CORONAVIRUS 'We zitten in een andere fase, ik overleg over afschalen' EUWS 11 Edwin Winkels Barcelona De eerste woorden van de dag zijn van een vrouw, ergens in de zestig, in de tram in Den Haag. ,,Het is best een beetje eng'', zegt ze. ,,Ik ben voor het eerst in vijf weken buiten.'' De tram is eng, de stad is eng. Nog enger is het uitgestorven Centraal Station van Utrecht. Eng is ook dat niets zeker is. Pas als op spoor 18 de trein naar Frankfurt binnenloopt, weet ik zeker dat een fundamentele schakel in mijn geïmproviseerde reis niet gebroken is. Ik wil naar huis, naar Sitges, bij Barcelona, naar een Spanje dat met meer dan 20.000 do den een van 's werelds koplopers in de macabere 'coronarace' is. Ik had, in maart, een retourtje Barcelona-Amsterdam geboekt bij Vueling. Maar Nederland deed de grenzen op slot voor Spanjaarden. Vueling vloog niet meer. KLM nog wel, één keer per dag. Althans, op de heenweg. Twee keer werd mijn te rugvlucht geannuleerd, en toen was er niets meer. Tot in mei. Maar ook dat is niet zeker. Het was goed toeven in Nederland, bij mijn lief. En goed ook om ouders, beide in de tachtig, en broer te zien, zonder kussen of omhelzingen. Om op de racefiets te stappen. Maar ik wilde terug. Ik ben correspondent Spanje voor deze krant, en dat werk wil je vanaf je standplaats doen. Ik zit met nog één andere reiziger in de wagon van de Duitse trein. Kort na Zevenaar steken we de grens over. Controle is er niet. Geen Bundespoli- zei die wil weten wat een Nederlan der in haar land komt doen. Ik had via internet gezocht naar manieren om terug te keren. Een ondernemer bood me een camper aan - die moest vanuit Nederland naar Spanje worden teruggereden. Maar ik zou de grens met België mis schien niet eens over komen, en in Frankrijk zeker van de Autoroute du Soleil gehaald worden. ,,En op de fiets?'' stelden vrienden voor, half serieus. Zelfde probleem, in Frank rijk noch Spanje mag je met de race fiets de weg op. En plaatsen om te overnachten zijn er niet. Ik keek naar de vluchten die nog wel in Barcelona landen, zo'n twaalf tot vijftien per dag. Het merendeel binnenlands. Maar ook: Londen, Parijs, Frankfurt en... Düsseldorf. Dichtbij. Twee keer per week een vlucht. Voor 103 euro kocht ik een ticket, maar de instapkaart kreeg ik niet online. Voor de twintig of dertig incheck- balies van Eurowings staat niemand. Nergens in de terminal van Düssel- dorf is iemand. 'Bin gleich wieder da', staat er op een bordje bij balie 167, maar wanneer dat al een half uur duurt, vrees ik toch voor mijn vlucht. ,,Kunt u bewijzen dat u in Spanje woont?'' vraagt ineens een grondste- ward. ,,Ik doe alles bijna in mijn een tje'', verontschuldigt hij zich. Ik laat hem een verfrommeld pa piertje zien, dat al jaren in mijn por temonnee zit. Het is mijn NIE, mijn registratienummer als buitenlander in Spanje, bijna onleesbaar gewor den, maar de steward ziet Espana staan en vindt het goed. Aan boord mogen alleen mensen die de Spaanse nationaliteit hebben of een vast woonadres in Spanje. ,,Bij aankomst kunt u gecontroleerd worden.'' Zojuist is een vlucht naar Londen vertrokken, er volgen er nog naar Niemand praat, de helft van de mensen heeft een mondkapje voor, we zitten ver uit elkaar Rome en München. Dat is alles voor de middag. Bij de gate zie ik de an dere passagiers, 25 in totaal. Geen kinderen. Ik heb de hele dag al geen kinderen gezien en moet denken aan Children of men, een film waarin de mens zich al twee decennia niet meer kan voortplanten. In het schemerduister van de gate waan ik me in mijn eigen dystopie. Niemand praat, de helft van de men sen heeft een mondkapje voor, we zitten ver uit elkaar. De drie barretjes zijn gesloten. In het vliegtuig verko pen de drie stewardessen gelukkig flesjes water voor 1,50 euro. Andere drankjes niet. ,,Heel vreemd voor ons ook, ja. Maar de maatschappij be schouwt dit als een reddingsvlucht, om mensen de kans te geven naar hun land terug te keren. Spanjaarden, en op de terugweg Duitsers'', vertelt een van hen. Olmo Chiara is zo iemand. Zijn studie wiskunde in Bonn zit erop, hij kon niet nog een maand huur betalen en is op weg naar Sevilla. ,,Twee eer dere vluchten gingen niet door. Nu kom ik in ieder geval in Barcelona. Maar pas morgen heb ik een trein naar Sevilla; ik denk dat ik maar op het station ga slapen.'' Controle De straten van Barcelona doemen onder me op. Van bovenaf is niet te zien dat de stad niet leeft. Bij de uit gang van het vliegveld staat altijd de Guardia Civil. Nu zit er alleen een particuliere beveiliger op een krukje. Ik loop ongehinderd het land binnen. Pas op het allerlaatste traject, als ik als enige passagier in de lijnbus naar mijn dorp zit, is er een heuse con trole. Drie politiewagens blokkeren de snelweg. Tien auto's staan stil. De bestuurders moeten vertellen waarom ze richting de kust onder Barcelona reizen. Naar eventuele weekendhuizen mogen ze niet. Het is duidelijk: de lockdown van Spanje is nog niet versoepeld. Ik loop het laatste stuk naar huis. In de ene tuin maken de buren ruzie bij de bar becue. In de andere staat de kleine Emil voor de 35ste dag achtereen te basketballen. Ook de komende, zesde, week zal en mag hij nog niet de straat op. OP DE INTENSIVE CARE k heb vanochtend een patiënt ontslagen die ruim dertig da gen op onze intensive care lag. De opname heeft op deze persoon veel indruk achtergelaten. Hoe be ter ze zich voelen, hoe meer ze zich vaak realiseren wat ze hebben mee gemaakt. Tegelijk is er een gevoel van opluchting. Elke dag weer iets meer kunnen en uiteindelijk van de ic af mogen. Ook mij en mijn collega's doet dat steeds goed. We plaatsen ook nog twee pa tiënten over naar andere zieken huizen. Zij kwamen naar Dor drecht toen de druk op de ic's in het zuiden van het land groot was. De patiënten gaan terug naar hun eigen ziekenhuis. Het is vaak de wens van henzelf en de familie. Ze willen naar de plek waar ze van daan komen, dicht bij huis. Dit weekend zijn er geen nieuwe mensen bij gekomen op onze co- rona-ic. Allemaal positief, maar vergeet niet: er liggen nog steeds Hoe beter patiënten zich voelen, des te meer realiseren ze zich wat ze hebben meegemaakt ernstig zieke patiënten die vech ten voor hun leven. Wel zitten we nu in een andere fase. Ik heb, ondanks dat ik een paar dagen vrij was, veel overleg gehad over het afschalen. Zo was er een videovergadering met elf intensivisten van ziekenhuizen in de regio Rijnmond. We moeten dit samen oppakken, anders krijg je ongelijkheid in de zorg. Dat je in het ene ziekenhuis al terecht kunt voor een heupoperatie en in het andere niet, omdat daar de opera tiekamers nog gebruikt worden voor de opvang van Covid-patiën- ten. Dat kan natuurlijk niet. We moesten het overleg zakelijk houden. Toch had iedereen ook de behoefte om zijn of haar verhaal te delen. De fysieke en geestelijke ge steldheid van de artsen en ver pleegkundigen is nog goed. Zor gen zijn er wel over de langere ter mijn. We hebben allerlei ruimtes overgenomen, om de capaciteit te vergroten. Voor de patiënt is dat geen probleem, maar voor ons is het geen ideale werkomgeving. En de mentale belasting blijft groot; we maken veel mee. Draaien extra uren, alle vakanties zijn logischer wijs ingetrokken. We moeten elkaar goed in de gaten blijven houden." maandag 20 april 2020 Een eenzame terugreis Lege tram, lege stations, lege trei nen, lege vliegvelden, leeg vlieg tuig, lege bus en ten slotte een leeg dorp. In zijn tien uur durende reis van Nederland naar Spanje kwam correspondent Edwin Winkels nauwelijks iemand tegen. -Edwin Winkels, correspondent Spanje Het vliegveld van Düsseldorf. FOTO EDWIN WINKELS Michael Frank Dordrecht Zorgverleners op de intensive care staan in de frontlinie om het coronavirus te bestrijden. Michael Frank (53) is intensivist op de ic van het Albert Schweit zer ziekenhuis in Dordrecht en geeft dagelijks een inkijkje in zijn werk. Deel 24: „Minder druk, maar er liggen nog steeds heel zieke patiënten''. - Jamaica Vink

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 11