O 20 MEDIA CULTUUR De smaakpolitie beschouwde dat typische corny geluid van de jaren 80 als fout ANGELA KIJKT TV In de jaren 80 razend populair en een tikkie fout, nu weer helemaal terug: de synthesizer. Vooral dankzij Blinding Lights van The Weeknd, die een record vestigde in de Top 40, staat het instrument weer in de schijnwerpers. COMEBACK JAREN 80 Er gebeurt iets aparts op de 'late' avond van RTL. Met de terugkeer van Beau van Erven Dorens als talkshowhost herleeft voorzich tig het oude RTL Late Night-gevoel. En dan heb ik het niet over het lege gebabbel waar de zender zo'n beetje patent op had van 2017 tot het aantreden van Jinek. Maar over die fijne beginjaren van Hum- berto Tan, voordat zijn energie en aandacht wer den opgeslokt door privé-besognes in plaats van de inhoud van zijn dagelijkse programma. Beau is geen Eva. Hij is geen journalist of scherp interviewer die een gast uiterst behendig in het nauw kan drijven. Hij heeft niet haar energie (lees: hij is rustiger en bedaagder). Maar hij maakt gelukkig ook niet de fout haar te willen kopiëren. Hij is gewoon zichzelf aan het hoofd van de tafel. Noem het presentator, entertainer of persoonlijk heid, al denk ik dat het simpele etiketje 'Beau' de lading het beste dekt. Nu hij eindelijk een geoliede talkshowredactie achter zich heeft staan (team Jinek), hoeft hij geen rare bokkensprongen meer uit te halen om publiek te lokken. Die kijker heeft de afgelopen maanden de weg naar het tijdslot al gevonden. Inhoudelijk staat het programma. Daardoor kan hij zich con centreren op de gesprekken en haalt hij eindelijk weer het niveau van Summer Night. Ik moet altijd een beetje grinniken als hij gasten zoals Boef vaderlijk gaat toespreken. Of de discus sie aangaat met Peter R. de Vries, zoals in de hoog tijdagen van RTL Boulevard. Hij komt weg met een emotionele uitbarsting dat hij Volkert van der Graaf nooit aan zijn tafel wil, omdat hij de moor denaar van Pim Fortuyn haat. Sterker nog, ik denk juist dat veel mensen thuis hem daardoor extra waarderen. Net als door zijn terloopse opmerking dat hij zijn status als Bekende Nederlander niet wil misbruiken om voor te dringen bij de kapper. Beau heeft ook het tij mee. De scherpste randen zijn inmiddels van het coronadebat af, hij hoeft niet avond aan avond vermoeide intensivisten, virologen en ziekenhuisdirecteuren te bevragen over de gemaakte keuzes. Inmiddels zijn veel men sen toe aan andere onderwerpen en een wat speel sere toon. was en het toch enigszins wringt als ze te veel lacht met BN'ers, is dat Beaus natuurlijke habitat. Maar vooral bij de puur menselijke onderwerpen, zoals maandag met de ic-arts die op haar eigen in tensive care belandde met corona, zie ik hem graag. Stiekem denk ik dat als RTL Beau en Eva samen aan één tafel zet, ze het de publieke omroep zomaar eens heel moeilijk kunnen maken. Quote van de dag Misschien dat de organisatie Mallemolen niet veel soeps vond. Of ze denken dat ik overleden ben Herstart voor GTST Filmrol voor Melissen Alexander van Eenennaam eg The Final Count down en onherroe pelijk hoort u in uw hoofd het jaren 80- nummer van Eu rope. Jump van Van Halen? Axel F, Ghostbusters, Jan Hammers Crockett's Theme? Allemaal melodietjes uit de synthesizer. Het meest legendarische popalbum ooit, Michael Jacksons Thriller? Dacht u dat de King of Pop die accentjes in Billie Jean, Thriller en Beat It zelf had gelegd? Welnee. Die kwamen uit apparaten met illustere namen als Minimoog, Synclavier en Prophet-5. Slim samengestelde beats en loopjes door te draaien aan allerlei knopjes. ,,Een prachtig instrument'', zo prijst Ad Visser de synthesizer. Als presentator van Toppop zag hij er in de jaren 80 vele van dichtbij, maar als muzikant maakte hij ook zelf muziek met de synthesizer. ,,Toen hij in de jaren 70 werd geïntroduceerd, von den mensen het geen vooruitgang, omdat het alleen een imitatie zou zijn van andere instrumenten. Pas la ter is dat veranderd, is de waardering voor het kenmerkende geluid toege nomen. Terwijl je binnen drie minu ten al kon horen dat de synthesizer iets bijzonders had. Maar mijn oren schijnen andere dingen te horen.'' Het is te danken aan hedendaagse artiesten als The Weeknd, Dua Lipa en Billie Eilish (de nieuwe Bond- song No time to diedat het oude syn thesizergeluid is teruggekeerd in de hits van nu. The Weeknd, het pseu doniem van de Canadese zanger Abel Tesfaye, gaat voorop. Zijn hit Blinding Lights presteerde in de Top 40 iets unieks: na twee keer te zijn ont troond staat het momenteel voor de derde keer op nummer 1. Blinding Lights steunt op die typische synthe- sizersound van de eighties, samen met de drumcomputer voert het ons terug naar Take on me van A-Ha, een hit in 1985. ,,Het heeft onmiskenbaar dezelfde beat'', zegt Domien Verschuuren, de dj die voor Qmusic de Top 40 presen teert. ,,Het is niet letterlijk Take on me, maar wel een enorme knipoog naar dat nummer. De synthesizer is sinds begin dit jaar helemaal terug. Dat zie je ook in het werk van Dua Lipa, haar laatste drie singles hebben allemaal een jaren 80-sausje. En in Nederland heb je Merol, die momen teel met Houseparty leunt op I Feel Love van Donna Summer, zo'n disco- rammer die gebaseerd is op de syn thesizer. Leuk om te zien dat die ar tiesten pionieren met de techniek van toen in combinatie met de moge lijkheden van nu.'' Smaakpolitie Toetsenist en producer Patrick van Herrikhuyzen (onder meer Van Dik Hout) heeft zelf 'een stuk of tien' synthesizers in huis. ,,De Yamaha DX7, de Roland D50, ik heb ze alle maal weer aangeschaft. Ik miste die sound, tegenwoordig klinken alle synthesizers hetzelfde. Wat dat is? Dat typische corny geluid van de ja ren 80, toen beschouwde de smaak- politie het als fout. Maar ik hoor het nu heel veel gebruikt worden in com mercials. Beginnende bandjes die net van de conservatoria komen, zie ik ze ook veelvuldig gebruiken. Je hoeft de synthesizers niet eens meer in huis te hebben, want de geluiden ervan zijn tegenwoordig allemaal beschikbaar in de 'cloud'.'' Hoewel Ad Visser blij is met elke revival van de synthesizer, noemt hij het een misverstand om te denken dat het instrument ooit weg is ge weest. ,,Hij is er altijd geweest, je her kende hem alleen niet. De apparaten van nu zijn zo goed. Je kunt een or- woensdag 13 mei 2020 Waar het bij Eva in een RTL-omgeving wennen Heddy Lester op Radio 5, over waarom ze denkt dat ze geen uitnodiging had gekre gen voor het Eurovisie Song festival in Rotterdam. TELEVISIE In juni wil pro ductiebedrijf EndemolShine de opnames van Goede Tijden Slechte Tijden hervatten, zodat GTST eind au gustus weer op tv is. Na de uit braak van de coronacrisis werden de op names in maart stilgelegd. FILM Actrice Beppie Melissen heeft vrijwel zeker een rol in de Luizenmoeder film die binnen kort wordt op genomen, be vestigde de ac trice. Melissen is vooral bekend van haar bijrol len in Gooische Vrouwen en Jis- kefet. 3 ■u 44 —Patrick van Herrikhuy- zen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 20