in potentie revolutionair Om de haverklap aan de laadpaal 7,0 17 Kobalt Volgens Hintennach zitten er nog veel haken en ogen aan de huidige generatie batterijen, zoals het daarin toegepaste kobalt. De winning daar van in mijnen, onder meer in Congo, staat regelmatig ter discussie als het gaat om schending van mensenrech ten en schade aan het milieu. Hintennach: ,,Wij eisen tegen woordig van onze toeleveranciers dat ze aan strenge eisen voldoen en dat ze transparant zijn over de herkomst. De gehele toevoer wordt door ons streng geregisseerd. Elektrisch rijden is immers pas echt duurzaam als ook de grondstoffen onder duurzame omstandigheden worden verkregen.'' Inmiddels is het aandeel kobalt in een batterij teruggebracht van een derde naar minder dan een vijfde, schetst Hintennach. ,,In ons laborato rium werken we zelfs al met een aan deel onder de 10 procent en dat wordt nog minder.'' Met het recyclen van batterijen komt het uiteindelijk ook wel goed, verwacht hij. „Binnen acht tot tien jaar zullen we vrijwel alle batterijen kunnen recyclen.'' Solid-state Nu rijden de meeste elektrische auto's nog met lithium-ionbatte- rijen. Die hebben een relatief hoge energiedichtheid, maar er zijn zorgen over het brandgevaar. Met enige re- gelmaat vliegen zelfs geparkeerde elektrische auto's in brand, meestal tijdens het opladen. En is het vuur eenmaal gedoofd, dan kan de brand telkens opnieuw oplaaien. Volgens Hintennach bestaan er goede alternatieven voor de lithium- ionbatterij, maar het ideale alterna tief is nog niet gevonden: ,,Een vaste- stof-batterij, ook wel bekend als so lid-state, blijkt veel veiliger. Het elek trolyt daarin is niet vloeibaar, zoals bij lithium-ion. Maar zo'n batterij is vrij duur om te maken en laat zich te langzaam opladen. Voordeel is wel dat hij geen kobalt, nikkel of man gaan bevat. We moeten nog werken aan het verlengen van de levensduur. Ook is zijn energiedichtheid lager, waardoor hij relatief groot is. De solid state is daarom eerder geschikt voor bedrijfsauto's dan voor personenau to's. We gaan hem vanaf 2025 in onze eCitaro stadsbussen toepassen.'' Lithium-lucht Ook andere alternatieven laten nog te wensen over, weet Hintennach. ,,Zo is er de lithium-luchtbatterij. Die heeft een extreem hoge energie dichtheid, maar korte levensduur. Ook die is nog relatief duur om te produceren en de verdere ontwikke ling laat nog lang op zich wachten.'' Ander alternatief is de lithium- zwavelbatterij, met zijn hoge ener giedichtheid. ,,De vervanging van nikkel en kobalt door zwavel maakt hem significant duurzamer. Hij is ook vrij goedkoop, maar zijn levens duur is nog te kort. Kortom, we zul len het nog jaren met lithium-ion- batterijen moeten doen.'' Organisch Is er eigenlijk komende decennia wel een superbatterij te verwachten? Vol gens Hintennach is de toekomst aan organische batterijen. Die bevatten grafeen, een flinterdunne koolstof die beter geleidt dan koper en sterker is dan staal. De stof kan onder meer door het vergisten van voedselafval worden gecreëerd, maar de productie is nog wel duur. Hintennach: ,,De organische batte rij die wij begin dit jaar in ons studie model Vision AVTR presenteerden bestaat uit organische cellen geba seerd op grafeen en op zeewater ge baseerde elektrolyt. Hij bevat geen zeldzame, giftige of schaarse grond stoffen meer. De conceptauto laadt binnen een kwartier volledig op en de batterij kan relatief klein worden gebouwd. Tegelijkertijd is met de ge toonde auto een rijbereik van meer dan 700 kilometer mogelijk.'' De organische batterij laat zich ook volledig recyclen, is de verwachting van Hintennach. ,,We streven ernaar dat hij na gebruik gewoon op de composthoop kan. Aangevuld met zijn extreem hoge energiedichtheid en de mogelijkheid tot supersnel la den maakt deze technologie veel in druk op mij. Ook al is er misschien nog wel meer dan 15 jaar onderzoek nodig voordat we organische batte rijen daadwerkelijk in onze auto's kunnen toepassen, hun potentieel is overduidelijk.'' Is het oneerlijk om bij een elektrische auto meteen te beginnen over het aantal kilome ters dat je haalt op een volle acculading? Ergens wel, want met het goede laadnetwerk in Neder land vormt een beperk te actieradius geen echt struikelblok meer om elektrisch te rijden. Met een beetje plannen kom je er vaak wel. Toch is een beperkt bereik twijfelpunt num mer één voor mensen die een batterijmodel overwegen. Het comfort van eens per week tan ken blijft aantrekkelij ker dan elke 200 kilome ter een laadpaal te moe ten opzoeken. Maar dat is wel wat je met een Mini Electric zult doen. Volgens de fabrikant peutert hij 234 kilometer uit zijn accupakket, maar in de praktijk mag je blij zijn als je 170 kilometer redt zonder bijladen. Dat is ruim voldoende voor dagelijkse ritten, maar een retourtje Den Haag - Lelystad levert onherroe pelijk een tussenstop op. Zijn korte adem toont aan hoe we deze Mini Electric - of Cooper SE, die twee namen gebruikt Mini verwarrend genoeg door elkaar - moeten plaatsen. Waar je met een Cooper S op benzine of diesel ongestoord heel Europa kunt ontdekken, leeft de Electric z'n leven vooral tussen kantoor park en kledingwinkel. Dat veelvuldige laden maakt de Mini minder geschikt als eerste auto in het gezin, terwijl de hui dige generatie juist zo volwassen is. Wat het rijden betreft is het glas bij deze Elec tric gelukkig wel halfvol: hij weegt zo'n 150 kilo meer dan een Cooper S (met automaat) maar dat voel je bijna niet. Het bochtengedrag is nog al tijd speels genoeg voor een brede glimlach, de reacties van de elektro motor zijn flitsend en door de rappe tussen- sprintjes wordt rijden in de stad een vermakelijk spelletje. vrijdag 24 april 2020 venscyclus nog altijd 40 procent minder luchtvervuiling in vergelij king met een benzineauto.'' Mini Cooper SE Electric (184 pk/135 kW), vanaf €34.900 Leuk om in te rijden, maar de Mini Electric moet al gauw weer even opladen. fotos bart hoogveld De iconische Mini is er nu ook als volledig elektrische versie. Hij oogt net zo hip als de Mini Cooper S op ben zine, is bijna even snel en kost minder. Snel. Wendbaar. Rijden met een glimlach. Relatief goed koop in aanschaf en gebruik. Erg beperkte ac tieradius. Concur renten laden sneller op. Iets te hard geveerd. Een reikwijdte van zo'n 170 realistische kilometers zet de elektrische Mini bui tenspel als serieus al ternatief. Wie zorge loos langere ritten wil maken, kan beter een Cooper S op benzine kiezen. Wie hoofdza kelijk pendelt tussen werk, thuis en familie in de buurt heeft er een leuk rijdende en vrij betaalbare Mini aan. —Roland Tameling Kijk op de site bij f J /auto voor extra s testnotities

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 17