CORONAVIRUS 0) O O lil 12 ECONOMIE Niet alleen de horeca en de toerismesector worden hard geraakt door de coronamaatregelen. Ook de industrie stort in een nooit eerder gezien tempo in. Kort Touringcaroperators vrezen voor veel faillissementen De touringcarsector krijgt een grote klap als gevolg van de coronacrisis. Volgens bran chevereniging Busvervoer Nederland is er minstens een half miljard euro aan schade en dreigt 40 procent van de bedrijven failliet te gaan, waardoor 2500 mensen zonder werk komen te zitten. De organisatie vraagt de overheid om hulp.Vooral hoge kosten voor lease en rente dreigen de branche de nek om te draaien. Bij vrijwel alle busbedrijven is de omzet naar nul gedaald door de maatregelen tegen de verspreiding van het virus. VOORSTEL: 5000 EURO PER BOER Europese Commissie biedt boeren helpende hand EU-landen kunnen boeren en kleine voe dingsbedrijven extra steun bieden als het aan de Europese Commissie ligt. Zij mogen boerenbedrijven dit jaar eenmalig 5000 euro uitkeren uit het EU-fonds voor plattelands ontwikkeling. Voor kleine en middelgrote voedselverwerkende bedrijven gaat het om 50.000 euro. De maatregel moet de druk verlichten van de coronacrisis waar veel boerenbedrijven last van hebben. Het Euro pees Parlement moet nog wel instemmen. De Europese Commissie kwam eerder al met tijdelijke steunmaatregelen voor sier teelt, zuivel, vlees, groenten en fruit. Bijna 12 miljoen Fransen vragen om coronasteun Tot nu toe hebben 11,7 miljoen Franse werk nemers zich gemeld bij de overheid voor steun, omdat ze door het coronavirus tijde lijk geen of minder werk hebben. Het gaat om werknemers van in totaal 911.000 be drijven, zei minister Muriel Pénicaud van Arbeid (foto). De Franse overheid stuurt richtlijnen uit voor bedrijven om werkne mers weer aan de slag te laten gaan als de lockdown volgende week wordt versoepeld. Gezichtsmaskers worden niet verplicht ge steld. Verder is het niet toegestaan om bij alle werknemers de temperatuur te meten of iedereen te testen op het coronavirus. Flow Traders Aegon Air France- KLM PostNL De productie zakte in, het aantal nieuwe orders liep hard terug en het aantal banen daalde in april, zo blijkt uit de inkoopmanagersindex PMI. Die zakte in april van 50,5 naar 41,3. Een stand boven de 50 duidt op groei van de productie, onder de 50 op krimp. De industrie heeft het moeilijk. Ondernemers kiezen ervoor om het beschikbare werk meer uit te smeren. Met de lopende orders wordt de productie zo lang moge lijk aan de gang gehouden. De vrees is dat over een paar maanden, als het werk op is, nog veel meer be drijven dichtgaan en mensen zull- len ontslaan. ,,De Nederlandse industrie wordt hard geraakt door de coronacrisis", zegt Albert Jan Swart, sectoreco- noom industrie bij ABN Amro. ,,Hoewel de industriële productie in april in recordtempo afnam, zijn er duidelijke aanwijzingen dat dit pas het begin zou kunnen zijn. Al les wijst er helaas op dat het ergste nog moet komen.'' De Nederlandse industrie moet het voor een groot deel hebben van de export. Ook daar zit flink de klad in. Zo zijn bijvoorbeeld de autofa- brieken bijna een maand dicht ge weest. Dat heeft direct gevolg voor de honderden Nederlandse toele veranciers aan de auto-industrie. Ook VDL Nedcar heeft wekenlang geen auto van de band zien rollen. Somber Inmiddels wordt de productie her en der weer opgestart, maar dat gaat heel geleidelijk. Bovendien is het onzeker of er wel vraag is naar nieuwe auto's. Consumenten zijn een stuk somberder geworden en dat betekent dat ze grote aankopen uitstellen. De verwachting is dat bedrijven ook minder investeren in transportmiddelen en auto's voor het personeel. ,,Nederlandse bedrijven zijn ook niet bepaald positief over hun toe komst'', zegt Bart Vos, hoogleraar inkoopmanagement aan Maas tricht University. ,,Het merendeel van de bedrijven verwacht een da ling van de productie de komende twaalf maanden.'' Alles wijst erop dat het ergste nog moet komen Nederlandse bedrijven zijn niet bepaald positief over hun toekomst Dat is een belangrijke reden dat de ondernemers nu mensen laten gaan. Vooral de flexibele schil, uit zendkrachten en zzp'ers, zijn de klos. Gemiddeld is 20 procent van het personeelsbestand in de indu strie een flexwerker. Inmiddels hebben al 12.000 indu striële bedrijven, 20 procent van het totaal, een beroep op de NOW-re- geling gedaan. Die regeling behelst dat de overheid maximaal 90 pro cent van het salaris betaalt voor werknemers die door de coronacri sis thuis zitten. ,,In totaal heeft het UWV in een kleine maand al voor 300 miljoen aan loonkosten uitge keerd aan industriële bedrijven'', zegt Swart. Afhankelijk van export Ondanks maatregelen van het kabi net om banen te behouden, nam de werkgelegenheid af in het snelste tempo sinds juli 2009. Dat heeft di rect te maken met het sombere toe komstperspectief. Ondernemers rekenen er niet op dat de economie snel herstelt als de maatregelen te gen de verspreiding van het virus worden versoepeld. Mensen in dienst houden om straks aan de aantrekkende vraag te voldoen is daarom overbodig. Swart wijst erop dat orders uit de luchtvaart, de scheepvaart en de offshore-industrie grotendeels zijn weggevallen. Een bedrijf als vlieg tuigbouwer Airbus koopt bijvoor beeld heel veel onderdelen in bij toeleveranciers in Europese landen, waaronder in Nederland. Frustrerend voor de industrie is dat er weinig te doen is tegen de cri sis. De Nederlandse industrie is voor 70 procent afhankelijk van de export. En op maatregelen die in andere landen worden genomen heeft de Nederlandse industrie geen invloed. Het ziet er niet vrolijk uit. Toch ziet Vos lichtpuntjes. ,,In China is de productie snel hersteld. Het be tekent niet dat de Chinese produc tiesector als vanouds draait, maar het is een positief signaal.'' Vos wijst op de vorige crisis in 2008 2009. ,,Toen liet de inkoopmana- gersindex een forse daling zien, ge volgd door een vrij steile herstel periode. Dat duidt op voldoende veerkracht in de productieketens.'' MINSTENS HALF MILJARD EURO SCHADE Mr MAANDAG SOEPELER FRANSE LOCKDOWN O dinsdag 5 mei 2020 De beursinter- mediair gaat al tijd goed als de andere bedrij ven in de min sluiten. De financials hadden het gis teren allemaal zwaar op de beurzen. W De luchtvaart maatschappij gaat weer meer vliegen, maar dat werd niet be loond op de beurs. -12,4% Het postbedrijf kreeg met zijn handelsupdate de handen van beleggers niet op elkaar. GO Ook industrie zucht onder maatregelen Peet Vogels Rotterdam -Albert Jan Swart, sectoreconoom industie ABN Amro Bart Vos, hoogleraar inkoopmanagement E o c

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 12