O
O
O
lil
14
DIVIDENDVERLAGING WOEDE
Moet Shell-
topman Ben van
Beurden zich
zorgen maken over
zijn baan? Grote
aandeelhouders
zagen anoniem aan
zijn stoelpoten in de
Britse krant Sunday
Telegraph.
Kort
Bestedingen een derde lager
De bestedingen van huishoudens in de Eu
ropese Unie zijn een derde lager door de
lockdowns in verschillende landen. Die
consumptie is deels uitgesteld, maar deels
ook verloren, zegt kredietbeoordelaar
Moody's. De daling van de consumptie zou,
als die een jaar zo zou blijven, een afname
van het bruto binnenlands product (bbp)
van de EU betekenen van 20 procent. Van de
vijf grootste economieën in de EU zijn in
Spanje, Italië en het Verenigd Koninkrijk de
bestedingen van huishoudens het meest te
ruggelopen.
Miljardenverlies voor
autofabriek Fiat Chrysler
Autofabrikant Fiat Chrysler heeft in de eer
ste drie maanden van dit jaar een miljarden-
verlies geleden. Het bedrijf had zowel in Eu
ropa als in Noord-Amerika, zijn twee be
langrijkste markten, last van lockdowns
waardoor fabrieken dicht moesten. Daarbij
liepen ook de verkopen van nieuwe auto's
terug. Met name de sluiting van fabrieken in
Italië, waar het coronavirus als een van de
eerste landen in Europa voor een lockdown
zorgde, had grote gevolgen. De omzet van
Fiat Chrysler, waar ook merken als Jeep,
Dodge, Alfa Romeo en Maserati onder val
len, daalde met 16 procent naar 20,6 miljard
euro. Onder de streep resteerde een verlies
van 1,7 miljard euro waar vorig jaar nog 508
miljoen euro aan winst werd geboekt.
Shell
ASML
Randstad
PostNL
Virgin Atlantic zegt
personeel de wacht aan
De Britse luchtvaartmaatschappij Virgin At
lantic zet tot een derde van haar personeel
op straat en stopt haar vluchten vanaf de
Londense luchthaven Gatwick. Het gaat om
ongeveer 3150 banen. De samenwerkings
partner van Air France-KLM moet door de
coronapandemie sterk in de kosten snijden
om te kunnen overleven. Ook worden zeven
toestellen van het type Boeing 747 voortijdig
uit de vloot genomen. Door de stap vliegt
Virgin Atlantic alleen nog vanaf Heathrow.
De dramatische re
sultaten van Shell
leidden tot deroep
van de aandeel
houders. Vooral de
beslissing om het
dividend te verla
gen kwam bij hen als een schok bin
nen. Het was voor het eerst sinds de
Tweede Wereldoorlog dat Shell tot
zo'n drastische ingreep besloot. Het
gaat de aandeelhouders veel geld kos
ten. Niet alleen ging het dividend
van 47 dollarcent naar 16 dollarcent,
ook de koers van het aandeel ging de
zelfde dag met 10 procent omlaag.
Dat aandeelhouders boos zijn is
niet verwonderlijk. Het dividend was
altijd een hoeksteen van het finan
ciële beleid bij Shell. Al jarenlang
vroegen analisten zich af wanneer
Shell het dividend zou verlagen. De
oliereus moest zelfs geld lenen om
het dividend te kunnen blijven beta
len. En dat houdt geen enkel bedrijf
vol op de lange duur.
Van Beurden had natuurlijk wel
goede redenen om het dividend te
verlagen. De oliemarkt is totaal op
zijn kop gezet door de coronapande-
mie. De vraag naar olie is in een
maand tijd met 30 procent gedaald.
Zo'n teruggang is ongekend. De in
zakkende vraag en de weigering
van olieproducenten om het aan
bod voldoende te verminderen
zorgden voor een ongekende prijsval
van olie. In januari kostte een vat
Brent-olie, de internationale stan
daard, nog 70 dollar. Nu is dat om
en nabij de 20 dollar.
Die prijsdaling valt Shell niet
aan te rekenen, maar heeft wel
grote invloed op het bedrijf.
,,Normaal zie je de vraag een
paar procent teruglopen en
dan pas je je aan'', zei Van
Beurden bij de presentatie
van de kwartaalcijfers. ,,Maar
nu ging de vraag met 30 pro
cent naar beneden.'' Dat is zo
veel dat een bedrijf zich daar
nooit direct op kan aanpas
sen zei Van Beurden.
Toch moet het bedrijf dat
wel doen, evenals de andere
oliemaatschappijen. Shell
kondigde miljardenbesparin
gen aan, zo worden er dit jaar
geen bonussen toegekend en
uitgekeerd. Ook snijdt het
bedrijf in de uitgaven voor opsporing
en winning van olie en gas en is het
gestopt met het inkopen van eigen
aandelen. En werd het dividend dus
verlaagd.
Juist de ijzeren wetmatigheid van
het dividend onderscheidde Shell
van zijn concurrenten. Volgens de
Britse zakenkrant Financial Times was
het dividendrendement bij Shell de
afgelopen tien jaar gemiddeld 43 pro
cent hoger dan bij alle grote olie
maatschappijen. Dat legde een ste
vige basis onder de aandelenkoers.
Een aandeel Shell was zekerder dan
een spaarrekening.
Maar die tijd is nu voorbij. Wat het
nog pijnlijker maakt voor Shell is dat
concurrent BP enkele dagen eerder
bekendmaakte het dividend gewoon
te handhaven. Alhoewel het nog
maar de vraag is of de Britse oliereus
dat in de toekomst kan volhouden,
want de olieprijs is sinds die bekend
making verder onder druk gekomen.
En met deze prijzen kan niemand
geld verdienen.
Traditie
Dat aandeelhouders ontevreden zijn
over de prestaties van Shell is begrij
pelijk. Dit jaar is de koers van het
aandeel al met meer dan 40 procent
gedaald. En dan nu ook nog een
enorme verlaging van het dividend.
Er speelt mogelijk nog een ander sen
timent bij de anonieme kritiek van
Britse aandeelhouders. Lange tijd
was het gebruik dat de toppositie bij
Shell afwisselend werd bezet door
een Brit en een Nederlander. Maar
die traditie is verwaterd.
»Een aandeel
Shell was altijd
zekerder dan een
spaarrekening
DEEL CONSUMPTIE VOORGOED VERLOREN
GROTE LAST VAN LOCKDOWNS
O
woensdag 6 mei 2020
De vraag naar
olie nam weer
toe, omdat
steeds meer
landen de coro
namaatregelen
versoepelen.
Er heerste giste
ren weer enig
optimisme op de
beurzen.
De uitzender was
met Ahold de
enige daler in de
AEX.
Ook gisteren
toonden beleg
gers weinig inte
resse in het post
bedrijf.
PC
Aandeelhouders
ZEVEN 747'S UIT DE VLUCHT GENOMEN
E
o
c
Peet Vogels
Den Haag