OZCAN AKYOL Onderzoek: jongere wil geen seks met roker Kennisgeving procedure Ontwerp-Luchtvaartnota 6 Column Wat de coronacrisis ons heeft gebracht, is dat we essentiële sectoren in de samenleving - van het onderwijs tot de zorg en van ordehandhavers tot wetenschappers - veel meer zijn gaan waarderen, omdat we nu zien dat zij sleutelrollen vervullen in het alledaagse leven. Los van alle ellende die het virus ons ople verde, opende het ook onze ogen: er werd ons een spiegel voorge houden over het functioneren van onze systemen. Eén ding is duide lijk: de mensen die de meeste waardering verdienen, in vorm van goede lonen, worden al jaren gepakt door verschillende overhe den. Iets anders wat nu aan de opper vlakte komt: de erbarmelijke om standigheden in verschillende slachthuizen, waar vaak goedkope arbeidskrachten uit het buiten land werken. In Groenlo is om en nabij 20 procent van het personeel op de vloer besmet door het virus. Wie een beetje praktisch naar deze kwestie kijkt, zou kunnen zeggen dat ze hard op weg zijn om in het slachthuis aldaar groepsim- muniteit op te bouwen. Maar dat is natuurlijk allemaal gekkigheid. Wat deze schokkende cijfers laten zien, is dat een wezenlijk pro bleem, dat wel degelijk in het ver leden door politici is aangekaart, op geen enkele manier daadkrach tig werd aangepakt. Namelijk: ar beiders uit Oost-Europese landen worden bij ons als beesten behan deld. Ze slapen in veel te kleine ka mers, reizen hutjemutje in over volle bussen en staan op elkaar ge pakt in fabriekshallen, en dat alle maal tegen een povere vergoeding. De coronacrisis heeft ons gecon fronteerd met ons zelf. Als het gaat om onze morali teit, in re latie tot hoe we met onze goedkope ar beidskrachten omgaan, kunnen we gerust vaststellen dat in Neder land elke vorm van beschaving ver is te zoeken. Ik hoor u nu al mom pelen: alsof dit allemaal in andere landen niet gebeurt. En dat is een valide punt. Alleen willen wij ons juist onderscheiden van die an dere regeringen door wel de waar digheid van een mens te laten pre valeren boven het belang van de economie. Die laatste discussie wordt de laatste tijd vaker gevoerd. Zijn broze mensenlevens minder waard dan een gezond financieel stelstel? Je zou hopen van niet. Maar de wanpraktijken in de slachthuizen bewijzen andermaal dat het in de praktijk vaak nét iets anders ligt. Oost-Europese arbeiders worden als beesten behandeld Twee derde van de oudere jonge ren heeft liever geen seks met ie mand die rookt, toont onderzoek aan van I&O Research in op dracht van de Gezondheidsfond sen voor Rookvrij (Hartstichting, KWF, Longfonds). Zo'n 85 pro cent van de kinderen tussen de 12 en 15 jaar heeft voorkeur voor een verkering die niet rookt. Een paffende leeftijdsgenoot is totaal niet stoer, stellen vier op de vijf jongeren ook. Sterker nog: iets meer dan de helft van de j eugd (55 procent) vindt dat sigaretten ver boden kunnen worden. Zelfs on der de rokers steunt ruim een derde dat idee. Staatssecretaris Blokhuis (Volksgezondheid) is tevreden. ,,Dit onderzoek biedt niet alleen goede raad voor jongens en meis jes die graag verkering willen, maar het bevestigt vooral dat de rookvrije generatie snel dichterbij komt. Wat mij betreft kan dat na tuurlijk niet snel genoeg gaan.'' De komende maanden worden antirookmaatregelen doorge voerd. Zo worden schoolterrei nen tot en met die van universi teiten per 1 augustus rookvrij en krijgen sigaretten per 1 oktober een neutrale verpakking. ,,Fantastisch om te zien dat jon geren rookvrij omarmen en dat niet-roken de norm is'', zegt Roken is totaal niet stoer, vinden de meeste jongeren Michael Rutgers, voorzitter van Gezondheidsfondsen voor Rook vrij. ,,Nu raken wekelijks nog honderden kinderen verslaafd aan roken en de resultaten van dit onderzoek wijzen erop dat dit aantal omlaag kan gaan door het duurder worden van tabak.'' Jongeren denken massaal dat het duurder maken van sigaretten ervoor zorgt dat ze stoppen. Zes op de tien jongeren haken af bij een prijs van 10 euro, wat een pakje al in 2023 moet kosten. Nu kosten sigaretten 8 euro. Rijksoverheid donderdag 28 mei 2020 GO ^0 @OzcanAkyol Slachthuizen Van vrijdag 29 mei tot en met donderdag 9 juli 2020 kunt u uw zienswijze geven over de Ontwerp- Luchtvaartnota, het bijbehorende plan-milieueffectrapport (plan-MER) en de passende beoor deling. In deze kennisgeving leest u hoe u dat kunt doen. Met de Ontwerp-Luchtvaartnota 2020 - 2050 zet het kabinet de nieuwe koers uit voor de luchtvaart. Vier publieke belangen staan hierin centraal: veilige luchtvaart in de lucht en op de grond; goede verbindingen met de belangrijke bestemmingen in de wereld; verbeteren van de leefomgevingskwaliteit en verminderen van het klimaateffect. Het kabinet wil dat de luchtvaart klaar is voorde toekomst. Binnen heldere kaders kan de luchtvaart zich blijven ontwikkelen. Hierbij past ook een duidelijke regierol voor de Rijksoverheid en transparante participatie waarin alle belangen worden mee genomen. U kunt reageren op de volgende documenten: 1. De Ontwerp-Luchtvaartnota: daarin staat de visie van het kabinet op de toekomst van de Lucht vaart tot 2050. 2. Het plan-MER: deze is opgesteld door een onafhankelijk consortium bestaande uit Royal HaskoningDHV, Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum en Buck Consultants International en beschrijft de effecten van het voorgenomen beleid voor de leefomgeving en de economie. 3. De passende beoordeling: deze is opgesteld door Royal HaskoningDHV en beschrijft de effecten van het voorgenomen beleid op de Natura 2000-gebieden. Hierover kunt u aangeven: - Wat vindt u van de beleidskeuzes in de Ontwerp-Luchtvaartnota? - Wat u mist als belangrijk aandachtspunt in de Ontwerp-Luchtvaartnota of in de effectrapporten. - Eventuele onjuistheden in de documenten. Jongeren beschouwen rokers als paria's. Het leeuwendeel wil liefst niet met een roker naar bed en vindt een sigaret opsteken verre van stoer, blijkt uit nieuw onderzoek. De meer derheid van de jeugd is voor een totaalverbod op roken. Edwin van der Aa Den Haag GELEGENHEID OM INFORMERENDE VRAGEN TE STELLEN Om iedereen goed te informeren bieden wij u graag de gelegenheid om vragen te stellen over de ter inzage liggende stukken voordat u een zienswijze indient. Dit kan bij voor keur online via www.luchtvaartindetoekomst.nl. Mocht u niet in de gelegenheid zijn om uw vraag digitaal in te dienen, dan kunt u dit telefonisch doen via telefoonnummer 030 275 96 20. Wij vragen u om uw vraag van 29 mei tot 25 juni 2020 in te dienen zodat u het antwoord op uw vraag mee kunt nemen in uw zienswijze. Voor de beantwoording van uw vraag zult u worden gebeld door een van onze projectmedewerkers of een uitnodiging ontvangen om deel te nemen aan een webinar. Wij streven ernaar om uw vraag binnen een week te beantwoorden. In het geval u voor een webinar wordt uitgenodigd kan dit langer duren. UW ZIENSWIJZE IS WELKOM Uw zienswijze indienen kan op 3 manieren. U ontvangt altijd een ontvangstbevestiging. DIGITAAL Bij voorkeur ontvangen wij uw zienswijze via: www.platformparticipatie.nl/luchtvaartnota (let op: vanaf vrijdag 29 mei 2020 kunt u een zienswijze indienen op dit project). MONDELING Telefonisch tijdens kantooruren via telefoonnummer 070 456 89 99. POST Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Directie Participatie o.v.v. Luchtvaartnota Postbus 20901, 2500 EX Den Haag DOCUMENTEN BEKIJKEN Alle documenten staan op: www.platformparticipatie.nl/luchtvaartnota. Op papier kunt u de documenten van vrijdag 29 mei tot en met donderdag 9 juli 2020 tijdens reguliere openingstijden bekijken: - Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Rijnstraat 8, Den Haag (alleen op afspraak, telefoon 070 456 89 99). Daarnaast kunt u de documenten op alle provinciehuizen inzien. NB: In verband met de kabinetsmaatregelen ter bestrijding van het coronavirus COVID-19 kan het voorkomen dat niet alle inzagelocaties open zijn. Ook kunnen beperkte openingstijden gelden of moet u een afspraak maken wanneer u documenten wilt inzien. Houd hier rekening mee en neem vooraf telefonisch contact op met de locatie om te vragen of u daar terecht kunt. Wilt u een papieren exemplaar van de documenten hebben? Neem dan contact op via telefoonnummer 070 456 89 99 of stuur een e-mail naar: info@platformparticipatie.nl. INFORMATIE Meer informatie over de Ontwerp-Luchtvaartnota en andere luchtvaartonderwerpen vindt u op: www.luchtvaartindetoekomst.nl. Vragen over de procedure? Telefoon 070 456 89 99. WAT GEBEURT ER MET UW ZIENSWIJZE? Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat analyseert alle zienswijzen en weegt ze af. De reactie op de zienswijzen kunt u lezen in de Nota van Antwoord die eind 2020 wordt uitgebracht bij publicatie van de definitieve Luchtvaartnota. Indieners van een zienswijze krijgen hiervan een bericht.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 6