alles op alles voor werk in de zorg. Plaats kosteloos uw zorgvacature! f( nationale vacaturebank ECONOMIE 15 Op 23 maart gaf de topman van Airbus, Guillaume Faury, een persconferentie. Ja, erkende hij: er waren gesprekken met luchtvaartmaatschappijen over het eventueel afzeggen van nieuwe toestellen. Maar nee, er was geen re den voor paniek. Precies een maand la ter, op 23 april, stuurde Faury een mail naar alle 135.000 werknemers. En toen klonk het wel degelijk héél paniekerig. ,,Het voortbestaan van ons bedrijf staat op het spel. De snelheid waarmee onze kas leegloopt, is ongekend. We moeten nu in razend tempo iets doen om onze uitgaven terug te dringen.'' In vier weken tijd is het zakelijke wereldbeeld van Airbus op z'n kop ge zet. Het luchtvaartbedrijf kende zo'n twintig jaar onafgebroken groei en staat nu te trillen op z'n landingsge stel. Gisteren presenteerde het z'n eer ste kwartaalcijfers over 2020 en het ziet er niet goed uit. De omzet dui kelde met 15 procent tot 10,6 miljard. Het nettoresultaat kwam uit op een verlies van 481 miljoen euro. Ter ver gelijking: in het eerste kwartaal van 2019 werd een winst geboekt van 40 miljoen. En dat waren dan nog maar de cijfers tot en met maart. ,,Dit is de zwaarste crisis die de luchtvaart ooit heeft meegemaakt'', zei Faury. Voor spellingen voor héél 2020 durfde hij niet te geven. Consultancybedrijf Archery becij ferde dat de wereldwijde vraag naar De wereldwijde vraag naar vliegtuigen kan de komende vijf jaar 50 procent dalen nieuwe vliegtuigen de komende vijf jaar wel eens 40 tot 60 procent kan da len. 's Werelds grootste vliegtuigbou wer, met z'n hoofdkwartier in het Zuid-Franse Toulouse, heeft moeten buigen voor het coronavirus. Airbus wordt zelfs drievoudig gedupeerd. Le veranciers kwamen in de problemen en kunnen geen onderdelen meer le veren. De multinational zelf, met acti viteiten op bijna alle continenten, moest het werk stil leggen vanwege quarantainemaatregelen en reisverbo den. En de klanten, luchtvaartmaat- schappijen, happen wereldwijd naar adem en zouden niet weten waar ze nieuwe toestellen van moeten betalen. Geen dividend Airbus moest daarom de afgelopen weken flink ingrijpen. Het productie ritme van nieuwe commerciële vlieg tuigen werd met 30 procent ver laagd. Duizenden werknemers in fa brieken in Frankrijk en Duitsland zijn naar huis gestuurd of werken nu part time. Aan de ene kant van de Rijn heette dat chömage partiel aan de an dere kant Kurzarbeit. Interim-contrac ten zijn beëindigd, externe dienstver leners werden buiten gezet. Maar: Airbus is in tegenstelling tot veel bedrijven met naar de overheid gestapt. Air France en KLM overleven dankzijde Franse en Nederlandse staat, die zelf geld uitlenen of garant staan voor bankleningen. Maar in Tou louse moeten ze daar niet aan den ken. ,,Voorlopig kunnen wij gewoon het hoofd boven water houden, we hebben geen staatssteun nodig'', laat een woordvoerder van Airbus weten. ,,We hebben op de kapitaalmarkt wel een lening van 15 miljard afgesloten.'' De onderneming keert verder geen dividend uit, heeft de aanvullende pensioenen versoberd en gaf een obli- PRODUCTIE gatielening van 2,5 miljard uit: ,,Daar- mee kunnen we deels de kredieten van 15 miljard terugbetalen.'' Die zelfverzekerde houding is ver te zoeken bij ondernemers en politici in en rond Toulouse. De regio is 'Aero space Valley' gedoopt met z'n honder den bedrijven en onderzoekscentra in de luchtvaartsector, die vaak direct of indirect aan Airbus verbonden zijn. De burgemeester van Toulouse, Jean-Luc Moudenc, schreef de Franse regering een brandbrief. ,,Er werken hier 60.000 mensen in de luchtvaart." De economie van de stad - van waren huizen tot horeca - drijft op geld dat is verdiend in de luchtvaart. Regionale leveranciers De Kamer van Koophandel waar schuwde dat regionale leveranciers massaal in de problemen komen nu Airbus minder produceert. ,,Europa moet te hulp schieten.'' De vliegtuig bouwer steunt deze oproepen. ,,We willen dat overheden de luchtvaart als industrietak overeind houdt, hoewel we zelf nu geen hulp nodig hebben'', aldus de woordvoerder. ,,Luchtvaart- maatschappijen en leveranciers kun nen de steun gebruiken, zeker op korte termijn. Over drie of zes maanden kij ken we hoe de wereld er dan bijstaat.'' in de strijd tegen het coronavirus wordt er een groot beroep gedaan op de zorgsector in Nederland. Nationale vacaturebank bedankt zorgverleners voor hun inzet in deze moeilijke tijd. plaats op nationalevacaturebank.nl/zorgvacature donderdag 30 april 2020 De omzet keldert en het bedrijf lijdt zwaar verlies. Bij vliegtuigbou wer Airbus staan alle seinen op rood. Maar van staatssteun wil het bedrijf (nog) niets weten. Frank Renout Parijs Assemblage van een vliegtuig in de fa briek van Airbus in Toulouse. foto epa Aantal toestellen bij de grootste vliegtuigbouwers 2019 Airbus: 863 Boeing: 345 2018 Airbus: 800 Boeing 806 2017 Airbus: 718 Boeing: 763

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 15