i
'NIEMAND
DIE JE KAN
ZIEN, MAAR
TEGELIJKERTIJD
KUNNEN
DUIZENDEN
MENSEN JE
HOREN'
M
WJ&
24
Ze bracht twee jaar geleden
een opmerkelijk eerbetoon aan
de Zweedse danceproducer
Avicii. Malgosia Fiebig (44) liet
zijn muziek klinken vanuit het
hoogste kamertje van de
Utrechtse Domtoren. ,,Ik zing
zijn liedjes graag in de auto.
Ze op klokken spelen was
een uitdaging.'' Het filmpje
ging de wereld over.
Dat was voor het eerst in de
langlopende geschiedenis van
beiaardiers. ,,Die positieve
aandacht kan ons beroep goed
gebruiken. Deze klokken wor
den al eeuwen bespeeld. Het is
belangrijk dat mensen dat blij
ven waarderen. Daarom moe
ten we met de tijd meegaan.''
Fiebig groeide op in Gdansk,
de enige stad in Polen met een
beiaard. „Toen ik van het instru
ment hoorde, was ik direct
gefascineerd. Het klonk zo
mysterieus om hoog in de kerk
op die grote klokken te spelen,
helemaal in je eentje. Niemand
die je kan zien, en tegelijkertijd
kunnen duizenden mensen je
horen.''
De eenzaamheid heeft een
keerzijde, zegt ze. ,,De mogelijk
heid om samen met andere
musici te spelen mis ik wel een
beetje. Dat doe ik maar één
keer per jaar, bij het slotconcert
van de Zomerbeiaardconcerten
hier in de Dom. Beiaardier zijn
is een eenzaam bestaan. Soms
mis ik een applaus, maar ik heb
een prachtig uitzicht.''
Dat de binnensteden momen
teel verlaten zijn, geeft Fiebigs
werkdagen een nieuwe invul
ling. ,,Ik hoop dat wij de mensen
een beetje blijdschap brengen
in deze rare tijd.''