CORONAVIRUS
Prognoses BMW
fors naar beneden
Horeca en toerisme
komen tot stilstand
In één maand 20,2 miljoen
werklozen erbij in de VS
ECONOMIE 15
weest. ,,Mijn telefoon is gisteren in
de wc gevallen, dus ik moest wel op
pad voor een nieuw exemplaar. En
mijn kleindochter had nieuwe
schoenen nodig, vandaar dat we het
combineren, want ik hoef hier in
deze tijd niet elke dag rond te lo
pen.'' Ze is blij dat de Bijenkorf
weer open is. ,,Ik vind het heerlijk
om alle collecties te zien. Er is vol
doende ruimte om 1,5 meter af
stand te houden. Ik mag het mis
schien niet zeggen, maar dit voelt
na al die tijd thuiszitten als een
uitje.''
Spreiding
De Bijenkorf in Rotterdam laat
maximaal 720 klanten toe. ,,Dat
aantal lag eerst hoger, maar afgelo
pen weekend merkten we dat het
vooral op de begane grond drukker
was dan we wilden. We hadden
meer spreiding verwacht, maar het
liep anders. Ook wij moeten zoeken
naar de beste manier om het
nieuwe winkelen mogelijk te ma
ken'', aldus een medewerkster van
de afdeling lederwaren. Ze maakt
zich niet zozeer zorgen over het af
stand houden in de winkels - 'Dat
is overal goed geregeld' - maar ze
ziet het regelmatig fout gaan in de
openbare ruimte. ,,Het wordt snel
drukker in de stad. Dat merk ik in
de winkelstraat, maar ook in het
openbaar vervoer. Ik reis met de
metro en vooral 's middags houden
veel reizigers zich niet aan de regels,
daar voel ik me juist niet veilig.''
Vanwege die veiligheid draagt
een Rotterdamse die in de buurt
van de Bijenkorf loopt te winkelen,
een mondkapje. ,,Nog niet lang
hoor, eigenlijk pas vanaf vandaag.
Komt doordat het niet meer echt
rustig is in het centrum. En bij be
paalde winkels vertrouw ik het
luchtventilatiesysteem niet.'' Ze
vindt zo'n kapje best een gedoe,
maar verwacht dat het bij ons
'nieuwe normaal' gaat horen. ,,Ik
merk dat ik me prettiger en ook vei
liger voel.''
Bijna alle winkels zijn inmiddels
weer open. In het Rotterdamse cen
trum is H&M nog dicht, maar de
kledingketen laat weten dat de eer
ste winkels in ons land sinds giste
ren weer open zijn. Ruim dertig
landelijke ketens meldden gisteren
in een paginagrote advertentie in
de krant niet voor niets dat hun
winkelhart weer mag kloppen. Om
dit in goede banen te leiden, zijn in
de Koopgoot looproutes aange
bracht. Op de Lijnbaan is het nog
niet zover.
,,Zal hier ook wel komen, want
niet alleen in de winkels zelf, maar
ook op straat is er structuur nodig.
Voor de Zara stond er zaterdag echt
een enorme rij. Ondernemers moe
ten ook nadenken over hoe je zo'n
Misschien mag ik
het niet zeggen, maar
dit voelt na al die
tijd thuiszitten
als een uitje
rij laat lopen, want voor je het weet
blokkeer j e andere winkels. Tja, wie
had ooit gedacht dat we daar über
haupt regels voor moeten beden
ken'', glimlacht een medewerkster
van parfumerie Ici Paris XL. Ook in
deze zaak is het devies: geen pro
ducten aanraken. ,,Dat doen wij
voor onze klanten, in de praktijk
gaat dat best aardig. Iedereen heeft
nu min of meer z'n eigen personal
shopper." Bijkomend voordeel van
het deurbeleid is volgens de ver
koopster dat er minder wordt ge
stolen. ,,Ja, dat scheelt een hoop. Er
zijn nog wel lefgozers die bij de in
gang snel iets uit het rek pakken,
maar de winkeldiefstal is enorm ge
daald.''
Witte emmer
Ook opticiens draaien weer, bij
Specsavers zijn ze zelfs nooit dicht
geweest. ,,Voor urgente gevallen en
zorgpersoneel waren we in het be
gin van de crisis altijd open. Nu
voor steeds meer andere klanten. Ik
zie het met de dag drukker wor
den'', aldus winkeleigenaar Patricia
Gerritsma. Ze laat een witte emmer
zien waarin brillen worden gelegd
die door een klant zijn opgezet. ,,Ik
verzamel brillen en desinfecteer ze.
En metingen van ogen en oren
doen we alleen op afspraak, onze
mensen dragen speciale maskers
ter bescherming. Het wordt al bijna
routine.''
Detailhandel Nederland vroeg
eerder deze week om een protocol
voor het regisseren van passanten
in de winkelstraten. Een andere
brancheorganisatie, INretail, pre
senteert eind deze week een derge
lijk protocol in samenwerking met
de VNG.
ANP
München
Vooral in China is de vraag naar
(Duitse) auto's minder geworden.
De autoverkopen van BMW, een
belangrijke maatstaf die door
marktkenners nauwlettend in de
gaten wordt gehouden, daalde
met 6,4 procent. Dit kwam vooral
door de sluiting van veel show
rooms in maart.
Of dit ook gevolgen heeft voor
de Nederlandse autofabriek VDL,
die BMW's en Mini's bouwt voor
het Duitse concern, is niet be
kend. De productielijnen van
VDL liggen al weken stil.
BMW benadrukt dat het bij
deze prognoses mogelijke ont
wikkelingen in de crisis buiten
beschouwing laat. Geen rekening
ANP
Londen
Ook elders in Europa is het beeld
erg somber. Volgens de Britse
marktonderzoeker Markit kel
derde de inkoopmanagersindex,
die de bedrijvigheid in de dien
stensector meet, in Spanje naar
7,1. In maart stond die graadmeter
nog op 23, wat toen ook al een ste-
is bijvoorbeeld gehouden met een
voortdurende recessie in grote
markten en mogelijke implicaties
veroorzaakt door een tweede golf
van infecties en bijbehorende
maatregelen.
Hogere omzet
Volgens BMW zal het lopende
kwartaal nog slechter zijn dan het
eerste kwartaal. BMW sloot het
eerste kwartaal van het jaar even
goed af met een 3,5 procent hogere
omzet van 23,3 miljard euro. Ver
der steeg de brutowinst met bijna
5 procent tot 798 miljoen euro.
vige krimp betekende. Een stand
van 50 wijst op groei, een waarde
daaronder op krimp.
De index voor de Italiaanse
dienstensector zakte in april naar
een niveau van 10,8, van 17,4 in
maart. Zowel Spanje als Italië
heeft wekenlang in lockdown ge
zeten vanwege de pandemie en
de landen zijn nu langzaam de
strenge beperkende maatregelen
aan het versoepelen. Voor de
dienstensector in de gehele euro
zone tekende Markit een stand
op van 12, tegen 26,4 in maart.
De industrie in de Zuid-Euro-
pese landen wordt eveneens hard
getroffen door de crisis, doordat
veel fabrieken zijn gesloten.
NEW YORK De werkgelegen
heid in het Amerikaanse be
drijfsleven is in april in een
ongekende vrije val terechtge
komen. Volgens loonstrook-
verwerker ADP verloor vorige
maand een recordaantal van
20,2 miljoen Amerikanen hun
baan. Door de coronacrisis
hebben veel bedrijven hun
deuren gesloten. Sinds ADP de
cijfers bijhoudt, verdwenen er
nog nooit zo veel banen in één
maand in de VS. Het oude re
cord was 835.000 verloren ba
nen in een maand. Dat diepte
punt werd in februari 2009 be
reikt, tijdens de kredietcrisis.
De meeste banen, zo'n 16 mil
joen, verdwenen in april in de
dienstensector. Daar vallen
winkels, horecagelegenheden
en de toeristische sector on
der. Die branches werden bui
tengewoon hard geraakt door
de lockdownmaatregelen.
donderdag 7 mei 2020
Winkelen met afstand en
soms met mondkapje, op de
Lijnbaan in Rotterdam.
FOTO MARCO DE SWART
-Carin Broere, op zoek naar een
telefoon en schoenen
De Duitse automaker BMW
heeft zijn prognoses voor het
lopende boekjaar fors neer
waarts bijgesteld. De onderne
ming wordt hard geraakt door
de coronacrisis, die de verko
pen van auto's wereldwijd
dwarszit.
De dienstensector in Spanje en
Italië - horeca, detailhandel,
luchtvaart en toerisme - is in
april vrijwel tot stilstand geko
men. Daarbij werden beide
Zuid-Europese landen nage
noeg volledig op slot gedaan.
BMW kampt met dalende
verkoopcijfers. foto tobias hase