Onze woorden vervangen nu de lichaamstaal Veel mensen zijn 'de taal van onze gevoelens' onvoldoende meester 17 René Diekstra fronten een positieve uitwer king'', zegt ze. ,,Zo is het van invloed op je pijnbeleving en verlaagt het je cortisolwaarden - en daarmee je stressniveau. Uit onderzoek blijkt ook dat men sen die zich sociaal buitengeslo ten voelen dat minder hevig er varen nadat ze zachtjes zijn aan geraakt.'' En lichamelijk contact doet meer: het is een belangrijke manier om ons met elkaar te verbinden. Een goed geplaatste aanraking stimuleert vertrou wen en samenwerking en geeft blijk van dankbaarheid en sym pathie. Meer vel voelen Hoe moet dat nu in deze anderhalvemetertijden? Fijn, al die gunstige effecten van aanraking, maar als aanraking praktisch taboe is, ben je als alleenwonende mooi de klos. ,,Ik werd al niet veel aangeraakt, maar nu helemaal niet meer'', zegt Linde (52). ,,Ik mis een arm om me heen, een kus op mijn wang, of fysieke aandacht die nog wat verder gaat dan dat. Maar ja, daten zit er nu niet in. Wat heeft het voor zin om met een leuke man af te spreken als we toch niet aan elkaar mogen zitten? We kunnen elkaar wel diep in de ogen kijken, maar daar gaat mijn huidhonger niet van weg.'' Toch is seks niet zozeer wat ze mist, zegt Linde. Een knuffel van een vriendin, de warmte voelen van een ander: ze heeft het gewoon nodig. „Aangeraakt worden betekent ook dat ie mand je graag mag, dat je emo ties in elkaar herkent, dat je bevestiging krijgt. Het is een manier om je genegenheid te laten blijken. Nu dat niet kan, voel ik me in mineur. Alsof de dag minder kleur heeft.'' Een verbinding tussen men sen bestaat niet zonder een dia loog én niet zonder aangeraakt worden, aldus psychiater Dirk de Wachter in het recent ver schenen boek Huidhonger, dat gaat over alleen zijn, het verlan gen naar aanraking en het taboe dat daarop rust. De Belg pleit daarin voor 'meer vel voelen, al Uitspreken of laten merken dat er behoefte is aan huidcontact, lijkt een taboe. Dat is niet goed. De mens is een wezen dat heel veel nood heeft aan aangeraakt worden is het een gevoelig onderwerp'. Volgens hem zijn we daar in deze maatschappij te terughou dend in. 'Maar vel voelen is van levensbelang en daarmee bedoel ik in de dagelijkse omgang: een knuffel van je kind, een omar ming van een vriend, de hand vasthouden van je moeder', schrijft hij. 'Uitspreken of laten merken dat er behoefte is aan huidcontact, lijkt een taboe. Dat is niet goed. De mens is een we zen dat heel veel nood heeft aan aangeraakt worden'. Nieuwe normaal Linde en Elsa herkennen het taboe - daarom willen ze niet met hun eigen naam in de krant. Elsa: ,,Ik ben alleen in een wereld waar stelletjes de norm zijn. Ik word niet aangeraakt en dat kan iedereen zien. Dat maakt eenzaam en kwetsbaar. Ik moet het doen zonder die primaire bron van erkenning en dat leidt tot onrust en een knagend ongenoegen. Dat zogenaamde 'nieuwe normaal' van Rutte, ik kan het niet meer horen. Het ^s niet normaal om standaard anderhalve meter afstand te houden. Daar zijn wij mensen niet voor gemaakt.'' Omdat we alle positieve effec ten van fysiek contact nu moe ten missen, is het voorstelbaar dat het gevoel van stress en angst bij mensen toeneemt, denkt Keizer. Om dat te onder bouwen, is ze 6 april een onder zoek begonnen naar thuisiso- latie, het gebrek aan aanraking en mentaal welzijn. ,,Ik heb nog nooit zo veel deelnemers aan een onderzoek gehad, wat wel aangeeft hoezeer het onderwerp leeft'', zegt de Utrechtse psycho loog. ,,Wat ik onder meer graag wil weten, is welke groep het meest last heeft van het ontbre ken van lichamelijk contact. De alleenwonenden die nu niet meer worden aangeraakt? Of de mensen met een partner en kinderen net zo goed? Misschien mist die laatste groep óók de knuffel van een vriend of de handdruk bij een ontmoeting. Iedereen merkt nu opeens hoe waardevol zo'n automatisch gebaar is, hoe je er een instant band mee kunt creëren.'' Jezelf koesteren Behalve naar de resultaten van haar lopende onderzoek is Kei zer benieuwd hoe het zal gaan nu we weer meer naar buiten mogen. „Enerzijds missen we de aanrakingen enorm, ander zijds gaan de alarmbellen af als iemand te dichtbij komt. Ver warrend. Hoe gaan we daar straks mee om?'' Bij de gedachte aan een ander- halvemetersamenleving wordt Linde vooral somber. ,,Als dit nog lang duurt, poeh, dan weet ik het niet. Ik kan me voorstellen dat mijn behoefte aan lichame lijk contact het dan wint van mijn coronadiscipline.'' Else voelt zelfs wanhoop de kop opsteken bij het idee van social distancing zonder zicht op een einde. „Natuurlijk zijn er manieren om mezelf te koeste ren. De poes op schoot, de hond aaien, me insmeren met body lotion, een virtuele omhelzing van een vriendin, maar die vol staan alleen als ik perspectief heb. Een leven zonder de warmte, zachtheid en levendig heid van een ander te voelen - dat noem ik geen leven.'' De namen van Elsa en Linde zijn gefingeerd, hun werkelijke namen zijn bij de redactie bekend. at doet de anderhalvemeterver- plichting met onze cultuur? Die vraag kwam bij mij op bij her lezing van een artikel dat ik jaren geleden schreef onder de titel Intieme gebaren. Daarin repte ik over een col lega die naar verschillende landen reisde om te bestuderen hoe vaak men elkaar aanraakte in alledaagse contacten. Hij bezocht drukke cafés en observeerde urenlang de mensen om hem heen. Hij vond het volgende: Per uur raakten mensen in San Juan, de hoofdstad van Puerto Rico, elkaar 180 keer aan, in Parijs was dat 110 keer, in de stad Gainesville in Florida 2 keer en in Londen 0 keer. Het grote verschil had volgens hem te maken met de mate waarin lichamelijke aanraking vooral een seksuele betekenis heeft in een cultuur. Hoe sterker de seksuele signaal- waarde, hoe sterker ook het taboe op aanraking. Met de introductie van de anderhalvemeter- samenleving is dat opeens anders. Aanraking, althans van vrienden, kennissen, collega's en medewerkers wordt niet alleen ontraden of ver boden, maar zelfs als bedreigend of angstaan jagend ervaren. Wat kortgeleden nog een uiting van vriendschap of welkom was, is nu een angstprikkel. En ons nabijheidsverlangen wordt nu voortdurend vervangen door een afstands- eis. Wat doet dat met ons? Niet alleen uiterlijk - je geeft de ander voortdurend het signaal 'ik wil je niet dicht bij me' - maar ook innerlijk. Kan hartelijk begroeten of afscheid nemen mid dels een kus, handdruk of omhelzing vervan gen worden door woorden? Een van de grootste woordengenieën ooit, William Shakespeare, meende in zijn Othello in ieder geval van niet: 'Woorden zijn slechts woorden'. Om eraan toe te voegen: 'Ik heb nooit gehoord dat het ge kwetste hart via het oor was doorboord'. Ik meen dat Shakespeare zich vergist. Woor den kunnen pijn doen, kwetsen, zoals ze ook kunnen troosten, genezen, helen. Ook als ze op afstand worden uitgesproken. Alleen vereist dat wel emotionele spreekvaardigheid: kunnen spreken in een taal van gevoelens, zoals angst, verdriet, boosheid, schaamte, gedeprimeerd heid, schuld, jaloezie, trots, blijdschap en op luchting. Juist dat blijkt een vocabulaire, een taal te zijn die vooralsnog heel veel mensen onvoldoende meester zijn. Is iedereen goed genoeg in staat zijn gevoelens te uiten, nu we elkaar niet moeten aanraken, vraagt Diekstra. dinsdag 12 mei 2020 GO naar contact -DIRK DE WACHTER Ook meedoen aan het onderzoek van Anouk Keizer aan de UU? Meld je aan via: http://tiny.cc/touch2020 Huidhonger, Gemma Boormans en Esther Cohen, uitgeverij De Arbeiderspers Reageren? rene.diekstra@dpgmedia.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 17