Instagram bestaat niet alleen voor foto's van je ontbijtbowl. Dat bewijst
het account 'Zeikschrift' van Madeleijn van den Nieuwenhuizen (28).
Ze checkt berichten in de media op seksisme, racisme en body-
shaming. Met 40.000 volgers en rectificaties in kranten als resultaat.
Op een pagina in tijdschrift Quote
staat een foto van een proostend stelletje
met een vrolijk gekleurde cocktail in de
hand. Madeleijn van den Nieuwenhuizen
fotografeerde de pagina en zette die op
haar Instagram. Dat deed ze vanwege het
fotobijschrift, dat luidt: 'Kunstenaar Pablo
Lucker met zijn bitch, die hij zoals u ziet
helemaal met stift heeft bewerkt'.
Waarom gebruikt Quote het woord 'bitch'
en niet gewoon de naam van de dame in
kwestie, zo vraagt Van den Nieuwenhuizen
zich af in haar post. En 'met stift bewerkt'
- de redactie doelt daarmee, hoopt ze,
toch niet op de donkere huidskleur van
de vriendin? Onder de foto ontstaat een
inhoudelijke discussie: is dit een kwestie
van flauwe humor of een kwalijke vorm
van seksisme en racisme? Uiteindelijk re
ageert Quote-hoofdredacteur Sander
Schimmelpenninck zelf. Het bijschrift ver
wees naar een met stift bewerkt kunstwerk,
dat ongelukkigerwijs van de foto was ge
sneden. Maar desondanks is de term 'bitch'
niet echt handig, geeft Schimmelpenninck
toe. In de volgende editie van Quote zal
hij de kwestie rechtzetten in de klachten
rubriek voor lezers. Hij sluit zijn bericht
olijk af, verwijzend naar de jonge en diverse
volgers van Zeikschrift: 'weer eens wat an-
ders dan mekkerende rijkelui of gekrenkte
FvD'ers'.
Met goede argumenten een misstap in
de media aankaarten én makers aansporen
het de volgende keer anders te doen: dat is
precies wat Van den Nieuwenhuizen be
oogt met Zeikschrift. Dat doet ze door foto
bijschriften zoals die in Quote te bekritise
ren, maar ook door bijvoorbeeld eens goed
naar alle afgebeelde personen in een exem
plaar van Margriet te kijken. Van de 123 ge
telde mensen bleken er slechts drie mensen
van kleur in te staan.
En dat heeft effect. Onder meer de Volks-
26
Zeiken met
een goede reden
TEKST JETTE PELLEMANS FOTO'S MARIJN SCHEERES