De lampen hangen bij Beyoncé en het Noorse koningshuis Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht die in 1989 in de garage van zijn schoonvader zijn eerste object maakte. „Samen met An- net zocht ik voor een interieur naar een be paald ontwerp, en dat konden we nergens vinden. Toen besloten we het zelf te maken. We dachten dat het eenmalig was, maar de respons van kunstliefhebbers was zo enorm dat we ermee doorgingen. Via een galerie kwamen we vervolgens in aanraking met BN'ers als Fong Leng en Renée Soutendijk en mensen uit de reclamewereld. Zij waren enthousiast en kochten ons werk.'' Inmiddels zijn William Brand en Annet van Egmond geen stel meer en daarom besloten ze zes jaar geleden ook zakelijk uit elkaar te gaan. ,,Annet heeft met haar enorme dadendrang bijgedragen aan het succes. Een relatie, gezin met kinderen en ook een bedrijf samen bleek te veel van het goede. Heel verdrietig, maar het was niet anders.'' Brand is financieel onafhankelijk. Al vroeg in zijn carrière stelde hij zichzelf ten doel: voldoende geld verdienen om het volgende project te kunnen financieren. „Natuurlijk moet ik ook met mijn karretje door de supermarkt, maar vrijheid vind ik enorm belangrijk. Niemand die zegt: Brand, je moet dit of dat doen. Ik heb risico geno men en het is mij gelukt een positie te bemachtigen waarin mensen naar mij toe komen. Heel luxe. „Ironisch genoeg hangt die verworven vrijheid nu als een soort molensteen om mijn nek. Ik moet het bedrijf overeind houden. Wat als straks de orderportefeuille opdroogt? Het is triest dat we er met z'n allen zo voor staan. Hebben mensen na af loop van deze crisis nog zin om een mooi object te kopen? We verkeren in onzeker heid. Ik put wel weer moed uit Aziatische klanten die me onlangs hebben benaderd. Zij zijn weer up and running en dat stemt mij positief.'' ZATERDAG 18 APRIL 2020 19

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 99