op de topclubs nog tot iets? toch nog een wielerronde door Frankrijk komt, hoe ziet die er dan uit? 19 ,,Wij brengen nu alles in kaart'', zegt Wouter Specken, bij Movico verantwoordelijk voor de logistiek met 35 vrachtwagens vol materiaal en al het personeel dat naar de Tour moet. ,,In elk land gelden andere maatregelen en we moeten door België. Daar zijn ontheffingen voor nodig. Over reizen in Frankrijk ma ken we ons geen zorgen. Ook moe ten onze mensen er veilig kunnen werken. Welke beschermingsmid delen moeten mee en moeten zij wel of niet in quarantaine?'' Voor Movico zijn vijftig mensen mee voor het op- en afbouwen van start- en finishdorpen. In de trailers van Movico is voor hen ruimte voor zes bedden, maar vanwege de rust en om de kans op besmettingen te minimaliseren slapen er maximaal twee mensen met plexiglas daar tussen ter bescherming. Een Tour in coronatijd betekent bij Movico trouwens niet per defi nitie minder, minder, minder. Bij voorbeeld als het gaat om vipruim ten. Volgens Specken is het te ge makkelijk gedacht dat ook sponsors en genodigden (rond de finish nor maal gesproken ruim 600 mensen) er niet zullen zijn. ,,Vips zijn be langrijk en sponsors zijn ook met contracten gebonden. Met ander halve meter afstand kan het juist zijn dat er meer ruimte nodig is. Daar zoeken we oplossingen voor.'' Zoals ook in het peloton wordt gekeken naar opties om dit jaar toch te fietsen. Al is het uitgesloten dat renners anderhalve meter afstand houden. ,,Zoals een voetballer een duel aangaat met een ander, rijdt een wielrenner in een peloton. Dat is onze sport, daar hoort risico bij'', zegt Merijn Zeeman, sportief direc teur bij Jumbo-Visma. ,,De vraag is: hoe ga je daar mee om? Kun je dat risico ondervangen door te testen voor en na etappes? Dat is iets waar we nu informatie over verzamelen. Hoe creëer je een veilige omgeving en zorg je ervoor dat we niet bijdra gen aan verspreiding? We hebben vier maanden om dat te bedenken.'' Zelf corona Dat Jumbo graag wil dat er over een paar maanden gefietst wordt, bleek uit de recente reactie van ploegma- nager Richard Plugge. Die werd zelf met corona opgenomen in het zie kenhuis, was er slecht aan toe, maar hoopt dat er 'zo snel als het kan' weer wedstrijden worden gereden. Dat de Tour hoogst onzeker is en de volksgezondheid prevaleert bo ven, hoeft niemand Zeeman te ver tellen. Tegelijk wil de Jumbo-ploeg er klaar voor zijn, mocht er eind au gustus gereden worden. ,,Ik bena der het vanuit een crisismodus, dus er zijn geen heilige huisjes. Niks is heilig, ook niet dat we met een ploeg met acht renners rijden. Al is het weer niet logisch om meer ploegen te laten rijden, dat betekent ook meer staf. Het kan alleen als het zo veilig mogelijk is. Er kan niet ge fietst worden als daar in de maat schappij geen draagvlak voor is.'' Zeeman roept in herinnering dat zijn ploeg bijna twee jaar geleden al begon met een zerotolerancebeleid ten aanzien van handen schudden en dat daar toen lacherig op werd gereageerd. Dat moet opgeschaald worden en in het hele peloton wor den gedaan. Handen zo vaak moge lijk schoonmaken, maar ook hotel kamers (met eigen matrassen) die worden gedesinfecteerd. ,,De ka mer, maar ook de airco, afstandsbe dieningen en deurklinken worden ontsmet'', zegt Zeeman. Zoals het bij Jumbo ook al langer normaal is dat personeel met ziek teverschijnselen de wacht wordt aangezegd. ,,Zo proberen we als team gezond te blijven. Verzorgers masseren niet als ze verkouden zijn en maken ook geen bidons klaar. En ze slapen apart tot ze klachtenvrij zijn.'' Dat gebeurde in de door Pri- moz Roglic gewonnen Vuelta en ook recent nog in de UAE Tour in Abu Dhabi, waar er corona werd vastgesteld in het peloton en in het rennershotel. Zeeman. ,,Bij ons was een verzorger de eerste dag verkou den. Hij mocht niet werken, al bleek dat geen corona.'' Niet in een hotel Zeeman sluit niet uit dat renners in campers of slaaptrailers slapen, in plaats van in een hotel. En hun eten zal niet in een hotelkeuken worden bereid, maar in een keukentruck van Jumbo. Zeeman: ,,De eerste hebben we al. Volgend jaar beschik ken we over drie van die voertuigen voor alle verschillende pro gramma's en bij elke wedstrijd. Zo verzekeren we ons van een goede kwaliteit van eten en kunnen we extra letten op de hygiëne.'' Afgelopen maart, toen het virus al om zich heen greep in Europa, trok Jumbo-Visma zich nog terug uit Parijs-Nice, omdat de ploeg van de organisator geen antwoord kreeg op vragen. Vragen die ook in augustus of september nog actueel zijn en beantwoord moeten wor den, zegt Zeeman. ,,Of er voldoen de IC-capaciteit is en of er ook re guliere ziekenhuiszorg beschikbaar is voor renners met een bekken breuk of hersenschudding? Wat doe je als er een coronageval is in een ploeg? Journalisten en camera's kunnen na de finish niet meer mas saal op een renner springen. En mogen renners nog een bidon aan nemen van elkaar? Komen er regels voor? Ik denk dat rondemissen die maatregelen niet overleven. In het wielrennen gaat een nieuwe reali teit komen, dat staat vast.'' vens dat zij zelf ook al meerdere voorstellen deden, met nul reactie, ook vanuit de KNVB. Andere clubs meldden juist dat er niks van de grond komt, omdat Ajax niet wil. Zeker is dat de rijkste club volgend seizoen forse klappen krijgt. De fi nanciële cijfers zullen 'donker rood' kleuren, liet men in Amster dam al publiekelijk vallen. Daarom stelt de directie dat men wel be reid is iets te doen voor de eredivi- W Andere clubs hoeven zeker geen miljoenenbedragen aan solidariteit te verwachten van Ajax sie in zijn geheel, maar dat andere clubs zeker geen miljoenenbedra gen aan solidariteit hoeven te ver wachten uit Amsterdam. Mooi nieuws Van de andere twee topclubs is de positie van Feyenoord interessant. De bekerfinalist kreeg vorige week vanuit Zeist mooi nieuws: het ticket voor de voorronde van de Europa League is opgewaardeerd naar een rechtstreeks ticket voor het hoofdtoernooi. Dat komt om dat de bekerfinale niet kan worden gespeeld, als gevolg waarvan dat ticket terugvloeit naar de competi tie. Het klinkt daarom logisch dat er vanuit de Kuip in elk geval een financieel gebaar komt richting FC Utrecht, de andere bekerfinalist, die met lege handen staat. Blijft over PSV. Dat maakte in middels als eerste club een loonof- fer. De directie heeft sowieso een pakket aan financiële maatregelen klaarliggen om de coronacrisis het hoofd te bieden, ook in de richting van sponsors en fans. Voor de ere divisie hoopt PSV op een 'totaal plan', zeg maar een deltaplan waarin ook nog andere partijen zoals spelersorganisatie VVCS en de Federatie van Betaald Voetbal organisaties (FBO) meedoen. Bij PSV willen ze net als bij Ajax de situatie vermijden dat spelers en fans zeggen: we hebben zelf problemen, maar je geeft van alles aan (bijvoorbeeld) PEC Zwolle. droom vrijdag 1 mei 2020 is er deze Tour niet bij' FC Utrecht-Feyenoord in december. Steun voor de eerste club van de tweede zou na de Europese promotie op zijn plaats zijn. foto pim ras aarden

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 19