Feestvieren in de 1,5 meter- CORONAVIRUS Dealers gaan door coronacrisis 16 ECONOMIE AAN HET WERK 1^ De maatregelen om de verspreiding van het coronavirus in te dammen leiden tot onverwachte problemen. Uitzendbureaus zitten met de handen in het haar over het vervoer van arbeidsmigranten. Ze willen een verduidelijking van de maatregelen. t&w- 'O Vrolijke Woningsdag. Dit jaar geen overvolle pleinen met videobanden, bijna complete puzzels en vals kras sende vioolstudentjes. En al helemaal geen volle terrassen, optredens van coverbandjes of dansfeesten die de hele dag doorgaan. Niets van dat alles. Wat wel mag: de vlag uithangen, luisteren naar de kerkklokken, meezingen met het volkslied en om vier uur het glas heffen in een Nationale Toost. Het zal voor velen teleurstellend zijn ge weest: uit de persconferentie van het kabinet verleden week konden we opmaken dat het nog wel even zal gaan duren tot de samen leving weer op volle toeren draait. Ondanks hoopvolle berichten. De basisscholen mogen na de meivakantie onder voorwaarden open (voor thuiswerkers met kinderen goed nieuws), en kinderen mogen weer samen sporten. Maar dat was ook zo'n beetje alles. Contactberoepen mogen nog steeds niet wor den uitgevoerd en werken moet nog steeds zoveel mogelijk op af stand. Wie zich had voorgesteld dat we nu eindelijk terug zouden gaan naar 'normaal', Koningsdag kreeg het deksel op de geeft een neus. voorproefje De evenementen zijn van 'nieuwe zelfs tot september op geschort, zo dus ook de gebruikelijke viering van Koningsdag. Wat dat betreft geeft deze Koningsdag een voor proefje van het leven in de 1,5 metersamen leving: omdat onze oude manier van zo'n dag beleven momenteel niet mogelijk is, dienen we nieuwe manieren te vinden om feest te vieren. We zullen voor deze vieringen nieuwe ritue len moeten bedenken binnen de beperkingen van de 1,5 metersamenleving. Wat dat betreft wordt er al veel gepionierd. Zo woon ik ko mend weekend mijn eerste onlinefeestje bij, waarbij ik in kan loggen met een code om naar optredens kijken. In plaats van een kringetje met blokjes kaas kun je je verjaardag ook vie ren door de hele dag je dierbaren te bellen. Vind je dat saai, dan kun je ook een digitaal drankspelletje overwegen. Je kunt ook stil staan bij je huwelijksverjaardag door je mooi ste herinneringen op te halen. De manier waarop we de komende tijd feestvieren, zal dus veranderen, maar dat betekent niet dat er geen feest meer kan zijn. Vind je daar nu geen klap aan, troost je dan met de gedachte dat we - met een beetje geluk - volgend jaar Konings dag alles in kunnen halen door dubbel zo hard te feesten. normaal' Branson verkoopt Virgin Krediet voor innovators Elke ochtend en middag rijden de busjes met werkkrachten van uit zendorganisatie Otto, veelal ar beidsmigranten, naar de distribu tiecentra, de transport- en de voed- selbedrijven. Noodzakelijke trans porten, want deze buitenlandse werknemers zijn veelal actief in vi tale sectoren, zoals de voedingsin dustrie en distributiecentra van su permarkten. Maar die volle busjes, dat mag niet meer. ,,En dat is een groot pro bleem'', zegt Frank van Gool, direc teur van Otto. ,,Door de anderhalve meter verplichte afstand kunnen er nu nog maar twee personen in een busje, waar ze normaal met negen man in zitten. Dat betekent dat we tot vier keer zo veel transporten moeten uitvoeren, dus vier keer ho gere kosten hebben.'' Van Gool heeft het transport probleem deels opgelost door elek trische fietsen in te zetten. „Daar mee kunnen mensen net wat ver der komen dan met een gewone fiets. Maar voor veel uitzendkrach ten is de afstand tussen waar ze wonen en werken te groot.'' De regels voor vervoer zijn niet eenduidig en de handhaving verschilt per regio :T1 1:^prr s Het probleem speelt niet alleen bij Otto, zegt Jurriën Koops, directeur van ABU, de brancheorganisatie voor de uitzendsector. ,,Er werken in Nederland zo'n 200.000 arbeids migranten via uitzendbureaus. 80 procent van hen werkt in vitale sectoren. Een groot deel van hen is afhankelijk van vervoer. En dat is een probleem door de 1,5 meter maatregel.'' Om de werknemers toch op de werkplek te krijgen moeten er nu dus veel meer busjes of auto's met chauffeur worden ingezet. Dat is lo gistiek lastig, maar ook een flinke kostenpost. Kosten die niet zomaar verhaald kunnen worden. ,,We wil len ze niet op de uitzendkracht ver halen'', zegt Van Gool. ,,En de klan ten willen of kunnen die kosten vaak niet betalen.'' Koops pleit voor een uitzonde ring op de vervoersmaatregelen voor arbeidsmigranten. ,,Groeps- vervoer moet blijven toegestaan. Wij stellen voor om ze als een ge meenschappelijk huishouden te behandelen. Ze wonen al langere tijd in een vaste samenstelling bij elkaar in huis. Gemeenschappelijke huishoudens mogen wel met meerderen tegelijk in de auto.'' Het is muisstil in de showrooms van de autodealers. De branche wordt hard geraakt, zegt voorzitter Han ten Broeke van brancheorgani satie Bovag. ,,Uit onze wekelijkse coronamonitor blijkt dat onafhan kelijke autobedrijven een gemid deld omzetverlies van 50 procent verwachten. Daarbij geeft bijna een derde van onze leden aan mogelijk personeel te moeten ontslaan.'' De omstandigheden dwingen autobedrijven in beweging te ko men. Verkopers en fabrikanten gaan steeds vaker naar consumen ten toe en maken vaker gebruik van internet. Zo introduceerde Volvo onlangs de Stay Home Store, een digitale omgeving waar consumen ten online kunnen bestellen. ,,Je ziet dat de branche in snel treinvaart gedisciplineerd wordt om het publiek op een modernere manier te bereiken'', bevestigt automotive expert Paul de Vries van de Digital Car Dealer Work shop (DCDW). ,,Ze móeten wel in actie komen om de schade te beper ken. Auto's verkopen zichzelf niet meer, dus zie je dat bedrijven nu wel ineens bereikbaar worden via WhatsApp of een auto laten zien aan een mogelijke klant via video bellen. Voor veel bedrijven was dat nooit echt nodig óf de verkopers wilden niet aan die technologie, maar door de coronacrisis moeten zij beter hun best doen.'' Autoplatform Autotrack.nl intro duceerde enkele weken geleden de 'proefrit aan huis', waarbij een me dewerker van het autobedrijf bij je langskomt met de auto die je op het oog hebt. Voor de deur wordt hij netjes ontsmet, waarna je een uur de tijd hebt voor een proefrit. Er zijn al meer dan 2300 proefritten aan huis aangevraagd. ,,Autokopers gaan op het mo ment weliswaar niet meer naar een showroom, maar in onze cijfers zien we dat zij zich nog altij d oriën teren op een nieuwe auto'', zegt maandag 27 april 2020 Thijs Launspach is psycholoog en stress expert. Hij schreef hierover het boek Fokking Druk (2018). GO VLIEGTUIGEN Richard Bran son, gedeeld eigenaar van luchtvaartmaat schappij Virgin Atlantic, heeft het bedrijf te koop gezet nadat een aan vraag voor 570 miljoen euro fi nanciële onder steuning door de Britse rege ring werd afge wezen. Vijftig in vesteerders hebben geïnfor meerd naar de voorwaarden. CORONA Jonge, innova tieve bedrijven die door de coronacrisis in moeilijkheden dreigen te komen, kunnen vanaf 29 april een overbrug gingskrediet aanvragen. Dat meldt staatsse cretaris Mona Keijzer (Econo mische Zaken). Er is in eerste instantie 100 miljoen euro be schikbaar ge steld. a> E o Uitzendbranche: busjestransport moet soepeler Peet Vogels Lijnden -Jurriën Koops, directeur ABU Door de coronacrisis worden nieuwe auto's steeds vaker on line gekozen en gekocht. Een proefrit kan vanuit huis en de auto wordt voor de deur afgele verd. Roland Tameling Rotterdam Psycholoog Thijs Launspach bindt de strijd aan met beroepsziekte nr. 1: burn-out. Elke maandag geeft hij hier zijn kijk op stress op het werk. Vandaag: stress bij feestgedruis.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 16