Nederland in
Hierna
Vervoer Er komt meer ruimte in vliegtuigen en touringcars,
maar daar gaan we wel voor betalen, zegt professor Joseph Evers.
Landsbestuur
Weeffouten in de
arbeidsmarkt
en een nieuwe
groep kwetsbaren
schreeuwen
om visie, zegt
SCP-directeur
Kim Putters
16
Vluchten
naar verre
regio's
nemen met
misschien
wel 50
procent af
AMSTERDAM ZUID-OOST
HANS VAN ZON
f n 2022 hebben Nederlanders in ver
ft voer en verkeer behoefte aan meer
I afstand tot elkaar. Maar in bijvoor-
I beeld het openbaar vervoer is de
I norm van 1,5 meter operationeel on
haalbaar. Daar zijn treinen, bussen, trams en
metro's niet op berekend. De bijbehorende
infrastructuur ook niet. Perrons zouden met
bijvoorbeeld meer rijtuigen te kort zijn. Wat
wel kan, is de beperking van de aantallen
mensen bij in- en uitgangen van stations en
bij ticketautomaten. Het staat passagiers na
tuurlijk ook zelf vrij om enige afstand tot el
kaar te bewaren.
In het straatbeeld van 2022 valt vooral de
opmars van de elektrische fiets op. Met mi
nimaal 10 procent en dat is zeker geen over
dreven schatting. De aanleg van meer snel-
fietspaden helpt daar natuurlijk aan. Op sta
tions wordt het parkeren van de fiets gemak
kelijker gemaakt en het parkeren van auto's
verder ontmoedigd. Auto's worden wel groe
ner, maar zij blijven groot, nemen veel
ruimte in.
Het verkeer met de e-bike neemt niet al
leen om recreatieve redenen toe. Het gaat
ook om een stijging van forensisch verkeer:
de korte ritten naar het werk en terug naar
huis. Het busverkeer in de regio zal daar last
van krijgen en in 2022 10 procent minder
passagiers vervoeren.
Op de snelwegen geldt nog altijd overal de
maximale snelheid van 100 kilometer per
uur. We zijn eraan gewend geraakt. Maar het
gebruik van de auto neemt wel wat af- met
zo'n 5 procent, omdat het werk thuis op in
ternet een vlucht neemt. Dat geldt ook voor
culturele en sociale activiteiten. In 2020 wa
ren de snelwegen erg leeg, in 2022 zijn die al
weer gevuld. Als mensen lege wegen zien,
stappen ze in de auto, want zonder files heb
ben ze in vergelijking met een reis met het
openbaar vervoer veel tijd te winnen. Maar
als iedereen dat doet, is de leegte snel ge
vuld. De files keren terug. Het onderhoud
aan het wegennet houdt ook niet op.
Terugval
De langeafstandsvluchten naar de verre re
gio's, Aziatische landen, Zuid-Amerika en
Afrika, zijn zeker niet op het oude peil. Mis
schien is er wel een terugval van 50 procent.
Om twee redenen: de economische terugval,
mogelijk gevolgd door ongeregeldheden in
die regio's, en de angst dat daar de gezond
heidszorg tekortschiet, mocht er weer een
uitbraak van een virus zijn. Het vliegverkeer
binnen Europa zal in 2022 wel weer op het
oude peil zijn.
De automatisering op Schiphol zal zijn
uitgebreid om te zorgen voor nog overzich
telijker passagiersstromen. De luchthaven
Emeritus
professor dr. Ir.
Joseph J. M.
Evers (82)
De vragen:
Lelystad 'nieuwe stijl' is nog niet operatio
neel. Door de daling van het aantal passa
giers op Schiphol hoeft Lelystad de natio
nale luchthaven niet meer te ontlasten.
De luchtvaart die de crisis met of zonder
overheidssteun heeft overleefd, zal de her
start achter de rug hebben. Je drukt niet
even op een knop om iedereen weer meteen
te laten vliegen. Het zal maanden voor alles
weer op orde is. Daar staan weinig mensen
bij stil. Geparkeerde vliegtuigen moeten
grondig worden geïnspecteerd. Revisie van
onderdelen is volgens veiligheidsnormen
noodzakelijk. Geparkeerde piloten moeten
opnieuw hun bevoegdheid verwerven. Daar
zijn extra training en het afleggen van exa
mens voor nodig. Gelukkig kunnen de pilo
ten wel in training blijven, met vluchtsimu
lators, om zo snel mogelijk aan het werk te
gaan.
Onze nationale infrastructuur wordt niet
ingrijpend aangepast. Als je nieuwe wonin
gen bouwt, nieuwe wijken aanlegt, dan
moet je daar de benodigde infrastructuur
voor aanleggen. Het onderhoud aan wegen,
bruggen en tunnels gaat ook door, ongeacht
het aantal gebruikers.
Er wordt wel nog zwaarder ingezet op ver
betering van het OV, ook uit milieutech
nisch oogpunt. Met betere verbindingen
kun je beter concurreren met de auto, foren
zen een kortere reistijd met het OV aanbie
den. Met bijvoorbeeld meer lightrail in ste
delijke gebieden. Dat is een voortreffelijk al
ternatief. Ook zullen er metro-achtige
dienstverleningen komen. Daarvoor zijn
plannen ontwikkeld, bijvoorbeeld op het
traject van Dordrecht tot aan Leiden en
Haarlem.
Reisgedrag
De lockdown brengt een fundamentele ver
andering in reisgedrag op gang. Er ontstaat
een markt voor vliegtuigen en touringcars
met meer ruimte. Geen afstanden van 1,5
meter natuurlijk, dat is net als in trein en
tram onhaalbaar, maar met toch grotere af
standen dan nu. Met stoelen twee aan twee
en minder stoelen achter elkaar. Eventueel
plekken met schermen ertussen. Dat kost
een of twee rijen.
Met die aanpassingen kun je als reiziger
straks kiezen. Tussen 'ruimer' of 'krap' vlie
gen, dicht tegen elkaar aan. 'Ruimer vliegen'
is natuurlijk wel duurder. Er gaat capaciteit
verloren en het ticket wordt al gauw twee
keer zo duur. Als maatschappijen en passa
giers dat willen dan kunnen ruimere vlieg
tuigen al in 2022 worden ingezet. Die aan
passingen van de inrichting, van het meubi
lair zijn ook niet zo tijdrovend. Bij touring
cars duurt het wat langer. Misschien moet je
dan wel een heel nieuw concept ontwikke
len.
MARK VAN ASSEN
f H k zeg het maar alvast: ik ga
geen voorspellingen doen.
I Dat is niet mijn rol als we
tenschapper. En als je
vraagt hoe Nederland er
in 2022 uit zal zien, denk ik dat je
eigenlijk twee jaar verder moet
kijken. Dit is zo'n vreselijk inge
wikkelde crisis. Er komt namelijk
heel veel tegelijk.
We zien effecten op de econo
mie, op de gezondheidszorg, op
het sociale vlak. Het raakt alles en
iedereen, van alle rangen en stan
den. Dit hebben we nog nooit
meegemaakt. Na de economische
crisis van de jaren 80 bijvoorbeeld
waren we er redelijk snel bovenop.
Het herstel na de financiële crisis
ZATERDAG 18 APRIL 2020 GO
VERVOLG VAN PAGINA 15
'Elektrische fiets
verovert de straat'
Tot 2005
verbonden aan de
Technische
Universiteit Delft
(Logistieke
Technologie)
1. Hoe ziet onze ma
nier van vervoeren
eruit in 2022?
2. Welke maatregelen
zijn er genomen?
3. Wat zijn de kansen
voor de toekomst?
Frissensteinpad