Oliegekte:
Geld toe
voor olie
uit de VS
CORONAVIRUS
iU/tia
12 ECONOMIE
Pensioenfonds
in zwaar weer
Holding verliest 25 miljoen euro per dag
ASIA
De reden achter de prijsdaling, die al
een tijdje aan de gang is, is het enorme
overaanbod van olie. Dat komt vooral
omdat de vraag naar olie is ingezakt
door de coronacrisis. Door minder
transport is de vraag naar olie met naar
schatting 30 procent gedaald: 30 mil
joen vaten olie per dag minder. De
productie ligt nog steeds op 100 mil
joen vaten per dag.
Al die extra olie wordt nu nog opge
slagen. Handelaren huren zelfs super
tankers om olie op te slaan. Experts
waarschuwen dat over enkele weken
W Alle opslagruimte zit
bijna vol. Dat leidt tot
paniek op de markt en
tot dumpprijzen
alle opslagcapaciteit wereldwij d vol zit
met olie. Dan is er letterlijk geen
ruimte meer om al die extra olie op te
slaan. Dat besef zorgde voor paniek bij
de olieproducenten en handelaren in
de VS. Producenten proberen wanho
pig van hun olie af te komen. Hande
laren willen geen olie kopen als ze niet
zeker zijn dat ze die kwijt kunnen.
De productie beperken is niet een
voudig. Olie wordt onder hoge druk
gewonnen en als de druk wegvalt om
dat de winning stopt is er kans dat het
veld beschadigd raakt.
DEN HAAG De Nederlandse
pensioenfondsen zijn tientallen
miljarden euro's kwijtgeraakt
door het coronavirus. Dit komt
mede door de gekelderde aande
lenkoersen.
Alle grote fondsen boekten forse
verliezen in het eerste kwartaal.
Alleen bpf Bouw, het pensioen
fonds voor de bouwsector, heeft
op dit moment voldoende geld
in kas om aan al zijn financiële
verplichtingen te voldoen.
De andere grote fondsen, naast
ABP en PFZW de metaalfond
sen PME en PMT, zagen de dek
kingsgraden ook fors dalen. ABP
heeft nu nog 82,6 euro in kas
voor elke 100 euro aan pensioen
verplichtingen.
Andere grote fondsen zitten
daar maar een paar procent
boven. Als de situatie niet verbe
tert moeten de pensioenen eind
van dit jaar fors worden gekort.
Philips
+1
IMCD
PostNL
ABN Amro
Het kabinet haalt alles uit de kast om de KLM in
de lucht te houden. Maar de nationale trots moet net
als eerder de bankensector wél door een hoepeltje
springen. Zonder voorwaarden komt er geen
miljardeninfuus voor de luchtvaartmaatschappij.
Mogelijk deze week maakt minister
van Financiën Wopke Hoekstra be
kend hoe de staat bijspringt om
KLM te redden. ,,We zetten alles op
alles'', belooft hij. Wanneer precies
is de vraag. Omdat moederbedrijf
Air France-KLM een beursgeno
teerde onderneming is en alle infor
matie koersgevoelig is, praat het mi
nisterie van Financiën steevast met
een slot op de mond. Pas als de be
langrijkste beurzen gesloten zijn,
zal Hoekstra op enig moment met
mededelingen komen.
Toch is al één ding zeker: Hoekstra
zal met miljarden smijten. In Franse
en Nederlandse media wordt al
volop gespeculeerd over het vangnet
dat gespannen wordt. Genoemde
bedragen zijn de afgelopen week
hard opgelopen, van 6 tot wel 18 mil
jard euro, waarvan het grootste deel
voor Air France is bestemd. Beves
tigd zijn die getallen echter niet.
Hoewel de Franse minister Le Maire
niet uitsloot dat de holding zelfs ge
nationaliseerd wordt, is daar volgens
bronnen geen sprake van.
Dat de nood hoog is, blijkt zonne
klaar. Doordat zo'n 90 procent van
de vloot aan de grond staat, verliest
de holding momenteel 25 miljoen
euro per dag, zou ceo Ben Smith zijn
personeel hebben toever
trouwd. Het bedrijf kan
weliswaar een be
roep doen op de
noodregelingen
die in beide
landen zijn opgetuigd - KLM doet
bijvoorbeeld een beroep op loon-
compensatie door de overheid
(NOW) - maar die bieden maar ten
dele en slechts tijdelijk soelaas.
Wat ook doorsijpelt, is dat er een
voorkeur is om banken de beno
digde miljarden te laten lenen aan
de luchtvaartmaatschappijen, en dat
Nederland en Frankrijk vervolgens
garant staan. In dat geval gaat er dus
niet meteen geld uit de schatkist,
maar moet de staat wel betalen als
het bedrijf in gebreke blijft.
Hoekstra benadrukt keer op keer
dat hij de luchtvaartsector (inclusief
Dit is hét moment
om strakke afspraken
te maken, zoals
met de bankencrisis
Schiphol) als een 'vitaal onderdeel'
van de economie beschouwt. Van
wege de werkgelegenheid - KLM
heeft 30.000 werknemers in dienst,
Schiphol is volgens het kabinet goed
voor bijna 100.000 voltijdsbanen -
wordt het bedrijf als te belangrijk
geacht om aan zijn lot over te laten.
Net als de banken destijds is KLM
too big to fail. De reddingsoperatie
doet in zekere zin dan ook herinne
ren aan de redding van ABN Amro
en de kapitaal-
steun aan andere
financiële instellingen tijdens de
kredietcrisis. De banken die hun
hand ophielden bij de staat, kregen
destijds strenge voorwaarden opge
legd. Zij moesten hogere buffers
aanhouden en kregen het strengste
bonusbeleid in Europa.
Soberder en duurzamer
Vooral groene, progressieve partijen
zien nu hun kans schoon om ook
het luchtvaartbedrijf in een sober
der en duurzamer korset te dwin
gen. Vanuit de regeringscoalitie
oefent vooral D66 druk uit. De partij
is het een doorn in het oog dat de
luchtvaart bij de klimaataanpak 'de
dans ontspringt', zei fractieleider
Rob Jetten zaterdag in deze krant.
Jetten wil onder meer dat KLM de
plannen voor een duurzame kerosi-
nefabriek versnelt. ,,Dit is het mo
ment om strakke afspraken te ma
ken, zoals met de bankencrisis.''
Tegelijkertijd gaan er in Den Haag
stemmen op om het beloningsbe
leid bij het bedrijf strenger te ma
ken. Dat KLM op de komende aan
deelhoudersvergadering een verho
ging van de salarissen van de top
wilde voorleggen, schoot ook Hoek
stra in het verkeerde keelgat. ,,On-
verstandig'', liet de minister we
ten. Het voorstel werd ijlings van de
agenda gehaald.
Het kwaad is echter al geschied.
Want al is er politieke steun voor
Hoekstra's pogingen KLM overeind
te houden, de scheve schaats die
KLM-baas Pieter Elbers en co reden,
wakkert in Den Haag twijfel aan
over de maatschappelijke antenne
van de bedrijfstop. Hoekstra liet in
het al eens zijn tanden zien, toen
ING het salaris van topman Ralph
Hamers met 50 procent wilde ver
hogen naar drie miljoen euro. Dat
voorstel móest 'van tafel', zei hij
toen, hetgeen gebeurde. Voor KLM
heeft Hoekstra een soortgelijke
boodschap. ,,Het gaat wel om geld
van de belastingbetaler", zei hij te
gen de NOS. ,,Dat betekent dat
wij om forse offers vragen.''
De olieprijs in de VS is gisteren he
lemaal ingestort. Olie die vandaag
geleverd moet worden, kostte niets
meer; sterker de koper kreeg twee
dollar per vat van 159 liter toe. In
Canada krijgen kopers van de
zware teerzandolie zelfs zes dollar
per vat betaald door de producen
ten.
Peet Vogels
Amsterdam
o
Het zorg-
technologiebe
drijf kreeg fors
meer orders
binnen door het
coronavirus.
dinsdag 21 april 2020
De chemicaliën-
distributeur zegt
open te kunnen
blijven, zelfs in de
meest strenge
lockdowns.
Het postbedrijf
steeg dankzij
een advies
verhoging door
ABN Amro.
De bank heeft
een claim inge
diend tegen
olieconcern
Hin Leong
Trading.
GO
KLM moet offers
brengen voor
overheidssteun
Laurens Kok
Den Haag
-Rob Jetten, D66
90 pro
cent van de
KLM-vloot
staat aan de
grond. foto
GETTY