CORONAVIRUS Zoekend van het ene naar het andere nieuwe normaal Een op de drie ouders houdt kind liever thuis Nieuwe schoolregels op een rijtje 4 De ene basisschoolleraar staat te popelen om na de meivakantie weer voor de klas te mogen, de ander ziet het totaal niet zitten. Drie leraren vertellen. 'Ik zeg nog geen nee, maar ook geen ja' LERAREN BASISSCHOLEN vj| IN QUARANTAINE Hebben we net het nieuwe normaal een klein beetje onder de knie, moeten we weer naar een ander normaal toe werken, waarvan niemand ons de contouren kan geven. Had je ons in januari gezegd dat we nu al vijf weken thuis zouden zitten; school en werk binnen deze vier muren en iedereen die ons verder lief is op grote afstand, we hadden je voor gek verklaard. Maar eerlijk gezegd, zeggen wij al dagen tegen elkaar dat we dat nog best een tijdje kunnen volhouden. We heb ben een ritme gevonden. Stiekem vinden we die lockdown ook best gezellig. Onze kleintjes zijn al goed in Monopoly, een dezer da gen wordt de sjoelbak bezorgd. Verheugen we ons op. Nee, wij zijn nog niet uitgespeeld. En nu moet het weer anders. Ik weet, als je ondernemer bent, als Natuurlijk, we moeten door. Maar ieder heeft zijn eigen zorgen je in een ziekenhuis in twaalfuurs- diensten coronapatiënten ver zorgt, dan heb je andere zorgen. Maar ieder heeft de zijne. En na tuurlijk, we moeten door, het land moet uiteindelijk een keer uit de lockdown. Dus al houden wij de kinderen de eerste weken thuis, omdat ik nog steeds diezelfde slechte longen heb als toen de quarantaine begon, uiteindelijk moeten ze een keer naar school. Ze missen hun vriendjes en vrien dinnetjes. Je wilt ook niet dat ze sociaal buiten de boot gaan vallen. En bovendien, mijn vrouw, zzp'er, moet ook weer eens naar op drachtgevers kunnen. Die werkt ook aan haar toekomst. Wat dat betreft zijn wij net dit land. Onze mini-economie kan niet stationair blijven draaien, er moet perspec tief zijn. De grote vraag die op tafel ligt: wat doen we met die man met die slechte longen, die zelfs zonder co rona kuchend door het huis loopt. Vooralsnog lekker niks. We rekken het nog even. Maar na een week of vier, vijf, dan moeten er knopen doorgehakt worden. Moet ik het huis uit? Voor een paar weken is dat best te doen. Maar als pas over een jaar een vaccin beschikbaar is: moet ik dan al die tijd in een huis je in het bos gaan zitten? Word ik een coronavluchteling? We nemen kleine beslissingen in die richting, bijna tussen neus en lippen door. Om het niet te bedreigend te ma ken. Maar gelukkig kunnen we ook heel goed onze kop even in het zand steken. Kijken we slechts en kele dagen vooruit. De zon schijnt. De sjoelbak komt. We zijn nog ge zond. ,,Vooral bij kinderen met ouders die chronisch ziek zijn, of bij kinderen met een ziek broertje of zusje leeft dit heel erg'', zegt ook Lobke Vla ming, directeur van Belangenorga nisatie Ouders en Onderwijs. ,,Daar krijgen wij vragen over en de zor gen zijn terecht. Wij vertellen deze ouders dat hun kinderen niet naar school hoeven als de ouders dat echt niet willen. Het is voor ons ook een grij s gebied waar we in koersen. Er is nog niemand die de risico's he lemaal kent.'' Bijna 15.000 ouders deden mee aan de niet representatieve peiling. Van de ouders die hun kind liever thuishouden, maakt 44 procent zich zorgen om de gezondheid van het kind; 23 procent van de ouders maakt zich zorgen om zijn of haar eigen gezondheid en 15 procent is bezorgd om de gezondheid van le raren. ,,Ik heb de kinderen liever veilig thuis, dan nog onbekend vei lig op school'', zegt een ouder. Ook praktische problemen als halen en brengen spelen een rol, nu vanaf 11 mei elke dag eerst nog maar de helft van de kinderen naar school kan. ,,Ik heb drie kinderen in verschillende leeftijden en ik moet ook nog werken'', zegt een ouder. Ouders en Onderwijs zou graag zien dat leerlingen uit hetzelfde ge zin op dezelfde dag naar school kunnen. Directeur Vlaming: ,,Dus niet per groep. Het makkelijkste lijkt het ons om kinderen op alfabet naar school te laten komen. Dan heb je voor 90 procent dezelfde ge zinnen te pakken.'' Een grote meerderheid verwacht dat het leven weer wat makkelijker wordt als alle kinderen naar school gaan. Vlaming: ,,We mogen best trots zijn op de afgelopen tijd, maar volgens mij gaan de meeste kinde ren graag weer naar school.'' Klassen gaan in hun geheel een hele dag naar school, maar niet allemaal tegelijk: ze krijgen hun eigen lesdagen. De helft van het onderwijs wordt zo op school gegeven, de andere helft blijft af standsonderwijs met huiswerk. In elke klas komt een fles desin fecterende handgel, een zeep- pompje, papieren handdoekjes en desinfecterende sprays. In school komen vaste looprou- tes. Ouders zijn niet welkom, óók niet op het schoolplein. 1 Scholen wijzen zelf een plek aan waar leerlingen afscheid kunnen nemen van hun vader of moeder - niet allebei. 1 Om te voorkomen dat iedereen tegelijk komt, komen er gesprei de haal- en brengtijden. Scholen proberen kinderen uit één ge zin op hetzelfde moment naar school te laten gaan. 1 Scholen die 'meer dan één ziek tegeval (corona)' hebben, moe ten de GGD waarschuwen. 1 De noodopvang, voor kinderen van ouders met vitale beroepen, blijft beschikbaar. 1 Leraren houden onderling 1,5 meter afstand. Ze bewaren die afstand ook zo veel mogelijk tot leerlingen, die zelf onderling geen afstand hoeven te houden. Leraren dragen geen mondkapje. 1 Speelgoed en leermiddelen die door meerdere kinderhandjes worden aangeraakt, worden 'met enige regelmaat ontsmet'. 1 Klaslokalen worden dagelijks intensief schoongemaakt. 1 Schoolreisjes, vieringen en ex cursies gaan niet door. Het is niet bekend wat dit betekent voor de groep-8-schoolmusical. Daar laat het protocol zich niet over uit. donderdag 23 april 2020 GO Frank Poorthuis Rotterdam Net als veel Nederlanders blijft journalist Frank Poorthuis thuis. Frank zit in de risicogroep. Ver slag van dag 41. Ouders zijn verdeeld over het heropenen van basisscholen. De meerderheid vindt het prima, maar bijna 30 procent brengt ook na 11 mei de kinderen liever niet naar school. Dat blijkt uit een peiling door deze krant. Bart Gotink Rotterdam Weer voor de klas: eng, of fantastisch! Ellen van Gaalen Bertus Meijer (57), leerkracht groep 7/8, basis school Het Krijt in Assen ,,Er moet iets gebeuren, dit kan niet doorgaan tot november. Dus ik kan me, bezorgd, vinden in het kabinetsbesluit. Ik hoopte al dat de scholen voorzichtig open zouden gaan en vind dit een goede manier. Ik vertrouw op de mening van deskundigen, want zelf heb ik nog steeds geen op leiding tot viroloog gedaan. Tegelijkertijd weet ik nog niet of ik zelf voor de klas kan. Ik val in de risicogroep, omdat ik diabe tes heb. Ook al wordt het afge raden om weer voor de klas te gaan, ik zeg nog geen nee. Het past niet bij mijn arbeidsethos om thuis te blijven. Ik mankeer niets, voel me goed. Maar het is ook geen ja, ik moet mezelf ook aan het advies houden. Ik weet het allemaal nog niet. Ik heb al wel een idee over hoe we het beste de school kunnen heropenen met de helft van de onderwijstijd. Het liefst zou ik mijn klas, een combinatie van groep 7 en 8, splitsen en steeds een hele week de helft zien. Dat benadert het beste de normale situatie, er zijn weinig wisselen de contacten en je hebt ruimte voor nieuwe lesstof. Ja, dan zit ten de leerlingen om de week een week thuis, maar anders heb je ze om de dag of elke mid dag thuis. Ze krijgen altijd maar de helft van de tijd onderwijs.'' Onderwijsorganisaties en vak bonden hebben een strak proto col opgesteld voor als de basis scholen op 11 mei weer open gaan. De belangrijkste punten:

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 4