CORONAVIRUS In Italië mogen kinderen alleen worden 'uitgelaten' in het park EUWS 11 Nederland komt langzaamaan weer op stoom. Maar hoe gaan we volgende maand naar werk en school? Individueel vervoer wint van het openbaar vervoer. is. De groei van het au- todelen zal komend een e-bike. Niet alleen om te pendelen, maar als alter natief voor de buitenlandse vakantie die bij veel men sen in het water valt. Bovag verwacht dat het vakantiegeld ook benut zal worden voor de aanschaf van een tweede auto. „Mensen die normaal ge sproken alleen met het ov reizen zijn vaak geen auto liefhebbers. Zij gaan geen 15.000 euro uitgeven aan een tweedehandsauto bij de vakhandel, maar die zoe ken op Marktplaats naar een goedkoop autootje van een paar mille dat ze die meteen kunnen gebrui ken." Deelauto De RAI Vereniging onder zocht deze maand het reis gedrag van Nederlanders in coronatijd. 20 procent van de ov-reizigers, mijdt voortaan bus, trein en tram. En van die groep ziet 63 procent de auto als beste alternatief. Autodeelplatform Snappcar, waarbij 50.000 particulieren hun auto verhuren, meldt een stijging van 15 procent ten opzichte van vorig jaar. En boekten voorheen mensen gemiddeld vijf dagen van tevoren een auto, dat is nu nog maar 1,5 dag. ,,Voor de corona- uitbraak stonden auto's al gemiddeld I ooral de ver- I koop tussen particulieren onderling zit V in de lift'', zegt Tom Huyskens van brancheorganisatie Bovag. ,,Bij de vakhandel is de ver koop nu 10 procent minder dan vorig jaar, maar dat jaar was een absoluut recordjaar voor occasionverkoop. We verwachten dat de min vol gende maand is verdwenen en als de maatregelen blij ven, dan is er na de zomer een plus in de verkoop.'' ,,Wij hebben dezelfde omzet als vorig jaar en dan doe je het niet slecht'', zegt Pascal van Loosen van auto- bedrijfVari Ridderkerk. „Vooral de budgetcategorie tot 5000 a 6000 euro doet het goed. We hebben veel mensen in de zorg die op roepbaar zijn, die een auto kochten. Maar ook klanten die niet meer met het open baar vervoer willen. Zij denken: laten we eerst met een kleine, goedkope auto beginnen en als het bevalt, kunnen we altijd nog iets duurders kopen. En wat ik ook merk: mensen kiezen voor goedkoop omdat er toch onzekerheid is over de eigen baan.'' Levertijden Eerder constateerde Bovag ook een piek in de verkoop van scooters en e-bikes. Hier en daar worden voor sommige modellen e-bikes zelfs al levertijden gemeld in de branche. Fietsverkoper Stella heeft marktonderzoek laten doen en stelt dat 10 procent van de Nederlanders het vakan tiegeld gaat besteden aan 23 uur stil per dag. Met de vele thuiswerkers staan auto's nog vaker gepar keerd. Met de 50.000 auto's van onze leden kunnen wij een grote bijdrage leveren om mensen veilig van A naar B te laten gaan als dat noodzakelijk jaar ongetwijfeld verder versnellen, zo is onze ver wachting'', zegt Victor Tol van het bedrijf. Snappcar is ook actief in Zweden. Daar is het open bare leven veel minder stil gelegd door de overheid. Maar ook daar is de auto een alternatief voor het ov. Snappcar zag het aantal ver huringen afgelopen maand verdubbelen in Zweden. DAGBOEK ITALIË Als ik vanachter mijn bureau achterom kijk, dan zie ik een enorme bult speelgoed. Boeken, autootjes en stukjes Lego slingeren rond op het Cars-tapijt. Mijn werkkamer is ook de slaap kamer van mijn oudste zoon. Normaal gesproken is dat niet zo'n probleem, overdag zit hij op school en ben ik op onze kamer aan het werk. Maar sinds 4 maart wel. Op die dag gingen in Italië de scholen dicht om de corona epidemie te beteugelen. In tegenstelling tot Nederland beschouwt de Italiaanse overheid kinderen als superverspreiders van het virus en dus een gevaar voor het relatief oude leraren korps. Een week later mochten kinde- ren helemaal niet meer naar bui ten, tot anderhalve week geleden hebben mijn zoontjes geen stap buiten de deur gezet. Twee maan den gevangen op negentig vier kante meter. Vrijlating De vrijlating was zowel een op luchting als een teleurstelling. Eenmaal buiten, racet mijn oudste zoon er als een gek vandoor op zijn crossfiets, maar stopt op het kruis punt. Gelukkig, de verkeersregels is hij nog niet vergeten na twee maanden. Uitgelaten rijdt hij vervolgens het park in, papa er op een drafje achteraan. De jongste zoon volgt met mama op een afstandje, het einddoel is de speeltuin. Daar is de teleurstelling groot. Het hek is op slot, de speeltoestellen met linten afgezet en het gras staat een meter hoog. Er wordt niet gespeeld. Te gevaarlijk. Italië is een kindvriendelijk land, maar in deze crisis zijn ze de kleintjes compleet vergeten Italië is een kindvriendelijk land, maar in deze crisis zijn ze de kleintjes compleet vergeten. Eerst worden ze twee maanden opge- sloten in huis, dan mógen ze ein delijk naar buiten zijn de speeltui nen niet onderhouden én geslo ten. Jaloers Jaloers kijken we naar Nederland waar kinderen wel gewoon buiten mochten spelen en nu zelfs weer naar school mogen. Hier zitten we de rest van het schooljaar vast aan online lessen en hoewel het sys teem redelijk goed werkt, is het verre van ideaal. Mijn oudste zoon heeft behoefte aan fysiek contact met zijn vriendjes en ook met zijn juffen. Als alles goed gaat, kan hij half september weer naar school en dan heb ik ook mijn werkkamer weer terug. vrijdag 22 mei 2020 Tweedehandsje, scooter of e-bike; alles beter dan het ov Ton Voermans Utrecht De occasionverkoop loopt nog 10 procent ach ter op vorig jaar, maar dat wordt - als de maatregelen blijven - volgens Bovag na de zomer ingehaald. 20 procent van de ov-reizigers, mijdt voortaan bus, trein en tram en stapt liever op de fiets of in de aUtO. FOTO GAZELLE Angelo van Schaik Italië is sinds een paar dagen 'vrij'. We mogen zonder reden de straat op, naar de kapper en kof fie drinken in de bar. Maar er is één categorie die consequent wordt vergeten: de kinderen. Correspondent Angelo van Schaik bericht vanuit Rome.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 11