Laatste oorlogsdagen Nederlandse trucker komt om als hij hulp wil bieden na crash NS stelt noodnummer open voor overlast in de trein 9 ting centrum. Iedere soldaat wil de eerste zijn die de opdracht van Stalin waarmaakt, een 'zegevlag plaatsen op de Rijksdag'. Als op 30 april de Russi sche artillerie het gebouw voor het eerst onder vuur neemt, plegen Adolf Hitler, zijn vrouw Eva en naaste ge trouwen, onder wie propagandachef Joseph Goebbels in de Führerbunker, even verderop, zelfmoord. Zijn adju dant Otto Günsche geeft gehoor aan Hitlers laatste bevel. ,,Ik wil niet dat mijn lijk door de Russen wordt ten toongesteld. Günsche, ik verplicht u uitdrukkelijk er zorg voor te dragen dat zoiets nooit kan gebeuren'', aldus de verslagen leider. Zijn lichaam en dat van Eva worden verbrand. Ik wil niet dat mijn lijk doorde Russen wordt tentoon gesteld Om 22.50 uur planten Stalins solda ten tijdens felle gevechten de rode vlag met de hamer en sikkel op de ka potgeschoten Rijksdag. Daarmee krijgt de dictator wat hij wilde: deze bevestiging van de suprematie van de Sovjet-Unie moet vóór 1 mei een feit zijn, opdat hij er die feestdag goede sier mee kan maken. Op 2 mei gaat de vlagceremonie bij daglicht nog wel over omdat de eerste keer, op 30 april, niet is vastgelegd. De foto van Jevgeni Chaldei, foto graaf van Tass, zal heel de wereld overgaan, inclusief de buitgemaakte horloges om de polsen van een van de soldaten. Tegenover de glorie, de helden moed en de zware offers van de Rus sische veroveraars staan talrijke oor logsmisdaden. Zij maken zich schul dig aan dezelfde schanddaden als de maanden ervoor tijdens de opmars richting Berlijn. Vanaf 16 oktober, als het Rode Leger de Duitse grens pas seert, houden de Sovjet-soldaten huis met standrechtelijke executies, plunderingen en verkrachtingen van vrouwen en jonge meisjes. Emmi uit Berlijn/Karlshorst is een van hen. ,,We moesten er allemaal aan gelo ven. Ook de kleine Inge, die pas 8 was, ik heb voor de soldaten op mijn knieën gelegen maar het hielp niets'', schrijft de huisvrouw in haar dag boek. Zaterdag 1 mei 1945 Op 1 mei, vroeg in de ochtend, ont steekt Stalin in woede als zijn bevel hebbers verslag doen van een ont moeting met de Duitse generaal Hans Krebs. Hij vertelt hun dat Hit lers lichaam is verbrand en dat hij wil onderhandelen over een wapenstil stand. ,,Niets ervan, er komen geen onderhandelingen. Ik eis een onvoor waardelijke overgave!'', fulmineert Stalin. Zo niet, dan wordt Berlijn met de grond gelijkgemaakt. Het dreige ment werkt. Op 2 mei, zes dagen voor het officiële einde van de Tweede Wereldoorlog, geeft generaal Karl Weidling zich over en het restant van zijn troepen - 70.000 man - legt in Berlijn de wapens neer. Jozef Stalin heeft er tijdens de 1 mei-parade op het Rode Plein al een voorschot op genomen. ,,De oorlog is over'', aldus Stalin. Bij het laatste offensief tegen nazi-Duitsland, tegen Berlijn, zijn volgens de dictator een miljoen Duit sers omgekomen. Meer dan 800.000 zijn krijgsgevangen gemaakt. Onder hen ook de laatste commandant, ge neraal Weidling, die naar Moskou wordt overgebracht. Hij zal er in 1955, in gevangenschap, overlijden. Stalin zwijgt over de zware prijs die zijn le gers bij de Slag om Berlijn hebben betaald: 81.000 doden en 275.000 ge wonden. Aan Duitse kant vallen er meer dan 100.000 doden, soldaten en burgers. Van de 4,3 miljoen Berlijners van voor de oorlog zijn er 2,8 miljoen over. Een miljoen van hen zijn dak loos. Meer dan 600.000 woningen liggen in puin. In het centrum zijn al leen (schuil)kelders nog bewoonbaar. Het gaat om de 58-jarige Marinus uit Rotterdam, heeft zijn werkgever bevestigd. De Nederlander werd geschept door een auto toen hij uit stapte om hulp te verlenen nadat een andere wagen tegen zijn truck was geknald. Het ongeluk gebeurde dinsdag avond rond 19.30 uur op de A2 bij Castrop-Rauxel, vlakbij Dortmund. Een automobilist verloor de macht over het stuur en botste bij de in gang van een parkeerplaats met be hoorlijke snelheid tegen de gepar keerde vrachtwagen van de Neder landse chauffeur. De 26-jarige Duitse bestuurder van de auto overleed ter plekke. Marinus was net bezig een hapje eten te maken toen hij een enorme klap hoorde, vertelt een woord voerder van het bedrijf. ,,Hij was erg geschrokken en belde ons op met de vraag wat hij kon doen. Vlak na dat hij vertelde dat hij wilde uit stappen om te helpen, werd de ver- binding verbroken. Het is afschu welijk, de medewerkster die hem aan de telefoon had is er heel emo tioneel onder.'' De vrachtwagenchauffeur, met de telefoon nog in zijn hand, werd na het uitstappen van achteren aan gereden door een Mercedes SUV. Hij overleed ter plekke aan zijn ver wondingen. Ook de bestuurder van de Mercedes overleefde het ongeluk niet. Na de aanrijding met Marinus botste de 44-jarige bestuurder te gen de vangrail en vervolgens ook Drie doden en twee gewonden bij bizar ongeluk tegen de vrachtwagen. Hij overleed in het ziekenhuis aan zijn verwon dingen. Twee anderen die ter plaatse kwamen om eerste hulp te verlenen, raakten ook gewond bij de tweede aanrijding. Volgens Marinus' werkgever, een transportbedrijf uit Middelharnis, gaat het om een chauffeur met de nodige ervaring. ,,Hijzat al een tijdje in het vak. Marinus was een stille kracht waar je altijd een be roep op kon doen. Het is verschrik kelijk dat hij zijn wil om te helpen met de dood moet bekopen. We zijn er kapot van.'' donderdag 30 april 2020 GO -Adolf Hitler M Tanks van het Rode Leger rollen Berlijn bin nen. FOTO HOLLANDSE HOOGTE REX BY SHUTTERSTOCK HH Een Nederlandse vrachtwagen chauffeur is om het leven geko men bij een ernstige crash langs de Duitse snelweg. In totaal vie len er drie doden en twee ge wonden. Sebastiaan Quekel Rotterdam L De ravage na een dubbele aanrijding op de A2 in Duitsland is groot. foto ap UTRECHT Treinreizi gers kunnen vanaf vandaag appen of sms'en naar een spe ciaal nummer als zij overlast ervaren tij dens hun reis of zich onveilig voelen. Dat melden de Neder landse Spoorwegen. Via het speciale num mer (06-13181318) komen reizigers direct in contact met de meldkamer van de NS. Deze beoordeelt de situatie en welke actie noodzakelijk is. Dat hoeft niet per se het inschakelen van de spoorwegpolitie te zijn, soms is het vol doende dat de hoofd conducteur langskomt of een oproep door de treinintercom doet. Bij situaties waar spoed eisende hulp geboden is, dienen reizigers overigens 112 te bel len, stelt de NS. Na een motie van PVV-Kamerlid Roy van Aalst in februari 2018 besloot NS een proef te gaan doen. Deze startte in juli vorig jaar vanaf onder meer het traject Arnhem-Dor- drecht. Ook de stati ons Eindhoven, Breda en Tilburg deden mee. Reizigers blijken te vreden over de moge lijkheid van een 'trein- alert', vandaar dat de NS het overlastnum- mer nu landelijk be schikbaar stelt. In België en Groot- Brittannië kunnen treinreizigers bij over last al langer berich ten naar een speciaal nummer sturen. In Ne derland kan het ook vanuit de bioscoop.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 9