Oliegekte: Geld toe voor olie uit de VS CORONAVIRUS iU/tia 12 ECONOMIE Pensioenfonds in zwaar weer Holding verliest 25 miljoen euro per dag ASIA De reden achter de prijsdaling, die al een tijdje aan de gang is, is het enorme overaanbod van olie. Dat komt vooral omdat de vraag naar olie is ingezakt door de coronacrisis. Door minder transport is de vraag naar olie met naar schatting 30 procent gedaald: 30 mil joen vaten olie per dag minder. De productie ligt nog steeds op 100 mil joen vaten per dag. Al die extra olie wordt nu nog opge slagen. Handelaren huren zelfs super tankers om olie op te slaan. Experts waarschuwen dat over enkele weken W Alle opslagruimte zit bijna vol. Dat leidt tot paniek op de markt en tot dumpprijzen alle opslagcapaciteit wereldwij d vol zit met olie. Dan is er letterlijk geen ruimte meer om al die extra olie op te slaan. Dat besef zorgde voor paniek bij de olieproducenten en handelaren in de VS. Producenten proberen wanho pig van hun olie af te komen. Hande laren willen geen olie kopen als ze niet zeker zijn dat ze die kwijt kunnen. De productie beperken is niet een voudig. Olie wordt onder hoge druk gewonnen en als de druk wegvalt om dat de winning stopt is er kans dat het veld beschadigd raakt. DEN HAAG De Nederlandse pensioenfondsen zijn tientallen miljarden euro's kwijtgeraakt door het coronavirus. Dit komt mede door de gekelderde aande lenkoersen. Alle grote fondsen boekten forse verliezen in het eerste kwartaal. Alleen bpf Bouw, het pensioen fonds voor de bouwsector, heeft op dit moment voldoende geld in kas om aan al zijn financiële verplichtingen te voldoen. De andere grote fondsen, naast ABP en PFZW de metaalfond sen PME en PMT, zagen de dek kingsgraden ook fors dalen. ABP heeft nu nog 82,6 euro in kas voor elke 100 euro aan pensioen verplichtingen. Andere grote fondsen zitten daar maar een paar procent boven. Als de situatie niet verbe tert moeten de pensioenen eind van dit jaar fors worden gekort. Philips +1 IMCD PostNL ABN Amro Het kabinet haalt alles uit de kast om de KLM in de lucht te houden. Maar de nationale trots moet net als eerder de bankensector wél door een hoepeltje springen. Zonder voorwaarden komt er geen miljardeninfuus voor de luchtvaartmaatschappij. Mogelijk deze week maakt minister van Financiën Wopke Hoekstra be kend hoe de staat bijspringt om KLM te redden. ,,We zetten alles op alles'', belooft hij. Wanneer precies is de vraag. Omdat moederbedrijf Air France-KLM een beursgeno teerde onderneming is en alle infor matie koersgevoelig is, praat het mi nisterie van Financiën steevast met een slot op de mond. Pas als de be langrijkste beurzen gesloten zijn, zal Hoekstra op enig moment met mededelingen komen. Toch is al één ding zeker: Hoekstra zal met miljarden smijten. In Franse en Nederlandse media wordt al volop gespeculeerd over het vangnet dat gespannen wordt. Genoemde bedragen zijn de afgelopen week hard opgelopen, van 6 tot wel 18 mil jard euro, waarvan het grootste deel voor Air France is bestemd. Beves tigd zijn die getallen echter niet. Hoewel de Franse minister Le Maire niet uitsloot dat de holding zelfs ge nationaliseerd wordt, is daar volgens bronnen geen sprake van. Dat de nood hoog is, blijkt zonne klaar. Doordat zo'n 90 procent van de vloot aan de grond staat, verliest de holding momenteel 25 miljoen euro per dag, zou ceo Ben Smith zijn personeel hebben toever trouwd. Het bedrijf kan weliswaar een be roep doen op de noodregelingen die in beide landen zijn opgetuigd - KLM doet bijvoorbeeld een beroep op loon- compensatie door de overheid (NOW) - maar die bieden maar ten dele en slechts tijdelijk soelaas. Wat ook doorsijpelt, is dat er een voorkeur is om banken de beno digde miljarden te laten lenen aan de luchtvaartmaatschappijen, en dat Nederland en Frankrijk vervolgens garant staan. In dat geval gaat er dus niet meteen geld uit de schatkist, maar moet de staat wel betalen als het bedrijf in gebreke blijft. Hoekstra benadrukt keer op keer dat hij de luchtvaartsector (inclusief Dit is hét moment om strakke afspraken te maken, zoals met de bankencrisis Schiphol) als een 'vitaal onderdeel' van de economie beschouwt. Van wege de werkgelegenheid - KLM heeft 30.000 werknemers in dienst, Schiphol is volgens het kabinet goed voor bijna 100.000 voltijdsbanen - wordt het bedrijf als te belangrijk geacht om aan zijn lot over te laten. Net als de banken destijds is KLM too big to fail. De reddingsoperatie doet in zekere zin dan ook herinne ren aan de redding van ABN Amro en de kapitaal- steun aan andere financiële instellingen tijdens de kredietcrisis. De banken die hun hand ophielden bij de staat, kregen destijds strenge voorwaarden opge legd. Zij moesten hogere buffers aanhouden en kregen het strengste bonusbeleid in Europa. Soberder en duurzamer Vooral groene, progressieve partijen zien nu hun kans schoon om ook het luchtvaartbedrijf in een sober der en duurzamer korset te dwin gen. Vanuit de regeringscoalitie oefent vooral D66 druk uit. De partij is het een doorn in het oog dat de luchtvaart bij de klimaataanpak 'de dans ontspringt', zei fractieleider Rob Jetten zaterdag in deze krant. Jetten wil onder meer dat KLM de plannen voor een duurzame kerosi- nefabriek versnelt. ,,Dit is het mo ment om strakke afspraken te ma ken, zoals met de bankencrisis.'' Tegelijkertijd gaan er in Den Haag stemmen op om het beloningsbe leid bij het bedrijf strenger te ma ken. Dat KLM op de komende aan deelhoudersvergadering een verho ging van de salarissen van de top wilde voorleggen, schoot ook Hoek stra in het verkeerde keelgat. ,,On- verstandig'', liet de minister we ten. Het voorstel werd ijlings van de agenda gehaald. Het kwaad is echter al geschied. Want al is er politieke steun voor Hoekstra's pogingen KLM overeind te houden, de scheve schaats die KLM-baas Pieter Elbers en co reden, wakkert in Den Haag twijfel aan over de maatschappelijke antenne van de bedrijfstop. Hoekstra liet in het al eens zijn tanden zien, toen ING het salaris van topman Ralph Hamers met 50 procent wilde ver hogen naar drie miljoen euro. Dat voorstel móest 'van tafel', zei hij toen, hetgeen gebeurde. Voor KLM heeft Hoekstra een soortgelijke boodschap. ,,Het gaat wel om geld van de belastingbetaler", zei hij te gen de NOS. ,,Dat betekent dat wij om forse offers vragen.'' De olieprijs in de VS is gisteren he lemaal ingestort. Olie die vandaag geleverd moet worden, kostte niets meer; sterker de koper kreeg twee dollar per vat van 159 liter toe. In Canada krijgen kopers van de zware teerzandolie zelfs zes dollar per vat betaald door de producen ten. Peet Vogels Amsterdam o Het zorg- technologiebe drijf kreeg fors meer orders binnen door het coronavirus. dinsdag 21 april 2020 De chemicaliën- distributeur zegt open te kunnen blijven, zelfs in de meest strenge lockdowns. Het postbedrijf steeg dankzij een advies verhoging door ABN Amro. De bank heeft een claim inge diend tegen olieconcern Hin Leong Trading. GO KLM moet offers brengen voor overheidssteun Laurens Kok Den Haag -Rob Jetten, D66 90 pro cent van de KLM-vloot staat aan de grond. foto GETTY

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 12