korting 1 Op de begane grond ligt de vloer er al uit 17 Waarvan akte De verkopers zijn in paniek en woest, vooral op de zoals afgesproken wat TIP 3 NEEM HET INITIATIEF ,,Want dan zegt de verkoper waar schijnlijk 'nee''', zegt Van Houtem. ,,Begin daarom met een open vraag: 'hoeveel korting kun je me geven?'.'' Het is ook mogelijk om zelf een bedrag te noemen ,,Dan liggen er opeens twee prijzen op tafel. Daarmee leg je de druk bij de verkoper, want die moet plots een afweging maken.'' Verkopers zijn eerder geneigd om water bij de wijn te doen als je belooft een product direct aan te schaffen en mee te nemen. ,,De zekerheid van nu is aantrekkelijk voor verkopers.'' Een andere optie is de verkoper een aantal keuzes voor te leggen. Stel je hebt een bankstel op het oog, maar hebt ook nog een lamp nodig, dan kun je zeggen: 'Krijg ik 100 euro korting of krijg ik die lamp erbij?' ,,De kans is dan groter dat je iets krijgt. Mensen zijn geneigd om voor de mindere van twee kwaden te kiezen.'' Als korting er echt niet inzit, kun je altijd vragen om gratis accessoires of extra services. Bijvoorbeeld winterbanden of verlenging van de garantieduur. ,,Je zegt dan: 'De deal wordt voor mij interessanter als je er dit of dat bij doet'.'' ,,Bij het kopen van mijn nieuwe occasion wist ik extra garantie te bedingen. Die kwam goed van pas toen de auto niet veel later een dure reparatie nodig had.'' -JAN (61) ,,In een interieurzaak stond een fauteuil in de aanbieding, afgeprijsd naar 250 euro. 'Voor200 euro neem ik hem zo mee', stelde ik voor. Na kort overleg met de filiaalhouder ging de verkoper akkoord. Ze wikkelde er nog wat plastic om en we tilden hem zo de auto in. TIP 4 BLIJF EERLIJK EN VRIENDELIJK Veel beter is het om vriendelijk te blijven. ,,Daarmee vergroot je de gunfactor. En kom je er samen niet uit, neem dan op een nette manier afscheid met 'jammer, ik had het ge hoopt' of 'het viel te proberen'. Je kunt dan later nog terugkomen en mogelijk is de verkoper dan bijge draaid.'' In boekjes met onderhandelings- tips staat vaak dat kopers spaarzaam moeten zijn met informatie en zo min mogelijk interesse moeten to nen. Volgens Van Houtem is dat alle maal onzin. ,,Je moet juist het tegen overgestelde doen. Toon waardering voor het product of de dienst en com plimenteer de verkoper. Zeg: 'Ik vind het een mooi product en ik zou het graag willen hebben, maar het is me wat te duur. Wat kun je doen?'. Met eerlijkheid kom je een stuk verder.'' TIP 5 PRAATMETDEBAAS Het is niet alleen belangrijk wie je aanspreekt, maar ook wanneer je dat doet. Bij voorkeur bezoek je de winkel op een rustig tijdstip, als er weinig klanten zijn. Van Hou- tem: „Geen enkele verkoper geeft korting als er andere potentiële kopers zijn of als het product gewild is." Bij kleine zaken is de kans op korting het grootst. Zelfstandige winkeliers lopen niet graag omzet mis en zijn daarom eerder bereid om wat van de prijs af te doen. ,,Bij grote concerns zoals de MediaMarkt is dat moeilijker van wege de bedrijfsregels. Wel valt er vaak af te dingen op showroom modellen.'' PASPOORT Vijnheer de notaris, help! Ze zijn de boel aan het slopen!' klinkt het door de telefoon. De wanhoops kreet is afkomstig van de zestiger die samen met zijn echtgenote twee dagen eerder aan mijn bureau zit. Ze verkopen hun huis. De kopers zijn er ook: een getaand stel dat zo uit een sportschool- en zonnebankreclame lijkt te zijn weggelopen. Over de prijs en de voorwaarden zijn ze het eens. Alleen hebben de zonnebankliefhebbers hun hypotheek niet op tijd rond kunnen krij gen. Jammer, maar dan kan de leveringsakte niet worden getekend. Ook in de huizenmarkt geldt: boter bij de vis. Geen nood, de zaak is binnen een paar dagen geregeld, bezweren de kopers. Intussen zouden ze wel al graag wat spullen in het huis willen zetten. Kunnen ze de sleutels vast meekrijgen? Op zich kan dat. De kopers moeten dan een zogeheten sleutelverklaring tekenen. Ze krijgen toegang tot het huis om er spullen neer te zetten of de aannemer de boel te laten opmeten. Slopen en verbouwen is nadrukkelijk niet de bedoeling. Ik ben er geen voorstander van. Meestal gaat het goed, maar als de aanstaande kopers toch aan de slag gaan en daar bij schade aanrichten, ont staat geheid gedoe over de aansprakelijkheid - zeker als de koop uiteindelijk niet doorgaat. Bovendien keert de verzekering niet uit als er brand uitbreekt. Mijn advies aan de verkopers is daarom: niet doen! Maar onder het motto 'ach, wat kan er nou ge beuren?' haalt de makelaar hen over de sleutels af te geven. En ja hoor, de ko pers gaan voortvarend te werk. Dat blijkt als de ver kopers de volgende dag, planten uit de tuin komen makelaar halen. De hele vloer van de begane grond ligt er al uit. Als de kopers daarop worden aangesproken, houden ze zich van de domme: dit mag toch? De verkopers zijn in paniek én woest. Vooral op de makelaar die hen heeft overgehaald. Als ze hadden geweten dat dit zou gebeuren, hadden ze de sleutels nooit afgegeven. De stemming tussen makelaar, kopers en ver kopers wordt er niet beter op, ook omdat de ko pers hun hypotheek minder snel rond krijgen dan ze dachten. De makelaar ziet de bui al han gen. Hij vreest schadeclaims en rechtszaken en neemt een rigoureus besluit: hij koopt de wo ning zelf. Daarmee is de kou uit de lucht, want de verkopers hebben hun geld en de kopers krij gen meer tijd hun hypotheek op orde te maken. Een week later is alles rond en verkoopt de makelaar het huis voor dezelfde prijs aan de ko pers. Eind goed, al goed. Maar zonder die sleu telverklaring zou het veel soepeler zijn verlopen. Dus ik blijf erbij: sleutelverklaring? Liever niet! woensdag 13 mei 2020 GO Begin de onderhandelingen nooit met een gesloten vraag als 'kun je me korting geven?'. -ALIDA (57) Dreigen met weglopen wil bij straatverkopers op vakantie nog wel eens leiden tot een betere prijs. In Nederland is dat allesbehalve geaccepteerd en bovendien onver standig. ,,Dan wordt het persoonlijk en kom je lijnrecht tegenover elkaar te staan. Niemand wil gezichtsverlies lijden.'' Bij wie maak je het meest kans op een fikse korting? Moet je een gewone verkoper aanspre ken of kun je het best op de ei genaar van de zaak afstappen? Volgens Van Houtem is het meestal beter zaken doen met die laatste. ,,Iemand die op uurbasis werkt, heeft geen direct voordeel van de verkoop. Een eigenaar wel. Daarvoor geldt: omzet is omzet. Die denkt misschien wel: over een maand is het uitverkoop, dus weg met dat ding.'' George van Houtem (50) is vennoot van Holland Consulting Group en begeleidt zake lijke onderhandelin gen. Hij schreef er vier boeken over, waaronder De dirty tricks van het onder handelen en Onder handelen als het heet wordt. Waargebeurde voorvallen uit de notarispraktijk, opgetekend door journalist Johan Nebbeling. Vanwege beroepsgeheim zijn geen namen vermeld. Reageren? akte@dpgmedia.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 17