f volgt meestal sociale crisis' 'Personeel in zorg moet meedoen aan beleidstafel' 4 Gezondheid Het personeel in de zorg moet in de toekomst niet alleen uitvoeren, maar ook meedenken en meepraten, vindt Bianca Buurman. Ze vindt dit hét moment om vragen te stellen. Stel dat vader en moeder hun baan hebben verloren. Het gezin is dan ineens kwetsbaar Nu de druk en urgentie hoog zijn, kunnen dingen snel 17 II H 1 3 Kim Putters (46) De vragen: van 2008 duurde weer een stuk langer. Toen hadden we tien jaar nodig om qua koopkracht en kwa liteit van leven op ons oude niveau terug te komen. Dat betekent dat belangrijke systemen veranderd zijn: het is ingewikkelder gewor den, de wereld is meer met elkaar verbonden. En dit waren econo mische crises, deze huidige crisis is ook nog eens wezenlijk anders. We moeten ons dus ook andere vragen stellen. Op dit moment zit ten we er middenin en hebben we het gevoel dat alles verandert als dit voorbij is. Dat valt nog maar te bezien. Die cohesie die we nu als zo positief ervaren bijvoorbeeld, gaan we die wel vasthouden? Kwaliteit van leven Maar goed, regeren is vooruitzien. Bij het SCP kijken we met name naar twee zaken: de kwaliteit van leven in ons land en de kwaliteit van de samenleving als geheel. Als we naar dat eerste kijken: de over heid zou als dit allemaal voorbij is niet alleen aandacht moeten heb ben voor de groepen die vóór de crisis kwetsbaar waren. Er zijn nieuwe kwetsbaren bijgekomen. Dat jonge gezin bijvoorbeeld, met twee ouders die aan het werk zijn en kinderen die naar school gaan. Een krachtig gezin, in de oude si tuatie. Maar stel dat vader en moe der hun baan hebben verloren. Dan is dat krachtige gezin ineens heel kwetsbaar. We moeten op passen dat er geen nieuwe scheidslijnen ontstaan. Het is een historische wetmatigheid dat er na elke economische crisis altijd een sociale crisis volgt. Dan zie je dat de bijstandscijfers en de armoede- cijfers omhoog gaan. Meestal ijlt het na, maar nu zien we het bijna meteen gebeuren. Het raakt ons nü. Ik denk dat vraagstukken over de inrichting van onze arbeids markt, zoals de omgang met zzp'ers, heel snel op tafel zullen komen. Net als andere weeffouten en problemen die nu zichtbaar worden. We kunnen niet anders dan snel handelen. En de overheid doet dat ook. Sterker: dat verwach ten we. Wij zien hier in onze onderzoe ken bijvoorbeeld al jaren dat men sen zelf hun verantwoordelijkheid nemen als het gaat om de zorg voor hun familie. Maar een meer derheid vindt dat er altijd een vangnet moet zijn. Als je het zelf niet meer kunt bolwerken, dan moet de overheid er staan. We leu nen op haar. En we vertrouwen haar ook. Er is nu een vergaande bereidheid om vrijheden in te le- veren, terwijl we toch zo gehecht zijn aan vrijheid en democratie en zeggen wat je ergens van vindt. Maar we leveren nu in, juist omdat we die vrijheid weer terug willen. Daarbij kijken we toch naar de overheid. Die moet het doen. En als het gaat om dat tweede deel, de kwaliteit van onze samenleving. Waarheen? Wij merken uit ons onderzoek dat er heel veel behoefte bestaat aan een visie: waar moeten we heen? Dat is een vraag die wellicht bij de komende verkiezingen, begin vol gend jaar, beantwoord kan wor den. Hoe mooi zou het zijn als de verkiezingsdebatten daarover zou den gaan? Dat partijen zich uit spreken over de rol van de over heid, over solidariteit, sociale co hesie, de rol van het bedrijfsleven. Dat ze nadenken over wat voor sa menleving we nu zijn en dat ze dat tegen het licht houden. En ook dat ze nadenken over wat de rol van de politiek zou moeten zijn. Daar bij moeten de partijen ook eens goed naar zichzelf kijken. De poli tiek kan alleen iets bereiken als ze zelf eensgezind is. Grote verande ringen vragen een groot draagvlak. De laatste jaren zagen we dat er steeds gestuurd werd op die 76 ze tels in de Tweede Kamer. Als er maar een meerderheid is. Maar dat is natuurlijk maar een heel smalle marge. Zijn ze bereid om tot een zo breed mogelijke overeenstem ming te komen? Pas dan kunnen er echt dingen veranderen." at ik zie als ik naar deze crisis kijk? Ik zie vooral een grote saamhorigheid onder verpleegkundigen: dit is de situatie, dit is wat we moeten doen, we staan ervoor en we gaan ervoor. Afgelopen zomer was dat nog heel an ders. Toen lag er een wetsvoorstel waarin een onderscheid werd gemaakt tussen mbo- en hbo-opgeleide verpleegkundigen. Daar was verzet tegen, mensen stonden tegenover elkaar. Als ik nu naar de beroepsgroep kijk, ben ik su- perpositief. Mensen komen zelfs weer terug naar de zorg, om te helpen. Ik zie ook dat de grenzen tussen de verschillende vakgebieden vervagen. Iedereen is met elkaar aan het zorgen dat mensen weer be ter worden. We heb ben elkaar nodig. Wat ik verder zie, is dat het besef is ingedaald dat de verpleging en de verzorging de basis zijn van ons stelsel. Er zijn 350.000 verpleeg kundigen en verzor genden in ons land; dat is 60 procent van alle mensen in de zorg. Ze zijn normaal gesproken niet zo zichtbaar, misschien ook wel omdat ze veel te bescheiden zijn. Het is heel erg mooi dat er nu wordt geklapt voor ze, maar het zou nog mooier zijn als er meer wordt geïnves teerd. Ook dat is een vorm van erkenning. Wat me echt heel erg heeft verrast in deze crisis, is de snelheid waarmee de zorg is omgeschakeld. Normaal gesproken kunnen veranderingen zo een paar jaar in beslag nemen, maar nu de druk en de urgentie hoog zijn, zie je dat het ook heel snel kan. Letterlijk zelfs binnen een week. Dat geldt natuurlijk voor alle belangrijke maatrege len die nu genomen zijn. De hele samenleving heeft snel geschakeld. Hoe kunnen we ervoor GO ZATERDAG 18 APRIL 2020 FOTO LARS VAN DEN BRINK ii vy a- .r ^piiit "i F~i 'in T inv 1 Sft^HBSSSSl lm**m «Ii('*W'--»53ï*Bl tW' '-rgg^ïT i_»SSi 'II'" "M": w;15®iii»r i" "i Directeur van het So ciaal en Cultureel Planbureau. Dit is een wetenschappelijk in stituut dat zelfstandig onderzoek doet op sociaal en cultureel gebied. Hierover brengt het advies uit aan onder meer de re gering, de Eerste en Tweede Kamer en ministeries. 1. Hoe ziet onze samenleving eruit in 2022? 2. Welke maatregelen zijn er nodig? 3. Wat zijn de kansen voor de toekomst? Mark van Assen LEES VERDER OP PAGINA 18

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 65