CORONAVIRUS
Zoekend van het ene naar
het andere nieuwe normaal
Een op de drie ouders
houdt kind liever thuis
Nieuwe schoolregels op een rijtje
4
De ene basisschoolleraar staat te popelen om
na de meivakantie weer voor de klas te mogen, de
ander ziet het totaal niet zitten. Drie leraren vertellen.
'Ik zeg nog geen nee, maar ook geen ja'
LERAREN BASISSCHOLEN
vj|
IN QUARANTAINE
Hebben we net het nieuwe
normaal een klein beetje
onder de knie, moeten we
weer naar een ander normaal toe
werken, waarvan niemand ons de
contouren kan geven. Had je ons
in januari gezegd dat we nu al vijf
weken thuis zouden zitten; school
en werk binnen deze vier muren
en iedereen die ons verder lief is
op grote afstand, we hadden je
voor gek verklaard. Maar eerlijk
gezegd, zeggen wij al dagen tegen
elkaar dat we dat nog best een
tijdje kunnen volhouden. We heb
ben een ritme gevonden. Stiekem
vinden we die lockdown ook best
gezellig. Onze kleintjes zijn al
goed in Monopoly, een dezer da
gen wordt de sjoelbak bezorgd.
Verheugen we ons op. Nee, wij
zijn nog niet uitgespeeld.
En nu moet het weer anders. Ik
weet, als je ondernemer bent, als
Natuurlijk, we
moeten door.
Maar ieder heeft
zijn eigen zorgen
je in een ziekenhuis in twaalfuurs-
diensten coronapatiënten ver
zorgt, dan heb je andere zorgen.
Maar ieder heeft de zijne. En na
tuurlijk, we moeten door, het land
moet uiteindelijk een keer uit de
lockdown. Dus al houden wij de
kinderen de eerste weken thuis,
omdat ik nog steeds diezelfde
slechte longen heb als toen de
quarantaine begon, uiteindelijk
moeten ze een keer naar school.
Ze missen hun vriendjes en vrien
dinnetjes. Je wilt ook niet dat ze
sociaal buiten de boot gaan vallen.
En bovendien, mijn vrouw, zzp'er,
moet ook weer eens naar op
drachtgevers kunnen. Die werkt
ook aan haar toekomst. Wat dat
betreft zijn wij net dit land. Onze
mini-economie kan niet stationair
blijven draaien, er moet perspec
tief zijn.
De grote vraag die op tafel ligt:
wat doen we met die man met die
slechte longen, die zelfs zonder co
rona kuchend door het huis loopt.
Vooralsnog lekker niks. We rekken
het nog even. Maar na een week of
vier, vijf, dan moeten er knopen
doorgehakt worden. Moet ik het
huis uit? Voor een paar weken is
dat best te doen. Maar als pas over
een jaar een vaccin beschikbaar is:
moet ik dan al die tijd in een huis
je in het bos gaan zitten? Word ik
een coronavluchteling? We nemen
kleine beslissingen in die richting,
bijna tussen neus en lippen door.
Om het niet te bedreigend te ma
ken. Maar gelukkig kunnen we
ook heel goed onze kop even in het
zand steken. Kijken we slechts en
kele dagen vooruit. De zon schijnt.
De sjoelbak komt. We zijn nog ge
zond.
,,Vooral bij kinderen met ouders die
chronisch ziek zijn, of bij kinderen
met een ziek broertje of zusje leeft
dit heel erg'', zegt ook Lobke Vla
ming, directeur van Belangenorga
nisatie Ouders en Onderwijs. ,,Daar
krijgen wij vragen over en de zor
gen zijn terecht. Wij vertellen deze
ouders dat hun kinderen niet naar
school hoeven als de ouders dat
echt niet willen. Het is voor ons ook
een grij s gebied waar we in koersen.
Er is nog niemand die de risico's he
lemaal kent.''
Bijna 15.000 ouders deden mee
aan de niet representatieve peiling.
Van de ouders die hun kind liever
thuishouden, maakt 44 procent
zich zorgen om de gezondheid van
het kind; 23 procent van de ouders
maakt zich zorgen om zijn of haar
eigen gezondheid en 15 procent is
bezorgd om de gezondheid van le
raren. ,,Ik heb de kinderen liever
veilig thuis, dan nog onbekend vei
lig op school'', zegt een ouder.
Ook praktische problemen als
halen en brengen spelen een rol, nu
vanaf 11 mei elke dag eerst nog maar
de helft van de kinderen naar
school kan. ,,Ik heb drie kinderen in
verschillende leeftijden en ik moet
ook nog werken'', zegt een ouder.
Ouders en Onderwijs zou graag
zien dat leerlingen uit hetzelfde ge
zin op dezelfde dag naar school
kunnen. Directeur Vlaming: ,,Dus
niet per groep. Het makkelijkste
lijkt het ons om kinderen op alfabet
naar school te laten komen. Dan
heb je voor 90 procent dezelfde ge
zinnen te pakken.''
Een grote meerderheid verwacht
dat het leven weer wat makkelijker
wordt als alle kinderen naar school
gaan. Vlaming: ,,We mogen best
trots zijn op de afgelopen tijd, maar
volgens mij gaan de meeste kinde
ren graag weer naar school.''
Klassen gaan in hun geheel een
hele dag naar school, maar niet
allemaal tegelijk: ze krijgen hun
eigen lesdagen. De helft van het
onderwijs wordt zo op school
gegeven, de andere helft blijft af
standsonderwijs met huiswerk.
In elke klas komt een fles desin
fecterende handgel, een zeep-
pompje, papieren handdoekjes
en desinfecterende sprays.
In school komen vaste looprou-
tes. Ouders zijn niet welkom,
óók niet op het schoolplein.
1 Scholen wijzen zelf een plek aan
waar leerlingen afscheid kunnen
nemen van hun vader of moeder
- niet allebei.
1 Om te voorkomen dat iedereen
tegelijk komt, komen er gesprei
de haal- en brengtijden. Scholen
proberen kinderen uit één ge
zin op hetzelfde moment naar
school te laten gaan.
1 Scholen die 'meer dan één ziek
tegeval (corona)' hebben, moe
ten de GGD waarschuwen.
1 De noodopvang, voor kinderen
van ouders met vitale beroepen,
blijft beschikbaar.
1 Leraren houden onderling 1,5
meter afstand. Ze bewaren die
afstand ook zo veel mogelijk tot
leerlingen, die zelf onderling
geen afstand hoeven te houden.
Leraren dragen geen mondkapje.
1 Speelgoed en leermiddelen die
door meerdere kinderhandjes
worden aangeraakt, worden 'met
enige regelmaat ontsmet'.
1 Klaslokalen worden dagelijks
intensief schoongemaakt.
1 Schoolreisjes, vieringen en ex
cursies gaan niet door. Het is niet
bekend wat dit betekent voor de
groep-8-schoolmusical. Daar
laat het protocol zich niet over
uit.
donderdag 23 april 2020
GO
Frank
Poorthuis
Rotterdam
Net als veel Nederlanders blijft
journalist Frank Poorthuis thuis.
Frank zit in de risicogroep. Ver
slag van dag 41.
Ouders zijn verdeeld over het
heropenen van basisscholen.
De meerderheid vindt het prima,
maar bijna 30 procent brengt
ook na 11 mei de kinderen liever
niet naar school. Dat blijkt uit
een peiling door deze krant.
Bart Gotink
Rotterdam
Weer voor de klas:
eng, of fantastisch!
Ellen van Gaalen
Bertus Meijer (57),
leerkracht groep 7/8, basis
school Het Krijt in Assen
,,Er moet iets gebeuren, dit kan
niet doorgaan tot november. Dus
ik kan me, bezorgd, vinden in het
kabinetsbesluit. Ik hoopte al dat
de scholen voorzichtig open
zouden gaan en vind dit een
goede manier. Ik vertrouw op de
mening van deskundigen, want
zelf heb ik nog steeds geen op
leiding tot viroloog gedaan.
Tegelijkertijd weet ik nog niet of
ik zelf voor de klas kan. Ik val in
de risicogroep, omdat ik diabe
tes heb. Ook al wordt het afge
raden om weer voor de klas te
gaan, ik zeg nog geen nee. Het
past niet bij mijn arbeidsethos
om thuis te blijven. Ik mankeer
niets, voel me goed. Maar het is
ook geen ja, ik moet mezelf ook
aan het advies houden. Ik weet
het allemaal nog niet.
Ik heb al wel een idee over hoe
we het beste de school kunnen
heropenen met de helft van de
onderwijstijd. Het liefst zou ik
mijn klas, een combinatie van
groep 7 en 8, splitsen en steeds
een hele week de helft zien. Dat
benadert het beste de normale
situatie, er zijn weinig wisselen
de contacten en je hebt ruimte
voor nieuwe lesstof. Ja, dan zit
ten de leerlingen om de week
een week thuis, maar anders
heb je ze om de dag of elke mid
dag thuis. Ze krijgen altijd maar
de helft van de tijd onderwijs.''
Onderwijsorganisaties en vak
bonden hebben een strak proto
col opgesteld voor als de basis
scholen op 11 mei weer open
gaan. De belangrijkste punten: