alles op alles
voor werk
in de zorg.
Plaats kosteloos
uw zorgvacature!
f( nationale
vacaturebank
ECONOMIE 15
Op 23 maart gaf de topman van Airbus,
Guillaume Faury, een persconferentie.
Ja, erkende hij: er waren gesprekken
met luchtvaartmaatschappijen over
het eventueel afzeggen van nieuwe
toestellen. Maar nee, er was geen re
den voor paniek. Precies een maand la
ter, op 23 april, stuurde Faury een mail
naar alle 135.000 werknemers. En toen
klonk het wel degelijk héél paniekerig.
,,Het voortbestaan van ons bedrijf
staat op het spel. De snelheid waarmee
onze kas leegloopt, is ongekend. We
moeten nu in razend tempo iets doen
om onze uitgaven terug te dringen.''
In vier weken tijd is het zakelijke
wereldbeeld van Airbus op z'n kop ge
zet. Het luchtvaartbedrijf kende zo'n
twintig jaar onafgebroken groei en
staat nu te trillen op z'n landingsge
stel. Gisteren presenteerde het z'n eer
ste kwartaalcijfers over 2020 en het
ziet er niet goed uit. De omzet dui
kelde met 15 procent tot 10,6 miljard.
Het nettoresultaat kwam uit op een
verlies van 481 miljoen euro. Ter ver
gelijking: in het eerste kwartaal van
2019 werd een winst geboekt van 40
miljoen. En dat waren dan nog maar
de cijfers tot en met maart. ,,Dit is de
zwaarste crisis die de luchtvaart ooit
heeft meegemaakt'', zei Faury. Voor
spellingen voor héél 2020 durfde hij
niet te geven.
Consultancybedrijf Archery becij
ferde dat de wereldwijde vraag naar
De wereldwijde
vraag naar vliegtuigen
kan de komende vijf
jaar 50 procent dalen
nieuwe vliegtuigen de komende vijf
jaar wel eens 40 tot 60 procent kan da
len. 's Werelds grootste vliegtuigbou
wer, met z'n hoofdkwartier in het
Zuid-Franse Toulouse, heeft moeten
buigen voor het coronavirus. Airbus
wordt zelfs drievoudig gedupeerd. Le
veranciers kwamen in de problemen
en kunnen geen onderdelen meer le
veren. De multinational zelf, met acti
viteiten op bijna alle continenten,
moest het werk stil leggen vanwege
quarantainemaatregelen en reisverbo
den. En de klanten, luchtvaartmaat-
schappijen, happen wereldwijd naar
adem en zouden niet weten waar ze
nieuwe toestellen van moeten betalen.
Geen dividend
Airbus moest daarom de afgelopen
weken flink ingrijpen. Het productie
ritme van nieuwe commerciële vlieg
tuigen werd met 30 procent ver
laagd. Duizenden werknemers in fa
brieken in Frankrijk en Duitsland zijn
naar huis gestuurd of werken nu part
time. Aan de ene kant van de Rijn
heette dat chömage partiel aan de an
dere kant Kurzarbeit. Interim-contrac
ten zijn beëindigd, externe dienstver
leners werden buiten gezet.
Maar: Airbus is in tegenstelling tot
veel bedrijven met naar de overheid
gestapt. Air France en KLM overleven
dankzijde Franse en Nederlandse
staat, die zelf geld uitlenen of garant
staan voor bankleningen. Maar in Tou
louse moeten ze daar niet aan den
ken. ,,Voorlopig kunnen wij gewoon
het hoofd boven water houden, we
hebben geen staatssteun nodig'', laat
een woordvoerder van Airbus weten.
,,We hebben op de kapitaalmarkt wel
een lening van 15 miljard afgesloten.''
De onderneming keert verder geen
dividend uit, heeft de aanvullende
pensioenen versoberd en gaf een obli-
PRODUCTIE
gatielening van 2,5 miljard uit: ,,Daar-
mee kunnen we deels de kredieten
van 15 miljard terugbetalen.''
Die zelfverzekerde houding is ver te
zoeken bij ondernemers en politici in
en rond Toulouse. De regio is 'Aero
space Valley' gedoopt met z'n honder
den bedrijven en onderzoekscentra in
de luchtvaartsector, die vaak direct of
indirect aan Airbus verbonden
zijn. De burgemeester van Toulouse,
Jean-Luc Moudenc, schreef de Franse
regering een brandbrief. ,,Er werken
hier 60.000 mensen in de luchtvaart."
De economie van de stad - van waren
huizen tot horeca - drijft op geld dat is
verdiend in de luchtvaart.
Regionale leveranciers
De Kamer van Koophandel waar
schuwde dat regionale leveranciers
massaal in de problemen komen nu
Airbus minder produceert. ,,Europa
moet te hulp schieten.'' De vliegtuig
bouwer steunt deze oproepen. ,,We
willen dat overheden de luchtvaart als
industrietak overeind houdt, hoewel
we zelf nu geen hulp nodig hebben'',
aldus de woordvoerder. ,,Luchtvaart-
maatschappijen en leveranciers kun
nen de steun gebruiken, zeker op korte
termijn. Over drie of zes maanden kij
ken we hoe de wereld er dan bijstaat.''
in de strijd tegen het coronavirus wordt er een groot
beroep gedaan op de zorgsector in Nederland.
Nationale vacaturebank bedankt zorgverleners voor
hun inzet in deze moeilijke tijd.
plaats op nationalevacaturebank.nl/zorgvacature
donderdag 30 april 2020
De omzet keldert en het bedrijf
lijdt zwaar verlies. Bij vliegtuigbou
wer Airbus staan alle seinen op
rood. Maar van staatssteun wil het
bedrijf (nog) niets weten.
Frank Renout
Parijs
Assemblage van
een vliegtuig in de fa
briek van Airbus in
Toulouse. foto epa
Aantal toestellen
bij de grootste
vliegtuigbouwers
2019
Airbus: 863
Boeing: 345
2018
Airbus: 800
Boeing 806
2017
Airbus: 718
Boeing: 763