O 20 MEDIA CULTUUR ANGELA KIJKT TV 0-10jaar 10-20jaar 20-30jaar 30 40jaar 40 50 jaar Quote van de dag 'Mijn vriend en ik zijn dolgelukkig. Echt één groot feest.' INTERVIEW GERARD JOLING woensdag 29 april 2020 Het risico bestaat dat ik klink als de drei nende NOS-verslaggever Albert Bos na de persconferentie van premier Rutte, maar laat dat nou precies mijn bedoeling zijn. Dus hier komt mijn versie: nu waren we de hele Konings dag lief geweest en netjes binnen de kadastrale grenzen van onze achtertuin gebleven en WAT. WAS. DE. BELONING? Een verschrikkelijke tv- avond met Chantal en Beau die letterlijk het ni veau schuifdeurentoneel niet oversteeg. Terwijl televisie verdorie het enige is wat we nog hebben in deze coronaquarantaine. Ik heb er heus begrip voor dat er met kunst- en vliegwerk hon derden uren zendtijd moeten worden gevuld en dat de standaarden hier en daar zakken. Zeker bij de commerciële zenders die minder diepe zakken hebben dan een NPO en niet kunnen plukken van een plank vol cabaretvoorstellingen. Maar dat ont slaat de makers nog niet van de plicht een beetje zorg en aandacht te besteden aan de inhoud. Knul lig en houtje-touwtje is helemaal van deze tijd. Neem de dapper houseparty'ende prinses Beatrix die haar jarige zoon toezong. Maar op primetime skypen met uitgekauwde BN'ers als Fred van Leer en Frank Rogier - en dan ook nog met een ver binding die deed vermoeden dat Chantal en Beau op het platteland van Noordoost-Groningen zaten in plaats van in de grachtengordel - is niet knullig, maar ronduit armoedig. Misschien had het gescheeld als ze deze uitzen ding een dag eerder hadden gemaakt, dus op ko ningsavond. Dat is traditiegetrouw het moment dat we zin hebben in vrijmarkt en koekhappen, precies het sfeertje dat Beau en Chantal wilden neerzetten. De herhaling van Weet Ik Veel had moeiteloos naar maandagavond gekund. Teut van de oranjebitter had de helft van de kijkers vast ge dacht dat het een nieuwe aflevering was en dat Linda de Mol gewoon weer terug was op RTL. Maar dat was nog geen oplossing geweest voor het probleem dat Chantal en Beau duidelijk meer che mie hadden met de schaal oranjegebak en het plexiglazen tussenschot dan met elkaar. Wat ze overigens zelf na vijf minuten ook door hadden, maar toen moesten ze nog anderhalf uur. Ik houd mijn hart vast voor de RTL-programme- ring van de komende maanden. Ik heb angstdro men van avonden vol stokoude afleveringen van Help, mijn man is klusser die worden afgewisseld met een huisbingoshow van Paul de Leeuw als Bob de Rooij. Zodat we vanzelf op een punt komen dat we met weemoed terugdenken aan Chantal en Beau. Lief RTL, willen jullie ons dat moment besparen en dan maar gewoon Westenwind gaan herhalen? Of Gooische Vrouwen en Divorce? Alsjeblieft! Tv-legende komt terug De Breij wil samenzang ,,Ik ben opgegroeid in Schagen. Als jongste van drie kinderen. Mijn broer is drie jaar ouder en zus zes jaar ouder. Een gereformeerd ge zin. Elke zondag naar de kerk. Vond ik verschrikkelijk. Mijn vader was offsetdrukker. Mijn moeder deed de huishouding, maar werkte ook in een dames modezaak. Voor ons, zodat we zo veel mogelijk leuke dingen kon den doen. Ik ben niets tekortgeko- men. Heb een heerlijke jeugd ge had. We waren veel op straat. Stoep randen. Rolschaatsen. Paardrijden. Ik on dernam veel, mocht overal op. Turnen. De drumband. Ik had veel vriendjes en vrien dinnetjes. Toen al vierden we verjaardagen uitbundig. Ik was een vrolijk kind. Hield er van om in de belangstelling te staan. Op feestjes was het: ,,Geer gaat wel even op de stoel staan om te zingen, want dat vinden de opa's en oma's leuk. We woon den naast Saskia en Serge. Ik kon Saskia feilloos nadoen. De baard in mijn keel had ik uiteraard niet." „Vrij jong was ik al aan het werk. Een krantenwijk op m'n 12de. In de zomer bol len pellen, lelies rooien. Het was ook de tijd van stoer doen van de hoge duikplank in zwembad De Wiel. School- fuifjes. Met die gekleurde lampen. Was toen allemaal nog met meisjes, hoor, al wist ik diep in mijn hart wel dat ik iets an ders in elkaar zat. Ik keek dus naar jongens, maar knuffelen, schuifelen, zoenen, dat ge beurde met meisjes. Of ik dat allemaal zo prettig vond, weet ik niet. Onbewust drukte ik dat weg. Mijn moeder zei wel altijd dat ik anders was. Ik was vroeg van school - een technische opleiding -, ging op mijn 15de werken in een snackbar. Ik heb van alles gedaan. Een boekenwinkel, kapsalon, tuin centrum, een vaste betrekking in café-restaurant de Gouden Engel.'' „Op ons brommertje gingen we naar Callantsoog waar elke maandagavond missverkiezingen waren. Daar traden ar tiesten op in de pauze. Lee Towers, Anita Meyer, ddt wilde ik ook. In die tijd was ik aan het klooien met orkest bandjes, deed ik modellenwerk. Daarop werd ik gevraagd door Lydia van Wooning om te dan sen bij de TROS Top 50 en Avro's Toppop. Kwam ik op televisie. In de clips van de Dolly Dots, Earth Fire. Duwde ik men sen weg om in beeld te komen. Beschamend. Ik nam zangles, deed wat talentenjachten. De doorbraak was de Soundmix- show van Henny Huisman. Met Crying van Don McClean. Naar de finale ke ken zeven, acht miljoen men sen. Ik weet nog dat ik een dag later een modeshow moest lopen in Utrecht. Toen ik uit de trein stapte op Centraal, stonden de trappen vol, wilde iedereen op de foto. En toen werd Love Is In Your Eyes ook nog eens een hit. Een gekkenhuis. Tot aan Azië aan toe. Hongkong, Malei sië, de Filipijnen, Zuid-Korea, ik kon er amper over straat. Op het vliegveld van Taiwan stonden duizenden gillende meisjes met teddyberen en bordjes met Ge- ■s rard Joling. Niet voor te stellen hè? Thuis moest het naam bordje van de deur, kwam er een groot hek om ons huis en het klinkt misschien op schepperig, maar er lagen stapels post. Als meidenidool was het ook een worsteling, want ik viel op jongens. Ik krijg nu nóg wel eens van vrouwen te ho ren: 'Als je eens wist hóe verliefd ik was'. Ik heb mijn liefdesleven altijd redelijk onder de pet gehouden. Vond, en vind nog steeds, dat anderen daar niets mee te ma ken hebben. Ik heb best relaties gehad. Met Wino - mijn manager - was ik twaalf, der tien jaar. Misschien ben ik snel ver veeld, ik weet het niet. Ik ben gezond, heb genoeg mensen om me heen. Als de liefde komt, dan is-ie wel kom, hoor. Dan zet ik de deur wagenwijd open. Zo niet dan is mijn leven net zo leuk." „M'n 30ste verjaardag vierde ik in een kasteel in Heemskerk met 250 gasten. Ik ben altijd een spender ge weest. En het kon: ik verdiende bakken met geld. Ik stond op het toppunt van mijn roem. Had drie hits ge had. Love Is In Your Eyes, Reach en Ticket to the Tropics. Die platen werden goud of pla tina. Ik kreeg prijzen waarvan ik het be staan niet wist. Verleidingen? Viel mee. Tot mijn 27ste dronk ik niet en ik had mijn ou ders beloofd van drugs af te blijven. Daar heb ik me tot op de dag van vandaag aan gehouden. Geen stic kie, snuifje, geen pilletje, niks. Qua drank heb ik een en ander wel in gehaald. Ik wil nog wel eens in de lampen hangen. Dieptepunt was het overlij den van mijn vader in 1994. 70 nog maar. Hij had het al aan zijn hart, maar kreeg prostaat kanker. Het entertainen heb ik misschien wel van hem. Jaren geleden kwam er een vrouw naar me toe en zei: 'u bent toch de zoon van Mans' - hij heette Herman, maar ie dereen noemde hem Mans. Bleek dat hij in de oorlog bij haar ondergedoken was en voor haar had gezongen. Ik was verrast. Had ik hem nog nooit horen doen. In de ja ren 90 legde ik me toe op televisie. Ik be gon met Karaoke op 4, een enorm succes. Televisie paste me. Toen ik mocht invallen bij Show nieuws werden het drie jaar in plaats van drie weken." „40, dat was wel een dingetje, maar muzikaal ging het ineens weer lekker. Maak Me Gek en Blijf Bij Mij met André Hazes werden hits. Ik was helemaal in mijn ele ment. Het was de tijd van De Top pers. Die avonden sloegen aan. Een verkleedpartijtje voor 67.000 man met muziek, dans, een avondje uit. Alleen de voorpret al. Werd het goud, glitter of groen? De ene keer een vliegend tapijt, dan weer een olifant, of komen we dit keer uit GO Chemie - Jet van Nieuwkerk, dochter van aan staande opa Matthijs, is zwanger. ACHTERWERK Achterwerk in de kast keert terug. Het VPRO-pro- gramma dat van 1984 tot 1992 te zien was op televisie, gaat online. Vanaf nu kan iedereen tot 16 jaar mee doen en een video insturen via de site van de omroep. 5 MEI Claudia de Breij roept op Insta- gram op om op Bevrijdingsdag om vijf voor vijf 's middags Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder van Ramses Shaffy te zingen. 'En dat we dan #nietzonderons trending maken', schrijft ze. 3 ■u

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 20