CORONAVIRUS 'Hooguit drie passagiers in de buurtbus' II De 1,5-meter- samenleving 4 De oud-scheepswerktuigkundige komt al heel lang in Kenia. Na zijn pensionering raakte hij via het Pro gramma Uitzending Managers (PUM) betrokken als adviseur bij een constructiebedrijf in de stad Kisumu, in West-Kenia. ,,Ik pro beerde daar het energiebewustzijn te vergroten." Hij kwam daar echter ook in contact met een groep vrou wen die zich ontfermt over wees kinderen. Om hen te steunen richtte hij samen met enkele ande ren de Stichting Dagopvang Wees kinderen Kisumu Kenia (DWKK) op. Door het fokken en verkopen van slachtkippen en het telen van groenten verdienen die vrouwen geld zodat de kinderen een betere toekomst tegemoet kunnen gaan. ,,De kinderen kunnen de dag door- brengen en spelen in een veilige omgeving, krijgen een goede mid dagmaaltijd en les in Kiswahili en Engels, zodat ze met een voor sprong de lagere school kunnen in gaan." Vluchten gecanceld Op de eerste dag dat hij in Kisumu arriveerde kreeg hij al te horen dat hij in zijn guesthouse moest blij ven. ,,Want er was die dag een com plete lockdown afgekondigd." De straat opgaan had ook niet veel zin omdat sommige Kenianen Euro pese bezoekers toch een beetje als verspreiders van het coronavirus zagen. ,,Wat Chinezen in Europa meemaakten, maakte ik in Kenia mee." Echt bedreigd werd hij niet, zo verzekert hij. ,,Maar op straat lo pen was niet altijd aangenaam. Maar omdat de Kenianen een goed gevoel voor humor hebben, de En gelse humor, lukte het meestal wel om via een grap of een snedige op merking de boel te sussen." Terugkeren naar Grijpskerke zat er echter op dat moment niet in. ,,De ene vlucht na de andere werd gecanceld. Dan dacht je dat je weg kon en dat lukte dan ook weer niet." Hij is echter lovend over de inzet van de Nederlandse ambassade en reisorganisatie D-Reizen. ,,Ik had op het laatst echt het idee dat ieder een aan het proberen was een vlucht voor mij te boeken." Door de lockdown zag hij ook het project waar hij al zo lang bij be trokken was, in elkaar klappen. ,,Want er werden geen kippen meer verkocht. De hele boel daar stortte in." Hij zag ook dat het constructie bedrijf van de ene op de andere dag moest sluiten. ,,In Nederland is er van alles geregeld. Daar niets. Daar is geen enkel vangnet voor bedrij ven en het personeel. De deuren gaan dicht en het personeel moet maar zelf uitzoeken hoe het aan geld komt om te overleven." 450 man in een vliegtuig Uiteindelijk kreeg Roskam ruim een week geleden via de ambas- sade te horen dat er een vlucht was. Na een lange autorit met veel con troles, 'overal werd je temperatuur gemeten', arriveerde hij op de luchthaven van Nairobi. Wrang la chend: ,,En daar werden we met 450 man in één vliegtuig gepropt. Afstand houden was er echt niet meer bij." Op papier klinkt de anderhalvemeter- samenleving al als een grote illusie. In de praktijk blijkt het nog onmogelijker. We belichten deze week de worsteling vanaf plekken waar er simpelweg geen ruimte voor is. Vandaag: De buurtbus op Zuid-Beveland. reizen met mondkapjes soelaas? Kortom: er is nog geen oplossing voor onze buurtbussen. Daarover is overleg met Connexxion, eige naar van de bussen." Melse zelf heeft genoeg te doen. Vergaderingen gaan, soms digitaal, door en er wordt veel gemaild. Zijn huis en tuin krijgen extra aandacht. ,,Ik ga ook lekker lopen of maak een tocht op mijn (race)fiets, al dan niet met mijn vrouw. Wel jammer dat mijn cara- Graag zouden we weer gaan rijden, sommige chauffeurs gaan zich vervelen van voorlopig in de stalling moet blijven. Daarnaast is er altijd wat te lezen. De dagen gaan toch snel voorbij." Met circa honderd vrijwilligers, veelal gepensioneerde mensen, wordt er vanaf drie standplaatsen doordeweeks door Zuid-Beveland gereden. Zo blijven de meeste dor pen overdag voorzien van open baar vervoer. Gezien het verloop zijn nieuwe chauffeurs van harte welkom", aldus Melse. Izaak Melse (69) is bestuurslid van de Buurtbus Vereniging Zuid-Beveland. Vanaf 1 februari 2017 is hij chauffeur op vrijwillige basis. Door de coronapandemie rijdt de buurtbus niet. Al vanaf half maart staan de kleine bussen stil. De meeste chauffeurs vallen ge zien hun leeftijd in de risicogroep. ,,Graag zouden we weer gaan rij den, sommige chauffeurs gaan zich vervelen", aldus Melse, die ook CDA-raadslid is. Gezien de opgelegde beperkingen kan er niet gereden worden. Hoe in de toe- komst wel? ,,Er wordt gedacht aan een plexiglaswandje om de chauf feur te beschermen. Dan kunnen er gezien de anderhalve meter af stand nog hooguit drie passagiers mee. Die kunnen dan ook niet op gepaste afstand langs elkaar heen in het gangpad. Misschien biedt donderdag 30 april 2020 'Een soort verzekerde bewaring' Voorlopig gaat Piet Roskam uit Grijpskerke niet terug naar Kenia. ,,Dat heb ik mijn vrouw beloofd." Midden maart ging hij voor een paar weken naar dat Oost-Afrikaanse land omdat hij al sinds jaren betrokken is bij een project dat hulp biedt aan weeskinderen. Maar door de co ronacrisis zat de 87-jarige Ros kam daar veel langer dan ge pland. ,,Ik zat daar in een soort verzekerde bewaring." Emile Calon Grijpskerke f4 Gerrit van Loon Goes - Izaak Melse, Buurtbus Vereniging Zuid-Beveland Izaak Melse laat in een bus voor personenvervoer zien dat de stoelen te kort op elkaar staan om aan de richtlijn te kunnen voldoen. foto johan van der heijden Piet Roskam zag zijn project in Kenia in elkaar klappen door de coronacrisis. foto ruben oreel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 28