ZEELAND GEBOEKT Vanuit mijn laagland, bijziend 8 ZEELAND Brevierende nonnetjes en monniken kom je op Schouwen niet meer tegen. Maar wie leest en beleeft kan terug naar de religieuze middeleeuwen. De dit voorjaar verschenen fietsgids Kloosterrijk Schouwen van Henk Dalebout wijst de weg. In deze coronavolle tijden mogen we nog wel fietsen. Met mate en op gepaste af stand van elkaar. Maar het mag. Dus is een boekje met fietsroutes langs verdwenen Schouwse kloosters helemaal zo'n slecht idee nog niet. Je moet er wel inlevingsvermo gen voor hebben, want in het beste geval zijn er een luidklokje en nog wat in een schuur herge bruikte kloostermoppen te vinden. Fantasie is dus ook welkom voor wie het Spiritus Jesu Christi of het Da Pacem Domine over de velden wil horen echoën. Met die kloosters in het boek van Henk Dale bout begeven we ons vijf eeuwen en meer te rug in de tijd. Naarmate de Watergeuzen vanaf 1568 meer en meer vaste voet aan de grond kre gen in de tot dan katholieke Lage Landen, raak ten de in de eeuwen daarvoor gestichte kloos ters in het nauw. Vanuit Zeeland vluchtten de meeste kloosterlingen naar Antwerpen en Brugge. De nieuwe machthebbers zorgden er voor dat hun gebouwen al snel in verval raak ten en met de grond gelijk werden gemaakt. Het boek biedt vier routes: Noordwelle-west en -oost, beide 15 kilometer, route Midden- schouwen van 30 kilometer en route Zierikzee- stad van 4 kilometer. Het geheel is systema tisch en handig opgebouwd. Elk eerste deel van een hoofdstuk is ingeruimd voor een zakelijke routebeschrijving. Zo leidt de eerste rondgang vanaf de Corneliuskerk in Noordwelle naar het zuiden langs de kust naar Burghsluis. Pas in Burgh-Haamstede zijn er twee locaties aan te wijzen waar kloosters hebben gestaan. De tocht voert vandaar via Renesse terug naar het startpunt. We lezen over meekrap, dijken, inla gen, de ringwalburg, kerken. Nonnenklooster De informatie over de verdwenen kloosters is na die routebeschrijving samengebracht in het tweede deel van het hoofdstuk. Beperken we ons hier tot route Noordwelle-west, dan gaat het om het nonnenklooster Leliëndale in Burgh-Haamstede. Het lag pal naast het gere construeerde deel van de Karolingische burcht waar sportpark Van Zuijen is. Dalebout heeft in archieven en eerdere publicaties veel vermel dingen van het klooster Leliëndale gevonden. De mooiste komt uit het in 1530 opgemaakte rapport van een keizerlijke commissie die de door de Sint Felixvloed veroorzaakte schade moest opnemen. Op 7 december van dat jaar Zeeuwse schrijvers Spanje, Brabant, Zeeland, een volgorde durf ik niet te ge ven. De drie gebieden die belangrijk waren in het bestaan van Anton van Kraaij (1939-1995), jarenlang een vooraanstaande fi guur in het Zeeuwse literaire leven. Vanwege zijn werk voor wat toen nog de Provinciale Bibliotheek van Zeeland heette. Vanwege zijn orga nisatorische inspanningen, zo richtte hij in 1975 samen met Wim Hofman het tijdschrift Slib op, voortgezet als de befaamde Slib reeks. En vanwege zijn poëzie, waarvoor hem in 1977 de provinci ale aanmoedigingsprijs werd toe gekend. Een aanmoediging die ach teraf bezien eerder als ontmoedi ging lijkt te hebben ge werkt: Van Kraaijs gepu bliceerde oe uvre bleef heel klein, wat ge dichten in tijd schriften, het in 1979 als negende deel van de Slib-reeks verschenen bun deltje De bochel, punt. Op bijster veel erkenning mocht hij niet rekenen, al nam de schrijver van een ingezonden stuk in de PZC hem in bescherming: 'Laten wij toch dankbaar zijn, dat we een An ton van Kraaij in de provincie Zee land hebben'. Een nieuwkomer in Zeeland, met wortels in het Bra bantse Helmond, wat je meteen aan hem hoorde. Maar in zijn ge dichten ging hij steevast naar Spanj e, liefst in het voetspoor van Spaanstalige dichters als Jorge Manrique uit Castilië en César Val- lejo uit Peru. Zie bijvoorbeeld De bochel waar een jaarmarkt wordt aangedaan, stoffig, maar in kleuren en geuren beschreven, een 'won derlijk, vreemd fragrante geur' om precies te zijn, ben benieuwd wat je dan te ruiken krijgt. Balling Hij was, vanuit de Provinciale Bi bliotheek, Hans Warren heel be hulpzaam toen die de Spiegel van de Nederlandse poëzie samenstelde. In deze bloemlezing is Anton van Kraaij ook zelf aanwezig met onge twijfeld zijn mooiste gedicht. Niet Brabants, niet Zeeuws, maar Spaans, tot en met de titel El dester- rado. De balling, betekent dat. Een balling, dat is Anton van Kraaij, do lend tussen kunstenaarschap en ambtenarendom, tussen Spanje, Brabant en Zeeland, misschien heel zijn betrekkelijk korte leven ge weest: 'Zeg niet dat ik niet geloof/ als ik weer eens door een molshoop loop - mag hij niet klagen die 't geliefde moederlijf verstoot? - vanuit mijn laagland, bijziend staar ik naar m'n bergen'. vertrok een gezel schap van zeven mensen te paard vanuit Zierikzee naar Westen- schouwen. Dan meldt het verslag (p. 38): 'Alzoet avent begost te woirden, soe sijn wijvanWesten- schouwen wederom gereden noertweert up langes de duynen tot in een jouffrouwcloester- ken, genoempt Leliëndaele, liggende tusschen Burght ende Haemstede, in welcke cloesterken wij dien nacht zijn ghebleven'. Niet veel later begon de opkomst van het pro testantisme. In 1559 besloot de antikatholieke koningin Elizabeth I in Engeland alle kloosters te sluiten. Nonnen uit Dartford kwamen via Antwerpen in het klooster Leliëndale terecht. Ze hadden het er niet breed. In 1568 werd het klooster gesloten. In de daarop volgende eeu wen gaf een verhoogde weide met daaromheen een ringsloot aan waar het complex had ge staan. In 1899 liet Joost van de Vate er bouw land van maken. Bij de egalisatie werden fun damenten en kelders van het kloosters ge ruimd. Van die werkzaamheden is een histori sche foto in het boek opgenomen (p. 42). Er komen twaalf kloosters aan bod, waarvan zeven in de stad Zierikzee. Bijzonder was het Lauriesklooster in Bethlehem in het dorp Ren- gerskerke, 3 kilometer ten noordwesten van Zierikzee. Nog voor het klooster kon worden ingewijd, overstroomde het dorp in 1486. Tegelfragment Het is verrassend hoe weinig er van het devote leven is overgebleven. Het tegelfragment met de van een kruinschering voorziene monnik is afkomstig van het klooster van de Grauwe Zus ters in Haamstede. Van het klooster Bethlehem net ten zuiden van Scharen- dijke is de uit 1482 stam mende luidklok bewaard. Die hangt nu in de nieuwe Bethle- hemkerk in Scharendijke. Met een pas send rand- ZB Bibliotheek van Zeeland: de uit het klooster Sion in Schuddebeurs afkomstige bijbel uit 1537. Een attente bibliothecaris kocht het boek in 1905 aan. Henk Dalebout (1958) werkt bij bakkerij- grondstoffenfabriek Zeelandia in Zierikzee en haalt als amateurhistoricus veel verleden naar het heden. De Sichting Kloosterinitiatieven gaf hem net dat zetje om zijn speurwerk in een boek om te zetten. Kloosterrijk Schouwen kan ongetwijfeld worden gecombineerd met een vorig jaar gepresenteerde website waarop de lo caties van de twaalf verdwenen kloosters zijn vastgelegd in gps-coördinaten. Handig voor de fietser die bang is te verdwalen tussen de mon niken en nonnetjes. dinsdag 28 april 2020 Wekelijkse rubriek met boeken over Zeeland en boeken van Zeeuwse schrijvers GO Langs verdwenen kloosters Jan van Damme De bochel Mario Molegraaf Tegelfragment gevonden in de buurt van het klooster van de Grauwe Zusters in Haamstede. Foto in boek Kloosterrijk Schouwen, fotouitgeverijwalburgpers Henk Doleboqi schrift (p. 80): In de toren van de kerk 'Maria is mijne van Scharendijke hangt de naeme, mijn ge- luidklok van klooster luit is Jesus be- Bethlehem uit 1482. Foto in quame'. Een an- boek Kloosterrijk Schou der pronkstuk is wen. foto uitgeverij walburgpers te vinden in de Vv - Het ruimen van de restanten van klooster Leliëndale in Burgh-Haamstede in 1899. Foto in boek Kloosterrijk Schouwen. foto collectie w.p de vrieze Henk Dalebout: Kloosterrijk Schouwen - Uitgeverij WalburgPers, 170 pagina's, 19,99 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 32