Feestvieren
in de 1,5 meter-
CORONAVIRUS
Dealers gaan door coronacrisis
16 ECONOMIE
AAN HET WERK
1^
De maatregelen om de verspreiding van het coronavirus in
te dammen leiden tot onverwachte problemen. Uitzendbureaus
zitten met de handen in het haar over het vervoer van
arbeidsmigranten. Ze willen een verduidelijking van de
maatregelen.
t&w- 'O
Vrolijke Woningsdag. Dit jaar geen
overvolle pleinen met videobanden,
bijna complete puzzels en vals kras
sende vioolstudentjes. En al helemaal geen
volle terrassen, optredens van coverbandjes of
dansfeesten die de hele dag doorgaan. Niets
van dat alles. Wat wel mag: de vlag uithangen,
luisteren naar de kerkklokken, meezingen
met het volkslied en om vier uur het glas
heffen in een Nationale Toost.
Het zal voor velen teleurstellend zijn ge
weest: uit de persconferentie van het kabinet
verleden week konden we opmaken dat het
nog wel even zal gaan duren tot de samen
leving weer op volle toeren draait. Ondanks
hoopvolle berichten. De basisscholen mogen
na de meivakantie onder voorwaarden open
(voor thuiswerkers met kinderen goed
nieuws), en kinderen mogen weer samen
sporten. Maar dat was ook zo'n beetje alles.
Contactberoepen mogen nog steeds niet wor
den uitgevoerd en werken moet nog steeds
zoveel mogelijk op af
stand. Wie zich had
voorgesteld dat we nu
eindelijk terug zouden
gaan naar 'normaal',
Koningsdag kreeg het deksel op de
geeft een neus.
voorproefje De evenementen zijn
van 'nieuwe zelfs tot september op
geschort, zo dus ook de
gebruikelijke viering
van Koningsdag. Wat
dat betreft geeft deze Koningsdag een voor
proefje van het leven in de 1,5 metersamen
leving: omdat onze oude manier van zo'n dag
beleven momenteel niet mogelijk is, dienen
we nieuwe manieren te vinden om feest te
vieren.
We zullen voor deze vieringen nieuwe ritue
len moeten bedenken binnen de beperkingen
van de 1,5 metersamenleving. Wat dat betreft
wordt er al veel gepionierd. Zo woon ik ko
mend weekend mijn eerste onlinefeestje bij,
waarbij ik in kan loggen met een code om naar
optredens kijken. In plaats van een kringetje
met blokjes kaas kun je je verjaardag ook vie
ren door de hele dag je dierbaren te bellen.
Vind je dat saai, dan kun je ook een digitaal
drankspelletje overwegen. Je kunt ook stil
staan bij je huwelijksverjaardag door je mooi
ste herinneringen op te halen. De manier
waarop we de komende tijd feestvieren, zal
dus veranderen, maar dat betekent niet dat er
geen feest meer kan zijn. Vind je daar nu geen
klap aan, troost je dan met de gedachte dat we
- met een beetje geluk - volgend jaar Konings
dag alles in kunnen halen door dubbel zo hard
te feesten.
normaal'
Branson
verkoopt
Virgin
Krediet
voor
innovators
Elke ochtend en middag rijden de
busjes met werkkrachten van uit
zendorganisatie Otto, veelal ar
beidsmigranten, naar de distribu
tiecentra, de transport- en de voed-
selbedrijven. Noodzakelijke trans
porten, want deze buitenlandse
werknemers zijn veelal actief in vi
tale sectoren, zoals de voedingsin
dustrie en distributiecentra van su
permarkten.
Maar die volle busjes, dat mag
niet meer. ,,En dat is een groot pro
bleem'', zegt Frank van Gool, direc
teur van Otto. ,,Door de anderhalve
meter verplichte afstand kunnen er
nu nog maar twee personen in een
busje, waar ze normaal met negen
man in zitten. Dat betekent dat we
tot vier keer zo veel transporten
moeten uitvoeren, dus vier keer ho
gere kosten hebben.''
Van Gool heeft het transport
probleem deels opgelost door elek
trische fietsen in te zetten. „Daar
mee kunnen mensen net wat ver
der komen dan met een gewone
fiets. Maar voor veel uitzendkrach
ten is de afstand tussen waar ze
wonen en werken te groot.''
De regels voor
vervoer zijn niet
eenduidig en de
handhaving
verschilt per regio
:T1
1:^prr s
Het probleem speelt niet alleen bij
Otto, zegt Jurriën Koops, directeur
van ABU, de brancheorganisatie
voor de uitzendsector. ,,Er werken
in Nederland zo'n 200.000 arbeids
migranten via uitzendbureaus.
80 procent van hen werkt in vitale
sectoren. Een groot deel van hen is
afhankelijk van vervoer. En dat is
een probleem door de 1,5 meter
maatregel.''
Om de werknemers toch op de
werkplek te krijgen moeten er nu
dus veel meer busjes of auto's met
chauffeur worden ingezet. Dat is lo
gistiek lastig, maar ook een flinke
kostenpost. Kosten die niet zomaar
verhaald kunnen worden. ,,We wil
len ze niet op de uitzendkracht ver
halen'', zegt Van Gool. ,,En de klan
ten willen of kunnen die kosten
vaak niet betalen.''
Koops pleit voor een uitzonde
ring op de vervoersmaatregelen
voor arbeidsmigranten. ,,Groeps-
vervoer moet blijven toegestaan.
Wij stellen voor om ze als een ge
meenschappelijk huishouden te
behandelen. Ze wonen al langere
tijd in een vaste samenstelling bij
elkaar in huis. Gemeenschappelijke
huishoudens mogen wel met
meerderen tegelijk in de auto.''
Het is muisstil in de showrooms
van de autodealers. De branche
wordt hard geraakt, zegt voorzitter
Han ten Broeke van brancheorgani
satie Bovag. ,,Uit onze wekelijkse
coronamonitor blijkt dat onafhan
kelijke autobedrijven een gemid
deld omzetverlies van 50 procent
verwachten. Daarbij geeft bijna een
derde van onze leden aan mogelijk
personeel te moeten ontslaan.''
De omstandigheden dwingen
autobedrijven in beweging te ko
men. Verkopers en fabrikanten
gaan steeds vaker naar consumen
ten toe en maken vaker gebruik van
internet. Zo introduceerde Volvo
onlangs de Stay Home Store, een
digitale omgeving waar consumen
ten online kunnen bestellen.
,,Je ziet dat de branche in snel
treinvaart gedisciplineerd wordt
om het publiek op een modernere
manier te bereiken'', bevestigt
automotive expert Paul de Vries
van de Digital Car Dealer Work
shop (DCDW). ,,Ze móeten wel in
actie komen om de schade te beper
ken. Auto's verkopen zichzelf niet
meer, dus zie je dat bedrijven nu
wel ineens bereikbaar worden via
WhatsApp of een auto laten zien
aan een mogelijke klant via video
bellen. Voor veel bedrijven was dat
nooit echt nodig óf de verkopers
wilden niet aan die technologie,
maar door de coronacrisis moeten
zij beter hun best doen.''
Autoplatform Autotrack.nl intro
duceerde enkele weken geleden de
'proefrit aan huis', waarbij een me
dewerker van het autobedrijf bij je
langskomt met de auto die je op het
oog hebt. Voor de deur wordt hij
netjes ontsmet, waarna je een uur
de tijd hebt voor een proefrit. Er
zijn al meer dan 2300 proefritten
aan huis aangevraagd.
,,Autokopers gaan op het mo
ment weliswaar niet meer naar een
showroom, maar in onze cijfers
zien we dat zij zich nog altij d oriën
teren op een nieuwe auto'', zegt
maandag 27 april 2020
Thijs Launspach is psycholoog en stress
expert. Hij schreef hierover het boek Fokking
Druk (2018).
GO
VLIEGTUIGEN
Richard Bran
son, gedeeld
eigenaar van
luchtvaartmaat
schappij Virgin
Atlantic, heeft
het bedrijf te
koop gezet
nadat een aan
vraag voor 570
miljoen euro fi
nanciële onder
steuning door
de Britse rege
ring werd afge
wezen. Vijftig in
vesteerders
hebben geïnfor
meerd naar de
voorwaarden.
CORONA
Jonge, innova
tieve bedrijven
die door de
coronacrisis in
moeilijkheden
dreigen te
komen, kunnen
vanaf 29 april
een overbrug
gingskrediet
aanvragen. Dat
meldt staatsse
cretaris Mona
Keijzer (Econo
mische Zaken).
Er is in eerste
instantie 100
miljoen euro be
schikbaar ge
steld.
a>
E
o
Uitzendbranche:
busjestransport
moet soepeler
Peet Vogels
Lijnden
-Jurriën Koops,
directeur ABU
Door de coronacrisis worden
nieuwe auto's steeds vaker on
line gekozen en gekocht. Een
proefrit kan vanuit huis en de
auto wordt voor de deur afgele
verd.
Roland Tameling
Rotterdam
Psycholoog Thijs
Launspach bindt
de strijd aan met
beroepsziekte nr.
1: burn-out. Elke
maandag geeft hij
hier zijn kijk op
stress op het
werk. Vandaag:
stress bij
feestgedruis.