v^il-
V ^uw^ ^sp"
WQ-^Si
Na acht weken thuis, mogen kinderen maandag
weer naar school. Fotograaf Bart Hoogveld en
journalist Ingrid Sikking legden vast hoe het
leven van hun kinderen Merel (10) en Boris (8)
er de afgelopen tijd uitzag.
Boris zwaait onwennig naar
het beeldscherm. Zoomen met je
klasgenoten en de juf, dat is wel heel
apart. Steeds als hij iets wil vertellen,
is een andere leerling hem voor.
Met thuisschool is alles anders.
Al op dag één stromen de mails met
opdrachten binnen - van rekenen en
spelling tot gymganzenbord. Juf fietst
langs om werkboekjes in de bus te
gooien. Dan komt het bericht dat de
voetbaltrainingen niet doorgaan. En
de theatervoorstelling waar Merel al
een halfjaar voor oefende? Helaas...
Het is ingrijpend, maar de kinderen
beginnen voortvarend. Merel maakt
een rooster (met veel pauzes). Elke
ochtend nemen de twee zonder veel
gemor plaats aan de grote tafel waar
de laptop en alle schriften worden
uitgestald. Zo erg is het allemaal niet,
het huis is ruim, de tuin zonnig en
iedereen om hen heen is nog gezond.
Bovendien hebben papa en mama tijd
om breuken uit te leggen en topo
grafie te overhoren. Maar 's middags
komen de irritaties. Dan vliegen de
schriften door de kamer en slaat de
verveling toe. Tijd voor voetbal (in de
tuin of in de kamer met de bank als
goal), tv (Alvin and the Chipmunks) of
sporten met Nathan Rutjes.
'Deze tijd vergeet je nooit meer',
krijgen Merel en Boris vaak te horen.
De 'coronavakantie', zoals ze het
soms noemen, is ook een gezellige
tijd. De sjoelbak wordt van zolder
gehaald, Merel bakt lekkers (haar
specialiteit: yoghurtcake) en er is tijd
om lang te lunchen. Toch kijken broer
en zus ernaar uit weer naar school te
mogen. De juf, meester en alle klas
genootjes zien. In het echt. Daar kan
geen zoomen tegenop. -Ingrid Sikking
16
n
<3f -
Rekenen,
spelen,
vervelen