II Brandweer: Pas op met elektrische auto in parkeergarages EUWS 11 TRIPOL110 JAAR GELEDEN Tien jaar geleden was Ruben wereldnieuws. Het toen 9-jarig jongetje ontsnapte als enige aan de dood bij een vliegtuigramp in Tripoli. Nu is hij een 'gewone jongen'. De brandweerman ziet in de ravage een vliegtuigstoel waarop een jon getje zit. Als hij nog eens goed kijkt, ziet hij zijn borst bewegen. De brandweerman bedenkt zich geen moment, snijdt de riemen los waarmee de jongen aan de stoel vastzit, legt hem in zijn auto en rijdt zo snel als hij kan naar het ziekenhuis. Het is 12 mei 2010. Het jongetje, Ruben, heeft er net een geweldige vakantie in Zuid-Afrika op zitten. Met zijn ouders en zijn broertje is hij op de terugweg naar het Belgi sche Zaventem, waar opa en oma het gezin komen ophalen. Het vliegtuig maakt een tussenstop in de Libische hoofdstad Tripoli en daar gaat het door een fout van een van de piloten mis. Het vliegtuig stort neer, en alle 104 inzittenden komen om het leven. Op één na: de 9-jarige Ruben. ,,Het gaat goed met hem'', ver telt zijn opa, Toine van de Sande (79) uit Goirle. Ruben, nu 19 jaar, woont bij zijn oom en tante in de Betuwe, is bezig met een oplei ding. ,,Hij doet het goed op school, het is een gewone jongen.'' Fysiek ondervindt hij amper nog onge makken van het ongeluk, waarbij zijn benen verbrijzeld werden. ,,Hij wordt geen topsporter, maar het gaat verder heel goed.'' Om ervoor te zorgen dat Ruben zich zo gewoon mogelijk kan ont wikkelen, wordt hij uit de publici teit gehouden. ,,Om hem te be schermen'', legde zijn tante jaren geleden al eens uit. ,,We proberen hem een veilige jeugd te geven.'' En ook nu wil ze niet praten: opa voert het woord en ze is akkoord met wat er over Ruben wordt ge schreven, dat is genoeg. Iets ergs Opa vertelt over de dag dat hij sa men met zijn vrouw naar het vliegveld reed om zijn dochter Trudy, haar man Patrick en hun twee kleinzoons op te halen. ,,Ze waren 12,5 jaar getrouwd en wil den in plaats van een feest geven deze reis maken.'' Het was een rondreis in Zuid-Afrika, waar ze volop van hadden genoten. On derweg naar het vliegveld hoorden opa en oma al op de radio dat er in Tripoli een ongeluk was gebeurd. In de aankomsthal zagen ze dat het vliegtuig waarin de familie zou zitten anderhalf uur vertraging had. ,,Ik zei tegen mijn vrouw: dan zal er wel iets ergs gebeurd zijn.'' Toen ze niet veel later apart wer den genomen, voelden ze gelijk dat het goed mis was. ,,Ze wisten meteen te vertellen dat Ruben de enige overlevende was.'' En dat hun zoon al in een regeringsvlieg tuig naar Tripoli zat om de licha men te identificeren en Ruben bij te staan. ,,Die hadden ze snel we ten te bereiken.'' Compleet versuft waren ze, Wat er is gebeurd is een zware rugzak die we de rest van ons leven meedragen weet Toine nog. ,,Ik wist niet meer waar ik de auto had neergezet.'' Wat volgde, waren maanden in het ziekenhuis waarin Ruben wonderbaarlijk goed herstelde. Om vervolgens te worden opge vangen door het gezin van zijn tante, de zus van zijn vader, waar het gezin van Ruben altijd al veel mee had opgetrokken. Daar, in een dorpje in de Betuwe dat omwille van zijn privacy hier niet genoemd wordt, groeide hij op met de drie kinderen die zijn tante en oom al hadden. Normaal Al na een jaar konden de laatste plaatjes en schroeven uit zijn be nen gehaald worden en liep hij weer prima. Hij ging naar de dorpsschool en is nu, tien jaar la- terr, aan het studeren. Leeft een leven dat zo normaal mogelijk is, binnen de omstandigheden. Vandaag zou hij waarschijnlijk naar Nieuwegein zijn gegaan, waar een herdenking van de ramp zou worden gehouden. Vorig jaar was hij daar ook bij. ,,Het was heel lang ook te pijnlijk voor de nabestaan den om een overlevende te zien'', vertelt opa Toine, die voorzitter is van de stichting die de herdenking organiseert. Dit jaar is er vanwege corona een onlineherdenking: er is een film pje gemaakt bij het herdenkings monument en met interviews met onder meer nabestaanden. Wat Ruben er van vindt dat zijn opa zich zo inspant om de herinnering levend te houden? ,,Daar hebben we het eigenlijk nooit over'', zegt opa. ,,Voor mijzelf gold: ik kan voor mijn dochter, ons kleinkind en onze schoonzoon niks meer betekenen, maar wel nog wat doen voor de nabestaanden.'' Voor opa staat deze dag geheel in het teken hiervan. Het leven staat eigenlijk nog dagelijks in het te ken van het grote verlies. Ook tien jaar later. ,,Ik brand bijna elke dag wel een kaarsje bij hun foto's. En we gaan ook nog geregeld naar de begraafplaats waar de urn met hun as staat. Wat er is gebeurd is een zware rugzak die we de rest van ons leven met ons meedragen.'' De gebouwen zijn niet berekend op een felle brand van een elektrische auto. En beheerders die geen enkel risico willen lopen, kunnen het stallen en laden in de garage beter niet toestaan. De brandweer heeft al enige er varing met branden van elektrische auto's. Ze zijn lastig te blussen en de auto's kunnen zomaar weer in brand vliegen. Dat maakt dat de be strijding heel anders is dan bij een benzine- of dieselauto. Er is bij voorbeeld sprake van hoge voltages die gevaarlijk zijn bij de brandbe strijding. W Brand in een e-auto is lastig te blussen en kan zo weer oplaaien 'Ook het vrijkomen van zeer giftige en bijtende stoffen zorgt ervoor dat brandbestrijding, zeker in garages, niet zomaar mogelijk is. Branden van elektrische auto's kennen vaak een zeer snelle en niet te stoppen brandontwikkeling (thermal runa wayHet langdurig koelen van de accu, bijvoorbeeld door de auto on der te dompelen, lijkt vooralsnog de enige effectieve manier om de brand te stoppen en herontsteking te voorkomen. Daarom wijzen wij u erop dat bij een brand in de par keergarage, zeker indien daarin ook elektrische voertuigen worden ge stald, een niet te beheersen brand kSn ontstaan of een brand die veel schade veroorzaakt voordat deze kan worden geblust.' Sprinklerinstallaties en brand slangen zijn volgens de brandweer waarschijnlijk niet afgestemd op een dergelijke felle brand, waardoor de brandweer mogelijk niets kan uitrichten. 'Het restrisico, ook bij de aanwezigheid van traditioneel ont- worpen brandveiligheidsinstalla ties, is dat een brand tón leiden tot volledig uitbranden van de garage. Door de intensiteit en brandduur kan er eveneens sprake zijn van on herstelbare schade aan het gebouw, de eventueel bovengelegen gebou wen en infrastructuur en de omge ving.' Laadpalen voor elektrische auto's in de parkings zouden zo dicht mo gelijk bij de in- en uitgang geplaatst moeten worden en dicht bij de ven tilatie om in geval van brand er zo snel mogelijk bij te kunnen. Volgens de brandweer doen par- keerbedrijven er goed aan om te controleren of de opstalverzekering brandschade door laadpalen wel dekt. dinsdag 12 mei 2020 Ruben overleefde als enige de ramp, en het gaat goed met hem Eric Reijnen Rutten Betuwe Ruben (tweede van rechts, als 10-jarig jongetje) woont sinds de ramp bij fa milie in de Betuwe. Rechts: de brokstuk ken van het vliegtuig in Tripoli. FOTO'S ANP -Opa Toine van de Sande Brandweer Nederland waar schuwt overheden en parkeer- bedrijven voor de gevaren van het parkeren en opladen van elektrische auto's in parkeerga rages. Ton Voermans Den Haag Opladen van auto's in parkeer garages kan gevaar opleveren.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 11