hersengymnastiek om te blijven experi menteren. Ik heb er geenfun in mezelf te beconcurreren met steeds maar meer van hetzelfde. De gemeenschappelijke deler van al mijn werk is dat het objecten zijn die de aandacht trekken in een ruimte. Ik eis graag de hoofdrol op. Het best komen ze tot hun recht in rustige, zelfs minimalis tische, onderkoelde interieurs. Vergelijk het met een basic geklede vrouw, bijvoorbeeld helemaal in het zwart, die ongelooflijk mooie oorbellen draagt.'' William Brand is geen ontwerper die creëert vanachter zijn computer. Hij noemt zichzelf old school. Zijn belangrijkste ge reedschap is een viltstift, hij heeft de cloud niet nodig zolang hij het met zijn hoofd af kan. Zijn atelier vergelijkt hij met een speel tuin waarin hij grasduint en construeert met gips en klei. Pas in een later stadium komen de assistenten bij het proces. Zij werken eventueel met computer en 3D- technieken. Daarna volgen verschillende metaalbewerkingen in onder meer spuiterij en chromerij, er wordt gelast, geslepen en gepolijst of afgegoten in brons. Arbeids intensieve behandelingen die soms wel vijf tot zes weken in beslag nemen. ,,In mijn hoofd ben ik een raar soort si- multaanschaker die met wel vijf objecten tegelijk bezig is. Ik begin met diverse opzet ten en laat ze bezinken, of eigenlijk sudde ren. Ik duw en trek om het proces verder te brengen. Ik heb meegemaakt dat ik in zo'n flow terechtkwam dat ik een nacht door werkte en het idee 's ochtends af was. Maar soms volgt een verdrietig einde en belandt een beginnend ontwerp na dagen alsnog in de container. Dat gebeurt als ik uiteinde lijk niet het juiste gevoel in de sculptuur weet te leggen.'' Hij vergelijkt zijn oeuvre met dat van een couturier. ,,Ik mag het jurkje maken voor de speciale gelegenheden, zoals een kroning of huwelijk. En spin-offs daarvan komen terecht in mijn prêt-a-porter collectie, de catalogus. Ook die kunnen op hun beurt op verzoek weer worden aangepast en geper- sonaliseerd in omvang en qua materiaal.'' Zijn clientèle loopt nogal uiteen. Van paleisbewoners tot zakelijke klanten. Van de boetieks van Louis Vuitton tot kantoren, casino's, grote hotels en tempels in Azië. In het koninklijk paleis in Oslo hangt een Brand van Egmond. Net als bij de zangeres sen Beyoncé, Shania Twain en Patricia Kaas. Ook wijlen Karl Lagerfeld was fan, en voor malig Brits premier David Cameron. ,,We hebben klanten uit de Formule 1, de voet bal- en de modellenwereld. Bij ons atelier in Naarden kwam ooit een sjeik met twee dames en privéchauffeur voorrijden. Ik mag van de meeste klanten hun namen niet noemen. En soms weet ik zelf niet wie de eindgebruiker is. Dan gaat het werk rich ting een exotisch eiland als Saint Barth waar beroemdheden zoals Ralph Lauren een huis hebben. Ik fantaseer dan bij wie dat terechtkomt.'' De prijzen van de 'standaard' verlich tingsobjecten lopen uiteen van 1000 tot 12.000 euro. Voor speciale opdrachten en eenmalige stukken liggen de bedragen ho ger: tussen de 10.000 en 75.000 euro. ,,We hebben ook een lichtvoorwerp gemaakt dat 400.000 euro kostte. Voor het Amerikaanse hoofdkantoor van een van de grootste bedrijven ter wereld, ik noem geen namen. Maar daar waren we dan ook met een enor me ploeg maandenlang aan het werk.'' Niet slecht voor een student van de 18 Antiek van de toekomst: Kroonluchters die ogen als zilveren watervallen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 98