogen:
er werd ons een spiegel voorge
houden over het functioneren van
onze systemen. Eén ding is duide
lijk: de mensen die de meeste
waardering verdienen, in vorm
van goede lonen, worden al jaren
gepakt door verschillende overhe
den.
Iets anders wat nu aan de opper
vlakte komt: de erbarmelijke om
standigheden in verschillende
slachthuizen, waar vaak goedkope
arbeidskrachten uit het buiten
land werken. In Groenlo is om en
nabij 20 procent van het personeel
op de vloer besmet door het virus.
Wie een beetje praktisch naar
deze kwestie kijkt, zou kunnen
zeggen dat ze hard op weg zijn om
in het slachthuis aldaar groepsim-
muniteit op te bouwen. Maar dat
is natuurlijk allemaal gekkigheid.
Wat deze schokkende cijfers laten
zien, is dat een wezenlijk pro
bleem, dat wel degelijk in het ver
leden door politici is aangekaart,
op geen enkele manier daadkrach
tig werd aangepakt. Namelijk: ar
beiders uit Oost-Europese landen
worden bij ons als beesten behan
deld. Ze slapen in veel te kleine ka
mers, reizen hutjemutje in over
volle bussen en staan op elkaar ge
pakt in fabriekshallen, en dat alle
maal tegen een povere
vergoeding.
De coronacrisis
heeft ons gecon
fronteerd met ons
zelf. Als het gaat om
onze morali
teit, in re
latie tot
hoe we met onze goedkope ar
beidskrachten omgaan, kunnen
we gerust vaststellen dat in Neder
land elke vorm van beschaving ver
is te zoeken. Ik hoor u nu al mom
pelen: alsof dit allemaal in andere
landen niet gebeurt. En dat is een
valide punt. Alleen willen wij ons
juist onderscheiden van die an
dere regeringen door wel de waar
digheid van een mens te laten pre
valeren boven het belang van de
economie.
Die laatste discussie wordt de
laatste tijd vaker gevoerd. Zijn
broze mensenlevens minder
waard dan een gezond financieel
stelstel? Je zou hopen van niet.
Maar de wanpraktijken in de
slachthuizen bewijzen andermaal
dat het in de praktijk vaak nét iets
anders ligt.
Oost-Europese
arbeiders worden als
beesten behandeld
Twee derde van de oudere jonge
ren heeft liever geen seks met ie
mand die rookt, toont onderzoek
aan van I&O Research in op
dracht van de Gezondheidsfond
sen voor Rookvrij (Hartstichting,
KWF, Longfonds). Zo'n 85 pro
cent van de kinderen tussen de 12
en 15 jaar heeft voorkeur voor een
verkering die niet rookt.
Een paffende leeftijdsgenoot is
totaal niet stoer, stellen vier op de
vijf jongeren ook. Sterker nog: iets
meer dan de helft van de j eugd (55
procent) vindt dat sigaretten ver
boden kunnen worden. Zelfs on
der de rokers steunt ruim een
derde dat idee.
Staatssecretaris Blokhuis
(Volksgezondheid) is tevreden.
,,Dit onderzoek biedt niet alleen
goede raad voor jongens en meis
jes die graag verkering willen,
maar het bevestigt vooral dat de
rookvrije generatie snel dichterbij
komt. Wat mij betreft kan dat na
tuurlijk niet snel genoeg gaan.''
De komende maanden worden
antirookmaatregelen doorge
voerd. Zo worden schoolterrei
nen tot en met die van universi
teiten per 1 augustus rookvrij en
krijgen sigaretten per 1 oktober
een neutrale verpakking.
,,Fantastisch om te zien dat jon
geren rookvrij omarmen en dat
niet-roken de norm is'', zegt
Roken is totaal
niet stoer, vinden de
meeste jongeren
Michael Rutgers, voorzitter van
Gezondheidsfondsen voor Rook
vrij. ,,Nu raken wekelijks nog
honderden kinderen verslaafd
aan roken en de resultaten van dit
onderzoek wijzen erop dat dit
aantal omlaag kan gaan door het
duurder worden van tabak.''
Jongeren denken massaal dat
het duurder maken van sigaretten
ervoor zorgt dat ze stoppen. Zes
op de tien jongeren haken af bij
een prijs van 10 euro, wat een
pakje al in 2023 moet kosten. Nu
kosten sigaretten 8 euro.
Rijksoverheid
donderdag 28 mei 2020
GO
^0 @OzcanAkyol
Slachthuizen
Van vrijdag 29 mei tot en met donderdag 9 juli 2020 kunt u uw zienswijze geven over de Ontwerp-
Luchtvaartnota, het bijbehorende plan-milieueffectrapport (plan-MER) en de passende beoor
deling. In deze kennisgeving leest u hoe u dat kunt doen.
Met de Ontwerp-Luchtvaartnota 2020 - 2050 zet het kabinet de nieuwe koers uit voor de luchtvaart.
Vier publieke belangen staan hierin centraal:
veilige luchtvaart in de lucht en op de grond; goede verbindingen met de belangrijke bestemmingen in
de wereld; verbeteren van de leefomgevingskwaliteit en verminderen van het klimaateffect.
Het kabinet wil dat de luchtvaart klaar is voorde toekomst.
Binnen heldere kaders kan de luchtvaart zich blijven ontwikkelen. Hierbij past ook een duidelijke
regierol voor de Rijksoverheid en transparante participatie waarin alle belangen worden mee
genomen.
U kunt reageren op de volgende documenten:
1. De Ontwerp-Luchtvaartnota: daarin staat de visie van het kabinet op de toekomst van de Lucht
vaart tot 2050.
2. Het plan-MER: deze is opgesteld door een onafhankelijk consortium bestaande uit Royal
HaskoningDHV, Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum en Buck Consultants International en
beschrijft de effecten van het voorgenomen beleid voor de leefomgeving en de economie.
3. De passende beoordeling: deze is opgesteld door Royal HaskoningDHV en beschrijft de effecten
van het voorgenomen beleid op de Natura 2000-gebieden.
Hierover kunt u aangeven:
- Wat vindt u van de beleidskeuzes in de Ontwerp-Luchtvaartnota?
- Wat u mist als belangrijk aandachtspunt in de Ontwerp-Luchtvaartnota of in de effectrapporten.
- Eventuele onjuistheden in de documenten.
Jongeren beschouwen rokers
als paria's. Het leeuwendeel
wil liefst niet met een roker
naar bed en vindt een sigaret
opsteken verre van stoer, blijkt
uit nieuw onderzoek. De meer
derheid van de jeugd is voor
een totaalverbod op roken.
Edwin van der Aa
Den Haag
GELEGENHEID OM INFORMERENDE VRAGEN TE STELLEN
Om iedereen goed te informeren bieden wij u graag de gelegenheid om vragen te stellen
over de ter inzage liggende stukken voordat u een zienswijze indient. Dit kan bij voor
keur online via www.luchtvaartindetoekomst.nl. Mocht u niet in de gelegenheid zijn om
uw vraag digitaal in te dienen, dan kunt u dit telefonisch doen via telefoonnummer 030 275 96 20.
Wij vragen u om uw vraag van 29 mei tot 25 juni 2020 in te dienen zodat u het antwoord op
uw vraag mee kunt nemen in uw zienswijze. Voor de beantwoording van uw vraag zult u worden
gebeld door een van onze projectmedewerkers of een uitnodiging ontvangen om deel te nemen
aan een webinar. Wij streven ernaar om uw vraag binnen een week te beantwoorden.
In het geval u voor een webinar wordt uitgenodigd kan dit langer duren.
UW ZIENSWIJZE IS WELKOM
Uw zienswijze indienen kan op 3 manieren. U ontvangt altijd een ontvangstbevestiging.
DIGITAAL
Bij voorkeur ontvangen wij uw zienswijze via:
www.platformparticipatie.nl/luchtvaartnota (let op: vanaf vrijdag 29 mei 2020
kunt u een zienswijze indienen op dit project).
MONDELING
Telefonisch tijdens kantooruren via telefoonnummer 070 456 89 99.
POST
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Directie Participatie
o.v.v. Luchtvaartnota
Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
DOCUMENTEN BEKIJKEN
Alle documenten staan op: www.platformparticipatie.nl/luchtvaartnota.
Op papier kunt u de documenten van vrijdag 29 mei tot en met donderdag 9 juli 2020
tijdens reguliere openingstijden bekijken:
- Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat,
Rijnstraat 8, Den Haag (alleen op afspraak, telefoon 070 456 89 99).
Daarnaast kunt u de documenten op alle provinciehuizen inzien.
NB: In verband met de kabinetsmaatregelen ter bestrijding van het coronavirus COVID-19 kan
het voorkomen dat niet alle inzagelocaties open zijn. Ook kunnen beperkte openingstijden
gelden of moet u een afspraak maken wanneer u documenten wilt inzien. Houd hier rekening
mee en neem vooraf telefonisch contact op met de locatie om te vragen of u daar terecht kunt.
Wilt u een papieren exemplaar van de documenten hebben?
Neem dan contact op via telefoonnummer 070 456 89 99 of stuur een e-mail naar:
info@platformparticipatie.nl.
INFORMATIE
Meer informatie over de Ontwerp-Luchtvaartnota en andere luchtvaartonderwerpen vindt u op:
www.luchtvaartindetoekomst.nl. Vragen over de procedure? Telefoon 070 456 89 99.
WAT GEBEURT ER MET UW ZIENSWIJZE?
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat analyseert alle zienswijzen en weegt ze af.
De reactie op de zienswijzen kunt u lezen in de Nota van Antwoord die eind 2020 wordt
uitgebracht bij publicatie van de definitieve Luchtvaartnota. Indieners van een zienswijze krijgen
hiervan een bericht.