Omscholen 0) \^m CORONAVIRUS Maak staalfabriek Nederlands' 14 PSYCHOLOGELD Spanje heet buitenlandse toeristen vanaf juli weer welkom. De lowcost-maatschappijen beginnen in juni zelfs alweer naar de Spaanse kust te vliegen. Maar zal het genoeg zijn om de toeristenindustrie (dit jaar) te redden? Het kabinet wil dat ondernemers zich aanpassen aan de 'nieuwe werkelijk heid'. 'Een groot deel van de economie wordt niet meer zoals die was', waarschuwde minister Wiebes onlangs op een persconferen tie. Het nieuwe noodpakket moet ondernemers dan ook stimuleren om na te denken over een ander bedrijfsmodel. Zo heeft het kabinet geld vrij gemaakt voor omscholing. De eigenaar van een karaokebar kan zich daarvan laten opleiden tot verpleegster, stel ik me voor. wat die nieuwe werkelijkheid nu is. Dat komt onder meer omdat de politiek de 1,5 metereco nomie en de nieuwe economie, bewust of on bewust, voortdurend door elkaar haalt. Terwijl de eerste van toepassing is zolang het virus nog een bedreiging vormt, en de tweede in het post- corona tijdperk. Tenminste, dat lijkt mij logisch. Of is de boodschap dat de 1,5 metereconomie tot in lengte der dagen de nieuwe werkelijkheid is? Ook als het virus de toegankelijkheid van de zorg niet meer in gevaar brengt, en zelf als er een vaccin is. Een discotheek is, volgens Wiebes, een voor beeld van een bedrijf dat zich moet bezinnen op een nieuwe toekomst. En in een talkshow noemde hij de kleine cafés. In de 1,5 metereco nomie is daarvoor inder daad geen ruimte. Maar vallen zij ook onder het gedeelte van de econo mie dat nooit meer wordt zoals het was? Mij bekruipt steeds vaker het gevoel dat de politiek ons erop wil voorbereiden dat feestcafés en disco theken definitief tot het verleden behoren. Even als grote festivals, sport evenementen en carna val. Wellicht uit vrees voor een nieuwe pande- mie of omdat de politiek twijfelt of er ooit een vaccin komt. Dat wordt niet uitgelegd. In dezelfde latenightshow voorspelde de mi nister van Economische Zaken dat zakenlieden in de nieuwe economie niet meer voor ieder wissewasje naar de andere kant van de wereld vliegen. We zijn nu massaal aan het beeldbellen geslagen en we gaan daar post-corona mee door, verwacht hij. Moet het luchtvaartpersoneel zich dan ook laten omscholen? Toch niet, het kabinet wil KLM dan weer 'kost wat kost' behouden. En horen die slachterijen, waar nu zoveel virus uitbraken zijn, nog wel in die nieuwe werkelijk heid? Het kabinet rept er met geen woord over. Wat betreft dat omscholen: op dit moment zijn er grote tekorten in de zorg en het onder wijs. Maar de vraag is hoe aantrekkelijk die sec toren blijven wanneer de staatskas leeg is en er bezuinigd moet worden. Ik betwijfel of een car rièreswitch naar de semi-overheid op lange ter mijn wel zo'n slim plan is. Deze column bewijst het al: er zijn nog zoveel vragen. Maar de belangrijkste is misschien wel: hoe kun je je voorbereiden op een nieuwe toe komst als niemand weet hoe die eruit zal zien? Het blijft behoorlijk schimmig wat die nieuwe werkelijkheid nu is ING Air France KLM Just Eat Takeaway Prosus askia Schwan, een Nederlandse die al tientallen jaren werkzaam is in de hotelsec tor op Mallorca, heeft er een hard hoofd in. De luchtvaartmaat schappijen en touroperators mo gen hun voet langzaam van het rempedaal afhalen, maar of het ook gaat werken moet Schwan nog zien. Hoeveel buitenlandse toeris ten zullen zo'n vlucht naar de zon uiteindelijk boeken? ,,De aanblik hier op Mallorca is triest nu, ik heb het nog nooit zo gezien", zegt Schwan. ,,De grote hotelketens zullen het wel redden, die gaan ook als eerste weer open", vervolgt ze. ,,Touroperators plan nen all-inclusivereizen naar die hotels, naar resorts waar de toeris ten tijdens hun verblijf niet buiten komen. Maar kleine hotels, fami liebedrijven vaak, ik weet niet hoe die dit allemaal gaan overleven." Transavia start op 4 juni de da gelijkse verbinding naar Malaga weer op, een week later volgen an dere bestemmingen als Mallorca, Ibiza, Alicante, de Canarische Ei landen, Girona en Barcelona. Ryanair begint vanaf 21 juni weer Geen buffet meer, geen mensen die zich rond eten verdringen vanuit Europa op vele Spaanse ste den te vliegen, concurrent Easyjet wacht tot 1 juli. En Eurowings landt nu al dagelijks op Mallorca met vluchten uit vier Duitse ste den. Niet dat die laatste toestellen vol zitten; op een dag stappen in Palma slechts zo'n vierhonderd passagiers uit de in totaal achttien arriverende toestellen. En enkelen van hen worden direct met de vol gende vlucht teruggestuurd, om dat ze niet kunnen aantonen dat ze een goede reden hebben om naar het eiland te komen. Al we ken klagen Duitsers die een tweede huis bezitten op Mallorca over dat zij daar niet heen mogen reizen. ,,Er is druk overleg om dat beleid te versoepelen voor de buitenlan ders met een huis hier, maar toe risten hebben hier nu niets te zoe ken. Er is nog bijna geen hotel open", zegt Schwan. Als Spanje eind juni de de-esca latie van de lockdown voltooit en de Spanjaarden zelf zich ook weer vrij door het hele land mogen be wegen, zullen ook de grenzen voor toeristen uit Europa weer open gaan. Al hamert de Spaanse rege ring vooral op het belang van het Volgens Jacques Schraven, voor malig president-commissaris van Tata Steel Nederland, moet het staalfabriek worden losge weekt van het Indiase moeder bedrijf Tata: ,,Ik zou het prachtig vinden, en op de langere termijn is het denk ik ook de toekomst voor IJmuiden, dat het weer een beursgenoteerd Nederlands be drijf wordt'', zei Schraven op de radio. Hij was tot 2017 voorzitter van de raad van commissarissen van Tata Steel Nederland. Eerder brak vakbond FNV een lans voor nationalisatie van Tata Steel Nederland. De bond stelt zich op het standpunt dat de toe komst voor de werkgelegenheid, verduurzaming en de band met omwonenden in IJmuiden 'on gewis blijft' zolang het voorma lige Hoogovens in buitenlandse handen is. Schraven kan een eind meegaan met de vakbond: ,,Ik zou niet degene zijn die zegt: dat moet je niet doen.'' Volgens hem moet de overheid met creatieve middelen komen om het staalbe drijf een Nederlandse toekomst te geven. Medewerkers van Tata Steel Nederland blokkeerden eerder deze week toegangspoorten van het complex in IJmuiden. Vorige week waren er ook al spontane stakingen, nadat bekend werd dat de Nederlandse directeur Theo Henrar 'zijn functie had neergelegd'. Volgens personeel en vakbonden ging het om een ordinair ontslag van de Neder landse topman door het Euro pese management, dat al langer zint op kostenbesparingen bij Tata Steel in Europa. De protes ten waren ook gericht tegen eventuele ontslagen bij Tata Steel Nederland. De bonden zijn er niet gerust op dat de eerder overeengekomen baangarantie zal worden gerespecteerd nu Henrar weg is. Neem plaats op de sofa van Irene van den Berg. Zij analyseert iedere week ons econo misch gedrag. Lastig is dat het behoorlijk schimmig blijft Reageren? economie@dpgmedia.nl O donderdag 28 mei 2020 Nederlandse banken profi teerden van de stevige koers winsten in de Amerikaanse bankensector. Het geleidelijk opheffen van de reisbeperkingen pakt positief uit voor de lucht vaartmaatschap pij. m De maaltijdbe- stelsite had ook een mindere dag op de beurs. De techinves- teerder be hoorde tot de grootste dalers in de AEX. o GO e gaan er straks naar de Spaanse costa's? Edwin Winkels Barcelona - Manuel Vegas, voorzitter Vereniging Hoteldirecteuren HILVERSUM De werknemers vanTata Steel in IJmuiden zou den het best af zijn als het be drijf weer Nederlands wordt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 14