op de topclubs nog tot iets?
toch nog een wielerronde door Frankrijk komt, hoe ziet die er dan uit?
19
,,Wij brengen nu alles in kaart'',
zegt Wouter Specken, bij Movico
verantwoordelijk voor de logistiek
met 35 vrachtwagens vol materiaal
en al het personeel dat naar de Tour
moet. ,,In elk land gelden andere
maatregelen en we moeten door
België. Daar zijn ontheffingen voor
nodig. Over reizen in Frankrijk ma
ken we ons geen zorgen. Ook moe
ten onze mensen er veilig kunnen
werken. Welke beschermingsmid
delen moeten mee en moeten zij
wel of niet in quarantaine?''
Voor Movico zijn vijftig mensen
mee voor het op- en afbouwen van
start- en finishdorpen. In de trailers
van Movico is voor hen ruimte voor
zes bedden, maar vanwege de rust
en om de kans op besmettingen te
minimaliseren slapen er maximaal
twee mensen met plexiglas daar
tussen ter bescherming.
Een Tour in coronatijd betekent
bij Movico trouwens niet per defi
nitie minder, minder, minder. Bij
voorbeeld als het gaat om vipruim
ten. Volgens Specken is het te ge
makkelijk gedacht dat ook sponsors
en genodigden (rond de finish nor
maal gesproken ruim 600 mensen)
er niet zullen zijn. ,,Vips zijn be
langrijk en sponsors zijn ook met
contracten gebonden. Met ander
halve meter afstand kan het juist
zijn dat er meer ruimte nodig is.
Daar zoeken we oplossingen voor.''
Zoals ook in het peloton wordt
gekeken naar opties om dit jaar toch
te fietsen. Al is het uitgesloten dat
renners anderhalve meter afstand
houden. ,,Zoals een voetballer een
duel aangaat met een ander, rijdt
een wielrenner in een peloton. Dat
is onze sport, daar hoort risico bij'',
zegt Merijn Zeeman, sportief direc
teur bij Jumbo-Visma. ,,De vraag is:
hoe ga je daar mee om? Kun je dat
risico ondervangen door te testen
voor en na etappes? Dat is iets waar
we nu informatie over verzamelen.
Hoe creëer je een veilige omgeving
en zorg je ervoor dat we niet bijdra
gen aan verspreiding? We hebben
vier maanden om dat te bedenken.''
Zelf corona
Dat Jumbo graag wil dat er over een
paar maanden gefietst wordt, bleek
uit de recente reactie van ploegma-
nager Richard Plugge. Die werd zelf
met corona opgenomen in het zie
kenhuis, was er slecht aan toe, maar
hoopt dat er 'zo snel als het kan'
weer wedstrijden worden gereden.
Dat de Tour hoogst onzeker is en
de volksgezondheid prevaleert bo
ven, hoeft niemand Zeeman te ver
tellen. Tegelijk wil de Jumbo-ploeg
er klaar voor zijn, mocht er eind au
gustus gereden worden. ,,Ik bena
der het vanuit een crisismodus, dus
er zijn geen heilige huisjes. Niks is
heilig, ook niet dat we met een
ploeg met acht renners rijden. Al is
het weer niet logisch om meer
ploegen te laten rijden, dat betekent
ook meer staf. Het kan alleen als het
zo veilig mogelijk is. Er kan niet ge
fietst worden als daar in de maat
schappij geen draagvlak voor is.''
Zeeman roept in herinnering dat
zijn ploeg bijna twee jaar geleden al
begon met een zerotolerancebeleid
ten aanzien van handen schudden
en dat daar toen lacherig op werd
gereageerd. Dat moet opgeschaald
worden en in het hele peloton wor
den gedaan. Handen zo vaak moge
lijk schoonmaken, maar ook hotel
kamers (met eigen matrassen) die
worden gedesinfecteerd. ,,De ka
mer, maar ook de airco, afstandsbe
dieningen en deurklinken worden
ontsmet'', zegt Zeeman.
Zoals het bij Jumbo ook al langer
normaal is dat personeel met ziek
teverschijnselen de wacht wordt
aangezegd. ,,Zo proberen we als
team gezond te blijven. Verzorgers
masseren niet als ze verkouden zijn
en maken ook geen bidons klaar. En
ze slapen apart tot ze klachtenvrij
zijn.'' Dat gebeurde in de door Pri-
moz Roglic gewonnen Vuelta en
ook recent nog in de UAE Tour in
Abu Dhabi, waar er corona werd
vastgesteld in het peloton en in het
rennershotel. Zeeman. ,,Bij ons was
een verzorger de eerste dag verkou
den. Hij mocht niet werken, al
bleek dat geen corona.''
Niet in een hotel
Zeeman sluit niet uit dat renners in
campers of slaaptrailers slapen, in
plaats van in een hotel. En hun eten
zal niet in een hotelkeuken worden
bereid, maar in een keukentruck
van Jumbo. Zeeman: ,,De eerste
hebben we al. Volgend jaar beschik
ken we over drie van die voertuigen
voor alle verschillende pro
gramma's en bij elke wedstrijd. Zo
verzekeren we ons van een goede
kwaliteit van eten en kunnen we
extra letten op de hygiëne.''
Afgelopen maart, toen het virus
al om zich heen greep in Europa,
trok Jumbo-Visma zich nog terug
uit Parijs-Nice, omdat de ploeg van
de organisator geen antwoord
kreeg op vragen. Vragen die ook in
augustus of september nog actueel
zijn en beantwoord moeten wor
den, zegt Zeeman. ,,Of er voldoen
de IC-capaciteit is en of er ook re
guliere ziekenhuiszorg beschikbaar
is voor renners met een bekken
breuk of hersenschudding? Wat
doe je als er een coronageval is in
een ploeg? Journalisten en camera's
kunnen na de finish niet meer mas
saal op een renner springen. En
mogen renners nog een bidon aan
nemen van elkaar? Komen er regels
voor? Ik denk dat rondemissen die
maatregelen niet overleven. In het
wielrennen gaat een nieuwe reali
teit komen, dat staat vast.''
vens dat zij zelf ook al meerdere
voorstellen deden, met nul reactie,
ook vanuit de KNVB. Andere clubs
meldden juist dat er niks van de
grond komt, omdat Ajax niet wil.
Zeker is dat de rijkste club volgend
seizoen forse klappen krijgt. De fi
nanciële cijfers zullen 'donker
rood' kleuren, liet men in Amster
dam al publiekelijk vallen. Daarom
stelt de directie dat men wel be
reid is iets te doen voor de eredivi-
W Andere clubs
hoeven zeker geen
miljoenenbedragen
aan solidariteit te
verwachten van Ajax
sie in zijn geheel, maar dat andere
clubs zeker geen miljoenenbedra
gen aan solidariteit hoeven te ver
wachten uit Amsterdam.
Mooi nieuws
Van de andere twee topclubs is de
positie van Feyenoord interessant.
De bekerfinalist kreeg vorige week
vanuit Zeist mooi nieuws: het
ticket voor de voorronde van de
Europa League is opgewaardeerd
naar een rechtstreeks ticket voor
het hoofdtoernooi. Dat komt om
dat de bekerfinale niet kan worden
gespeeld, als gevolg waarvan dat
ticket terugvloeit naar de competi
tie. Het klinkt daarom logisch dat
er vanuit de Kuip in elk geval een
financieel gebaar komt richting FC
Utrecht, de andere bekerfinalist,
die met lege handen staat.
Blijft over PSV. Dat maakte in
middels als eerste club een loonof-
fer. De directie heeft sowieso een
pakket aan financiële maatregelen
klaarliggen om de coronacrisis het
hoofd te bieden, ook in de richting
van sponsors en fans. Voor de ere
divisie hoopt PSV op een 'totaal
plan', zeg maar een deltaplan
waarin ook nog andere partijen
zoals spelersorganisatie VVCS en
de Federatie van Betaald Voetbal
organisaties (FBO) meedoen.
Bij PSV willen ze net als bij Ajax
de situatie vermijden dat spelers
en fans zeggen: we hebben zelf
problemen, maar je geeft van alles
aan (bijvoorbeeld) PEC Zwolle.
droom
vrijdag 1 mei 2020
is er deze Tour niet bij'
FC Utrecht-Feyenoord in december. Steun voor de eerste club van
de tweede zou na de Europese promotie op zijn plaats zijn. foto pim ras
aarden