De stand van vrijheid in Nederland 'Vrijheid is geen eenrichtingsverkeer. Wat jij als een verworvenheid beschouwt, zit een ander wellicht dwars' JAAR 'Beperkte vrijheden in een verder vrij land' Norah IN VRIJHEID 'Norah's opa heeft een ongelofelijke moed getoond' Gebre Woldeaarggiye in het asielzoekerscentrum belandde, moest hij maanden wachten voordat hij iets mocht ondernemen. ,,Ik had in Ethiopische gevangenissen een afgrijselijke tijd doorgemaakt - psychisch moest ik van die trauma's herstellen. Alleen was hulp niet zomaar te krijgen. Ik sprak de taal niet, mocht nog niet werken, kende amper mensen. In die periode besefte ik dat alleen een vrije ruimte niet genoeg is om vrij te zijn. Wat betekent vrijheid als je geen middelen hebt om er gebruik van te maken?'' Daan Roovers legt tijdens lezingen haar publiek drie definities van vrijheid voor. De versie van pre mier Mark Rutte (vrijheid is kunnen kiezen wat je wilt doen), één van haar zoon (vrijheid is met rust gelaten worden) en één van de Franse filosoof Jean-Jacques Rousseau (1712-1778). Hij ziet vrijheid als gehoorzamen aan een algemene wet die je jezelf hebt opgelegd - pas dan raakt de mens volgens Rousseau vrij van de willekeur. Roovers: ,,Ik laat na uitleg van deze definities iedereen kiezen welke de beste is. Je raadt het alRutte wint, soms ook de omschrijving van mijn zoon, maar nooit Rousseau. In deze tijd wordt zijn idee dat vrijheid bestaat uit het opvolgen van een algemene regel, ook al ben je het ermee eens, als betutteling gezien, als iemand de wet voorschrijven. Daar zijn we, als individuen die baas over hun eigen bestaan willen zijn, niet meer van gediend.'' De essentie van vrijheid is dat die ook haar gren zen heeft. ,,Bij grote kwesties ontstaat geregeld een spanning tussen mensen die zich verbonden voelen met Nederland op basis van symbolen en tradities'', zegt Putters, ,,en mensen die juist binding met Nederland ervaren op basis van de burgerlijke vrij heden. Denk aan de discussie over Zwarte Piet. Wat de één als vooruitgang ziet, ervaart de ander als een verlies, als een vrijheid die wordt afgenomen.'' Het is voor een vrij land noodzakelijk dat dergelijke discussies worden gevoerd. Putters: „Vrijheid is geen éénrichtingsverkeer. Wat jij als een verwor venheid beschouwt, zit een ander wellicht dwars. Daarover moet je in gesprek.'' Zo gaan de vrijheid van meningsuiting en de vrij heid van religie niet altijd zonder conflict samen. ,,In ons land ligt dat zelfs nog wat gevoeliger, omdat religie los is komen te staan van het openbare le ven.'' Het recente rumoer over gebedsoproepen van moskeeën is daar een voorbeeld van. „Dergelijke kwesties zorgen voor tumult. Zo'n dialoog is juist goed. Dat hoort bij een open, vrije samenleving.'' „Nederlanders gaan altijd in discussie'', onder vindt Gebre Woldeaarggiye vrijwel dagelijks. Of het nou om geloof gaat, om voetbal of om politiek. ,,Ik was in het eerste jaar van mijn studie stomverbaasd dat studenten na een college de docent allerlei vra gen stelden, omdat ze de les niet hadden begrepen. In mijn moederland is dat ondenkbaar. Bij twijfel stel je geen vragen aan een docent, of aan je vader.'' Het kostte de Ethiopische Nederlander zeker twee jaar om die schroom van zich af te gooien. ,,Net zo als ik in cafés nu met mensen in gesprek ga zonder dat ik me eerst afvraag aan welke kant ze staan en of ik wel mijn mening kan geven. Voor geboren Nederlanders is dat allemaal doodnormaal. Voor mij betekent die openheid een ongekend groot geluk.'' 4 DONDERDAG 30 APRIL 2020 Oranje-fans kijken een wedstrijd van het Nederlands elftal op grote schermen bij de Biergarten, Rotterdam. FOTO JAN DE GROEN De schrijver is hoofdredacteur van Het Parool, dat op 25 juli 1940 als gestencilde, illegale verzetskrant begon. VOOR EN NA CORONA In de crisis rondom corona staan Nederlanders een deel van hun vrijheid af. Leidt die beperking tot een grotere waardering van vrijheid? Kim Putters zou persoonlijk niet snel een parallel trekken tussen de Tweede Wereldoorlog en het leed dat Covid-19 veroorzaakt. „Alleen al omdat oorlog het resultaat is van een gewetenloos opererend regime op basis van terreur en bezetting, terwijl een virus over een ongrijpbare kracht gaat. Daarbij is er een groot ver- schil tussen beperkte vrijheden hebben in een verder vrij land, of onderdrukt worden door een kwaadaardig en moordzuchtig regime'', zegt de SCP-directeur. Niettemin hoopt hij dat de corona crisis het besef doet toenemen dat het niet gewoon is altijd maar te gaan en staan waar we willen. „Vrijheid is nooit af. We moeten ervoor blijven vechten. Zeker nu de generatie die de oorlog aan den lijve heeft meegemaakt ons lang zaam ontvalt, en de oorlog daar mee niet langer een onderdeel van het communicatieve geheugen is, maar overgaat in het culturele geheugen.'' 4 en 5 mei zijn voor veel Neder landers een jaarlijks ijkpunt. Putters: ,,Het zorgt voor verbon denheid, een gevoel dat we bij elkaar horen. In Nederland hebben we maar een paar van die momenten en die moeten we koesteren. Want het blijft een belangrijke vraag - dat was voor corona zo en dat zal zo blijven - hoe we in zo groot mogelijke vrijheid kunnen leven en tegelijk de waarde ervan blijven inzien.'' 1 De Joodse grootvader van Norah Blom (1) ontsnapte in de Tweede Wereldoorlog aan vervolging en moord. Zijn zoon, Norah's vader Peter Blom, hoopt dat zij de dap perheid van haar opa heeft geërfd. ,,Mijn vader was een Joods Amster dams jongetje van 10 toen de oorlog uitbrak'', zegt Peter Blom. ,,Op zijn 12de werd zijn gezin opgehaald en naar de Hollandsche Schouwburg gebracht. Dit was toen een verzamel plaats waarvandaan Joden naar concentratiekamp Westerbork werden gebracht. De kinderen verbleven gescheiden van hun ouders in de crèche aan de overkant. Vlak voordat Norah's groot vader in de rij naar de crèche ging staan, had zijn vader hem wat geld gegeven en gezegd dat hij moest proberen weg te lopen. 'Niet bang zijn', was het laatste dat zijn vader tegen hem zei. De Duitser die hen bewaakte was of heel dom of heel goed. In elk geval is het Norah's grootvader gelukt om een kwartslag te draaien en de rij uit te lopen. Hij is heel rustig, zijn ster lospeuterend, naar de hoek van de straat gelopen. Daar is hij gaan rennen.'' ,,De tweeënhalf jaar daarna heeft Norah's grootvader in zijn eentje door Nederland gezworven, van onder duikadres naar onderduikadres. Toen de oorlog was afgelopen, was zijn familie er niet meer. Zijn huis was weg en hij bleef alleen achter. Toch heeft Norah's opa weer kunnen lief hebben. Hij trouwde en kreeg twee kinderen, mijn broer en mij. Nu is hij 89 en woont hij met mijn moeder, Norah's oma, in een huisje bij onze boerderij in de Betuwe. Vrijheid is voor Norah spelen met haar grote zus Simcha en knuffelen. En dat ze kan zijn wie ze is. Het is voor haar opa nooit meer vanzelf sprekend geworden om gewoon te zijn wie hij is. Zich verbergen is in de oorlog voor hem een instinct geworden.'' -Kirsten Munk Deze en de volgende bijdragen uit: '75 jaar vrijheid', 75 portretten van Nederlanders uit elk geboortejaar sinds 1945. Gefotografeerd door Bert Teunissen. Vind ze alle ook op: vrijheid.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 44