O O O lil 14 DIVIDENDVERLAGING WOEDE Moet Shell- topman Ben van Beurden zich zorgen maken over zijn baan? Grote aandeelhouders zagen anoniem aan zijn stoelpoten in de Britse krant Sunday Telegraph. Kort Bestedingen een derde lager De bestedingen van huishoudens in de Eu ropese Unie zijn een derde lager door de lockdowns in verschillende landen. Die consumptie is deels uitgesteld, maar deels ook verloren, zegt kredietbeoordelaar Moody's. De daling van de consumptie zou, als die een jaar zo zou blijven, een afname van het bruto binnenlands product (bbp) van de EU betekenen van 20 procent. Van de vijf grootste economieën in de EU zijn in Spanje, Italië en het Verenigd Koninkrijk de bestedingen van huishoudens het meest te ruggelopen. Miljardenverlies voor autofabriek Fiat Chrysler Autofabrikant Fiat Chrysler heeft in de eer ste drie maanden van dit jaar een miljarden- verlies geleden. Het bedrijf had zowel in Eu ropa als in Noord-Amerika, zijn twee be langrijkste markten, last van lockdowns waardoor fabrieken dicht moesten. Daarbij liepen ook de verkopen van nieuwe auto's terug. Met name de sluiting van fabrieken in Italië, waar het coronavirus als een van de eerste landen in Europa voor een lockdown zorgde, had grote gevolgen. De omzet van Fiat Chrysler, waar ook merken als Jeep, Dodge, Alfa Romeo en Maserati onder val len, daalde met 16 procent naar 20,6 miljard euro. Onder de streep resteerde een verlies van 1,7 miljard euro waar vorig jaar nog 508 miljoen euro aan winst werd geboekt. Shell ASML Randstad PostNL Virgin Atlantic zegt personeel de wacht aan De Britse luchtvaartmaatschappij Virgin At lantic zet tot een derde van haar personeel op straat en stopt haar vluchten vanaf de Londense luchthaven Gatwick. Het gaat om ongeveer 3150 banen. De samenwerkings partner van Air France-KLM moet door de coronapandemie sterk in de kosten snijden om te kunnen overleven. Ook worden zeven toestellen van het type Boeing 747 voortijdig uit de vloot genomen. Door de stap vliegt Virgin Atlantic alleen nog vanaf Heathrow. De dramatische re sultaten van Shell leidden tot deroep van de aandeel houders. Vooral de beslissing om het dividend te verla gen kwam bij hen als een schok bin nen. Het was voor het eerst sinds de Tweede Wereldoorlog dat Shell tot zo'n drastische ingreep besloot. Het gaat de aandeelhouders veel geld kos ten. Niet alleen ging het dividend van 47 dollarcent naar 16 dollarcent, ook de koers van het aandeel ging de zelfde dag met 10 procent omlaag. Dat aandeelhouders boos zijn is niet verwonderlijk. Het dividend was altijd een hoeksteen van het finan ciële beleid bij Shell. Al jarenlang vroegen analisten zich af wanneer Shell het dividend zou verlagen. De oliereus moest zelfs geld lenen om het dividend te kunnen blijven beta len. En dat houdt geen enkel bedrijf vol op de lange duur. Van Beurden had natuurlijk wel goede redenen om het dividend te verlagen. De oliemarkt is totaal op zijn kop gezet door de coronapande- mie. De vraag naar olie is in een maand tijd met 30 procent gedaald. Zo'n teruggang is ongekend. De in zakkende vraag en de weigering van olieproducenten om het aan bod voldoende te verminderen zorgden voor een ongekende prijsval van olie. In januari kostte een vat Brent-olie, de internationale stan daard, nog 70 dollar. Nu is dat om en nabij de 20 dollar. Die prijsdaling valt Shell niet aan te rekenen, maar heeft wel grote invloed op het bedrijf. ,,Normaal zie je de vraag een paar procent teruglopen en dan pas je je aan'', zei Van Beurden bij de presentatie van de kwartaalcijfers. ,,Maar nu ging de vraag met 30 pro cent naar beneden.'' Dat is zo veel dat een bedrijf zich daar nooit direct op kan aanpas sen zei Van Beurden. Toch moet het bedrijf dat wel doen, evenals de andere oliemaatschappijen. Shell kondigde miljardenbesparin gen aan, zo worden er dit jaar geen bonussen toegekend en uitgekeerd. Ook snijdt het bedrijf in de uitgaven voor opsporing en winning van olie en gas en is het gestopt met het inkopen van eigen aandelen. En werd het dividend dus verlaagd. Juist de ijzeren wetmatigheid van het dividend onderscheidde Shell van zijn concurrenten. Volgens de Britse zakenkrant Financial Times was het dividendrendement bij Shell de afgelopen tien jaar gemiddeld 43 pro cent hoger dan bij alle grote olie maatschappijen. Dat legde een ste vige basis onder de aandelenkoers. Een aandeel Shell was zekerder dan een spaarrekening. Maar die tijd is nu voorbij. Wat het nog pijnlijker maakt voor Shell is dat concurrent BP enkele dagen eerder bekendmaakte het dividend gewoon te handhaven. Alhoewel het nog maar de vraag is of de Britse oliereus dat in de toekomst kan volhouden, want de olieprijs is sinds die bekend making verder onder druk gekomen. En met deze prijzen kan niemand geld verdienen. Traditie Dat aandeelhouders ontevreden zijn over de prestaties van Shell is begrij pelijk. Dit jaar is de koers van het aandeel al met meer dan 40 procent gedaald. En dan nu ook nog een enorme verlaging van het dividend. Er speelt mogelijk nog een ander sen timent bij de anonieme kritiek van Britse aandeelhouders. Lange tijd was het gebruik dat de toppositie bij Shell afwisselend werd bezet door een Brit en een Nederlander. Maar die traditie is verwaterd. »Een aandeel Shell was altijd zekerder dan een spaarrekening DEEL CONSUMPTIE VOORGOED VERLOREN GROTE LAST VAN LOCKDOWNS O woensdag 6 mei 2020 De vraag naar olie nam weer toe, omdat steeds meer landen de coro namaatregelen versoepelen. Er heerste giste ren weer enig optimisme op de beurzen. De uitzender was met Ahold de enige daler in de AEX. Ook gisteren toonden beleg gers weinig inte resse in het post bedrijf. PC Aandeelhouders ZEVEN 747'S UIT DE VLUCHT GENOMEN E o c Peet Vogels Den Haag

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 14