Nederland in Hierna Vervoer Er komt meer ruimte in vliegtuigen en touringcars, maar daar gaan we wel voor betalen, zegt professor Joseph Evers. Landsbestuur Weeffouten in de arbeidsmarkt en een nieuwe groep kwetsbaren schreeuwen om visie, zegt SCP-directeur Kim Putters 16 Vluchten naar verre regio's nemen met misschien wel 50 procent af AMSTERDAM ZUID-OOST HANS VAN ZON f n 2022 hebben Nederlanders in ver ft voer en verkeer behoefte aan meer I afstand tot elkaar. Maar in bijvoor- I beeld het openbaar vervoer is de I norm van 1,5 meter operationeel on haalbaar. Daar zijn treinen, bussen, trams en metro's niet op berekend. De bijbehorende infrastructuur ook niet. Perrons zouden met bijvoorbeeld meer rijtuigen te kort zijn. Wat wel kan, is de beperking van de aantallen mensen bij in- en uitgangen van stations en bij ticketautomaten. Het staat passagiers na tuurlijk ook zelf vrij om enige afstand tot el kaar te bewaren. In het straatbeeld van 2022 valt vooral de opmars van de elektrische fiets op. Met mi nimaal 10 procent en dat is zeker geen over dreven schatting. De aanleg van meer snel- fietspaden helpt daar natuurlijk aan. Op sta tions wordt het parkeren van de fiets gemak kelijker gemaakt en het parkeren van auto's verder ontmoedigd. Auto's worden wel groe ner, maar zij blijven groot, nemen veel ruimte in. Het verkeer met de e-bike neemt niet al leen om recreatieve redenen toe. Het gaat ook om een stijging van forensisch verkeer: de korte ritten naar het werk en terug naar huis. Het busverkeer in de regio zal daar last van krijgen en in 2022 10 procent minder passagiers vervoeren. Op de snelwegen geldt nog altijd overal de maximale snelheid van 100 kilometer per uur. We zijn eraan gewend geraakt. Maar het gebruik van de auto neemt wel wat af- met zo'n 5 procent, omdat het werk thuis op in ternet een vlucht neemt. Dat geldt ook voor culturele en sociale activiteiten. In 2020 wa ren de snelwegen erg leeg, in 2022 zijn die al weer gevuld. Als mensen lege wegen zien, stappen ze in de auto, want zonder files heb ben ze in vergelijking met een reis met het openbaar vervoer veel tijd te winnen. Maar als iedereen dat doet, is de leegte snel ge vuld. De files keren terug. Het onderhoud aan het wegennet houdt ook niet op. Terugval De langeafstandsvluchten naar de verre re gio's, Aziatische landen, Zuid-Amerika en Afrika, zijn zeker niet op het oude peil. Mis schien is er wel een terugval van 50 procent. Om twee redenen: de economische terugval, mogelijk gevolgd door ongeregeldheden in die regio's, en de angst dat daar de gezond heidszorg tekortschiet, mocht er weer een uitbraak van een virus zijn. Het vliegverkeer binnen Europa zal in 2022 wel weer op het oude peil zijn. De automatisering op Schiphol zal zijn uitgebreid om te zorgen voor nog overzich telijker passagiersstromen. De luchthaven Emeritus professor dr. Ir. Joseph J. M. Evers (82) De vragen: Lelystad 'nieuwe stijl' is nog niet operatio neel. Door de daling van het aantal passa giers op Schiphol hoeft Lelystad de natio nale luchthaven niet meer te ontlasten. De luchtvaart die de crisis met of zonder overheidssteun heeft overleefd, zal de her start achter de rug hebben. Je drukt niet even op een knop om iedereen weer meteen te laten vliegen. Het zal maanden voor alles weer op orde is. Daar staan weinig mensen bij stil. Geparkeerde vliegtuigen moeten grondig worden geïnspecteerd. Revisie van onderdelen is volgens veiligheidsnormen noodzakelijk. Geparkeerde piloten moeten opnieuw hun bevoegdheid verwerven. Daar zijn extra training en het afleggen van exa mens voor nodig. Gelukkig kunnen de pilo ten wel in training blijven, met vluchtsimu lators, om zo snel mogelijk aan het werk te gaan. Onze nationale infrastructuur wordt niet ingrijpend aangepast. Als je nieuwe wonin gen bouwt, nieuwe wijken aanlegt, dan moet je daar de benodigde infrastructuur voor aanleggen. Het onderhoud aan wegen, bruggen en tunnels gaat ook door, ongeacht het aantal gebruikers. Er wordt wel nog zwaarder ingezet op ver betering van het OV, ook uit milieutech nisch oogpunt. Met betere verbindingen kun je beter concurreren met de auto, foren zen een kortere reistijd met het OV aanbie den. Met bijvoorbeeld meer lightrail in ste delijke gebieden. Dat is een voortreffelijk al ternatief. Ook zullen er metro-achtige dienstverleningen komen. Daarvoor zijn plannen ontwikkeld, bijvoorbeeld op het traject van Dordrecht tot aan Leiden en Haarlem. Reisgedrag De lockdown brengt een fundamentele ver andering in reisgedrag op gang. Er ontstaat een markt voor vliegtuigen en touringcars met meer ruimte. Geen afstanden van 1,5 meter natuurlijk, dat is net als in trein en tram onhaalbaar, maar met toch grotere af standen dan nu. Met stoelen twee aan twee en minder stoelen achter elkaar. Eventueel plekken met schermen ertussen. Dat kost een of twee rijen. Met die aanpassingen kun je als reiziger straks kiezen. Tussen 'ruimer' of 'krap' vlie gen, dicht tegen elkaar aan. 'Ruimer vliegen' is natuurlijk wel duurder. Er gaat capaciteit verloren en het ticket wordt al gauw twee keer zo duur. Als maatschappijen en passa giers dat willen dan kunnen ruimere vlieg tuigen al in 2022 worden ingezet. Die aan passingen van de inrichting, van het meubi lair zijn ook niet zo tijdrovend. Bij touring cars duurt het wat langer. Misschien moet je dan wel een heel nieuw concept ontwikke len. MARK VAN ASSEN f H k zeg het maar alvast: ik ga geen voorspellingen doen. I Dat is niet mijn rol als we tenschapper. En als je vraagt hoe Nederland er in 2022 uit zal zien, denk ik dat je eigenlijk twee jaar verder moet kijken. Dit is zo'n vreselijk inge wikkelde crisis. Er komt namelijk heel veel tegelijk. We zien effecten op de econo mie, op de gezondheidszorg, op het sociale vlak. Het raakt alles en iedereen, van alle rangen en stan den. Dit hebben we nog nooit meegemaakt. Na de economische crisis van de jaren 80 bijvoorbeeld waren we er redelijk snel bovenop. Het herstel na de financiële crisis ZATERDAG 18 APRIL 2020 GO VERVOLG VAN PAGINA 15 'Elektrische fiets verovert de straat' Tot 2005 verbonden aan de Technische Universiteit Delft (Logistieke Technologie) 1. Hoe ziet onze ma nier van vervoeren eruit in 2022? 2. Welke maatregelen zijn er genomen? 3. Wat zijn de kansen voor de toekomst? Frissensteinpad

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 64