Linda Hulstein geeft gastlessen over leven met beperking 6 Toen Linda Hulstein (37) in haar jeugd hypermobiel bleek, werd er in het ziekenhuis nog net niet 'gefeliciteerd' gezegd. Maar wel: 'Doe er je voordeel mee'. Want ze zou er mee kunnen uitblinken in sommige sporten. En medisch was er nog weinig over bekend. In haar puberteit kwam er echter chronische pijn in haar benen bij. Ze leerde omgaan met een beperking. ,,Op een gegeven moment zag ik wel in dat ik nog steeds Linda was, ongeacht of ik een rolstoel zat of niet." ROELAND VAN VLIET 'Juf, u bentfake!' Het was een reactie van een leerling die Linda Hulstein altijd zal bijblijven. De Goese geeft sinds tien jaar gastlessen op Zeeuwse basis scholen. Bij de 'module aangepast sporten', die vier jaar bestaat, vertelt ze in het eerste uur over hoe het is om te leven met een beperking. In het tweede uur laat ze de kinderen plaatsne men in een rolstoel voor behendigheidsoefe ningen en een potje basketbal. ,,Ik begin elke keer heel bewust mijn verhaal zittend", vertelt Hulstein. ,,Ik heb namelijk ontdekt dat je op die manier het beste iets kunt uitleggen over vooroordelen. Ik vertel eerst dat er op een bepaalde manier naar mensen met een beperking wordt gekeken en sta dan op een gegeven moment op en begin te lopen. Meestal gaat er dan een golf van verbazing door het lo kaal. En één keer zei een jongen dus: 'Juf, u bentfake'. Maar ik ben niet nep, ik ben geen in gehuurde actrice. Ik laat op zo'n moment zien dat iemand die in een rolstoel zit er niet per se aan gekluisterd is. Mensen denken vaak iets over anderen zonder dat ze precies weten hoe het zit. Ik wil daarmee kinderen overigens geen schuldgevoel aanpraten, hoor. Iedereen heeft het. Ik kan er zelf ook heel dom in zijn." Echt? ,,Ja, natuurlijk. Voor een wedstrijd rolstoelten- nis kwam ik lopend bij de baan aan en duwde mijn sportrolstoel voor me uit. Op de baan ging ik erin zitten en begon ik met stretchen. Ver volgens kwam mijn tegenstandster eraan, soe pel lopend achter haar rolstoel. Ik keek naar haar en zat me af te vragen: waarom doet zij nou aan rolstoeltennis? Terwijl ik vijf minuten eerder net zo makkelijk lopend de baan op was gekomen! Vervolgens ging zij zitten, trok ze haar trainingsbroek uit en zette ze één been naast zich neer. Zo werd ook mij weer geleerd dat een beperking lang niet altijd zichtbaar is. Maar als die zich wel openbaart, is het de vraag wat je ermee doet. Ga je dan naar die vrouw zitten staren of zie je het als de gewoonste zaak van de wereld." „Kinderen staan heel open voor wat wij vertel len en kunnen daardoor soms een voorbeeld zijn voor anderen. Als ze een leerling of leraar in de klas krijgen met een beperking, snappen ze beter hoe ze moeten reageren. Als ze later een eigen bedrijf hebben en een vacature heb ben uitstaan, zullen ze de sollicitant in een rol stoel eerder beoordelen op basis van hun kunde dan op hun handicap. Dat laatste ge beurt al steeds meer, maar het kan nog altijd beter. Tegelijkertijd denk ik ook dat de mensen met een beperking zelf ook meer voor zichzelf moeten opkomen. Ze zullen een bepaalde overtuigingskracht moeten hebben. Iets uit stralen van: ik kan dit." ,,Ja, dat denk ik wel. Je hebt het dan over de zin nen 'Ik ben gehandicapt' en 'Ik heb een beper king'. Als je het omschrijft met 'ik ben', dan is het je hele identiteit. Als je zegt 'ik heb', dan is het iets waar je mee te dealen hebt, los van wie je bent." „Chronische pijn in de gewrichten in mijn be nen. Het begon in mijn puberteit en is nooit meer weggegaan. Ik kan nog wel lopen, maar geen lange stukken. Ik moet het van de afwis seling hebben. Het is eigenlijk net alsof je con stant met een verzwikte enkel rondloopt. Op een gegeven moment word je daar heel chagrij nig van." ,,Als kind was ik al hypermobiel. Dat bete kent dat je te lenig bent, je gewrichtsbanden zijn te soepel. Ik sportte veel, maar bij de atle tiek en tijdens het korfballen liep ik veel bles sures op. Ik ging om de haverklap door mijn enkel. Of mijn polsen en vingers klapten dub bel. Mijn ouders dachten op mijn achtste a ne gende: hier klopt iets niet. Een kinderarts in Vlissingen stelde die hypermobiliteit vast, maar zag het niet direct als een probleem. Hij zei: 'Doe er je voordeel mee'. Ik ging dus door met sporten, maar kon op een gegeven mo ment sneller mijn enkel in een steunverband zetten dan EHBO'ers." Op een gegeven moment moest je aan de rolstoel. ,,Ja, aan het begin van de puberteit kreeg ik veel pijn in mijn knieën. Die breidde zich later uit naar mijn heupen, enkels en tenen. Ik kwam als ielig tienermeisje in een megazware leen- rolstoel terecht. Ik verdronk er bijna in. Ik wist me geen houding te geven en ging er ineenge krompen in zitten. Ik heb toen echt moeten le ren: zit gewoon rechtop, je bent nog steeds Linda en daarbij maakt het niet uit of je in een rolstoel zit of niet." Accepteer je het dan ook? ,,Jawel. Maar dat betekent niet: ik leg me erbij neer en ik doe er niets meer aan. Met acceptatie zeg je min of meer: ik ga het beste ervan maken nu de situatie eenmaal zo is. Ondertussen blijf je wel doen wat je kunt en grijp je alle moge lijkheden aan om te groeien." ,,Ik denk dat ik voor 90 procent loop. En ik fiets ook door Goes. Pas als we een lang stuk gaan wandelen of naar bijvoorbeeld een pretpark gaan, pak ik mijn rolstoel. En ik speel rolstoel basketbal bij RBVM. Daarbij zoek ik wel de grens op, maar ik probeer er nooit overheen te gaan." Mensen kijken verschillend aan tegen 'rol lende' en lopende mensen. Wat kom jij tegen in het dagelijks leven? ,,Nou, als ik loop, vind ik het best aardig als ie- ZATERDAG 2 MEI 2020 GO 'Ik neem niet alles in het leven voor lief' Wat is het idee achter de lessen? Denken mensen met een beperking dan nu nog te vaak: ik ben ook echt minder dan een valide persoon? Wat héb jij eigenlijk voor handicap? Wanneer loop jij en wanneer gebruik je een rolstoel? iw Jp&je Linda Hulstein geeft op scholen de 'mo dule aangepast sporten'. FOTO JOHAN VAN DER HEIJDEN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 54