IP kom je sterker "LT DE CR'SIS! Hoe woonwarenhuis Morres het beste maakt van coronacrisis ©NDERNEMER Kansen tijdens coronacrisis Koffie College 7: 'Denk als Max Verstappen' 'Ons team heeft nu nog meer tijd om klanten te ontvangen en begeleiden' IFF,E COLLEGES Kijk op Een internationale klantenkring hebben zorgt voor extra uitdagingen tijdens corona Het klinkt misschien vreemd, volgens Walter van de Griendt, algemeen directeur van Morres. "Maar we zijn best een internationaal bedrijf. Zo'n zestig, zeventig procent van onze klanten is Vlaams- en voor een deel ook Franstalig. Naar de noordkant waaiert dat uit van Zeeuws, Rotterdams en een vleugje Haags wat je bij ons hoort. Dan is het vreemd dat het na een feestelijke heropening in september het plots een stuk stiller is in de zaak sinds de coronacrisis in volle hevigheid is losge barsten. De grens met België is dicht, dus een zeer groot deel van je klandizie valt in één klap weg.'' Dat was wennen voor het Morres-team na de drukke maanden sinds de feestelijke herope ning en de daaruit voortvloeiende campagne. ,,We horen geen Vlaams of Frans meer, alleen maar Nederlands. ,,Een collega van mij zei pas nog: 'eigen lijk zijn we door de crisis veranderd in de grootste huiskamer van Nederland. We zijn een grote winkel met veel in huis. Bars, restaurants, et cetera. Die zijn momenteel natuurlijk dicht. Men sen gaan nu in onze bankstellen zitten. Of aan de eet-tafel. Voor al deze klanten hebben we een lunchpakketje klaarstaan. To go, maar ze eten het soms ook op in de winkel, gezellig met een kop koffie. We hebben het voordeel dat Morres groot is, social distancing is hier geen probleem.'' Ook het personal shopping neemt een flinke vlucht deze periode. ,,Ons team heeft nu nog meer tijd om klanten persoonlijk te ontvangen en te begelei den. Mensen bellen ons vooraf op met de vraag of ze in de winkel uitgebreid advies kunnen krijgen over dat waar ze interesse in hebben'', vertelt Van de Griendt. ,,Het voordeel is dat wat wij verkopen geen enorme urgentie heeft. Je moet op gezette tijden naar de supermarkt, anders is je koelkast leeg. Bij meubelen is dat anders. Maar ik zal je dit vertellen; al die mensen die lange tijd gedwongen thuis verblijven, hebben alle tijd gehad om nog eens goed naar hun interieur te kijken. Drie maan den terug vonden ze hun inrichting mis schien nog prima. Vraag je dat na en kele maanden quarantaine, dan is het antwoord vaak anders.'' Wat gedurende het gesprek opvalt: de algemeen direc teur blijft ondanks de corona-ellende een positief mens. ,,Door de crisis gaan mensen een bezoek na de quarantaine aan het type winkel als Morres ook steeds vaker als een uitje zien. Mooie bijkomstigheid: onze winkel is veilig omdat wij alle maatregelen hebben ge troffen die nodig zijn om klanten te ont vangen conform de huidige richtlijnen.'' Nederland is bevoorrecht met goede zorg en goede voorzienin gen. Toch hebben meer mensen dan ooit juist nu (extra) onder steuning nodig. Deze crisis pakt voor iedereen anders uit, maar met zijn allen kunnen we een steentje bijdragen aan herstel. Laten we deze periode vooral gebruiken om als mens te groeien en opnieuw te bepalen vanuit welke waarden we willen leven en werken. Laten we deze periode aangrijpen als een kans om nieuwe vaardigheden te leren. Laten we een ontdek kingsreis naar onszelf maken! Hoe doe je dat? Leef vanuit een ondernemers mentaliteit! Uiteraard niet in de zin van "ga eropuit": dat kan nu even niet offline. Maar kijk naar wat nog steeds mogelijk is en start - stap voor stap en online - met jouw nog onvervulde dromen! Gun jezelf geen excuus om nog te wachten en zaken uit te stellen. Focus op maximaal drie zaken die je wilt realiseren en start met de eerste! Maak fouten en leer hoe het de vol gende keer beter kan! Geef structuur aan je dagplanning en hou een dagboek bij van je vorderingen. Word je zo bewust van je emoties, gedachtegang, gewoonten en patronen. Wie wil je zijn? Welke waarden zijn voor jou belangrijk? Wat wil je achterlaten? Hoe wil je gezien worden? Hoe wil je een bijdrage leveren aan deze samenleving die ook op jouw talent zit te wachten? Orden je gedachten. Bel je dierbaren op voor feed back. Verander wat niet werkt. Voordat je het weet, zitten we weer in een stroomversnelling. Pak deze kans en bereid je voor op een toekomst met nieuwe mogelijkheden! Veel wijsheid en succes! O - ©NDeSNCMel! - Ongeboden door A vodafone V# business vandaag vanaf 10:00 uui- Simone van Trojen vat) La0ress iü^emer-nl/koffie-colleges 'Denk als Max Verstappen!' Je vraagt je af waarom een econoom over een formule 1 coureur begint. In het zevende Koffie College is Mathijs Bouman te gast. De overeenkomst tussen de coureur en ondernemers is een maar wat toepasselijk voorbeeld als je denkt aan wat Max Verstappen doet als hij even niet zo hard mag rijden van de raceleiding: meteen naar binnen en nieuwe banden halen. Dat is wat ondernemers volgens econoom Bouman nu ook zouden moeten doen: deze passieve tijd nuttig en gericht gebruiken om straks heel hard te kunnen gaan. Want, ook al voelt het misschien niet zo: de economie is niet stuk, we kunnen snel weer herpakken. De Koffie Colleges bestaan uit tien videogesprekken met inspirerende topspecialisten en/of ondernemers, elke dinsdag en vrijdag om 10.00 uur bij De Ondernemer, gepresenteerd door Thomas Hendriks. Scan de QR-code en bekijk het Koffie College met Mathijs Bouman op deonderne- mer.nl. Ook kun je de andere colleges direct terugkijken. Hoe woonwarenhuis Morres het beste (en meer) maakt van de coronacrisis. Stel: je bent algemeen directeur van het in ons land en in België wereldberoemde woonwarenhuis Morres dat kort geleden tot in de puntjes is gerenoveerd en uitgebreid. En dan breekt de coronacrisis los. Leuk is anders, maar de crisis noopt Morres tot innovatieve en slimme alternatieven die nu al hun vruchten afwerpen. Personal shopping deondernemer.nl volg ons op ramoer PZ ZEHRA DOGAN OVER KANSEN GRIJPEN Het Covid-19 virus zet ons stil zodat we - nood gedwongen - worden uitgedaagd om te bedenken en te voelen wie wij echt willen zijn of worden: past wat we doen wel bij ons en is het (maatschappelijk) verantwoord? De corona crisis maakt verschillen in de wereld zichtbaar, maar brengt velen als mens en maatschappij ook nader tot elkaar. We zitten wereld wijd in hetzelfde schuitje en dat geeft troost. Groeien Verbeter jezelf Zehra Dogan is directeur van de Stichting Dutch Dream Foundation (2006). Bekijk de website dutchdreamfoundation.nl en het innovatieve Dream On Talent Project dat jongeren helpt hun dromen waar te maken vanuit Maat schappelijk Verantwoord Ondernemen. Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 15