II
Brandweer: Pas op met elektrische auto in parkeergarages
EUWS 11
TRIPOL110 JAAR GELEDEN
Tien jaar geleden
was Ruben
wereldnieuws.
Het toen 9-jarig
jongetje ontsnapte
als enige aan de
dood bij een
vliegtuigramp in
Tripoli. Nu is hij een
'gewone jongen'.
De brandweerman
ziet in de ravage
een vliegtuigstoel
waarop een jon
getje zit. Als hij
nog eens goed
kijkt, ziet hij zijn
borst bewegen. De brandweerman
bedenkt zich geen moment, snijdt
de riemen los waarmee de jongen
aan de stoel vastzit, legt hem in
zijn auto en rijdt zo snel als hij kan
naar het ziekenhuis.
Het is 12 mei 2010. Het jongetje,
Ruben, heeft er net een geweldige
vakantie in Zuid-Afrika op zitten.
Met zijn ouders en zijn broertje is
hij op de terugweg naar het Belgi
sche Zaventem, waar opa en oma
het gezin komen ophalen. Het
vliegtuig maakt een tussenstop in
de Libische hoofdstad Tripoli en
daar gaat het door een fout van een
van de piloten mis. Het vliegtuig
stort neer, en alle 104 inzittenden
komen om het leven. Op één na:
de 9-jarige Ruben.
,,Het gaat goed met hem'', ver
telt zijn opa, Toine van de Sande
(79) uit Goirle. Ruben, nu 19 jaar,
woont bij zijn oom en tante in de
Betuwe, is bezig met een oplei
ding. ,,Hij doet het goed op school,
het is een gewone jongen.'' Fysiek
ondervindt hij amper nog onge
makken van het ongeluk, waarbij
zijn benen verbrijzeld werden.
,,Hij wordt geen topsporter, maar
het gaat verder heel goed.''
Om ervoor te zorgen dat Ruben
zich zo gewoon mogelijk kan ont
wikkelen, wordt hij uit de publici
teit gehouden. ,,Om hem te be
schermen'', legde zijn tante jaren
geleden al eens uit. ,,We proberen
hem een veilige jeugd te geven.''
En ook nu wil ze niet praten: opa
voert het woord en ze is akkoord
met wat er over Ruben wordt ge
schreven, dat is genoeg.
Iets ergs
Opa vertelt over de dag dat hij sa
men met zijn vrouw naar het
vliegveld reed om zijn dochter
Trudy, haar man Patrick en hun
twee kleinzoons op te halen. ,,Ze
waren 12,5 jaar getrouwd en wil
den in plaats van een feest geven
deze reis maken.'' Het was een
rondreis in Zuid-Afrika, waar ze
volop van hadden genoten. On
derweg naar het vliegveld hoorden
opa en oma al op de radio dat er in
Tripoli een ongeluk was gebeurd.
In de aankomsthal zagen ze dat het
vliegtuig waarin de familie zou
zitten anderhalf uur vertraging
had. ,,Ik zei tegen mijn vrouw: dan
zal er wel iets ergs gebeurd zijn.''
Toen ze niet veel later apart wer
den genomen, voelden ze gelijk
dat het goed mis was. ,,Ze wisten
meteen te vertellen dat Ruben de
enige overlevende was.'' En dat
hun zoon al in een regeringsvlieg
tuig naar Tripoli zat om de licha
men te identificeren en Ruben bij
te staan. ,,Die hadden ze snel we
ten te bereiken.''
Compleet versuft waren ze,
Wat er is gebeurd is
een zware rugzak die
we de rest van ons
leven meedragen
weet Toine nog. ,,Ik wist niet meer
waar ik de auto had neergezet.''
Wat volgde, waren maanden in
het ziekenhuis waarin Ruben
wonderbaarlijk goed herstelde.
Om vervolgens te worden opge
vangen door het gezin van zijn
tante, de zus van zijn vader, waar
het gezin van Ruben altijd al veel
mee had opgetrokken. Daar, in een
dorpje in de Betuwe dat omwille
van zijn privacy hier niet genoemd
wordt, groeide hij op met de drie
kinderen die zijn tante en oom al
hadden.
Normaal
Al na een jaar konden de laatste
plaatjes en schroeven uit zijn be
nen gehaald worden en liep hij
weer prima. Hij ging naar de
dorpsschool en is nu, tien jaar la-
terr, aan het studeren. Leeft een
leven dat zo normaal mogelijk is,
binnen de omstandigheden.
Vandaag zou hij waarschijnlijk
naar Nieuwegein zijn gegaan, waar
een herdenking van de ramp zou
worden gehouden. Vorig jaar was
hij daar ook bij. ,,Het was heel lang
ook te pijnlijk voor de nabestaan
den om een overlevende te zien'',
vertelt opa Toine, die voorzitter is
van de stichting die de herdenking
organiseert.
Dit jaar is er vanwege corona een
onlineherdenking: er is een film
pje gemaakt bij het herdenkings
monument en met interviews met
onder meer nabestaanden. Wat
Ruben er van vindt dat zijn opa
zich zo inspant om de herinnering
levend te houden? ,,Daar hebben
we het eigenlijk nooit over'', zegt
opa. ,,Voor mijzelf gold: ik kan
voor mijn dochter, ons kleinkind
en onze schoonzoon niks meer
betekenen, maar wel nog wat doen
voor de nabestaanden.''
Voor opa staat deze dag geheel in
het teken hiervan. Het leven staat
eigenlijk nog dagelijks in het te
ken van het grote verlies. Ook tien
jaar later. ,,Ik brand bijna elke dag
wel een kaarsje bij hun foto's. En
we gaan ook nog geregeld naar de
begraafplaats waar de urn met hun
as staat. Wat er is gebeurd is een
zware rugzak die we de rest van
ons leven met ons meedragen.''
De gebouwen zijn niet berekend op
een felle brand van een elektrische
auto. En beheerders die geen enkel
risico willen lopen, kunnen het
stallen en laden in de garage beter
niet toestaan.
De brandweer heeft al enige er
varing met branden van elektrische
auto's. Ze zijn lastig te blussen en
de auto's kunnen zomaar weer in
brand vliegen. Dat maakt dat de be
strijding heel anders is dan bij
een benzine- of dieselauto. Er is bij
voorbeeld sprake van hoge voltages
die gevaarlijk zijn bij de brandbe
strijding.
W Brand in een
e-auto is lastig te
blussen en kan zo
weer oplaaien
'Ook het vrijkomen van zeer giftige
en bijtende stoffen zorgt ervoor dat
brandbestrijding, zeker in garages,
niet zomaar mogelijk is. Branden
van elektrische auto's kennen vaak
een zeer snelle en niet te stoppen
brandontwikkeling (thermal runa
wayHet langdurig koelen van de
accu, bijvoorbeeld door de auto on
der te dompelen, lijkt vooralsnog
de enige effectieve manier om de
brand te stoppen en herontsteking
te voorkomen. Daarom wijzen wij
u erop dat bij een brand in de par
keergarage, zeker indien daarin ook
elektrische voertuigen worden ge
stald, een niet te beheersen brand
kSn ontstaan of een brand die veel
schade veroorzaakt voordat deze
kan worden geblust.'
Sprinklerinstallaties en brand
slangen zijn volgens de brandweer
waarschijnlijk niet afgestemd op
een dergelijke felle brand, waardoor
de brandweer mogelijk niets kan
uitrichten. 'Het restrisico, ook bij de
aanwezigheid van traditioneel ont-
worpen brandveiligheidsinstalla
ties, is dat een brand tón leiden tot
volledig uitbranden van de garage.
Door de intensiteit en brandduur
kan er eveneens sprake zijn van on
herstelbare schade aan het gebouw,
de eventueel bovengelegen gebou
wen en infrastructuur en de omge
ving.'
Laadpalen voor elektrische auto's
in de parkings zouden zo dicht mo
gelijk bij de in- en uitgang geplaatst
moeten worden en dicht bij de ven
tilatie om in geval van brand er zo
snel mogelijk bij te kunnen.
Volgens de brandweer doen par-
keerbedrijven er goed aan om te
controleren of de opstalverzekering
brandschade door laadpalen wel
dekt.
dinsdag 12 mei 2020
Ruben overleefde als enige de
ramp, en het gaat goed met hem
Eric Reijnen Rutten
Betuwe
Ruben
(tweede
van rechts,
als 10-jarig
jongetje)
woont
sinds de
ramp bij fa
milie in de
Betuwe.
Rechts: de
brokstuk
ken van het
vliegtuig in
Tripoli.
FOTO'S ANP
-Opa Toine van de Sande
Brandweer Nederland waar
schuwt overheden en parkeer-
bedrijven voor de gevaren van
het parkeren en opladen van
elektrische auto's in parkeerga
rages.
Ton Voermans
Den Haag
Opladen van auto's in parkeer
garages kan gevaar opleveren.