Mahler prepareerde het orkest zo goed dat hij de musici soms alleen met zijn blik kon dirigeren culair, soms kitscherig - het is puur effect bejag, maar wel superieur effectbejag. Mahler zei: 'Een symfonie moet als de wereld zijn, het moet alles bevatten.' En zo is het. Al zijn symfonieën zijn totaal an ders. Het lijkt alsof ze stuk voor stuk een heel leven vertegenwoordigen. Als je een Mahler-symfonie van begin tot eind beluis tert, heb je een avontuur beleefd. Als je al zijn symfonieën goed tot je neemt, lijkt het alsof je het raadsel van het leven een klein beetje beter begrijpt. Hij heeft heel diep in zichzelf gekeken, en het leven gegrepen. Gustav Mahler overleed in 1902 aan een hartkwaal, 42 jaar oud. Veel Mahler-adep- ten zijn ervan overtuigd dat hij in zijn werk de tragische en macabere twintigste eeuw voorspelde. Wie weet. Nu leven we ook weer in een spannende tijd. Het perfecte moment voor het Mahler- festival. Het eerste was in 1920, georgani seerd door Willem Mengelberg, chef-diri gent van het Concertgebouworkest en vriend van Mahler, die hem altijd heeft geadoreerd als componist. Mahler noemde Amsterdam daarom 'mijn muzikale thuis'. In 1995 was de tweede editie; dit keer niet alleen met het Concertgebouworkest, maar ook met het Wiener Philharmoniker en de Berliner Philharmoniker erbij. Nu zou het festival voor de derde keer plaatsvinden. Ook The New York Philhar monic was uitgenodigd - vier wereld beroemde orkesten, die Mahler alle vier zelf ooit heeft gedirigeerd. Ik had me er natuurlijk zéér op verheugd dit mee te maken: elke avond een Mahler- symfonie door een toporkest met geweldige dirigenten - beter kan het haast niet. Het zou een spektakel zijn geworden, met een tent op het Museumplein waar de concer ten op beeldschermen te zien waren geweest. En een omringend programma waarin Mahler tot op het bot was ontleed. Het is een tour deforce geweest voor het Concertgebouw om dit te organiseren, ze zijn er jaren mee bezig geweest. Zelf werkte ik aan een podcast waarin ik met musici en absolute liefhebbers probeerde te onthullen wat toch de geheimzinnige kracht is van een Mahler- symfonie. We hebben drie afleveringen opgenomen, toen werd alles afgeblazen. Gelukkig is Mahler overal. Spotify staat vol met de meest waanzinnige Mahler- opnames: elke dirigent heeft zijn eigen verhaal, elk orkest zijn eigen geluid. Op YouTube staan tientallen registraties van zijn symfonieën, van over de hele wereld, met grootheden als Bernard Haitink, Leonard Bernstein, Mariss Jansons en al hun legendarische collega's. Voor elke dirigent geldt dat het dirigeren van een Mahler-symfonie de ultieme lak moesproef is: daar laat je zien wat je in je hebt. Zoals een vriend van mij zei: 'Ik heb nog nooit een orkest gezien dat ongeïnspi reerd aan een Mahler-symfonie begon.' Zodra de deuren van de concertzalen weer openen zullen Mahlers symfonieën opnieuw worden geprogrammeerd. Doe er uw voordeel mee. Als u nog nooit een Mahler live hebt gezien, ga er een keer heen en verlies uzelf in het geweld en de liefde van zijn muziek. Want met Mahler is het leven gewoon leuker. Speciaal voor u heeft Gijs Groenteman een persoonlijke Mahler-playlist gemaakt op YouTube. De lijst is te vinden via https://bit.ly/mahlerplaylist ZATERDAG 2 MEI 2020 19

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 99