20 MEDIA CULTUUR ANGELA KIJKT TV De publieke omroep voelde zich vorig jaar bedreigd door politiek Den Haag, inmiddels ziet de wereld er anders uit en speelt de NPO een voorname rol in ons dagelijks leven. Van schouderklopjes moet bestuursvoorzitter Shula Rijxman niets hebben. Het was een moment van niks, het duurde slechts een paar tellen. En toch was de 'oeps-wat-gebeurt-er-nu'-blik van prinses Ariane, ergens halverwege de toe spraak van haar vader, voor mij het hoogtepunt van Koningsdag. Natuurlijk zat ik zoals half Ne derland klaar voor het Wilhelmus en de aan sluitende speech. Had het gebrek aan vrijmark ten toch nog een voordeel. Eindelijk alle tijd om het koninklijk gezin goed te bestuderen, zonder zeurende kinderen op de achtergrond die op jacht willen naar de zoveelste incomplete leg puzzel en kapot Playstationspel. Ze worden groot én mooi, onze prinsessen. Amalia als en gelachtige oudste, Alexia straalt iets rebels uit. Tja, de middelste hè, moet ik meer zeggen? Leuke jurken ook. En hoe keurig opgevoed, dat met z'n drieën zo netjes in het gelid blijven staan. Die pubers van ons hadden elkaar na een minuut stiekem staan schoppen, of waren in een lachstuip geschoten, met ons als ouders met rode konen van ingehouden ergernis in het midden. Al kon je gelukkig zien dat de prinses sen het ook ongemakkelijk vonden om vijf mi nuten zedig naar de camera te glimlachen. Star Wars vanaf 5 mei Docu over het paleis ls Shula Rijxman één ding hoopt, is het dat de NPO Nederland 'open' houdt. Dat mensen vanuit hun huiskamer door het denkbeeldige venster de wereld kunnen zien, en niet alleen de ellende. Zoals ze zelf anderhalf jaar terug, toen ze kampte met een ernstige ziekte, een dagelijks appje van een vriendin kreeg die beschreef wat er in de wereld gebeurde. ,,Soms ging dat over kleine dingen, een kop koffie die ze met iemand had gedronken. Maar elke dag was dat een feestje, omdat ik door haar ogen naar buiten kon kijken en dat haalde me even weg uit dat kleine we reldje waarin ik beland was.'' De bestuursvoorzitter van de pu blieke omroep spreekt al een aantal mi nuten recht uit het hart. Even daarvoor in het gesprek leek Rijxman (60) wat geprikkeld door de vragen, die naar haar smaak te veel over politiek en financiën gingen. De afstand tussen de uiteinden van de witte, ovalen tafel verhinderde niet dat het vuur - in haar blik en haar woorden - goed overkwam. ,,Ja, we heb ben geld dat bedoeld was voor het na jaar naar voren moeten halen en er komt zeker een moment waarop we dat soort dingen bespreken, maar niet nu.'' Visiebrief Haar punt is duidelijk. De beruchte 'vi- siebrief' van negentien kantjes, waarin minister Slob (Onderwijs en Media) vo rig jaar de publieke omroep een toe komst voorspiegelde met tientallen mil joenen minder aan reclame-inkomsten, is bij Rijxman niet meer het belangrijk ste. ,,En ik denk dat minister Slob ook iets anders aan zijn hoofd heeft.'' Omroeppolitiek is ver weg in een uit- gestorven gebouw waar het normaal met zo'n 450 werknemers wemelt van de mensen. ,,Ik hoop niet dat ik over kom als een omroepbestuurder die niet over de lange termijn nadenkt, want dat doe ik echt. Maar de prioriteiten liggen bij het hier en nu. ,,Mijn ouders hadden met hun joodse achtergrond reden om bang te zijn, ik had nooit gedacht in angst te moeten le ven. Hoe naar ik het ook vind, ook ik ben soms bang. Ik ben, hoewel ik liever niet meer over die ziekte spreek, extra voorzichtig met boodschappen doen. Ik hoef geen schouder klopje. Dit is gewoon waarvoor de publieke omroep op aarde is. Een pakje aanpakken van de postbode, een deurklink aanraken, normaal was ik daar niet mee bezig. Ik zou willen dat Nederland niet bang meer hoeft te zijn, maar dat kan de publieke omroep he laas niet regelen.'' Niet eerder maakte Rijxman mee dat een onderwerp vrijwel alles van tafel veegde. Evenmin voelde ze eer der zo veel waardering vanuit het land voor de publieke sector. ,,Niet alleen voor de omroep, maar ook voor de zorg en de scholen.'' De impact van het coronavirus op de publieke omroep is enorm. Nu de sport van de kalender is, komt de ko mende maanden veel zendtijd vrij. Maxima was een plaatje in die gebloemde jumpsuit. Trekt een struise Hollandse die aan, is ze meteen de Draadstaal-versie van Boer zoekt Vrouw, maar de koningin kan moeiteloos door naar een gala. En tegelijk had de outfit iets hui selijks, net als de open boord van haar echtge noot. Die overigens als enige van het gezin last had van een coronacoupe: kapsel en baard wa ren duidelijk minder strak dan anders. Even op letten nu, De Jong. Het gaat immers om wat hij zegt. 'Blijf binnen. Houd vol.' Precies. Nu maar hopen dat de notoire dwarsdenkers naar hem wel luisteren. En net toen de camera inzoomde, zette Ariane dus die grote ogen op. Hè wat ge beurde daar nou? Zo awkward was de toespraak toch ook weer niet? Zag, hoorde of rook ze iets geks? Maar het bleek onschuldig. Tijdens het te rugkijken, ontwaarde ik een gesmoord honden- blafje uit de coulissen. Nog iemand die het ken nelijk zat is om binnen te zitten. Elke regisseur zou de opname over hebben laten doen. Maar dat is dus niet gebeurd. De meiden waren het waarschijnlijk beu na de dertiende versie. Of misschien was het bewust een one-taker, om het zo naturel mogelijk te laten zijn en namen ze geblaf en gekke gezichten op de koop toe. Al kan het natuurlijk ook dat dit gewoon het beste filmpje was uit een oneindige reeks probeersels. Wat de waarheid is, maakt niet uit. Want in alle gevallen onderstreept het wat de Oranjes in de aard zijn: een gewoon gezin. Bijna dan. Quote van de dag Ik ben ineens een fervent vogelspotter, maar helaas niet zo'n goeie Ariane dinsdag 28 april 2020 GO FILM De laatste Star Wars-film, The Rise of Skywal- ker, wordt op 4 mei gelanceerd op de strea- mingdienst Dis- ney+. In Neder land is de film op 5 mei te zien. Disney doet dit uit respect voor de Nationale Dodenherden king op 4 mei. TELEVISIE k zou willen dat Nederland niet bang meer hoeft te zijn' Alexander van Eenennaam 44 —Shula Rijxman, bestuursvoorzitter NPO Omroep MAX maakt een een malige docu mentaire over Het Koninklijk Paleis op de Dam in Amster dam. Een con servator leidt de tv-kijkers door de vertrekken van het gebouw, dat momenteel gesloten is voor het publiek. —Angela Groothuizen is altijd net te laat, schrijft ze in haar column in Veronica Magazine.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 20