CORONAVIRUS
In Italië mogen kinderen alleen worden 'uitgelaten' in het park
EUWS 11
Nederland komt langzaamaan weer
op stoom. Maar hoe gaan we volgende
maand naar werk en school? Individueel
vervoer wint van het openbaar vervoer.
is. De groei
van het au-
todelen zal
komend
een e-bike. Niet alleen om
te pendelen, maar als alter
natief voor de buitenlandse
vakantie die bij veel men
sen in het water valt.
Bovag verwacht dat het
vakantiegeld ook benut zal
worden voor de aanschaf
van een tweede auto.
„Mensen die normaal ge
sproken alleen met het ov
reizen zijn vaak geen auto
liefhebbers. Zij gaan geen
15.000 euro uitgeven aan
een tweedehandsauto bij
de vakhandel, maar die zoe
ken op Marktplaats naar
een goedkoop autootje van
een paar mille dat ze die
meteen kunnen gebrui
ken."
Deelauto
De RAI Vereniging onder
zocht deze maand het reis
gedrag van Nederlanders in
coronatijd. 20 procent van
de ov-reizigers, mijdt
voortaan bus, trein en tram.
En van die groep ziet
63 procent de auto als beste
alternatief.
Autodeelplatform
Snappcar, waarbij 50.000
particulieren hun auto
verhuren, meldt een
stijging van 15 procent
ten opzichte van vorig
jaar. En boekten
voorheen mensen
gemiddeld vijf dagen
van tevoren een auto,
dat is nu nog maar 1,5
dag.
,,Voor de corona-
uitbraak stonden
auto's al gemiddeld
I ooral de ver-
I koop tussen
particulieren
onderling zit
V in de lift'', zegt
Tom Huyskens van
brancheorganisatie Bovag.
,,Bij de vakhandel is de ver
koop nu 10 procent minder
dan vorig jaar, maar dat jaar
was een absoluut recordjaar
voor occasionverkoop. We
verwachten dat de min vol
gende maand is verdwenen
en als de maatregelen blij
ven, dan is er na de zomer
een plus in de verkoop.''
,,Wij hebben dezelfde
omzet als vorig jaar en dan
doe je het niet slecht'', zegt
Pascal van Loosen van auto-
bedrijfVari Ridderkerk.
„Vooral de budgetcategorie
tot 5000 a 6000 euro doet
het goed. We hebben veel
mensen in de zorg die op
roepbaar zijn, die een auto
kochten. Maar ook klanten
die niet meer met het open
baar vervoer willen. Zij
denken: laten we eerst met
een kleine, goedkope auto
beginnen en als het bevalt,
kunnen we altijd nog iets
duurders kopen. En wat ik
ook merk: mensen kiezen
voor goedkoop omdat er
toch onzekerheid is over de
eigen baan.''
Levertijden
Eerder constateerde Bovag
ook een piek in de verkoop
van scooters en e-bikes.
Hier en daar worden voor
sommige modellen e-bikes
zelfs al levertijden gemeld
in de branche.
Fietsverkoper Stella heeft
marktonderzoek laten doen
en stelt dat 10 procent van
de Nederlanders het vakan
tiegeld gaat besteden aan
23 uur stil per dag. Met de
vele thuiswerkers staan
auto's nog vaker gepar
keerd. Met de 50.000 auto's
van onze leden kunnen wij
een grote bijdrage leveren
om mensen veilig van A
naar B te laten gaan als dat
noodzakelijk
jaar ongetwijfeld verder
versnellen, zo is onze ver
wachting'', zegt Victor Tol
van het bedrijf.
Snappcar is ook actief in
Zweden. Daar is het open
bare leven veel minder stil
gelegd door de overheid.
Maar ook daar is de auto een
alternatief voor het ov.
Snappcar zag het aantal ver
huringen afgelopen maand
verdubbelen in Zweden.
DAGBOEK ITALIË
Als ik vanachter mijn bureau
achterom kijk, dan zie ik
een enorme bult speelgoed.
Boeken, autootjes en stukjes Lego
slingeren rond op het Cars-tapijt.
Mijn werkkamer is ook de slaap
kamer van mijn oudste zoon.
Normaal gesproken is dat niet
zo'n probleem, overdag zit hij op
school en ben ik op onze kamer
aan het werk. Maar sinds 4 maart
wel. Op die dag gingen in Italië de
scholen dicht om de corona
epidemie te beteugelen.
In tegenstelling tot Nederland
beschouwt de Italiaanse overheid
kinderen als superverspreiders
van het virus en dus een gevaar
voor het relatief oude leraren
korps.
Een week later mochten kinde-
ren helemaal niet meer naar bui
ten, tot anderhalve week geleden
hebben mijn zoontjes geen stap
buiten de deur gezet. Twee maan
den gevangen op negentig vier
kante meter.
Vrijlating
De vrijlating was zowel een op
luchting als een teleurstelling.
Eenmaal buiten, racet mijn oudste
zoon er als een gek vandoor op zijn
crossfiets, maar stopt op het kruis
punt. Gelukkig, de verkeersregels
is hij nog niet vergeten na twee
maanden.
Uitgelaten rijdt hij vervolgens
het park in, papa er op een drafje
achteraan. De jongste zoon volgt
met mama op een afstandje, het
einddoel is de speeltuin. Daar is de
teleurstelling groot. Het hek is op
slot, de speeltoestellen met linten
afgezet en het gras staat een meter
hoog. Er wordt niet gespeeld. Te
gevaarlijk.
Italië is een
kindvriendelijk land,
maar in deze crisis
zijn ze de kleintjes
compleet vergeten
Italië is een kindvriendelijk land,
maar in deze crisis zijn ze de
kleintjes compleet vergeten. Eerst
worden ze twee maanden opge-
sloten in huis, dan mógen ze ein
delijk naar buiten zijn de speeltui
nen niet onderhouden én geslo
ten.
Jaloers
Jaloers kijken we naar Nederland
waar kinderen wel gewoon buiten
mochten spelen en nu zelfs weer
naar school mogen. Hier zitten we
de rest van het schooljaar vast aan
online lessen en hoewel het sys
teem redelijk goed werkt, is het
verre van ideaal. Mijn oudste zoon
heeft behoefte aan fysiek contact
met zijn vriendjes en ook met zijn
juffen.
Als alles goed gaat, kan hij half
september weer naar school en
dan heb ik ook mijn werkkamer
weer terug.
vrijdag 22 mei 2020
Tweedehandsje, scooter of
e-bike; alles beter dan het ov
Ton Voermans
Utrecht
De occasionverkoop
loopt nog 10 procent ach
ter op vorig jaar, maar dat
wordt - als de maatregelen
blijven - volgens Bovag na
de zomer ingehaald.
20 procent van de ov-reizigers,
mijdt voortaan bus, trein en tram
en stapt liever op de fiets of in de
aUtO. FOTO GAZELLE
Angelo
van Schaik
Italië is sinds een paar dagen
'vrij'. We mogen zonder reden de
straat op, naar de kapper en kof
fie drinken in de bar. Maar er is
één categorie die consequent
wordt vergeten: de kinderen.
Correspondent Angelo van
Schaik bericht vanuit Rome.