in potentie revolutionair
Om de haverklap
aan de laadpaal
7,0
17
Kobalt
Volgens Hintennach zitten er nog
veel haken en ogen aan de huidige
generatie batterijen, zoals het daarin
toegepaste kobalt. De winning daar
van in mijnen, onder meer in Congo,
staat regelmatig ter discussie als het
gaat om schending van mensenrech
ten en schade aan het milieu.
Hintennach: ,,Wij eisen tegen
woordig van onze toeleveranciers dat
ze aan strenge eisen voldoen en dat
ze transparant zijn over de herkomst.
De gehele toevoer wordt door ons
streng geregisseerd. Elektrisch rijden
is immers pas echt duurzaam als ook
de grondstoffen onder duurzame
omstandigheden worden verkregen.''
Inmiddels is het aandeel kobalt in
een batterij teruggebracht van een
derde naar minder dan een vijfde,
schetst Hintennach. ,,In ons laborato
rium werken we zelfs al met een aan
deel onder de 10 procent en dat wordt
nog minder.''
Met het recyclen van batterijen
komt het uiteindelijk ook wel goed,
verwacht hij. „Binnen acht tot tien
jaar zullen we vrijwel alle batterijen
kunnen recyclen.''
Solid-state
Nu rijden de meeste elektrische
auto's nog met lithium-ionbatte-
rijen. Die hebben een relatief hoge
energiedichtheid, maar er zijn zorgen
over het brandgevaar. Met enige re-
gelmaat vliegen zelfs geparkeerde
elektrische auto's in brand, meestal
tijdens het opladen. En is het vuur
eenmaal gedoofd, dan kan de brand
telkens opnieuw oplaaien.
Volgens Hintennach bestaan er
goede alternatieven voor de lithium-
ionbatterij, maar het ideale alterna
tief is nog niet gevonden: ,,Een vaste-
stof-batterij, ook wel bekend als so
lid-state, blijkt veel veiliger. Het elek
trolyt daarin is niet vloeibaar, zoals
bij lithium-ion. Maar zo'n batterij is
vrij duur om te maken en laat zich te
langzaam opladen. Voordeel is wel
dat hij geen kobalt, nikkel of man
gaan bevat. We moeten nog werken
aan het verlengen van de levensduur.
Ook is zijn energiedichtheid lager,
waardoor hij relatief groot is. De solid
state is daarom eerder geschikt voor
bedrijfsauto's dan voor personenau
to's. We gaan hem vanaf 2025 in onze
eCitaro stadsbussen toepassen.''
Lithium-lucht
Ook andere alternatieven laten nog
te wensen over, weet Hintennach.
,,Zo is er de lithium-luchtbatterij.
Die heeft een extreem hoge energie
dichtheid, maar korte levensduur.
Ook die is nog relatief duur om te
produceren en de verdere ontwikke
ling laat nog lang op zich wachten.''
Ander alternatief is de lithium-
zwavelbatterij, met zijn hoge ener
giedichtheid. ,,De vervanging van
nikkel en kobalt door zwavel maakt
hem significant duurzamer. Hij is
ook vrij goedkoop, maar zijn levens
duur is nog te kort. Kortom, we zul
len het nog jaren met lithium-ion-
batterijen moeten doen.''
Organisch
Is er eigenlijk komende decennia wel
een superbatterij te verwachten? Vol
gens Hintennach is de toekomst aan
organische batterijen. Die bevatten
grafeen, een flinterdunne koolstof
die beter geleidt dan koper en sterker
is dan staal. De stof kan onder meer
door het vergisten van voedselafval
worden gecreëerd, maar de productie
is nog wel duur.
Hintennach: ,,De organische batte
rij die wij begin dit jaar in ons studie
model Vision AVTR presenteerden
bestaat uit organische cellen geba
seerd op grafeen en op zeewater ge
baseerde elektrolyt. Hij bevat geen
zeldzame, giftige of schaarse grond
stoffen meer. De conceptauto laadt
binnen een kwartier volledig op en
de batterij kan relatief klein worden
gebouwd. Tegelijkertijd is met de ge
toonde auto een rijbereik van meer
dan 700 kilometer mogelijk.''
De organische batterij laat zich ook
volledig recyclen, is de verwachting
van Hintennach. ,,We streven ernaar
dat hij na gebruik gewoon op de
composthoop kan. Aangevuld met
zijn extreem hoge energiedichtheid
en de mogelijkheid tot supersnel la
den maakt deze technologie veel in
druk op mij. Ook al is er misschien
nog wel meer dan 15 jaar onderzoek
nodig voordat we organische batte
rijen daadwerkelijk in onze auto's
kunnen toepassen, hun potentieel is
overduidelijk.''
Is het oneerlijk om bij
een elektrische auto
meteen te beginnen
over het aantal kilome
ters dat je haalt op een
volle acculading? Ergens
wel, want met het goede
laadnetwerk in Neder
land vormt een beperk
te actieradius geen echt
struikelblok meer om
elektrisch te rijden. Met
een beetje plannen kom
je er vaak wel.
Toch is een beperkt
bereik twijfelpunt num
mer één voor mensen
die een batterijmodel
overwegen. Het comfort
van eens per week tan
ken blijft aantrekkelij
ker dan elke 200 kilome
ter een laadpaal te moe
ten opzoeken. Maar dat
is wel wat je met een
Mini Electric zult doen.
Volgens de fabrikant
peutert hij 234 kilometer
uit zijn accupakket, maar
in de praktijk mag je blij
zijn als je 170 kilometer
redt zonder bijladen. Dat
is ruim voldoende voor
dagelijkse ritten, maar
een retourtje Den Haag -
Lelystad levert onherroe
pelijk een tussenstop op.
Zijn korte adem toont
aan hoe we deze Mini
Electric - of Cooper SE,
die twee namen gebruikt
Mini verwarrend genoeg
door elkaar - moeten
plaatsen. Waar je met
een Cooper S op benzine
of diesel ongestoord heel
Europa kunt ontdekken,
leeft de Electric z'n leven
vooral tussen kantoor
park en kledingwinkel.
Dat veelvuldige laden
maakt de Mini minder
geschikt als eerste auto in
het gezin, terwijl de hui
dige generatie juist zo
volwassen is.
Wat het rijden betreft
is het glas bij deze Elec
tric gelukkig wel halfvol:
hij weegt zo'n 150 kilo
meer dan een Cooper S
(met automaat) maar dat
voel je bijna niet. Het
bochtengedrag is nog al
tijd speels genoeg voor
een brede glimlach, de
reacties van de elektro
motor zijn flitsend en
door de rappe tussen-
sprintjes wordt rijden in
de stad een vermakelijk
spelletje.
vrijdag 24 april 2020
venscyclus nog altijd 40 procent
minder luchtvervuiling in vergelij
king met een benzineauto.''
Mini Cooper SE Electric (184 pk/135 kW),
vanaf €34.900
Leuk om in te rijden, maar de Mini Electric
moet al gauw weer even opladen. fotos bart hoogveld
De iconische Mini is er
nu ook als volledig
elektrische versie. Hij
oogt net zo hip als de
Mini Cooper S op ben
zine, is bijna even snel
en kost minder.
Snel. Wendbaar.
Rijden met een
glimlach. Relatief goed
koop in aanschaf en
gebruik.
Erg beperkte ac
tieradius. Concur
renten laden sneller op.
Iets te hard geveerd.
Een reikwijdte van
zo'n 170 realistische
kilometers zet de
elektrische Mini bui
tenspel als serieus al
ternatief. Wie zorge
loos langere ritten wil
maken, kan beter een
Cooper S op benzine
kiezen. Wie hoofdza
kelijk pendelt tussen
werk, thuis en familie
in de buurt heeft er
een leuk rijdende en
vrij betaalbare Mini
aan.
—Roland Tameling
Kijk op de site bij
f J /auto voor extra
s testnotities