'Nog steeds dezelfde Adele, alleen een beetje minder van haar' MEDIA CULTUUR 25 mm gezamenlijkheid. ,,Voor de dagpro grammering wilde ik een gezamen lijke redactie met één overkoepe lende hoofdredactie. Daar was aan vankelijk enthousiasme voor bij de makers, maar toen ik het plan pre senteerde bij de omroepdirecteuren werd dat finaal afgeschoten. Ik had als voorbeeld de sportzomer van 2012. Met het EK, de Tour, de Olympische Spelen. Experimenteel werkten we met blokken en een dubbelpresenta- tie. Presentatoren van verschillende omroepen. Het was efficiënter, goed koper en de luisteraar vond het ge weldig. Maar de omroepen konden zich niet profileren, vonden ze. Ik snap het wel: hun identiteit is belangrijk, zeker als je leden nodig hebt voor het voortbestaan, maar ik handelde vanuit mijn hart voor de journalistiek en de luisteraar." Breder publiek Het goede was, stelt Borst vast: de blokken bleven na de fusies van de omroepen intact. ,,Jurgen (van den Berg) in de ochtend, Spraakmakers, de Nieuws BV, Stax Toine, EenVandaag, Nieuws Co en Dit Is De Dag, het is allemaal duidelijk.'' NPO Radio 1 moest behalve 'meer newsy en meer één geheel', ook meer De Wereld Draait Door worden, vond Borst. ,,Toen ik hier kwam, vond ik dat NPO Radio 1 vooral werd ge maakt - en dat bedoel ik niet onaar dig - voor Volkskrant en NRC-pu- bliek. Terwijl je nog twee grote kran ten hebt: het AD en De Telegraaf. Ik vond dat we een breder publiek moesten aanspreken. Eigenlijk heb ik dat in het achterhoofd gehouden bij alles wat ik daarna heb gedaan. Minder afstandelijk, meer aandacht voor de mens", zegt Borst, die al snel bovenmatig geïnteresseerd was in de ontwikkelingen op online gebied. ,,Misschien niet aardig naar mijn col lega's, maar journalisten blinken over het algemeen niet uit in vernieu wing. Ik ben een man van gadgets. Als er iets is waar ik nieuwsgierig naar ben, is hoe deze wereld zich gaat ontwikkelen. Dat ga ik wel mis sen, ja." Radio is allang niet meer dat kastje waar muziek uitkomt. Radio is on line, televisie en podcast tegelijk. Borst maakte geld vrij voor die ont wikkeling, richtte redacties daarop in. ,,In 2007 was er een zogeheten sitemanager die af en toe wat items op de site zette. En dat was het. Het stelde weinig voor. Om een voor beeld te geven: als je nu Marcel van Roosmalen bij De Nieuws BV hoort, luisteren pak 'm beet 250.000 men sen. Maar er wordt ook een filmpje van gemaakt. Voor de site van de NPO, voor BNNVara, voor Twitter, Facebook, noem maar op. Daardoor wordt het filmpje vele malen vaker beluisterd en bekeken", zegt Borst. Hij ziet radio het spoor van de tele visie kiezen. „On demand. Eigenlijk gebeurt het al, via de podcasts. Ik ben trots dat we een van de grootste spe lers zijn op het gebied van podcasts." Laurens Borst gaat die ontwikke lingen straks allemaal vanaf de zij lijn bekijken. Of beter gezegd, beluis teren. Als zijn tijd er straks op zit, gaat hij pendelen tussen zijn huis in de Achterhoek, waar hij en zijn vrouw vijfjaar geleden naar toe trokken, en het apparte mentje in het centrum van Rotterdam. „Mijn vrouw en ik zijn aan het puzzelen om dat financieel voor elkaar te krijgen. We lopen al een tijdje rond met plan nen om straks bij ons huis in Aalten een bed and breakfast te be ginnen." Journalisten blinken niet uit in vernieuwing Ik ben een man van gadgets Sparta „Toen ik geboren werd, was de weder opbouw van Rotter dam net aan de gang. Ik heb die stad opgebouwd zien worden. Het zorgt voor een enorme binding, die ik mijn hele leven niet kwijtraak. We zullen de meeste tijd in de Achterhoek zijn, maar zijn toch ook een paar keer per maand in Rotterdam, waar mijn oudste dochter woont met haar man en onze twee klein kinderen. En waar Sparta is na tuurlijk. Mijn vader en Hugo waren eerder verknocht aan die club, ik kwam later. Er zal nu veel meer tijd en gelegenheid zijn. Als er straks tenminste weer gevoetbald gaat worden." zaterdag 9 mei 2020 GO - ln^MjjLaurens Borst: „Corona raakt iedereen, tegelijk is het journalis tiek ongelooflijk interessant." FOTO KOEN VERHEIJDEN Op nieuwe muziek van Adele is het nog steeds wachten, maar het nieuwe uiterlijk van de Britse zangeres (32) leidde de afgelopen dagen tot een storm aan reacties op sociale media. Leon van Wijk Adele ging de afgelopen dagen de wereld over nadat ze een recente foto van zichzelf had gedeeld met haar 36,3 miljoen volgers op In- stagram. De zangeres, die poseert in haar woonplaats Los Angeles, zou maar liefst 44 kilo kwijt zijn. De foto leverde haar een kleine tien miljoen likes op. Maar er waren ook de nodige nega tieve reacties, waarop haar voorma lige personal trainer Pete Geracimo gisteren naar buiten trad met een steunbetuiging. Geracimo stelt dat Adele al een paar jaar geleden positiever tegen over trainen ging staan en betere voedingskeuzes maakte in aanloop naar haar laatste tournee in 2016 2017. 'Daardoor verloor ze veel ge wicht en dat viel mensen op', zegt Geracimo, die met Adele werkte tot dat ze in 2016 naar LA verhuisde. M De gedaanteverwisseling die Adele tussen 2013 en 2020 door maakte. FOTO 'S AFP, INSTAGRAM Daarna heeft ze haar nieuwe le vensstijl verder geperfectioneerd. 'Ze heeft moeilijke, persoonlijke ver anderingen doorgemaakt', schrijft Geracimo, mede doelend op de scheiding van haar echtgenoot Simon Konecki. 'Het is normaal dat bij zulke veranderingen een nieuw zelfbeeld hoort en de wens om de beste versie van jezelf te zijn. Ze heeft betere eetgewoontes om armd, fitnest en zweet!' De trainer benadrukt dat ze niet heeft getraind om slanker te zijn voor haar fans. 'Het gaat om Adele en hoe zij haar leven wil leiden. Ze is niet veranderd en nog steeds de Adele van wie we houden. Er is al leen een beetje minder van haar.'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 25