koffie colleges IP kom je sterker Oppasplatform verovert markt met één gratis product ©NDERNEMER P'T DE CRISIS! Support ondernemers! 'Het is sowieso gaaf een vrouwelijke investeerder te hebben' Wijnpionier Neleman vangt klappen online op Kijk op Shawn Harris en Pieter Schoen van Dragons' Den investeren in Nanny Nina Afgelopen zondag waren ze te zien in het WNL-programma Dragons' Den, in een pitch op zoek naar nieuwe investeerders: de ondernemers Lyla en Jasmijn Kok. De tweelingzussen zijn de oprichters van het succesvolle oppasplatform Nanny Nina. We vragen het Jasmijn Kok die kan melden dat het oppasplatform net een nieuwe investeerder in de persoon van 'avocadokoningin' en Dragons' Den-panellid Shawn Harris heeft aangetrokken. ,,Een week voor de uitzending waren de afspraken met Shawn rond. Maar het onderhandelings proces duurt natuurlijk veel langer, de opnames van het programma waren al in december. Gedurende de afgelopen maanden kwamen we erachter dat we het steeds leuker begonnen te vinden met elkaar samen te werken. Alleen daarom al zou het erg jammer zijn geweest als de onderhandelingen op niets waren uitgelopen.'' Kernwaarde en visie Naast Harris investeert ook Dragons' Den-panellid Pieter Schoen in Nanny Nina. Geen slechte score. ,,Pieter en Shawn zijn totaal verschillende mensen en allebei enorm waardevol voor ons'', vertelt Kok. ,,Het is sowieso gaaf een vrouwelijke investeerder te hebben. We werken bijna alleen maar met vrouwen binnen dit bedrijf. Alleen een recruiter en onze developers zijn mannen. Shawn is eerlijk, oprecht en ook zeker zakelijk. Qua kernwaarde en visie zitten we op hetzelfde niveau. Van Pieter kunnen we nog zeer veel leren omdat hij lekker hard en zakelijk is. Het werkt prettig samen.'' Zoals gezegd, de oprichters zijn tweelingzussen. Gaat dat goed? ,,We hebben 28 jaar lang ervaring met samenwerken, al sinds onze geboorte. De clou van de goede samenwerking is dat we ons niet te veel met elkanders werk bemoeien. Ik ben verantwoordelijk voor de organisatie en marketing, Lyla voor de financiën en techniek, de app die we gebruiken om de juiste oppas met het juiste gezin te matchen. Ik moet niet met mijn pootjes in haar werk gaan zitten en zij niet in het mijne. Dan zouden we wel ruzie krijgen.'' Gratis avondservice De geoliede samenwerking is voor de verdere ambities van de zussen Kok van levensbelang. Zeker met de investerin gen via Dragons' Den. ,,We hebben best een bijzondere strategie voor ogen. Veel bedrijven stoppen het geld in hun marketing. Nanny Nina pakt het anders aan door één van onze producten gratis te maken. Het oppasplatform bestaat uit het au-pairbureau, een gastouder bureau waarbij je een oppas krijgt met kinderopvangtoeslag en een speciale avondservice. Ons plan is de avond service gratis aan te bieden, zodat alle ouders van Nederland naar Nanny Nina komen en wij onze naamsbekendheid vergroten. Daar is kapitaal voor nodig, het duurt een tijd voordat je de vruch ten ervan kunt plukken.'' deondernemer.nl Twee miljoen ondernemingen telt ons land en nog veel meer ondernemers, in allerlei soorten en maten: winkeliers, zzp'ers, boeren, glazenwas sers, huiswerkbegeleiders, architecten, koeriers en nog honderden andere. Mensen die ooit voor eigen rekening en risico hun bedrijf begonnen. Waarom? De hang naar zelfstan digheid, vrijheid en avontuur. Ondernemen zit in ons dna. Onze hele welvaart is gebouwd op die eeuwenlange traditie. Vrijwel geen enkel land heeft zo'n hoge 'ondernemersdichtheid' als ons land en vergeet niet, ook multinationals zijn ontstaan dank zij het lef van één ondernemer. Ondernemers zijn de motor van de economie en de stille kracht in de sociale samenhang. Het mkb zorgt voor 70 procent van de werkgelegenheid. Die ondernemers zouden nu opeens patiënt zijn? Het moet niet gekker worden. Al die ondernemers zijn samen met hun klanten juist het allerbe langrijkste deel van de oplossing. Uit het Nationaal Ondernemers Onderzoek (NOO) van De Onder nemer blijkt dat 84 procent van de ondernemers de omzetdoel- stellingen voor 2020 niet zal halen. De helft van hen verwacht zelfs een daling van 40 procent of meer en 80 procent heeft minder werk voor hun personeel. Met dit soort cijfers zullen de huidige overheidsmaat regelen, hoe goed bedoeld ook, slechts symptoombestrijding zijn. Datzelfde NOO laat ook zien dat ondernemers zelfs nu vertrouwen houden, hun marketingmix aan passen, investeren in innovatie en vooral, meer online gaan doen. Daar gaat mijn hart sneller van kloppen. De ondernemer kan niet geprivatiseerd worden zoals een bank of luchtvaartmaatschappij. De ondernemer kan geen druk op pandeigenaren uitoefenen om de huur te verlagen zoals grootwin kelbedrijven. De ondernemer wil geen mensen ontslaan of beta lingstermijnen verlengen. Al wat de ondernemer wil: klanten! Schone taak Aan Rutte en het RIVM is het om snel en verantwoord te unlocken en ook voor ons ligt er een schone taak. Want waarom kopen wij bij voorbeeld bij Amazon en Alibaba? Bedrijven die zo weinig mogelijk belasting proberen te betalen, nauwelijks bijdragen aan de werkgelegenheid en die ik nog nooit op een shirtje heb zien staan bij de plaatselijke sportvereniging. Ik weet, een euro kun je maar één keer uitgeven maar doe dat dan bij ondernemers in de buurt; de boekhandelaar, de opticien, de damesmodezaak en de schoenen winkel. Doe straks dan ook een bakkie in dat koffietentje om de hoek. Gewoon, omdat je het ze gunt en omdat je bij deze onder nemers geen algoritme bent. Bij deze ondernemers ben je klant. Dat voelt echt anders. - ©NDeSNCMel! - Aangeboden door A V# business Vandaag met Ja„ van Setten deondernemer.nl/lcoffie-coiigggg volg ons op ramoer PZ Een succesvol bedrijf en de 'Meest Inspirerende Ondernemer van 2019'. Toen brak de coronacrisis uit. Wijnpionier Derrick Neleman laat in de serie Werkver keer zijn ondernemersgeest spreken. In een bijzondere aflevering van Werkverkeer komt Derrick Neleman twee keer aan het woord: vlak voor de crisis én recent. ,,Met de in maart geopende brandstore in Utrecht, de export op z'n gat en alle horeca gesloten, krijgt onze omzet flinke klappen. Bovendien liggen de bouwwerk zaamheden van ons wijnhuis en gastenverblijf in Valencia plat." De ondernemersgeest van de wijnpionier blijkt er niet onder te lijden. Ook tijdens de coronacrisis blijft Neleman in oplossin gen denken en zijn team en klanten centraal stellen. Nelemans focus ligt door de coronacrisis meer dan ooit op online en hij is juist meer gaan adverteren. ,,We zijn vol in de aanval gegaan en merken dat wij daarom ons omzetverlies behoor lijk kunnen opvangen. Online draaien we intussen driedubbele cijfers. We gaan versneld onze web shops in België en Spanje uitrollen." Neleman over zijn aanpak tijdens deze coronacrisis: ,,Kijk wat er wél goed gaat en leg daar voor 150 procent je focus op." Scan de QR-code om de aflevering van Werkverkeer met Derrick Neleman en andere video's te bekijken. GERARD VAN DEN BROEK DE ONDERNEMER Gerard van den Broek is directeur bij De Ondernemer en roept op ondernemers te supporten, juist nu! Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 15