Laatste oorlogsdagen
Nederlandse trucker
komt om als hij hulp
wil bieden na crash
NS stelt noodnummer open
voor overlast in de trein
9
ting centrum. Iedere soldaat wil de
eerste zijn die de opdracht van Stalin
waarmaakt, een 'zegevlag plaatsen op
de Rijksdag'. Als op 30 april de Russi
sche artillerie het gebouw voor het
eerst onder vuur neemt, plegen Adolf
Hitler, zijn vrouw Eva en naaste ge
trouwen, onder wie propagandachef
Joseph Goebbels in de Führerbunker,
even verderop, zelfmoord. Zijn adju
dant Otto Günsche geeft gehoor aan
Hitlers laatste bevel. ,,Ik wil niet dat
mijn lijk door de Russen wordt ten
toongesteld. Günsche, ik verplicht u
uitdrukkelijk er zorg voor te dragen
dat zoiets nooit kan gebeuren'', aldus
de verslagen leider. Zijn lichaam en
dat van Eva worden verbrand.
Ik wil niet
dat mijn lijk
doorde
Russen wordt
tentoon
gesteld
Om 22.50 uur planten Stalins solda
ten tijdens felle gevechten de rode
vlag met de hamer en sikkel op de ka
potgeschoten Rijksdag. Daarmee
krijgt de dictator wat hij wilde: deze
bevestiging van de suprematie van de
Sovjet-Unie moet vóór
1 mei een feit zijn, opdat hij er die
feestdag goede sier mee kan maken.
Op 2 mei gaat de vlagceremonie bij
daglicht nog wel over omdat de eerste
keer, op 30 april, niet is vastgelegd.
De foto van Jevgeni Chaldei, foto
graaf van Tass, zal heel de wereld
overgaan, inclusief de buitgemaakte
horloges om de polsen van een van
de soldaten.
Tegenover de glorie, de helden
moed en de zware offers van de Rus
sische veroveraars staan talrijke oor
logsmisdaden. Zij maken zich schul
dig aan dezelfde schanddaden als de
maanden ervoor tijdens de opmars
richting Berlijn. Vanaf 16 oktober, als
het Rode Leger de Duitse grens pas
seert, houden de Sovjet-soldaten
huis met standrechtelijke executies,
plunderingen en verkrachtingen van
vrouwen en jonge meisjes. Emmi uit
Berlijn/Karlshorst is een van hen.
,,We moesten er allemaal aan gelo
ven. Ook de kleine Inge, die pas 8
was, ik heb voor de soldaten op mijn
knieën gelegen maar het hielp niets'',
schrijft de huisvrouw in haar dag
boek.
Zaterdag 1 mei 1945
Op 1 mei, vroeg in de ochtend, ont
steekt Stalin in woede als zijn bevel
hebbers verslag doen van een ont
moeting met de Duitse generaal
Hans Krebs. Hij vertelt hun dat Hit
lers lichaam is verbrand en dat hij wil
onderhandelen over een wapenstil
stand. ,,Niets ervan, er komen geen
onderhandelingen. Ik eis een onvoor
waardelijke overgave!'', fulmineert
Stalin. Zo niet, dan wordt Berlijn met
de grond gelijkgemaakt. Het dreige
ment werkt. Op 2 mei, zes dagen voor
het officiële einde van de Tweede
Wereldoorlog, geeft generaal Karl
Weidling zich over en het restant van
zijn troepen - 70.000 man - legt in
Berlijn de wapens neer. Jozef Stalin
heeft er tijdens de 1 mei-parade op
het Rode Plein al een voorschot op
genomen. ,,De oorlog is over'', aldus
Stalin. Bij het laatste offensief tegen
nazi-Duitsland, tegen Berlijn, zijn
volgens de dictator een miljoen Duit
sers omgekomen. Meer dan 800.000
zijn krijgsgevangen gemaakt. Onder
hen ook de laatste commandant, ge
neraal Weidling, die naar Moskou
wordt overgebracht. Hij zal er in 1955,
in gevangenschap, overlijden. Stalin
zwijgt over de zware prijs die zijn le
gers bij de Slag om Berlijn hebben
betaald: 81.000 doden en 275.000 ge
wonden. Aan Duitse kant vallen er
meer dan 100.000 doden, soldaten en
burgers. Van de 4,3 miljoen Berlijners
van voor de oorlog zijn er 2,8 miljoen
over. Een miljoen van hen zijn dak
loos. Meer dan 600.000 woningen
liggen in puin. In het centrum zijn al
leen (schuil)kelders nog bewoonbaar.
Het gaat om de 58-jarige Marinus
uit Rotterdam, heeft zijn werkgever
bevestigd. De Nederlander werd
geschept door een auto toen hij uit
stapte om hulp te verlenen nadat
een andere wagen tegen zijn truck
was geknald.
Het ongeluk gebeurde dinsdag
avond rond 19.30 uur op de A2 bij
Castrop-Rauxel, vlakbij Dortmund.
Een automobilist verloor de macht
over het stuur en botste bij de in
gang van een parkeerplaats met be
hoorlijke snelheid tegen de gepar
keerde vrachtwagen van de Neder
landse chauffeur. De 26-jarige
Duitse bestuurder van de auto
overleed ter plekke.
Marinus was net bezig een hapje
eten te maken toen hij een enorme
klap hoorde, vertelt een woord
voerder van het bedrijf. ,,Hij was erg
geschrokken en belde ons op met
de vraag wat hij kon doen. Vlak na
dat hij vertelde dat hij wilde uit
stappen om te helpen, werd de ver-
binding verbroken. Het is afschu
welijk, de medewerkster die hem
aan de telefoon had is er heel emo
tioneel onder.''
De vrachtwagenchauffeur, met
de telefoon nog in zijn hand, werd
na het uitstappen van achteren aan
gereden door een Mercedes SUV.
Hij overleed ter plekke aan zijn ver
wondingen. Ook de bestuurder van
de Mercedes overleefde het ongeluk
niet. Na de aanrijding met Marinus
botste de 44-jarige bestuurder te
gen de vangrail en vervolgens ook
Drie doden en
twee gewonden bij
bizar ongeluk
tegen de vrachtwagen. Hij overleed
in het ziekenhuis aan zijn verwon
dingen. Twee anderen die ter
plaatse kwamen om eerste hulp te
verlenen, raakten ook gewond bij
de tweede aanrijding.
Volgens Marinus' werkgever, een
transportbedrijf uit Middelharnis,
gaat het om een chauffeur met de
nodige ervaring. ,,Hijzat al een
tijdje in het vak. Marinus was een
stille kracht waar je altijd een be
roep op kon doen. Het is verschrik
kelijk dat hij zijn wil om te helpen
met de dood moet bekopen. We
zijn er kapot van.''
donderdag 30 april 2020
GO
-Adolf Hitler
M Tanks van het Rode
Leger rollen Berlijn bin
nen. FOTO HOLLANDSE HOOGTE
REX BY SHUTTERSTOCK HH
Een Nederlandse vrachtwagen
chauffeur is om het leven geko
men bij een ernstige crash langs
de Duitse snelweg. In totaal vie
len er drie doden en twee ge
wonden.
Sebastiaan Quekel
Rotterdam
L
De ravage na een dubbele aanrijding op de A2 in Duitsland is
groot. foto ap
UTRECHT Treinreizi
gers kunnen vanaf
vandaag appen of
sms'en naar een spe
ciaal nummer als zij
overlast ervaren tij
dens hun reis of zich
onveilig voelen. Dat
melden de Neder
landse Spoorwegen.
Via het speciale num
mer (06-13181318)
komen reizigers direct
in contact met de
meldkamer van de NS.
Deze beoordeelt de
situatie en welke actie
noodzakelijk is. Dat
hoeft niet per se het
inschakelen van de
spoorwegpolitie te
zijn, soms is het vol
doende dat de hoofd
conducteur langskomt
of een oproep door de
treinintercom doet. Bij
situaties waar spoed
eisende hulp geboden
is, dienen reizigers
overigens 112 te bel
len, stelt de NS.
Na een motie van
PVV-Kamerlid Roy van
Aalst in februari 2018
besloot NS een proef
te gaan doen. Deze
startte in juli vorig jaar
vanaf onder meer het
traject Arnhem-Dor-
drecht. Ook de stati
ons Eindhoven, Breda
en Tilburg deden mee.
Reizigers blijken te
vreden over de moge
lijkheid van een 'trein-
alert', vandaar dat de
NS het overlastnum-
mer nu landelijk be
schikbaar stelt.
In België en Groot-
Brittannië kunnen
treinreizigers bij over
last al langer berich
ten naar een speciaal
nummer sturen. In Ne
derland kan het ook
vanuit de bioscoop.