II Fietsen krijgen meer ruimte na renovatie Stationsplein Goes Gemeente werkt mee aan wonen en werken op kavels 7 MESTVERGISTER BATH PETITIE TEGEN KOMST Het is één van de kleinste én allerrustigste dorpjes van Zeeland. En dat willen de inwoners van Bath graag zo houden. ,,Ons schrikbeeld is dat Bath een spookdorp zoals Doel wordt." woensdag 13 mei 2020 Joeri Wisse Bath Sinds eind vorig jaar broedt energiereus En gie op een plan om een biovergister te bouwen onderaan de Bathse brug, pal naast de rioolwaterzuive ring. Twee weken geleden maakte Reimerswaal bekend de bespre kingen op te schorten tot juli, maar de inwoners van Bath zijn absoluut niet gerustgesteld. Zeker niet nu Engie een charmeoffensief heeft geopend en tóch de porte monnee wil trekken voor de aan leg van een rondweg rond Rilland. De Bathsenaren hebben daarom massaal een petitie ondertekend tegen zo'n mestvergister. Want met zo'n nieuwe weg worden de problemen voor Bath alleen maar groter, betoogt gebo ren Bathsenaar Wim Meeuwsen. Hij vreest een aanzuigende wer king die leidt tot verdere industri alisatie van de polder. ,,Dan is het hek van de dam. Wie wordt de volgende, een transportbedrijf?" Ook Maarten Haentjes Dekker, initiatiefnemer van de petitie, heeft grote zorgen over de ver keersdrukte. Hij is, net als veel Bathsenaren zijn mordicus tegen een mestvergister. Engie wil die bouwen onderaan de Bathsebrug. Van links naar rechts Wim Meeuwsen, Huib Dronkers, Maarten Haentjes Dekker en zijn zoon Luca, Piet Weijler, Josepha Bruggeman en Wim Thoen. foto cynthia cats dorpsgenoten, voor de rust naar Bath gekomen. ,,Met de ramen dicht hoor je een vrachtwagen nu al heel lang suizen. Straks komen er ioo per dag heen en weer, dat is ongeveer elke twee minuten één extra verkeersbeweging." De eventuele aanleg van een rondweg ontlast de route door Ril land en de overbelaste Putkilweg, maar volgens de inwoners van Bath is de relatief smalle Bathse- weg totaal niet geschikt voor nog meer vrachtverkeer. Trucks rijden al vrijwel altijd op de midden- streep. ,,Als er ik één tegemoet kom die er net overheen rijdt, doe ik het in mijn broek!", zegt Josepha Straks rijden er honderd trucks heen en weer, elke twee minuten een -Maarten Haentjes Dekker Bruggeman, voorzitter van de buurtvereniging. Haentjes Dekker benadrukt dat de situatie voor fietsers die de weg willen overste ken al zeer gevaarlijk is. ,,Het ver keer komt met 90 kilometer per uur vanaf de brug aangescheurd." Het verkeer is niet het enige dat Bath zorgen baart. ,,De rioolzuive ring ruiken we nu ook geregeld", zegt Meeuwsen. ,,Bovendien gaat hier al genoeg viezigheid de lucht in", wijst hij op foto's in zijn tele foon van donkere rookpluimen vanuit het Antwerps havengebied. ,,Dat is hemelsbreed 3 kilometer verderop. Laat Engie daar gaan bouwen!" Haentjes Dekker, die ook bang is voor verspreiding van ziektes via de mestvrachten, knikt. ,,Waarom moet die vergister hier gebouwd worden? Zeeland heeft de meeste zonuren, Brabant de meeste veehouders." Ook inwoners Huib Dronkers, Wim Thoene en Piet Weijler heb ben vol overtuiging hun handte kening onder de petitie gezet. ,,Op den duur wordt het te veel", zegt Weijler. Hun vrees is dat de indu strie verder oprukt. En dat rust- zoekers verdwijnen, huizen leeg komen te staan en bevolkt worden door krakers of opgekocht door ka merverhuurders. Ultiem schrik beeld is Doel, ooit ook een rustig dorpje, maar sinds het op de no minatie stond om gesloopt te wor den totaal onleefbaar. Zover zullen de Bathsenaren het niet laten ko men, verzekert Thoene: ,,We gaan door tot het einde, desnoods tot aan het Europees Hof." KRABBENDIJKE Op het oude terrein van Minnaard Transport aan de Zuidweg in Krabbendijke komen twee huizen met elk een bedrijfs- loods. Reimerswaal wil daar voor het bestemmingsplan aanpassen. Pas wanneer blijkt dat niemand bezwaar heeft te gen de plannen, mogen de nieuwe eigenaren er alvast tij delijk gaan wonen. Kort nadat de AB Texel Group transportbedrijf Minnaard overnam en samenvoegde met andere Zeeuwse ondernemin gen, raakt de locatie aan de Zuidweg overbodig. Twee jaar geleden kwam een ontwikke laar met het voorstel om het terrein op te knippen in losse kavels. De gemeente was daar enthousiast over, niet in de laatste plaats omdat bedrijfs- grond in Krabbendijke schaars is. Ondertussen is het terrein in zes percelen opgedeeld. Op een kavel komt een bedrijf. Twee andere stukken zijn ge kocht door eigenaren van een constructiebedrijf en bouwbe drijf die er ook een huis voor zichzelf willen bouwen. Aan de Zuidweg zijn in de loop der jaren al meer bedrijfswonin gen gebouwd. GOES De auto parkeren op het Sta tionsplein in Goes is verleden tijd. Enkel taxi's en automobilisten die snel even iemand komen ophalen of afzetten zijn er binnenkort nog welkom. Het betaald parkeren is door de gemeente opgeheven. Het plein aan de voorzijde van het station gaat momenteel op de schop. Dat gebeurt om meer ruimte te maken voor fietsen. De nieuwe fietsenrekken komen onder meer op een deel van de huidige vakken voor het betaald parkeren. De extra rekken zijn nodig, om dat op de nabijgelegen Kavel Pik aan de Piet Heinstraat binnenkort geen fietsen meer mogen en kun- nen staan. Daar komen apparte menten. De gemeente heeft al langer plannen om het Stationsplein een flinke opknapbeurt te geven. ,,Maar de herinrichting zoals die nu wordt uitgevoerd is niet de definitieve'', laat een woordvoerster weten. Aan het plan voor de 'echte' opknap beurt van het plein wordt nog ge werkt. De gemeente kijkt boven dien of ze er subsidies voor kan krij gen. ,,Omdat het plan er niet op korte termijn zal liggen, kiezen we nu voor een tijdelijke situatie.'' Mensen die hun fiets nu nog in de stalling op de Kavel Pik hebben staan, worden opgeroepen deze ui- terlijk 25 mei weg te halen en te ver plaatsen naar het Stationsplein. Fietsen die er na deze datum toch nog staan, worden door de aanne mer verplaatst. Toch heeft de ge meente liever dat de eigenaren hun tweewieler zelf weghalen, omdat in dat geval geen slot hoeft te worden doorgeknipt. Mindervaliden Op het Stationsplein blijven wel twee parkeerplaatsen voor minder validen beschikbaar. Voor de defi nitieve herinrichting van het plein denkt de gemeente onder meer aan het parkeren van fietsen boven el kaar, in twee lagen. Doel als afschrikwekkend voorbeeld

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 44