JAAR 4 en 5 mei X 4 Claudia IN VRIJHEID 'Die opmerkingen raken me elke keer weer' 12 Dit jaar staat de koning nagenoeg alleen op de Dam. De Nationale Dodenherdenking is vaker onderwerp van gesprek. Welke slachtoffers herdenken we? En met wie vieren we onze Bevrijdingsdag? 1 |.r eem Mathilde Wienen (46). Ze zou dit jaar aanschuiven bij een Vrijheids maaltijd, maar die gaat deze 5 mei, niet door. Covid-19 gooit roet in het eten. Wienen diende twintig jaar geleden voor de Luchtmacht in Kosovo. Ze werkt tegen woordig - oftewel: zodra het weer kan - in de cate ring. Ze wilde niet meer zo lang van huis zijn. ,,Maar Kosovo had ik niet willen missen. We waren met honderd Nederlanders en driehonderd Duitsers, dat was bijzonder. In een oorlogssituatie bouw je een diepe kameraadschap op. Je deelt hetzelfde doel: de plaatselijke bevolking beschermen.'' Als één van weinige vrouwen is Wienen lid van de Vereniging Veteranen Zwolle. Ze was vaker aan wezig bij een Vrijheidsmaaltijd, waar het gesprek het belangrijkste op het menu is. „Buitenstaanders willen vaak weten of je iemand hebt moeten doden. Het contact met de lokale bevolking is voor mij het meest dierbaar. Ik ben onlangs teruggegaan naar Kosovo, samen met een kameraad. We hebben daar vrienden voor het leven gemaakt.'' Deejay Sifra Wichers (22) zou voor het eerst draaien op een Bevrijdingsfestival. ,,Een eer'', zegt ze. ,,Ik besef dat vrijheid niet vanzelfsprekend is. De opa van mijn vader vocht in de oorlog bij de Afsluit dijk. Mijn opa van moeders kant zat in kamp Vught en in Sachsenhausen. Een jaar of acht geleden ging ik met mijn ouders naar Auschwitz.'' Het greep haar bij de keel: ,,Je staat dan ineens in een gaskamer.'' Met haar muziek hoopte Wichers op 5 mei het vrijheidsgevoel over te dragen. „Tegenover alle dagelijkse verplichtingen kies ik voor een frisse zomerse vibe. Zodat je kunt dansen en alles van buiten mag loslaten. Vrijheid is voor mij geluk, saamhorigheid en zelf je koers bepalen.'' Hutspotherdenking Het is dit jaar voor de 75ste keer dat Bevrijdingsdag wordt gevierd. En uitgerekend nu gebeurt dat noodgedwongen in een uitgeklede vorm. Zelfs de vrijmarkt mag niet op de stoep, maar gaat online. De datum volgt uit een besluit van augustus 1945, waarin de overheid oproept tot een nationale feest dag op 5 mei, de dag van de capitulatie. Sinds 1981, het eerste Bevrijdingsfestival, groeit de aandacht. De vrijheid wordt steeds uitbundiger gevierd. Naast muziek en acts komen er activiteiten waarin onze democratische waarden centraal staan. Zoals de Vrijheidsmaaltijden die overal in het land groepen in de samenleving verbindt, met soms een rol voor Nederlandse veteranen als Mathilde Wienen. Nationale Dodenherdenking op 4 mei is een ini tiatief van de Haagse oud-verzetsstrijder Jan Drop. Hij stelt in 1946 voor zijn gevallen kameraden te eren met een nationale herdenkingsavond. De tra ditie van herdenken en vieren wordt in Nederland breed gedragen, blijkt uit enquêtes. Al flakkeren discussies rond de Dodenherdenking van tijd tot tijd op. Sinds de jaren 70 staan we vaker stil bij uit eenlopende groepen. 'Mocht u denken, zoals velen met u, dat wij op 4 mei op de Dam exclusief de doden van de Tweede Wereldoorlog herdenken, dan is dat een vergissing', schrijft historicus Jolande Withuis in 2011. Ze spreekt over een 'hutspother denking' vanwege alle groepen die om aandacht vragen en waarschuwt voor inflatie. Want: 'wie alles herdenkt, herdenkt in feite niets'. Indië-veteranen Toch zijn er ook tot nu toe 'vergeten doden'. Zoals de jongens die omkwamen in de oorlog in Neder- lands-Indië. Uit hun naam zou Bol Kerrebijn (93) dit jaar voor het eerst bij de nationale kranslegging op de Dam zijn geweest. Maar ook hij maakt pas op de plaats voor het coronavirus. ,,Ik was wel altijd op 15 augustus bij de herden king van Indonesië in Den Haag. Omdat ik een van de weinige KNIL'ers ben die nog leeft, mocht ik op de Dam de jongens vertegenwoordigen die vochten en omkwamen in Nederlands-Indië, Nieuw-Gui- nea en Korea. Ik ben een oude kerel maar wel vief en kwiek. Dat is mijn mazzel.'' Kerrebijn is zoon van een Nederlandse militair en een Indische moeder en geboren in Bandoeng. Als hij 6 is overlijdt zijn vader, zijn moeder werkt in sanatoria. Kerrebijn groeit op in een protestants 'op voedingsgesticht'. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werkt hij op plantages ver buiten de stad, met de Japanse bezetter komt hij niet in aanraking. Wel belandt hij na de Japanse capitulatie midden in de onafhankelijkheidsstrijd, revolutionairen keren zich gewelddadig tegen niet-inlanders, onder wie Kerrebijn. ,,Een vreselijke periode, daarover praat ik v v WÉ Iff I* "if M Hl 72 Al leek de Tweede Wereldoorlog ver weg, ook de Arubaanse familie van Claudia Rombley-Williams (72) werd erin betrokken. In Nederland vochten Arubanen mee tegen de Duitsers, sommigen belandden in concentratiekampen. ,,De Duitsers hebben geprobeerd de olieraffinaderij Lago op Aruba op te blazen, omdat die de geallieerde soldaten bevoorraadde. Gelukkig mislukte het bombardement, maar het was heel beangstigend. De oor log speelde zich zo ver weg af, nie mand had zich voorbereid. Er waren geen schuilkelders of iets dergelijks." ,,Een aantal Antillianen vocht in Nederland mee tegen de nazi's. Een van hen was George Maduro, die op Curasao is geboren. Hij vocht in 1940 als officier van de Nederlandse cava lerie en zat later in het verzet. Madu- rodam is naar hem vernoemd. De oom van mijn man Lionel Rombley werd op zee opgepakt door Italianen en later door de Duitsers in concen tratiekamp Mauthausen gevangen gezet. Hij was geen militair, voer op een koopvaardijschip. Hij overleefde het omdat hij zijn talen sprak en voor de Duitsers kon vertalen.'' ,,Door kennis kun je voorkomen dat een oorlog als de Tweede Wereld oorlog ooit weer plaatsvindt. Mijn overgrootvader was slaaf. In de sla ventijd werden mensen overal naar toe gesleept. Mijn vader is in de Dominicaanse Republiek geboren, omdat zijn ouders daarheen waren gebracht. Ik voel me verbonden met het slavernijverleden. Het is belang rijk dat we ook daarover blijven praten. Nederland is voor mij vrij en onvrij. Vrij omdat ik hier mag doen wat ik wil. Maar ik hoor ook regelma tig vragen 'wat doe je hier' en 'moet je niet eens terug'. Ik woon hier al 52 jaar. Ik besteed zo min mogelijk aan dacht aan zulke opmerkingen, maar ze raken me elke keer weer.'' -KM DONDERDAG 30 APRIL 2020 HERDENKEN TUSSEN GOED EN FOUT MARION GROENEWOUD 9 MEI Overal in West-Nederland worden NSB'ers opgepakt en publiekelijk te schande gemaakt Vrouwen die met de bezetter heulden, worden kaalgeschoren. 20 MEI Op Texel breekt in april een opstand uit onder Georgische militairen die dienst moe ten doen in het Duitse leger. Er volgt een bloedige strijd die Texel tot het laatste slagveld van Europa maakt. Pas op 20 mei nemen de Canadezen het eiland in.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 52