CORONAVIRUS
Ombudsman laakt overstap van
EBA-topman Farkas naar AFME
12 ECONOMIE
1^
De autobranche zit in een ongecontroleerde slip.
Verkopen kelderen. Fabrieken zijn gesloten of draaien op halve
kracht. Lichtpuntje: de consument is wél geïnteresseerd in de
auto als virusvrij alternatief voor het openbaar vervoer.
Kort
Saoedi-Arabië draait
oliekraan in juni dicht
Saoedi-Arabië gaat zijn olieproductie vanaf
juni verlagen met 1 miljoen vaten per dag.
Die stap heeft het land gezet om de olieprijs
weer omhoog te krijgen. Saoedi-Arabië ont
ketende in maart zelf een prijzenoorlog om
met name Rusland te dwingen tot het ma
ken van productiebeperkende afspraken. De
lage olieprijs heeft voor Saoedi-Arabië, dat
qua inkomsten sterk afhankelijk is van de
olieopbrengsten, forse gevolgen. Het land
kondigde dit weekeinde aan de btw te ver
drievoudigen en een toelage aan zijn bur
gers te schrappen, waarmee de kosten voor
levensonderhoud worden gecompenseerd.
'Europees luchtvaartplan'
Spanje wil een Europese aanpak voor de cri
sis in de luchtvaartsector. Dat heeft de
Spaanse minister van Economie Calvino ge
zegd. Door reisbeperkingen om de corona-
pandemie in te dammen staan de meeste
vliegtuigen aan de grond. Het kan volgens
Calvino niet zo zijn dat luchtvaartmaat
schappijen van landen met 'de diepste zak
ken' voordelen genieten ten koste van die
uit andere landen. De tot dusver toegezegde
steun verschilt sterk per land. KLM spreekt
over steun van 2 miljard tot 4 miljard euro
uit Den Haag, terwijl Parijs al 7 miljard aan
steun heeft beloofd aan Air France-KLM.
Marriott-hotels staan leeg
Hoteluitbater Marriott International heeft
in april vrijwel al zijn hotelkamers zien
leeglopen vanwege reisverboden. De omzet
per beschikbare hotelkamer kelderde vorige
maand met 90 procent. Het Amerikaanse
Marriott, met een wereldwijd netwerk van
7300 grote hotels, wordt harder getroffen
door de gevolgen van de coronapandemie
dan kleinere hotels die zich vaak aan de ran
den van de stad vestigen. De Marriott-hotels
trekken vooral zakelijke en internationale
reizigers, die nu dicht bij huis blijven om
niet met het coronavirus besmet te worden.
Prosus
Arcadis
De grootste stij-
ger in de MidKap.
OCI
Arcelor-
Mittal
Ton Voermans
Als autoverkopen de barometer
van de economie zijn, dan staat de
wijzer echt overal op depressie. En
het ging al zo beroerd door proble
men bij de peperdure overschake
ling naar elektrische auto's. Vol
gend jaar geldt een keiharde uit
stootnorm van gemiddeld 95 gram
CO2 per kilometer, waardoor fa
brikanten dure hybrides en elek
trische modellen moeten ontwik
kelen. Maar ook Tesla, dat alleen
elektrische auto's maakt, heeft het
moeilijk. Topman Elon Musk gaat
al weken tekeer tegen de ver
plichte sluiting van een van zijn
fabrieken vanwege corona.
Door de coronacrisis werden in
Nederland in de eerste vier maan
den al 30.000 nieuwe auto's min
der verkocht dan in die periode
vorig jaar, een daling van 20 pro
cent. Vooral vorige maand was
slecht, met de helft minder verko
pen.
Bij de tweedehandsauto's gaat
het iets beter. De eerste vier maan
den daalde de verkoop met 6,8
procent. Daar zitten nog twee
'normale' maanden bij. In april
duikelde de verkoop van occasions
met ruim een kwart tot 74.150 au
to's, blijkt uit cijfers van branche
organisatie Bovag.
Proefrit aan huis
Autohandelaren halen alles uit de
kast om de consument tegemoet
te komen. Proefritten vanaf de ei
gen woning bijvoorbeeld, zijn in
korte tijd normaal geworden. ,,We
moeten schakelen naar een
nieuwe werkelijkheid'', zegt de
Amsterdamse Kia-dealer Frank
Vaneman. ,,De vraag naar nieuwe
auto's is bij ons flink gedaald, zo'n
30 procent. Toen corona kwam,
zijn we versneld nog meer via in
ternet gaan doen. Onze verkopers
zijn nu rechtstreeks van 9.00 tot
21.00 uur online bereikbaar via Fa-
ceTime, mail, chat en alle social
media. Drie van de negen verko
pers doen alleen nog internet.
Klanten oriënteren zich nu meer
online en weten eigenlijk al dat ze
de auto willen kopen; ze zijn veel
serieuzer geïnteresseerd. Ze mo
gen kiezen: zij komen op afspraak
naar de showroom, of wij komen
met de auto komen. Voor een
Farkas kwam vorig jaar in opspraak
na zijn bijzondere carrière-stap die
in de Belgische pers al werd be
schreven als: de boswachter die
stroper wordt. Als uitvoerend di-
recteur van de EBA was Farkas ja
renlang verantwoordelijk voor de
harmonisering van de bankenre-
glementering in de EU. De EBA is
ook de organisator van de stress
tests die nagaan of de banken be
stand zijn tegen schokken in de
economie en het financieel sys
teem. Farkas was de man die erop
moest toezien dat de regels nauw
lettend werden nageleefd. Zijn
overstap naar de AFME, de belan
genorganisatie van de financiële
sector in Europa, werd nog net niet
getypeerd als hoogverraad, maar
het scheelde niets.
Het Europees Parlement heeft in
januari de Hongaar voor twee jaar
de toegang ontzegd. Ook blok
keerde het parlement de benoe
ming van zijn beoogde opvolger bij
de EBA, Gerry Cross. Die was juist
eerder lobbyist voor AFME.
Het is zeker niet de eerste keer dat
een voormalige EU-topbestuurder
overstapt naar 'de andere kant'.
Commissievoorzitter Barroso is
misschien wel het treffendste voor
beeld van belangenverstrengeling.
Hij maakte de overstap naar Gold
man Sachs. Buitenlandcommissaris
Catherine Ashton is lobbyist ge
worden voor beveiligingsbedrijf
GardaWorld. Eurocommissaris
Neelie Kroes ontpopte zich als
Uber-lobbyist.
PIJN VAN LAGE OLIEPRIJS VOELBAAR
AANPAK CRISIS LUCHTVAARTSECTOR
OMZET KELDERT MET 90 PROCENT
O
dinsdag 12 mei 2020
Het mediacon-
glomeraat deed
gisteren goede
zaken op de
beurs.
m ook bij de dealer
De Egyptische
aannemer had
geen goede dag
in de MidKap.
10
de staalgigant
was de grootste
daler in de AEX.
a>
E
o
GO
Auto blijft in de
garage staan,
Amsterdam
In Nederland werden in de
eerste vier maanden 30.000
nieuwe auto's minder verkocht
dan in die periode vorig jaar.
De verkoop van tweede
handsauto's daalde in de
eerste vier maanden met
6,8 procent t.o.v. 2019.
De Europese Bankenautoriteit
(EBA) had de overstap van haar
directeur Adam Farkas naar
AFME moeten verbieden. Dat
oordeelt de Ombudsman van de
EU, Emily O'Reilly, na onderzoek
naar een omstreden 'draaideu
raffaire' bij de in Parijs geves
tigde banktoezichthouder.
Economieredactie
Brussel