II
7
DE KLIMROOS EERSTE SCHOOLDAG
Na acht weken
thuisblijven, gaan
ook in Krabbendijke
de kinderen weer
naar school.
Tenminste, de
helft dan.
dinsdag 12 mei 2020
Joeri Wisse
Krabbendijke
f ^a ^vat superleuk
m SS Som jullie
weer te
zien!' Juf
Elise Schrij
ver glundert als om half negen
haar kinderen voor de deur van
obs De Klimroos staan. Voordat
groep 4 naar binnen loopt, steekt
ze haar been uit. ,,Een voet-
groet", beantwoordt ze de vra
gende blik in de ogen van de eer
ste in de rij. „Normaal krijgen ze
een hand of een boks, nu doen
we het maar zo", legt ze uit ter
wijl ze ieder kind in een andere
taal 'goedemorgen' wenst.
Na bijna twee maanden thuis
blijven, gaan ook in Krabben-
dijke maandag de kinderen weer
naar de basisscholen. Tenminste,
de helft dan. Het naleven van dit
voorschrift zorgde bij heel wat
scholen voor hoofdbrekens: hoe
deel je de groepen het beste op?
,,Bij ons is het simpel: vandaag
komen de even groepen, morgen
de oneven groepen", vertelt
teamleider Arnold Meijer.
Gunstig
,,Wij zijn een kleine school en
hebben het geluk dat we alleen
maar combinatieklassen heb
ben", legt hij uit. Volgens juf
Elise Schrijver pakt dit voor de
meeste gezinnen ook nog eens
gunstig uit. ,,Vaak zit er één klas
tussen met meerdere kinderen
uit een gezin. De meeste broer
tjes en zusjes gaan dus op de
zelfde dagen naar school."
Wij zijn een kleine
school en hebben
het geluk dat we
alleen maar
combinatieklassen
hebben
- Arnold Meijer, teamleider
Vlak voor De Klimroos open
gaat, gaat de telefoon. Een moe
der vraagt of haar dochter, die
veel niest en een loopneus heeft,
mag komen. ,,Nee, dan moet ze
thuisblijven", zegt Meijer reso
luut. ,,Het is helaas niet anders,
maar wij moeten echt de voor
schriften volgen. Als blijkt dat ze
hooikoorts heeft mag ze wel naar
school, met een briefje van de
Jus Elise laat de kinderen zien via een proefje met water, peper en zeep zien hoe belangrijk handenwassen is. fotos cynthia cats
dokter."
Ondanks de vreemde omstan
digheden, heeft het team uitge
keken naar deze dag. Alle leraren
popelen om weer 'gewoon' voor
de klas te staan. Slechts één juf
die in de risicogroep zit, werkt
voorlopig nog thuis. Meijer: ,,Dat
is voor ons wel handig. Terwijl
wij voor de klas staan, beant
woordt zij de vragen van kinde
ren die vandaag thuis moeten
werken."
Ballonnen
De andere meesters en juffen
zijn vorige week druk bezig ge-
weest met het 'coronaproof' ma
ken van de school: looproutes en
de indeling van de lokalen zijn
aangepast zodat leraren goed an
derhalve meter afstand kunnen
houden. Omdat ze bovenal blij
zijn dat de leerlingen er weer
zijn, heeft het team ook flink
uitgepakt met een vrolijke bood
schap voor het raam, vlaggetjes
bij het hek en ballonpilaren in
de schoolkleuren voor de in
gang.
Juf Elise begint de schooldag
met een proefje, dat sommige
kinderen al op YouTube of Tik-
Tok hebben gezien. ,,Ga allemaal
maar op je stoel staan, dan kun je
het goed zien! Stel dat deze pe
per de corona is", zegt ze terwijl
ze het handje peper in een bord
water strooit." De 'virusdeeltjes'
verspreiden zich over het hele
bord. Pas als de juf met haar vin
ger wat zeep in het water doet,
schieten de peperstukjes naar de
rand.
Als de kinderen dan ook nog
eens hebben laten blijken pre
cies te weten hoe je handen
moet wassen, is het al tijd om de
eerste diploma's uit te reiken:
alle kinderen zijn met vlag en
wimpel geslaagd en worden ge-
bombardeerd tot 'kampioen
handen wassen'.
Viertal
Een paar deuren verderop liggen
de diploma's nog te wachten op
de vier jongens die samen groep
acht vormen. Lars, Finn, Faris en
Marco vinden het wel best dat ze
het rijk alleen hebben. ,,Lekker
rustig zonder groep 7", lacht
Finn. De jongens vinden het 'wel
leuk' dat ze weer naar school
mogen. Al balen ze dat de gym
lessen en de geplande uitjes naar
de Efteling en Duinrell (gewon
nen met de kinderpostzegelac
tie) voorlopig niet doorgaan.
Geen achterstand
Na wat geklets over hun corona
kapsels, is het tijd voor het seri
euze werk. ,,We beginnen me
teen met een toets", kondigt
Meijer aan. Veel anders dan thuis
is het niet. ,,Wij werken al jaren
met laptops in de klas. Daardoor
was de overschakeling naar het
thuis les krijgen niet zo groot en
hebben ze ook niet veel leerach-
terstand opgelopen."
Meijer merkt wel dat sommige
kinderen beter gebaat zijn bij
'echte' lessen en daarom thuis
minder goede toetresultaten be
haalden. ,,We moeten nog verga
deren of we die mee laten tellen
voor het rapport." Nu ze weer
moeten werken onder toeziend
oog van de meester, kan er niet
meer gespiekt worden. ,,Maar dat
kon thuis ook niet, want de
meester kon ook toen op onze
schermen meekijken", weet
Lars.
(Vlnr op de voorgrond) Marco, Faris, Finn en Lars vormen met zijn vieren groep 8. Nu groep 7 thuis
moet blijven, hebben ze het rijk alleen in het lokaal.
Kinderen krijgen handenwasdiploma