'Ik ben niet geïnteresseerd in trends' De TEFAF, de Milaan Design Week, grote lichtprojecten aan de Königs- allee in Düsseldorf en in het Museum van Moderne Kunsten in Istanbul. Het beloofde een topjaar te worden voor William Brand. Maar evenementen zijn geschrapt, de expe ditie staat vol werk dat wacht op transport. Door de pandemie schittert hij niet op uit zinnige locaties, maar zit hij opgesloten in zijn atelierwoning in de bossen van Hilver sum. Zijn huidige publiek bestaat uit drie nieuwsgierige reeën die elke dag een stukje dichterbij durven te komen. Onder normale omstandigheden zijn ze een fantastische inspiratiebron, aldus Brand. Hij vindt dat zijn lichtgevende crea ties net als de natuur gaan over 'chaos en ordening'. Maar nu heeft hij andere priori teiten. Zelfs zijn twee zonen, beiden twin tigers, mogen hier niet langskomen. ,,Mijn doel is ontsnappen aan het virus. Ik mag niet ziek worden, ik wil mijn bedrijf koste wat kost overeind houden. Ik heb veertig vaste medewerkers die me aan kijken: wat doe je straks? Niemand die het weet uiteraard. Ik voel een grote verant woordelijkheid.'' Hij leidt Brand van Egmond - dat hij in 1989 begon samen met voormalig levens partner Annet van Egmond - daarom nu op afstand. Zolang het kan, proberen de ontwerper en zijn assistenten zoveel mogelijk vast te houden aan hun dagelijkse routine. Ze doen waar ze goed in zijn: ingenieuze licht- sculpturen bedenken en vervaardigen. Kroonluchters die ogen als zilveren water vallen, werken die doen denken aan ver wrongen bomen, opstijgende ufo's van twee meter, klassieke elementen van gepo lijst messing. Het antiek van de toekomst, vindt hij. ,,Ik ben niet geïnteresseerd in trends, want die gaan voorbij; dan wordt een kapot lampje na vijfjaar niet vervangen, nee, de hele armatuur verdwijnt bij het afval. Ik vind het zinvol om - eeuwigheid is een groot woord - ontwerpen te maken die zo krachtig zijn dat ze de tand des tijds aan kunnen. Net zoals kroonluchters in oude paleizen of statige huizen. Het mooiste compliment is als het ontwerp meer gene raties aanspreekt. En die duurzaamheid is ook het beste voor het milieu. ,,In het denkproces kleur ik uitsluitend buiten de lijnen. Mensen begrijpen vaak niet dat ik zulke uiteenlopende objecten maak. Maar het is net als met eten: soms eet ik in een driesterrenrestaurant, dan weer trek ik een kroket uit de muur. Ik zie het als Spotlight William Brand haalt zijn inspiratie uit de natuur. ZATERDAG 18 APRIL 2020 17

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 97