hersengymnastiek om te blijven experi
menteren. Ik heb er geenfun in mezelf te
beconcurreren met steeds maar meer van
hetzelfde. De gemeenschappelijke deler
van al mijn werk is dat het objecten zijn
die de aandacht trekken in een ruimte. Ik
eis graag de hoofdrol op. Het best komen
ze tot hun recht in rustige, zelfs minimalis
tische, onderkoelde interieurs. Vergelijk het
met een basic geklede vrouw, bijvoorbeeld
helemaal in het zwart, die ongelooflijk
mooie oorbellen draagt.''
William Brand is geen ontwerper die
creëert vanachter zijn computer. Hij noemt
zichzelf old school. Zijn belangrijkste ge
reedschap is een viltstift, hij heeft de cloud
niet nodig zolang hij het met zijn hoofd af
kan. Zijn atelier vergelijkt hij met een speel
tuin waarin hij grasduint en construeert
met gips en klei. Pas in een later stadium
komen de assistenten bij het proces. Zij
werken eventueel met computer en 3D-
technieken. Daarna volgen verschillende
metaalbewerkingen in onder meer spuiterij
en chromerij, er wordt gelast, geslepen en
gepolijst of afgegoten in brons. Arbeids
intensieve behandelingen die soms wel
vijf tot zes weken in beslag nemen.
,,In mijn hoofd ben ik een raar soort si-
multaanschaker die met wel vijf objecten
tegelijk bezig is. Ik begin met diverse opzet
ten en laat ze bezinken, of eigenlijk sudde
ren. Ik duw en trek om het proces verder te
brengen. Ik heb meegemaakt dat ik in zo'n
flow terechtkwam dat ik een nacht door
werkte en het idee 's ochtends af was. Maar
soms volgt een verdrietig einde en belandt
een beginnend ontwerp na dagen alsnog
in de container. Dat gebeurt als ik uiteinde
lijk niet het juiste gevoel in de sculptuur
weet te leggen.''
Hij vergelijkt zijn oeuvre met dat van een
couturier. ,,Ik mag het jurkje maken voor de
speciale gelegenheden, zoals een kroning
of huwelijk. En spin-offs daarvan komen
terecht in mijn prêt-a-porter collectie, de
catalogus. Ook die kunnen op hun beurt op
verzoek weer worden aangepast en geper-
sonaliseerd in omvang en qua materiaal.''
Zijn clientèle loopt nogal uiteen. Van
paleisbewoners tot zakelijke klanten. Van
de boetieks van Louis Vuitton tot kantoren,
casino's, grote hotels en tempels in Azië.
In het koninklijk paleis in Oslo hangt een
Brand van Egmond. Net als bij de zangeres
sen Beyoncé, Shania Twain en Patricia Kaas.
Ook wijlen Karl Lagerfeld was fan, en voor
malig Brits premier David Cameron. ,,We
hebben klanten uit de Formule 1, de voet
bal- en de modellenwereld. Bij ons atelier
in Naarden kwam ooit een sjeik met twee
dames en privéchauffeur voorrijden. Ik mag
van de meeste klanten hun namen niet
noemen. En soms weet ik zelf niet wie de
eindgebruiker is. Dan gaat het werk rich
ting een exotisch eiland als Saint Barth
waar beroemdheden zoals Ralph Lauren
een huis hebben. Ik fantaseer dan bij wie
dat terechtkomt.''
De prijzen van de 'standaard' verlich
tingsobjecten lopen uiteen van 1000 tot
12.000 euro. Voor speciale opdrachten en
eenmalige stukken liggen de bedragen ho
ger: tussen de 10.000 en 75.000 euro. ,,We
hebben ook een lichtvoorwerp gemaakt dat
400.000 euro kostte. Voor het Amerikaanse
hoofdkantoor van een van de grootste
bedrijven ter wereld, ik noem geen namen.
Maar daar waren we dan ook met een enor
me ploeg maandenlang aan het werk.''
Niet slecht voor een student van de
18
Antiek van de toekomst:
Kroonluchters die ogen als
zilveren watervallen.