CORONAVIRUS Prognoses BMW fors naar beneden Horeca en toerisme komen tot stilstand In één maand 20,2 miljoen werklozen erbij in de VS ECONOMIE 15 weest. ,,Mijn telefoon is gisteren in de wc gevallen, dus ik moest wel op pad voor een nieuw exemplaar. En mijn kleindochter had nieuwe schoenen nodig, vandaar dat we het combineren, want ik hoef hier in deze tijd niet elke dag rond te lo pen.'' Ze is blij dat de Bijenkorf weer open is. ,,Ik vind het heerlijk om alle collecties te zien. Er is vol doende ruimte om 1,5 meter af stand te houden. Ik mag het mis schien niet zeggen, maar dit voelt na al die tijd thuiszitten als een uitje.'' Spreiding De Bijenkorf in Rotterdam laat maximaal 720 klanten toe. ,,Dat aantal lag eerst hoger, maar afgelo pen weekend merkten we dat het vooral op de begane grond drukker was dan we wilden. We hadden meer spreiding verwacht, maar het liep anders. Ook wij moeten zoeken naar de beste manier om het nieuwe winkelen mogelijk te ma ken'', aldus een medewerkster van de afdeling lederwaren. Ze maakt zich niet zozeer zorgen over het af stand houden in de winkels - 'Dat is overal goed geregeld' - maar ze ziet het regelmatig fout gaan in de openbare ruimte. ,,Het wordt snel drukker in de stad. Dat merk ik in de winkelstraat, maar ook in het openbaar vervoer. Ik reis met de metro en vooral 's middags houden veel reizigers zich niet aan de regels, daar voel ik me juist niet veilig.'' Vanwege die veiligheid draagt een Rotterdamse die in de buurt van de Bijenkorf loopt te winkelen, een mondkapje. ,,Nog niet lang hoor, eigenlijk pas vanaf vandaag. Komt doordat het niet meer echt rustig is in het centrum. En bij be paalde winkels vertrouw ik het luchtventilatiesysteem niet.'' Ze vindt zo'n kapje best een gedoe, maar verwacht dat het bij ons 'nieuwe normaal' gaat horen. ,,Ik merk dat ik me prettiger en ook vei liger voel.'' Bijna alle winkels zijn inmiddels weer open. In het Rotterdamse cen trum is H&M nog dicht, maar de kledingketen laat weten dat de eer ste winkels in ons land sinds giste ren weer open zijn. Ruim dertig landelijke ketens meldden gisteren in een paginagrote advertentie in de krant niet voor niets dat hun winkelhart weer mag kloppen. Om dit in goede banen te leiden, zijn in de Koopgoot looproutes aange bracht. Op de Lijnbaan is het nog niet zover. ,,Zal hier ook wel komen, want niet alleen in de winkels zelf, maar ook op straat is er structuur nodig. Voor de Zara stond er zaterdag echt een enorme rij. Ondernemers moe ten ook nadenken over hoe je zo'n Misschien mag ik het niet zeggen, maar dit voelt na al die tijd thuiszitten als een uitje rij laat lopen, want voor je het weet blokkeer j e andere winkels. Tja, wie had ooit gedacht dat we daar über haupt regels voor moeten beden ken'', glimlacht een medewerkster van parfumerie Ici Paris XL. Ook in deze zaak is het devies: geen pro ducten aanraken. ,,Dat doen wij voor onze klanten, in de praktijk gaat dat best aardig. Iedereen heeft nu min of meer z'n eigen personal shopper." Bijkomend voordeel van het deurbeleid is volgens de ver koopster dat er minder wordt ge stolen. ,,Ja, dat scheelt een hoop. Er zijn nog wel lefgozers die bij de in gang snel iets uit het rek pakken, maar de winkeldiefstal is enorm ge daald.'' Witte emmer Ook opticiens draaien weer, bij Specsavers zijn ze zelfs nooit dicht geweest. ,,Voor urgente gevallen en zorgpersoneel waren we in het be gin van de crisis altijd open. Nu voor steeds meer andere klanten. Ik zie het met de dag drukker wor den'', aldus winkeleigenaar Patricia Gerritsma. Ze laat een witte emmer zien waarin brillen worden gelegd die door een klant zijn opgezet. ,,Ik verzamel brillen en desinfecteer ze. En metingen van ogen en oren doen we alleen op afspraak, onze mensen dragen speciale maskers ter bescherming. Het wordt al bijna routine.'' Detailhandel Nederland vroeg eerder deze week om een protocol voor het regisseren van passanten in de winkelstraten. Een andere brancheorganisatie, INretail, pre senteert eind deze week een derge lijk protocol in samenwerking met de VNG. ANP München Vooral in China is de vraag naar (Duitse) auto's minder geworden. De autoverkopen van BMW, een belangrijke maatstaf die door marktkenners nauwlettend in de gaten wordt gehouden, daalde met 6,4 procent. Dit kwam vooral door de sluiting van veel show rooms in maart. Of dit ook gevolgen heeft voor de Nederlandse autofabriek VDL, die BMW's en Mini's bouwt voor het Duitse concern, is niet be kend. De productielijnen van VDL liggen al weken stil. BMW benadrukt dat het bij deze prognoses mogelijke ont wikkelingen in de crisis buiten beschouwing laat. Geen rekening ANP Londen Ook elders in Europa is het beeld erg somber. Volgens de Britse marktonderzoeker Markit kel derde de inkoopmanagersindex, die de bedrijvigheid in de dien stensector meet, in Spanje naar 7,1. In maart stond die graadmeter nog op 23, wat toen ook al een ste- is bijvoorbeeld gehouden met een voortdurende recessie in grote markten en mogelijke implicaties veroorzaakt door een tweede golf van infecties en bijbehorende maatregelen. Hogere omzet Volgens BMW zal het lopende kwartaal nog slechter zijn dan het eerste kwartaal. BMW sloot het eerste kwartaal van het jaar even goed af met een 3,5 procent hogere omzet van 23,3 miljard euro. Ver der steeg de brutowinst met bijna 5 procent tot 798 miljoen euro. vige krimp betekende. Een stand van 50 wijst op groei, een waarde daaronder op krimp. De index voor de Italiaanse dienstensector zakte in april naar een niveau van 10,8, van 17,4 in maart. Zowel Spanje als Italië heeft wekenlang in lockdown ge zeten vanwege de pandemie en de landen zijn nu langzaam de strenge beperkende maatregelen aan het versoepelen. Voor de dienstensector in de gehele euro zone tekende Markit een stand op van 12, tegen 26,4 in maart. De industrie in de Zuid-Euro- pese landen wordt eveneens hard getroffen door de crisis, doordat veel fabrieken zijn gesloten. NEW YORK De werkgelegen heid in het Amerikaanse be drijfsleven is in april in een ongekende vrije val terechtge komen. Volgens loonstrook- verwerker ADP verloor vorige maand een recordaantal van 20,2 miljoen Amerikanen hun baan. Door de coronacrisis hebben veel bedrijven hun deuren gesloten. Sinds ADP de cijfers bijhoudt, verdwenen er nog nooit zo veel banen in één maand in de VS. Het oude re cord was 835.000 verloren ba nen in een maand. Dat diepte punt werd in februari 2009 be reikt, tijdens de kredietcrisis. De meeste banen, zo'n 16 mil joen, verdwenen in april in de dienstensector. Daar vallen winkels, horecagelegenheden en de toeristische sector on der. Die branches werden bui tengewoon hard geraakt door de lockdownmaatregelen. donderdag 7 mei 2020 Winkelen met afstand en soms met mondkapje, op de Lijnbaan in Rotterdam. FOTO MARCO DE SWART -Carin Broere, op zoek naar een telefoon en schoenen De Duitse automaker BMW heeft zijn prognoses voor het lopende boekjaar fors neer waarts bijgesteld. De onderne ming wordt hard geraakt door de coronacrisis, die de verko pen van auto's wereldwijd dwarszit. De dienstensector in Spanje en Italië - horeca, detailhandel, luchtvaart en toerisme - is in april vrijwel tot stilstand geko men. Daarbij werden beide Zuid-Europese landen nage noeg volledig op slot gedaan. BMW kampt met dalende verkoopcijfers. foto tobias hase

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 15