Omscholen
0)
\^m
CORONAVIRUS
Maak staalfabriek Nederlands'
14
PSYCHOLOGELD
Spanje heet buitenlandse toeristen vanaf juli weer
welkom. De lowcost-maatschappijen beginnen in juni zelfs
alweer naar de Spaanse kust te vliegen. Maar zal het genoeg
zijn om de toeristenindustrie (dit jaar) te redden?
Het kabinet wil dat ondernemers zich
aanpassen aan de 'nieuwe werkelijk
heid'. 'Een groot deel van de economie
wordt niet meer zoals die was', waarschuwde
minister Wiebes onlangs op een persconferen
tie. Het nieuwe noodpakket moet ondernemers
dan ook stimuleren om na te denken over een
ander bedrijfsmodel. Zo heeft het kabinet geld
vrij gemaakt voor omscholing. De eigenaar van
een karaokebar kan zich daarvan laten opleiden
tot verpleegster, stel ik me voor.
wat die nieuwe werkelijkheid nu is. Dat komt
onder meer omdat de politiek de 1,5 metereco
nomie en de nieuwe economie, bewust of on
bewust, voortdurend door elkaar haalt. Terwijl
de eerste van toepassing is zolang het virus nog
een bedreiging vormt, en de tweede in het post-
corona tijdperk. Tenminste, dat lijkt mij logisch.
Of is de boodschap dat de 1,5 metereconomie tot
in lengte der dagen de nieuwe werkelijkheid is?
Ook als het virus de toegankelijkheid van de
zorg niet meer in gevaar brengt, en zelf als er
een vaccin is.
Een discotheek is, volgens Wiebes, een voor
beeld van een bedrijf dat zich moet bezinnen op
een nieuwe toekomst. En in een talkshow
noemde hij de kleine cafés. In de 1,5 metereco
nomie is daarvoor inder
daad geen ruimte. Maar
vallen zij ook onder het
gedeelte van de econo
mie dat nooit meer
wordt zoals het was? Mij
bekruipt steeds vaker het
gevoel dat de politiek ons
erop wil voorbereiden
dat feestcafés en disco
theken definitief tot het
verleden behoren. Even
als grote festivals, sport
evenementen en carna
val. Wellicht uit vrees voor een nieuwe pande-
mie of omdat de politiek twijfelt of er ooit een
vaccin komt. Dat wordt niet uitgelegd.
In dezelfde latenightshow voorspelde de mi
nister van Economische Zaken dat zakenlieden
in de nieuwe economie niet meer voor ieder
wissewasje naar de andere kant van de wereld
vliegen. We zijn nu massaal aan het beeldbellen
geslagen en we gaan daar post-corona mee door,
verwacht hij. Moet het luchtvaartpersoneel zich
dan ook laten omscholen? Toch niet, het kabinet
wil KLM dan weer 'kost wat kost' behouden. En
horen die slachterijen, waar nu zoveel virus
uitbraken zijn, nog wel in die nieuwe werkelijk
heid? Het kabinet rept er met geen woord over.
Wat betreft dat omscholen: op dit moment
zijn er grote tekorten in de zorg en het onder
wijs. Maar de vraag is hoe aantrekkelijk die sec
toren blijven wanneer de staatskas leeg is en er
bezuinigd moet worden. Ik betwijfel of een car
rièreswitch naar de semi-overheid op lange ter
mijn wel zo'n slim plan is.
Deze column bewijst het al: er zijn nog zoveel
vragen. Maar de belangrijkste is misschien wel:
hoe kun je je voorbereiden op een nieuwe toe
komst als niemand weet hoe die eruit zal zien?
Het blijft
behoorlijk
schimmig wat
die nieuwe
werkelijkheid
nu is
ING
Air France
KLM
Just Eat
Takeaway
Prosus
askia Schwan,
een Nederlandse
die al tientallen
jaren werkzaam
is in de hotelsec
tor op Mallorca,
heeft er een hard
hoofd in. De luchtvaartmaat
schappijen en touroperators mo
gen hun voet langzaam van het
rempedaal afhalen, maar of het
ook gaat werken moet Schwan nog
zien. Hoeveel buitenlandse toeris
ten zullen zo'n vlucht naar de zon
uiteindelijk boeken?
,,De aanblik hier op Mallorca is
triest nu, ik heb het nog nooit zo
gezien", zegt Schwan. ,,De grote
hotelketens zullen het wel redden,
die gaan ook als eerste weer open",
vervolgt ze. ,,Touroperators plan
nen all-inclusivereizen naar die
hotels, naar resorts waar de toeris
ten tijdens hun verblijf niet buiten
komen. Maar kleine hotels, fami
liebedrijven vaak, ik weet niet hoe
die dit allemaal gaan overleven."
Transavia start op 4 juni de da
gelijkse verbinding naar Malaga
weer op, een week later volgen an
dere bestemmingen als Mallorca,
Ibiza, Alicante, de Canarische Ei
landen, Girona en Barcelona.
Ryanair begint vanaf 21 juni weer
Geen buffet meer,
geen mensen die zich
rond eten verdringen
vanuit Europa op vele Spaanse ste
den te vliegen, concurrent Easyjet
wacht tot 1 juli. En Eurowings
landt nu al dagelijks op Mallorca
met vluchten uit vier Duitse ste
den. Niet dat die laatste toestellen
vol zitten; op een dag stappen in
Palma slechts zo'n vierhonderd
passagiers uit de in totaal achttien
arriverende toestellen. En enkelen
van hen worden direct met de vol
gende vlucht teruggestuurd, om
dat ze niet kunnen aantonen dat
ze een goede reden hebben om
naar het eiland te komen. Al we
ken klagen Duitsers die een
tweede huis bezitten op Mallorca
over dat zij daar niet heen mogen
reizen.
,,Er is druk overleg om dat beleid
te versoepelen voor de buitenlan
ders met een huis hier, maar toe
risten hebben hier nu niets te zoe
ken. Er is nog bijna geen hotel
open", zegt Schwan.
Als Spanje eind juni de de-esca
latie van de lockdown voltooit en
de Spanjaarden zelf zich ook weer
vrij door het hele land mogen be
wegen, zullen ook de grenzen voor
toeristen uit Europa weer open
gaan. Al hamert de Spaanse rege
ring vooral op het belang van het
Volgens Jacques Schraven, voor
malig president-commissaris
van Tata Steel Nederland, moet
het staalfabriek worden losge
weekt van het Indiase moeder
bedrijf Tata: ,,Ik zou het prachtig
vinden, en op de langere termijn
is het denk ik ook de toekomst
voor IJmuiden, dat het weer een
beursgenoteerd Nederlands be
drijf wordt'', zei Schraven op de
radio. Hij was tot 2017 voorzitter
van de raad van commissarissen
van Tata Steel Nederland.
Eerder brak vakbond FNV een
lans voor nationalisatie van Tata
Steel Nederland. De bond stelt
zich op het standpunt dat de toe
komst voor de werkgelegenheid,
verduurzaming en de band met
omwonenden in IJmuiden 'on
gewis blijft' zolang het voorma
lige Hoogovens in buitenlandse
handen is. Schraven kan een eind
meegaan met de vakbond: ,,Ik
zou niet degene zijn die zegt: dat
moet je niet doen.'' Volgens hem
moet de overheid met creatieve
middelen komen om het staalbe
drijf een Nederlandse toekomst
te geven.
Medewerkers van Tata Steel
Nederland blokkeerden eerder
deze week toegangspoorten van
het complex in IJmuiden. Vorige
week waren er ook al spontane
stakingen, nadat bekend werd
dat de Nederlandse directeur
Theo Henrar 'zijn functie had
neergelegd'. Volgens personeel
en vakbonden ging het om een
ordinair ontslag van de Neder
landse topman door het Euro
pese management, dat al langer
zint op kostenbesparingen bij
Tata Steel in Europa. De protes
ten waren ook gericht tegen
eventuele ontslagen bij Tata
Steel Nederland. De bonden zijn
er niet gerust op dat de eerder
overeengekomen baangarantie
zal worden gerespecteerd nu
Henrar weg is.
Neem plaats op
de sofa van Irene
van den Berg. Zij
analyseert iedere
week ons econo
misch gedrag.
Lastig is dat het behoorlijk schimmig blijft
Reageren? economie@dpgmedia.nl
O
donderdag 28 mei 2020
Nederlandse
banken profi
teerden van de
stevige koers
winsten in de
Amerikaanse
bankensector.
Het geleidelijk
opheffen van de
reisbeperkingen
pakt positief uit
voor de lucht
vaartmaatschap
pij.
m
De maaltijdbe-
stelsite had ook
een mindere dag
op de beurs.
De techinves-
teerder be
hoorde tot de
grootste dalers
in de AEX.
o
GO
e gaan er
straks naar
de Spaanse
costa's?
Edwin Winkels
Barcelona
- Manuel Vegas, voorzitter
Vereniging Hoteldirecteuren
HILVERSUM De werknemers
vanTata Steel in IJmuiden zou
den het best af zijn als het be
drijf weer Nederlands wordt.