CORONAVIRUS Baken van hoop op bevrijdingsdag NS lijdt flink verlies, volle trein nog ver weg alles op alles voor werk in de zorg. Plaats kosteloos uw zorgvacature! nationale vacaturebank NIEUWS 13 DAGBOEK ITALIË Deze periode grossiert in iconische beelden. Na een eenzame paus op een verregend Sint-Pie tersplein is het nu, op Bevrijdingsdag, de beurt aan president Mattarella. Op een compleet verlaten Pi azza Venezia legt hij in zijn eentje een krans bij het graf van de onbekende soldaat. Wie ooit in Rome is ge weest, kent het enorme witte monument in het hart van de stad, niet ver van het Colosseum. De eindeloze marmeren trappen en het gigantische ruiterstandbeeld maken de toch al kleine gestalte van de president alleen maar nietiger. Sinds 12 maart had Sergio Mattarella het Quirinaal, het presidentieel paleis, niet verlaten en nu doet hij zijn mondkapje alleen af op het moment dat hij aankomt bij het monument, maar hij heeft het alweer op voordat hij in de auto zit. Het is een surrealistisch beeld, de breekbare gestalte van de president met een compleet verlaten stad op de achtergrond. Normaal is het op Bevrijdingsdag druk in de stad, ter rassen zitten vol en bij de monumenten staan rijen. Ita lianen vieren, etend (hoe anders?), het feit dat op 25 april 1945 het nazi-fascisme verslagen is. Het is het feest van de Partizanen die, samen met de geallieerden, de laatste fascisten verjoegen. Italië was toen al bijna twee jaar in burgeroorlog, in september 1943 was een wapen stilstand afgekondigd en werd Benito Mussolini afgezet en gevangengenomen. In een spectaculaire actie be vrijdden de nazi's de dictator en hielpen hem een va zalstaat op te zetten met als hoofdstad Salo, een niets zeggend stadje aan het Gardameer. Baken van hoop Hét symbool van Bevrijdingsdag is het partizanenlied Bella Ciao. En hoe ironisch het ook is om Bevrijdingsdag te vieren nu in het land de meest stringente vrijheids beperkende maatregelen gelden sinds juist die fascisti sche tijd, Bella Ciao blijft overeind. Burgemeester Gori van Bergamo, de meest getroffen stad in deze epidemie, tweette een filmpje van Bergamaschi die in de oude bin nenstad het lied uit volle borst meezingen. Als houvast, als baken van hoop. Ook dit gaat voorbij. N S-baas Roger van Boxtel luidde afgelopen vrijdag de noodklok: als de crisis voortduurt, mist de spoorvervoerder in juni een half miljard euro aan inkomsten en aan het eind van het jaar één miljard euro. Dus hoopt hij dat de overheid de betalingen van de NS voor het rijden op het spoor wil opschorten, zolang corona door Nederland raast. Jaarlijks gaat dat om een be drag van zo'n 500 miljoen euro, dat de NS de overheid moet be talen voor gebruik van de infra structuur. Het dividend over 2019 van 73 miljoen euro richting de enige aandeelhouder, de mi nister van Financiën, is al opge schort. De NS wil niks betalen zolang de coronamaatregelen van kracht zijn. ProRail, dat verant woordelijk is voor het spoor wegnet van Nederland, heeft al toegezegd de betalingstermijn daarom te willen verruimen. En meerdere ingewijden bevestigen dat het kabinet bereid is een steunpakket van 'enkele honder den miljoenen' op tafel te leggen voor de vervoersbedrijven. Er is een verschil tussen de NS en de regiovervoerders: ook die laatste bedrijven werken met concessies, maar zij krijgen in de praktijk subsidie van de provin cies zodat ze lijnen willen berij den. De NS, die op het hoofdrail- net opereert, moet wél de buidel trekken. Ook vraagt het concern geen vergoeding voor gederfde (verloren) inkomsten door de crisis, de regionale vervoerders volgens bronnen wel. Naast deze onderhandelingen, waarover uiterlijk half mei een deal moet liggen, praten alle par tijen nu over een manier waarop ov-bedrijven straks hun perso neel en reizigers veilig kunnen vervoeren binnen de 1,5 meter samenleving. Verkeersminister Van Nieu- wenhuizen deed gisteren een flinke duit in het zakje door te zeggen dat het straks geen optie meer is om treinen of bussen tot de nok toe te vullen met men sen. Sterker nog: het kabinet overweegt serieus om in het openbaar vervoer de komende tijd voorrang te geven aan men sen met vitale beroepen. Ook andere ideeën liggen op tafel. Denk aan het plaatsen van belijning en looproutes in de trein en op de perrons. Een spe ciale reserveringsapp voor de trein is een ander voorstel om het ov weer te laten rijden voor Krijgen groepen vitale reizigers straks voorrang? grotere roepen en de 1,5 samen leving in het ov mogelijk te ma ken. ,,Anders kan het aantal reizi gers in het openbaar vervoer hooguit een kwart bedragen van de aantallen vóór de crisis", zegt Pedro Peters van OV-NL, de branchevereniging van ov-be- drijven. De lijst van ideeën is lang, al dus directeur Freek Bos van rei zigersvereniging Rover. Zo kan aan scholen en winkels worden gevraagd hun lessen en ope ningstijden te spreiden. Wel zijn er volgens Bos nog allerlei praktische vragen. ,,Kun je bij voorbeeld een retourtje boeken via zo'n app? En krijgen be paalde groepen vitale reizigers, zoals zorgmedewerkers, ook echt voorrang?" Het ministerie van Infrastruc tuur en Waterstaat verwacht dat heropening van het voortgezet onderwijs, op zijn vroegst begin juni, tot veel grotere druk op het stads- en streekvervoer zal lei den. Vandaar dat er uiterlijk me dio mei concrete plannen klaar moeten liggen. in de strijd tegen het coronavirus wordt er een groot beroep gedaan op de zorgsector in Nederland. Nationale vacaturebank bedankt zorgverleners voor hun inzet in deze moeilijke tijd. plaats op nationalevacaturebank.nl/zorgvacature maandag 27 april 2020 GO Angelo van Schaik Rome Het totaal aantal actieve besmettingen daalt al dagen, net als het aantal mensen dat op de inten sive care ligt. Het aantal dagelijkse slachtoffers daalt, maar blijft frustrerend hoog. Elke dag sterven nog steeds rond de vierhonderd Italianen aan het coronavirus. Toch is er voorzichtig hoop op Itali aanse bevrijdingsdag. Correspondent Angelo van Schaik bericht vanuit Rome. De NS bloedt financieel door de coronamaatregelen, omdat de vervoerder moet blijven rijden ondanks 90 pro cent minder reizigers. In hoe verre wil het kabinet dat ga pende gat dichten? Onder tussen staat het nadenken over ov-vervoer in de 1,5 sa menleving niet stil. Edwin van der Aa David Bremmer Plaats De spoorwe gen voeren een groot onderzoek uit naar het reisgedrag in coronatijd. FOTO ANP -Freek Bos, Rover

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 13