O
20 MEDIA CULTUUR
De smaakpolitie
beschouwde
dat typische
corny geluid van
de jaren 80 als
fout
ANGELA
KIJKT TV
In de jaren 80 razend populair en
een tikkie fout, nu weer helemaal terug: de
synthesizer. Vooral dankzij Blinding Lights van The
Weeknd, die een record vestigde in de Top 40, staat het
instrument weer in de schijnwerpers.
COMEBACK JAREN 80
Er gebeurt iets aparts op de 'late' avond van
RTL. Met de terugkeer van Beau van Erven
Dorens als talkshowhost herleeft voorzich
tig het oude RTL Late Night-gevoel. En dan heb ik
het niet over het lege gebabbel waar de zender zo'n
beetje patent op had van 2017 tot het aantreden van
Jinek. Maar over die fijne beginjaren van Hum-
berto Tan, voordat zijn energie en aandacht wer
den opgeslokt door privé-besognes in plaats van de
inhoud van zijn dagelijkse programma.
Beau is geen Eva. Hij is geen journalist of
scherp interviewer die een gast uiterst behendig
in het nauw kan drijven. Hij heeft niet haar energie
(lees: hij is rustiger en bedaagder). Maar hij maakt
gelukkig ook niet de fout haar te willen kopiëren.
Hij is gewoon zichzelf aan het hoofd van de tafel.
Noem het presentator, entertainer of persoonlijk
heid, al denk ik dat het simpele etiketje 'Beau' de
lading het beste dekt.
Nu hij eindelijk een geoliede talkshowredactie
achter zich heeft staan (team Jinek), hoeft hij geen
rare bokkensprongen meer uit te halen om publiek
te lokken. Die kijker heeft de afgelopen maanden
de weg naar het tijdslot al gevonden. Inhoudelijk
staat het programma. Daardoor kan hij zich con
centreren op de gesprekken en haalt hij eindelijk
weer het niveau van Summer Night.
Ik moet altijd een beetje grinniken als hij gasten
zoals Boef vaderlijk gaat toespreken. Of de discus
sie aangaat met Peter R. de Vries, zoals in de hoog
tijdagen van RTL Boulevard. Hij komt weg met een
emotionele uitbarsting dat hij Volkert van der
Graaf nooit aan zijn tafel wil, omdat hij de moor
denaar van Pim Fortuyn haat. Sterker nog, ik denk
juist dat veel mensen thuis hem daardoor extra
waarderen. Net als door zijn terloopse opmerking
dat hij zijn status als Bekende Nederlander niet wil
misbruiken om voor te dringen bij de kapper.
Beau heeft ook het tij mee. De scherpste randen
zijn inmiddels van het coronadebat af, hij hoeft
niet avond aan avond vermoeide intensivisten,
virologen en ziekenhuisdirecteuren te bevragen
over de gemaakte keuzes. Inmiddels zijn veel men
sen toe aan andere onderwerpen en een wat speel
sere toon.
was en het toch enigszins wringt als ze te veel
lacht met BN'ers, is dat Beaus natuurlijke habitat.
Maar vooral bij de puur menselijke onderwerpen,
zoals maandag met de ic-arts die op haar eigen in
tensive care belandde met corona, zie ik hem graag.
Stiekem denk ik dat als RTL Beau en Eva samen
aan één tafel zet, ze het de publieke omroep
zomaar eens heel moeilijk kunnen maken.
Quote van de dag
Misschien dat de
organisatie Mallemolen
niet veel soeps vond.
Of ze denken dat ik
overleden ben
Herstart
voor GTST
Filmrol voor
Melissen
Alexander van Eenennaam
eg The Final Count
down en onherroe
pelijk hoort u in uw
hoofd het jaren 80-
nummer van Eu
rope. Jump van Van
Halen? Axel F,
Ghostbusters, Jan Hammers Crockett's
Theme? Allemaal melodietjes uit de
synthesizer. Het meest legendarische
popalbum ooit, Michael Jacksons
Thriller? Dacht u dat de King of Pop
die accentjes in Billie Jean, Thriller en
Beat It zelf had gelegd? Welnee. Die
kwamen uit apparaten met illustere
namen als Minimoog, Synclavier en
Prophet-5. Slim samengestelde beats
en loopjes door te draaien aan allerlei
knopjes.
,,Een prachtig instrument'', zo
prijst Ad Visser de synthesizer. Als
presentator van Toppop zag hij er in
de jaren 80 vele van dichtbij, maar als
muzikant maakte hij ook zelf muziek
met de synthesizer. ,,Toen hij in de
jaren 70 werd geïntroduceerd, von
den mensen het geen vooruitgang,
omdat het alleen een imitatie zou
zijn van andere instrumenten. Pas la
ter is dat veranderd, is de waardering
voor het kenmerkende geluid toege
nomen. Terwijl je binnen drie minu
ten al kon horen dat de synthesizer
iets bijzonders had. Maar mijn oren
schijnen andere dingen te horen.''
Het is te danken aan hedendaagse
artiesten als The Weeknd, Dua Lipa
en Billie Eilish (de nieuwe Bond-
song No time to diedat het oude syn
thesizergeluid is teruggekeerd in de
hits van nu. The Weeknd, het pseu
doniem van de Canadese zanger Abel
Tesfaye, gaat voorop. Zijn hit Blinding
Lights presteerde in de Top 40 iets
unieks: na twee keer te zijn ont
troond staat het momenteel voor de
derde keer op nummer 1. Blinding
Lights steunt op die typische synthe-
sizersound van de eighties, samen
met de drumcomputer voert het ons
terug naar Take on me van A-Ha, een
hit in 1985.
,,Het heeft onmiskenbaar dezelfde
beat'', zegt Domien Verschuuren, de
dj die voor Qmusic de Top 40 presen
teert. ,,Het is niet letterlijk Take on
me, maar wel een enorme knipoog
naar dat nummer. De synthesizer is
sinds begin dit jaar helemaal terug.
Dat zie je ook in het werk van Dua
Lipa, haar laatste drie singles hebben
allemaal een jaren 80-sausje. En in
Nederland heb je Merol, die momen
teel met Houseparty leunt op I Feel
Love van Donna Summer, zo'n disco-
rammer die gebaseerd is op de syn
thesizer. Leuk om te zien dat die ar
tiesten pionieren met de techniek
van toen in combinatie met de moge
lijkheden van nu.''
Smaakpolitie
Toetsenist en producer Patrick van
Herrikhuyzen (onder meer Van Dik
Hout) heeft zelf 'een stuk of tien'
synthesizers in huis. ,,De Yamaha
DX7, de Roland D50, ik heb ze alle
maal weer aangeschaft. Ik miste die
sound, tegenwoordig klinken alle
synthesizers hetzelfde. Wat dat is?
Dat typische corny geluid van de ja
ren 80, toen beschouwde de smaak-
politie het als fout. Maar ik hoor het
nu heel veel gebruikt worden in com
mercials. Beginnende bandjes die net
van de conservatoria komen, zie ik ze
ook veelvuldig gebruiken. Je hoeft de
synthesizers niet eens meer in huis te
hebben, want de geluiden ervan zijn
tegenwoordig allemaal beschikbaar
in de 'cloud'.''
Hoewel Ad Visser blij is met elke
revival van de synthesizer, noemt hij
het een misverstand om te denken
dat het instrument ooit weg is ge
weest. ,,Hij is er altijd geweest, je her
kende hem alleen niet. De apparaten
van nu zijn zo goed. Je kunt een or-
woensdag 13 mei 2020
Waar het bij Eva in een RTL-omgeving wennen
Heddy Lester op Radio 5,
over waarom ze denkt dat ze
geen uitnodiging had gekre
gen voor het Eurovisie Song
festival in Rotterdam.
TELEVISIE
In juni wil pro
ductiebedrijf
EndemolShine
de opnames van
Goede Tijden
Slechte Tijden
hervatten, zodat
GTST eind au
gustus weer op
tv is. Na de uit
braak van de
coronacrisis
werden de op
names in maart
stilgelegd.
FILM
Actrice Beppie
Melissen heeft
vrijwel zeker
een rol in de
Luizenmoeder
film die binnen
kort wordt op
genomen, be
vestigde de ac
trice. Melissen
is vooral bekend
van haar bijrol
len in Gooische
Vrouwen en Jis-
kefet.
3
■u
44
—Patrick van Herrikhuy-
zen