CORONAVIRUS
0)
O
O
lil
12 ECONOMIE
Niet alleen de horeca en de toerismesector worden
hard geraakt door de coronamaatregelen. Ook de industrie
stort in een nooit eerder gezien tempo in.
Kort
Touringcaroperators vrezen
voor veel faillissementen
De touringcarsector krijgt een grote klap als
gevolg van de coronacrisis. Volgens bran
chevereniging Busvervoer Nederland is er
minstens een half miljard euro aan schade
en dreigt 40 procent van de bedrijven failliet
te gaan, waardoor 2500 mensen zonder werk
komen te zitten. De organisatie vraagt de
overheid om hulp.Vooral hoge kosten voor
lease en rente dreigen de branche de nek om
te draaien. Bij vrijwel alle busbedrijven is de
omzet naar nul gedaald door de maatregelen
tegen de verspreiding van het virus.
VOORSTEL: 5000 EURO PER BOER
Europese Commissie biedt
boeren helpende hand
EU-landen kunnen boeren en kleine voe
dingsbedrijven extra steun bieden als het
aan de Europese Commissie ligt. Zij mogen
boerenbedrijven dit jaar eenmalig 5000 euro
uitkeren uit het EU-fonds voor plattelands
ontwikkeling. Voor kleine en middelgrote
voedselverwerkende bedrijven gaat het om
50.000 euro. De maatregel moet de druk
verlichten van de coronacrisis waar veel
boerenbedrijven last van hebben. Het Euro
pees Parlement moet nog wel instemmen.
De Europese Commissie kwam eerder al
met tijdelijke steunmaatregelen voor sier
teelt, zuivel, vlees, groenten en fruit.
Bijna 12 miljoen Fransen
vragen om coronasteun
Tot nu toe hebben 11,7 miljoen Franse werk
nemers zich gemeld bij de overheid voor
steun, omdat ze door het coronavirus tijde
lijk geen of minder werk hebben. Het gaat
om werknemers van in totaal 911.000 be
drijven, zei minister Muriel Pénicaud van
Arbeid (foto). De Franse overheid stuurt
richtlijnen uit voor bedrijven om werkne
mers weer aan de slag te laten gaan als de
lockdown volgende week wordt versoepeld.
Gezichtsmaskers worden niet verplicht ge
steld. Verder is het niet toegestaan om bij
alle werknemers de temperatuur te meten
of iedereen te testen op het coronavirus.
Flow
Traders
Aegon
Air France-
KLM
PostNL
De productie zakte in, het aantal
nieuwe orders liep hard terug en
het aantal banen daalde in april, zo
blijkt uit de inkoopmanagersindex
PMI. Die zakte in april van 50,5 naar
41,3. Een stand boven de 50 duidt op
groei van de productie, onder de 50
op krimp. De industrie heeft het
moeilijk.
Ondernemers kiezen ervoor om
het beschikbare werk meer uit te
smeren. Met de lopende orders
wordt de productie zo lang moge
lijk aan de gang gehouden. De vrees
is dat over een paar maanden, als
het werk op is, nog veel meer be
drijven dichtgaan en mensen zull-
len ontslaan.
,,De Nederlandse industrie wordt
hard geraakt door de coronacrisis",
zegt Albert Jan Swart, sectoreco-
noom industrie bij ABN Amro.
,,Hoewel de industriële productie
in april in recordtempo afnam, zijn
er duidelijke aanwijzingen dat dit
pas het begin zou kunnen zijn. Al
les wijst er helaas op dat het ergste
nog moet komen.''
De Nederlandse industrie moet
het voor een groot deel hebben van
de export. Ook daar zit flink de klad
in. Zo zijn bijvoorbeeld de autofa-
brieken bijna een maand dicht ge
weest. Dat heeft direct gevolg voor
de honderden Nederlandse toele
veranciers aan de auto-industrie.
Ook VDL Nedcar heeft wekenlang
geen auto van de band zien rollen.
Somber
Inmiddels wordt de productie her
en der weer opgestart, maar dat gaat
heel geleidelijk. Bovendien is het
onzeker of er wel vraag is naar
nieuwe auto's. Consumenten zijn
een stuk somberder geworden en
dat betekent dat ze grote aankopen
uitstellen. De verwachting is dat
bedrijven ook minder investeren in
transportmiddelen en auto's voor
het personeel.
,,Nederlandse bedrijven zijn ook
niet bepaald positief over hun toe
komst'', zegt Bart Vos, hoogleraar
inkoopmanagement aan Maas
tricht University. ,,Het merendeel
van de bedrijven verwacht een da
ling van de productie de komende
twaalf maanden.''
Alles wijst erop
dat het ergste nog
moet komen
Nederlandse
bedrijven zijn niet
bepaald positief
over hun toekomst
Dat is een belangrijke reden dat
de ondernemers nu mensen laten
gaan. Vooral de flexibele schil, uit
zendkrachten en zzp'ers, zijn de
klos. Gemiddeld is 20 procent van
het personeelsbestand in de indu
strie een flexwerker.
Inmiddels hebben al 12.000 indu
striële bedrijven, 20 procent van het
totaal, een beroep op de NOW-re-
geling gedaan. Die regeling behelst
dat de overheid maximaal 90 pro
cent van het salaris betaalt voor
werknemers die door de coronacri
sis thuis zitten. ,,In totaal heeft het
UWV in een kleine maand al voor
300 miljoen aan loonkosten uitge
keerd aan industriële bedrijven'',
zegt Swart.
Afhankelijk van export
Ondanks maatregelen van het kabi
net om banen te behouden, nam de
werkgelegenheid af in het snelste
tempo sinds juli 2009. Dat heeft di
rect te maken met het sombere toe
komstperspectief. Ondernemers
rekenen er niet op dat de economie
snel herstelt als de maatregelen te
gen de verspreiding van het virus
worden versoepeld. Mensen in
dienst houden om straks aan de
aantrekkende vraag te voldoen is
daarom overbodig.
Swart wijst erop dat orders uit de
luchtvaart, de scheepvaart en de
offshore-industrie grotendeels zijn
weggevallen. Een bedrijf als vlieg
tuigbouwer Airbus koopt bijvoor
beeld heel veel onderdelen in bij
toeleveranciers in Europese landen,
waaronder in Nederland.
Frustrerend voor de industrie is
dat er weinig te doen is tegen de cri
sis. De Nederlandse industrie is
voor 70 procent afhankelijk van de
export. En op maatregelen die in
andere landen worden genomen
heeft de Nederlandse industrie
geen invloed.
Het ziet er niet vrolijk uit. Toch
ziet Vos lichtpuntjes. ,,In China is
de productie snel hersteld. Het be
tekent niet dat de Chinese produc
tiesector als vanouds draait, maar
het is een positief signaal.'' Vos
wijst op de vorige crisis in 2008
2009. ,,Toen liet de inkoopmana-
gersindex een forse daling zien, ge
volgd door een vrij steile herstel
periode. Dat duidt op voldoende
veerkracht in de productieketens.''
MINSTENS HALF MILJARD EURO SCHADE
Mr
MAANDAG SOEPELER FRANSE LOCKDOWN
O
dinsdag 5 mei 2020
De beursinter-
mediair gaat al
tijd goed als de
andere bedrij
ven in de min
sluiten.
De financials
hadden het gis
teren allemaal
zwaar op de
beurzen.
W
De luchtvaart
maatschappij
gaat weer meer
vliegen, maar dat
werd niet be
loond op de
beurs.
-12,4%
Het postbedrijf
kreeg met zijn
handelsupdate
de handen van
beleggers niet
op elkaar.
GO
Ook industrie
zucht onder
maatregelen
Peet Vogels
Rotterdam
-Albert Jan Swart,
sectoreconoom industie
ABN Amro
Bart Vos, hoogleraar
inkoopmanagement
E
o
c