CORONAVIRUS
Baken van hoop
op bevrijdingsdag
NS lijdt flink verlies,
volle trein nog ver weg
alles op alles
voor werk
in de zorg.
Plaats kosteloos
uw zorgvacature!
nationale
vacaturebank
NIEUWS 13
DAGBOEK ITALIË
Deze periode grossiert in iconische beelden. Na
een eenzame paus op een verregend Sint-Pie
tersplein is het nu, op Bevrijdingsdag, de beurt
aan president Mattarella. Op een compleet verlaten Pi
azza Venezia legt hij in zijn eentje een krans bij het graf
van de onbekende soldaat. Wie ooit in Rome is ge
weest, kent het enorme witte monument in het hart
van de stad, niet ver van het Colosseum. De eindeloze
marmeren trappen en het gigantische ruiterstandbeeld
maken de toch al kleine gestalte van de president alleen
maar nietiger. Sinds 12 maart had Sergio Mattarella het
Quirinaal, het presidentieel paleis, niet verlaten en nu
doet hij zijn mondkapje alleen af op het moment dat hij
aankomt bij het monument, maar hij heeft het alweer
op voordat hij in de auto zit. Het is een surrealistisch
beeld, de breekbare gestalte van de president met een
compleet verlaten stad op de achtergrond.
Normaal is het op Bevrijdingsdag druk in de stad, ter
rassen zitten vol en bij de monumenten staan rijen. Ita
lianen vieren, etend (hoe anders?), het feit dat op 25
april 1945 het nazi-fascisme verslagen is. Het is het feest
van de Partizanen die, samen met de geallieerden, de
laatste fascisten verjoegen. Italië was toen al bijna twee
jaar in burgeroorlog, in september 1943 was een wapen
stilstand afgekondigd en werd Benito Mussolini afgezet
en gevangengenomen. In een spectaculaire actie be
vrijdden de nazi's de dictator en hielpen hem een va
zalstaat op te zetten met als hoofdstad Salo, een niets
zeggend stadje aan het Gardameer.
Baken van hoop
Hét symbool van Bevrijdingsdag is het partizanenlied
Bella Ciao. En hoe ironisch het ook is om Bevrijdingsdag
te vieren nu in het land de meest stringente vrijheids
beperkende maatregelen gelden sinds juist die fascisti
sche tijd, Bella Ciao blijft overeind. Burgemeester Gori
van Bergamo, de meest getroffen stad in deze epidemie,
tweette een filmpje van Bergamaschi die in de oude bin
nenstad het lied uit volle borst meezingen. Als houvast,
als baken van hoop. Ook dit gaat voorbij.
N S-baas Roger van Boxtel luidde
afgelopen vrijdag de noodklok:
als de crisis voortduurt, mist de
spoorvervoerder in juni een half
miljard euro aan inkomsten en
aan het eind van het jaar één
miljard euro. Dus hoopt hij dat
de overheid de betalingen van de
NS voor het rijden op het spoor
wil opschorten, zolang corona
door Nederland raast.
Jaarlijks gaat dat om een be
drag van zo'n 500 miljoen euro,
dat de NS de overheid moet be
talen voor gebruik van de infra
structuur. Het dividend over
2019 van 73 miljoen euro richting
de enige aandeelhouder, de mi
nister van Financiën, is al opge
schort.
De NS wil niks betalen zolang
de coronamaatregelen van
kracht zijn. ProRail, dat verant
woordelijk is voor het spoor
wegnet van Nederland, heeft al
toegezegd de betalingstermijn
daarom te willen verruimen. En
meerdere ingewijden bevestigen
dat het kabinet bereid is een
steunpakket van 'enkele honder
den miljoenen' op tafel te leggen
voor de vervoersbedrijven.
Er is een verschil tussen de NS
en de regiovervoerders: ook die
laatste bedrijven werken met
concessies, maar zij krijgen in de
praktijk subsidie van de provin
cies zodat ze lijnen willen berij
den. De NS, die op het hoofdrail-
net opereert, moet wél de buidel
trekken. Ook vraagt het concern
geen vergoeding voor gederfde
(verloren) inkomsten door de
crisis, de regionale vervoerders
volgens bronnen wel.
Naast deze onderhandelingen,
waarover uiterlijk half mei een
deal moet liggen, praten alle par
tijen nu over een manier waarop
ov-bedrijven straks hun perso
neel en reizigers veilig kunnen
vervoeren binnen de 1,5 meter
samenleving.
Verkeersminister Van Nieu-
wenhuizen deed gisteren een
flinke duit in het zakje door te
zeggen dat het straks geen optie
meer is om treinen of bussen tot
de nok toe te vullen met men
sen. Sterker nog: het kabinet
overweegt serieus om in het
openbaar vervoer de komende
tijd voorrang te geven aan men
sen met vitale beroepen.
Ook andere ideeën liggen op
tafel. Denk aan het plaatsen van
belijning en looproutes in de
trein en op de perrons. Een spe
ciale reserveringsapp voor de
trein is een ander voorstel om
het ov weer te laten rijden voor
Krijgen
groepen
vitale
reizigers
straks
voorrang?
grotere roepen en de 1,5 samen
leving in het ov mogelijk te ma
ken.
,,Anders kan het aantal reizi
gers in het openbaar vervoer
hooguit een kwart bedragen van
de aantallen vóór de crisis", zegt
Pedro Peters van OV-NL, de
branchevereniging van ov-be-
drijven.
De lijst van ideeën is lang, al
dus directeur Freek Bos van rei
zigersvereniging Rover. Zo kan
aan scholen en winkels worden
gevraagd hun lessen en ope
ningstijden te spreiden. Wel
zijn er volgens Bos nog allerlei
praktische vragen. ,,Kun je bij
voorbeeld een retourtje boeken
via zo'n app? En krijgen be
paalde groepen vitale reizigers,
zoals zorgmedewerkers, ook
echt voorrang?"
Het ministerie van Infrastruc
tuur en Waterstaat verwacht dat
heropening van het voortgezet
onderwijs, op zijn vroegst begin
juni, tot veel grotere druk op het
stads- en streekvervoer zal lei
den. Vandaar dat er uiterlijk me
dio mei concrete plannen klaar
moeten liggen.
in de strijd tegen het coronavirus wordt er een groot
beroep gedaan op de zorgsector in Nederland.
Nationale vacaturebank bedankt zorgverleners voor
hun inzet in deze moeilijke tijd.
plaats op nationalevacaturebank.nl/zorgvacature
maandag 27 april 2020
GO
Angelo
van Schaik
Rome
Het totaal aantal actieve besmettingen daalt al
dagen, net als het aantal mensen dat op de inten
sive care ligt. Het aantal dagelijkse slachtoffers
daalt, maar blijft frustrerend hoog. Elke dag sterven
nog steeds rond de vierhonderd Italianen aan het
coronavirus. Toch is er voorzichtig hoop op Itali
aanse bevrijdingsdag. Correspondent Angelo van
Schaik bericht vanuit Rome.
De NS bloedt financieel door
de coronamaatregelen,
omdat de vervoerder moet
blijven rijden ondanks 90 pro
cent minder reizigers. In hoe
verre wil het kabinet dat ga
pende gat dichten? Onder
tussen staat het nadenken
over ov-vervoer in de 1,5 sa
menleving niet stil.
Edwin van der Aa
David Bremmer
Plaats
De spoorwe
gen voeren een
groot onderzoek
uit naar het
reisgedrag in
coronatijd.
FOTO ANP
-Freek Bos,
Rover