O 21 ANGELA KIJKT TV DOCUMENTAIRE SONGFESTIVAL Na jaren van misère won Nederland met Duncan Laurence eindelijk het songfestival. Cornald Maas maakte een documentaire over hoe de winnende act werd gekneed. Wat hebben Hoge Bomen (SBS 6) en Dra gons' Den (NPO 1) met elkaar gemeen? Als je het vluchtig bekijkt, niet veel. Het eerste is immers een interviewprogramma waarvoor de term 'warm bad' de lading amper dekt. Jeroen van der Boom stookt het schuim te gen het kookpunt aan en is met complimenten even kwistig als met flessen alcohol, zodat zijn bekende gasten compleet rozig worden en de tra nen al stromen voor hij het eerste akkoord van een 'verrassingsliedje' heeft aangeslagen. Het tweede is een talentenjacht voor beginnende on dernemers, die niet mikken op de draaiende stoel van Anouk of Waylon, maar op de dikke porte monnee van topondernemers als Michel Perri- don of Nikkie Plessen. Toch is er wel degelijk een belangrijke over eenkomst tussen beide programma's. Ze bren gen precies wat we nodig hebben in deze bange tijd: een beetje lucht, vertier en - jawel - positivi- teit en zetten daarmee min of meer de nieuwe trend op tv. Wat toeval is, want beide shows wa ren al lang en breed opgenomen vóór de corona crisis uitbrak of vóór de argeloze burger über haupt van Wuhan had gehoord. Jeroen van der Boom is, ondanks een inter viewcursus van een jaar, niet de nieuwe Eva Jinek of Jeroen Pauw. Hij is hooguit een tweede Ivo Niehe, al zingt hij dan wel weer een stuk beter dan deze drie collega's. Maar zijn enthousiasme en bewondering voor zijn gasten werken aanste kelijk. Dan vergeef je hem dat de inhoud heel erg voorgeproduceerd is en er - mede door de mon tage - soms amper antwoord komt op een vraag. Door handig gebruik te maken van zijn eigen kennissenkring, krijgt hij BN'ers aan zijn piano die dit soort programma's liever mijden, zoals Rachel Hazes en Sylvie Meis. Die laatste is nu niet bepaald mijn favoriet, maar - ik zeg het nog maar eens - je ergeren aan mensen en het neppe geklef waarvan de tv-wereld vergeven is, is óók heel erg lekker. de orde. Bijvoorbeeld als een aankomend onder nemer een schitterend aanbod afslaat omdat hij vrekkig doet over een paar procent aandelen. Of als de dragons (de tycoons) niets zien in een bril jant idee. Maar dan is er altijd wel weer een droge opmerking van de al eerder genoemde Perridon die de kou uit de lucht haalt. En wat in de afleve ringen overheerst, is de grenzeloze creativiteit en ondernemingszin van mensen. De rol van presentator Sander Schimmelpen- ninck vind ik wel erg klein in dit programma. Maar goed, om hem nu achter een piano te zet ten, slaat natuurlijk ook nergens op. Suikerfeest met Najib Stream van Di-rect ls er nog twijfel was over de doorslagge vende rol van Ilse De- Lange bij de zege van Duncan Laurence op het afgelopen songfestival, dan neemt De weg naar de winst de laatste aarzelingen weg. De do cumentaire toont hoe de zange res zich met elk detail van de Nederlandse act bemoeide. Dat DeLange niet alleen het lied Arcade selecteerde, maar Laurence ook naar binnen lob byde bij de selectiecommissie van de AvroTros was al bekend. Maar dat élke seconde van de winnende drie minuten van Laurence door haar vingers ging, is donderdag te zien in de reportage van Cornald Maas, zelf lid van het selectiecomité. DeLange bedacht dat Lau rence op het podium achter een piano moest zetelen, regisseerde zijn bewegingen en schreef het camera- en lichtplan tot op de tel nauwkeurig uit. Jammer genoeg toont de re portage nauwelijks hoe De- Lange er na de verlossende pun tentelling maar niet in slaagde de uitkomst tot zich te laten doordringen. Wie haar het ge vecht tegen haar tranen zag ver liezen, werd getroffen door haar ongemeen diepe betrokkenheid en emotie. DeLanges bood schap, waarin Maas zich onge twijfeld goed kan vinden: wie wil winnen, moet het festival bloedserieus nemen. De song- festivalconnaisseur moet met lede ogen hebben aangezien hoe Nederland begin deze eeuw het ene na het andere Eurovisie gedrocht afvaardigde. Zijn documentaire had vooral een bevrijdende opmaat naar het songfestival in de Rotter damse Ahoy moeten zijn. Daar zouden de jaren van misère met draaiorgels, verentooien en scheurjurken formeel worden afgesloten. Op die vrolijke cere monie is het ineens nog meer dan een jaar wachten. Tot die tijd is de documentaire vooral inzetbaar als een behaaglijke W In Ahoy zouden de jaren van misère met draaiorgels, verentooien en scheurjurken formeel worden afgesloten warmhoudlamp voor de belofte van Eurovisiegeluk. Echt grote ontdekkingen doet Maas op zijn zoektocht namelijk niet. Daarvoor is de selectie van geïnterviewden iets te veilig. Waarom geen exponenten uit de horrorjaren aan het woord? Ruth Jacott, deelneemster in 1993, spreekt zonder namen te noemen over enkele van haar opvolgers die er bewust met de pet naar gooiden. Op wie doelt ze? En hoe kon zoiets in een professionele organisatie? Het blijft onduidelijk. Festivalluchtbel De weg naar de winst is ook niet bedoeld als onderzoeksjourna listiek, maar veel meer als het verdiende feestje na jaren van vechten tegen de bierkaai. Ui terst doeltreffend roept Maas' reportage dat onbekommerd ge lukzalige gevoel van een verblijf in de songfestivalluchtbel weer op. Van het kijken naar die schijnbaar uren durende secon den van spanning tussen bijna- winnaars Duncan Laurence en John Lundvik (Zweden) krijgen we voorlopig geen genoeg. Evenmin van de zorgvuldig ge construeerde zinnen waarmee DeLange het succesverhaal van de Common Linnets vertelt zonder één keer de naam van Waylon te laten vallen. En wat is het ook weer prettig om de opgeklopte room op de Eurovisiecake te kunnen proe ven. De songfestivalarchieven blijven een schatkamer: Ierland dat als protest tegen Oost-Euro- pese dominantie een zingende kalkoen afvaardigt, René Froger in een te krap glitterpak en als apotheose uiteraard de worste ling van de Nederlandse delega tie om een lichtgevende bol bo ven het keyboard van Duncan Laurence te laten bungelen. Och, wat duurt het nog lang voor het mei 2021 is. Quote van de dag Een quarantaine om nooit te vergeten dinsdag 12 mei 2020 GO Lucht Bij Dragons'Den is dat ergeren soms ook aan TELEVISIE Cabaretier Najib Amhali presen teert zaterdag 23 mei op NPO 1 de show Wat een Suikerfeest waarin hij met gasten als Ge rard Joling, Jesse Klaver en youtuber Nienke Plas stil staat bij het einde van de vastenmaand. MUZIEK De Haagse band Di-rect geeft op 6 juni een streaming- concert vanuit de Koninklijke Schouwburg in Den Haag. Men sen die een kaartje kopen, mogen zelf be palen wat ze er voor betalen. Het minimum bedrag is 1 euro. 3 ■u Hoe Ilse DeLange de regie voerde bij Duncan Stefan Raatgever De weg naar de winst, don derdag, 21.40 uur, NPO 1 —Anouk van Schie bracht zes weken in één huis door met man Johnny de Mol, hun twee zoontjes, haar dochter en diens vader en zijn vriendin.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 21