De lampen hangen
bij Beyoncé en het
Noorse koningshuis
Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht die
in 1989 in de garage van zijn schoonvader
zijn eerste object maakte. „Samen met An-
net zocht ik voor een interieur naar een be
paald ontwerp, en dat konden we nergens
vinden. Toen besloten we het zelf te maken.
We dachten dat het eenmalig was, maar de
respons van kunstliefhebbers was zo enorm
dat we ermee doorgingen. Via een galerie
kwamen we vervolgens in aanraking met
BN'ers als Fong Leng en Renée Soutendijk
en mensen uit de reclamewereld. Zij waren
enthousiast en kochten ons werk.''
Inmiddels zijn William Brand en Annet
van Egmond geen stel meer en daarom
besloten ze zes jaar geleden ook zakelijk
uit elkaar te gaan. ,,Annet heeft met haar
enorme dadendrang bijgedragen aan het
succes. Een relatie, gezin met kinderen en
ook een bedrijf samen bleek te veel van het
goede. Heel verdrietig, maar het was niet
anders.''
Brand is financieel onafhankelijk. Al
vroeg in zijn carrière stelde hij zichzelf ten
doel: voldoende geld verdienen om het
volgende project te kunnen financieren.
„Natuurlijk moet ik ook met mijn karretje
door de supermarkt, maar vrijheid vind ik
enorm belangrijk. Niemand die zegt: Brand,
je moet dit of dat doen. Ik heb risico geno
men en het is mij gelukt een positie te
bemachtigen waarin mensen naar mij
toe komen. Heel luxe.
„Ironisch genoeg hangt die verworven
vrijheid nu als een soort molensteen om
mijn nek. Ik moet het bedrijf overeind
houden. Wat als straks de orderportefeuille
opdroogt? Het is triest dat we er met z'n
allen zo voor staan. Hebben mensen na af
loop van deze crisis nog zin om een mooi
object te kopen? We verkeren in onzeker
heid. Ik put wel weer moed uit Aziatische
klanten die me onlangs hebben benaderd.
Zij zijn weer up and running en dat stemt
mij positief.''
ZATERDAG 18 APRIL 2020 19