'Ik ben niet
geïnteresseerd
in trends'
De TEFAF, de Milaan Design
Week, grote lichtprojecten aan de Königs-
allee in Düsseldorf en in het Museum van
Moderne Kunsten in Istanbul. Het beloofde
een topjaar te worden voor William Brand.
Maar evenementen zijn geschrapt, de expe
ditie staat vol werk dat wacht op transport.
Door de pandemie schittert hij niet op uit
zinnige locaties, maar zit hij opgesloten in
zijn atelierwoning in de bossen van Hilver
sum. Zijn huidige publiek bestaat uit drie
nieuwsgierige reeën die elke dag een stukje
dichterbij durven te komen.
Onder normale omstandigheden zijn
ze een fantastische inspiratiebron, aldus
Brand. Hij vindt dat zijn lichtgevende crea
ties net als de natuur gaan over 'chaos en
ordening'. Maar nu heeft hij andere priori
teiten. Zelfs zijn twee zonen, beiden twin
tigers, mogen hier niet langskomen.
,,Mijn doel is ontsnappen aan het virus.
Ik mag niet ziek worden, ik wil mijn bedrijf
koste wat kost overeind houden. Ik heb
veertig vaste medewerkers die me aan
kijken: wat doe je straks? Niemand die het
weet uiteraard. Ik voel een grote verant
woordelijkheid.''
Hij leidt Brand van Egmond - dat hij in
1989 begon samen met voormalig levens
partner Annet van Egmond - daarom nu
op afstand. Zolang het kan, proberen de
ontwerper en zijn
assistenten zoveel
mogelijk vast te
houden aan hun
dagelijkse routine. Ze
doen waar ze goed in zijn: ingenieuze licht-
sculpturen bedenken en vervaardigen.
Kroonluchters die ogen als zilveren water
vallen, werken die doen denken aan ver
wrongen bomen, opstijgende ufo's van
twee meter, klassieke elementen van gepo
lijst messing. Het antiek van de toekomst,
vindt hij.
,,Ik ben niet geïnteresseerd in trends,
want die gaan voorbij; dan wordt een kapot
lampje na vijfjaar niet vervangen, nee, de
hele armatuur verdwijnt bij het afval. Ik
vind het zinvol om - eeuwigheid is een
groot woord - ontwerpen te maken die zo
krachtig zijn dat ze de tand des tijds aan
kunnen. Net zoals kroonluchters in oude
paleizen of statige huizen. Het mooiste
compliment is als het ontwerp meer gene
raties aanspreekt. En die duurzaamheid is
ook het beste voor het milieu.
,,In het denkproces kleur ik uitsluitend
buiten de lijnen. Mensen begrijpen vaak
niet dat ik zulke uiteenlopende objecten
maak. Maar het is net als met eten: soms eet
ik in een driesterrenrestaurant, dan weer
trek ik een kroket uit de muur. Ik zie het als
Spotlight
William Brand haalt
zijn inspiratie uit de
natuur.
ZATERDAG 18 APRIL 2020 17