II
Fietsen krijgen meer ruimte na
renovatie Stationsplein Goes
Gemeente werkt mee aan
wonen en werken op kavels
7
MESTVERGISTER BATH PETITIE TEGEN KOMST
Het is één van de
kleinste én
allerrustigste
dorpjes van
Zeeland. En dat
willen de inwoners
van Bath graag zo
houden. ,,Ons
schrikbeeld is dat
Bath een
spookdorp zoals
Doel wordt."
woensdag 13 mei 2020
Joeri Wisse
Bath
Sinds eind vorig jaar
broedt energiereus En
gie op een plan om een
biovergister te bouwen
onderaan de Bathse
brug, pal naast de rioolwaterzuive
ring. Twee weken geleden maakte
Reimerswaal bekend de bespre
kingen op te schorten tot juli,
maar de inwoners van Bath zijn
absoluut niet gerustgesteld. Zeker
niet nu Engie een charmeoffensief
heeft geopend en tóch de porte
monnee wil trekken voor de aan
leg van een rondweg rond Rilland.
De Bathsenaren hebben daarom
massaal een petitie ondertekend
tegen zo'n mestvergister.
Want met zo'n nieuwe weg
worden de problemen voor Bath
alleen maar groter, betoogt gebo
ren Bathsenaar Wim Meeuwsen.
Hij vreest een aanzuigende wer
king die leidt tot verdere industri
alisatie van de polder. ,,Dan is het
hek van de dam. Wie wordt de
volgende, een transportbedrijf?"
Ook Maarten Haentjes Dekker,
initiatiefnemer van de petitie,
heeft grote zorgen over de ver
keersdrukte. Hij is, net als veel
Bathsenaren zijn mordicus tegen een mestvergister. Engie wil die bouwen onderaan de Bathsebrug. Van links naar rechts Wim
Meeuwsen, Huib Dronkers, Maarten Haentjes Dekker en zijn zoon Luca, Piet Weijler, Josepha Bruggeman en Wim Thoen. foto cynthia cats
dorpsgenoten, voor de rust naar
Bath gekomen. ,,Met de ramen
dicht hoor je een vrachtwagen nu
al heel lang suizen. Straks komen
er ioo per dag heen en weer, dat is
ongeveer elke twee minuten één
extra verkeersbeweging."
De eventuele aanleg van een
rondweg ontlast de route door Ril
land en de overbelaste Putkilweg,
maar volgens de inwoners van
Bath is de relatief smalle Bathse-
weg totaal niet geschikt voor nog
meer vrachtverkeer. Trucks rijden
al vrijwel altijd op de midden-
streep. ,,Als er ik één tegemoet
kom die er net overheen rijdt, doe
ik het in mijn broek!", zegt Josepha
Straks rijden er
honderd trucks heen
en weer, elke twee
minuten een
-Maarten Haentjes Dekker
Bruggeman, voorzitter van de
buurtvereniging. Haentjes Dekker
benadrukt dat de situatie voor
fietsers die de weg willen overste
ken al zeer gevaarlijk is. ,,Het ver
keer komt met 90 kilometer per
uur vanaf de brug aangescheurd."
Het verkeer is niet het enige dat
Bath zorgen baart. ,,De rioolzuive
ring ruiken we nu ook geregeld",
zegt Meeuwsen. ,,Bovendien gaat
hier al genoeg viezigheid de lucht
in", wijst hij op foto's in zijn tele
foon van donkere rookpluimen
vanuit het Antwerps havengebied.
,,Dat is hemelsbreed 3 kilometer
verderop. Laat Engie daar gaan
bouwen!" Haentjes Dekker, die
ook bang is voor verspreiding van
ziektes via de mestvrachten, knikt.
,,Waarom moet die vergister hier
gebouwd worden? Zeeland heeft
de meeste zonuren, Brabant de
meeste veehouders."
Ook inwoners Huib Dronkers,
Wim Thoene en Piet Weijler heb
ben vol overtuiging hun handte
kening onder de petitie gezet. ,,Op
den duur wordt het te veel", zegt
Weijler. Hun vrees is dat de indu
strie verder oprukt. En dat rust-
zoekers verdwijnen, huizen leeg
komen te staan en bevolkt worden
door krakers of opgekocht door ka
merverhuurders. Ultiem schrik
beeld is Doel, ooit ook een rustig
dorpje, maar sinds het op de no
minatie stond om gesloopt te wor
den totaal onleefbaar. Zover zullen
de Bathsenaren het niet laten ko
men, verzekert Thoene: ,,We gaan
door tot het einde, desnoods tot
aan het Europees Hof."
KRABBENDIJKE Op het
oude terrein van Minnaard
Transport aan de Zuidweg in
Krabbendijke komen twee
huizen met elk een bedrijfs-
loods. Reimerswaal wil daar
voor het bestemmingsplan
aanpassen. Pas wanneer blijkt
dat niemand bezwaar heeft te
gen de plannen, mogen de
nieuwe eigenaren er alvast tij
delijk gaan wonen.
Kort nadat de AB Texel Group
transportbedrijf Minnaard
overnam en samenvoegde met
andere Zeeuwse ondernemin
gen, raakt de locatie aan de
Zuidweg overbodig. Twee jaar
geleden kwam een ontwikke
laar met het voorstel om het
terrein op te knippen in losse
kavels. De gemeente was daar
enthousiast over, niet in de
laatste plaats omdat bedrijfs-
grond in Krabbendijke schaars
is. Ondertussen is het terrein
in zes percelen opgedeeld. Op
een kavel komt een bedrijf.
Twee andere stukken zijn ge
kocht door eigenaren van een
constructiebedrijf en bouwbe
drijf die er ook een huis voor
zichzelf willen bouwen. Aan
de Zuidweg zijn in de loop der
jaren al meer bedrijfswonin
gen gebouwd.
GOES De auto parkeren op het Sta
tionsplein in Goes is verleden tijd.
Enkel taxi's en automobilisten die
snel even iemand komen ophalen
of afzetten zijn er binnenkort nog
welkom. Het betaald parkeren is
door de gemeente opgeheven.
Het plein aan de voorzijde van
het station gaat momenteel op de
schop. Dat gebeurt om meer ruimte
te maken voor fietsen. De nieuwe
fietsenrekken komen onder meer
op een deel van de huidige vakken
voor het betaald parkeren.
De extra rekken zijn nodig, om
dat op de nabijgelegen Kavel Pik
aan de Piet Heinstraat binnenkort
geen fietsen meer mogen en kun-
nen staan. Daar komen apparte
menten.
De gemeente heeft al langer
plannen om het Stationsplein een
flinke opknapbeurt te geven. ,,Maar
de herinrichting zoals die nu wordt
uitgevoerd is niet de definitieve'',
laat een woordvoerster weten. Aan
het plan voor de 'echte' opknap
beurt van het plein wordt nog ge
werkt. De gemeente kijkt boven
dien of ze er subsidies voor kan krij
gen. ,,Omdat het plan er niet op
korte termijn zal liggen, kiezen we
nu voor een tijdelijke situatie.''
Mensen die hun fiets nu nog in
de stalling op de Kavel Pik hebben
staan, worden opgeroepen deze ui-
terlijk 25 mei weg te halen en te ver
plaatsen naar het Stationsplein.
Fietsen die er na deze datum toch
nog staan, worden door de aanne
mer verplaatst. Toch heeft de ge
meente liever dat de eigenaren hun
tweewieler zelf weghalen, omdat in
dat geval geen slot hoeft te worden
doorgeknipt.
Mindervaliden
Op het Stationsplein blijven wel
twee parkeerplaatsen voor minder
validen beschikbaar. Voor de defi
nitieve herinrichting van het plein
denkt de gemeente onder meer aan
het parkeren van fietsen boven el
kaar, in twee lagen.
Doel als afschrikwekkend voorbeeld