'Digitaal lesgeven wordt waanzinnige duw in de rug van het onderwijs' Onderwijs. Nederland krijgt les via internet. En we bekijken het nut van centraal toetsen. Maar het basisonderwijs blijft in het lokaal, denkt Rob Martens, hoogleraar onderwijswetenschappen. We gaan weer nadenken over vitale beroepen 15 aanjagen. We komen uit een eco nomie waar in sommige sectoren een tekort was aan arbeidskrach ten. Nu is er een dreigende, groei ende werkloosheid. Hoe kunnen we dat slim oplossen? Kunnen we mensen omscholen? Daar moeten we nu over nadenken. En hoe hou den we de zorg overeind? Je ziet nu veel mensen terug de zorg in gaan, maar we moeten er ook nieuwe mensen voor hebben. Groei En hoe kunnen we de werkgele genheid verder aanjagen? Kunnen we bijvoorbeeld klimaatinveste ringen die al gepland staan, naar voren halen? Zodat er nu al mis schien meer mensen zonnepane len op hun huis kunnen laten leg gen. En zijn er dan ook voldoende mensen die dat kunnen doen? We moeten de economie weer op gang brengen, want economi sche groei is nodig. Maar dat moe ten we doen op een manier dat er werk is voor iedereen. We moeten ervoor zorgen dat we wat we heb ben ook met zijn allen verdelen. Laten we zorgen dat we economie en klimaat, mens en natuur, weer met elkaar in evenwicht te bren gen. Ik hoop dat we dat durven en kunnen. Dat we de solidariteit die je nu in de maatschappij ziet, vast houden. Dat we minder met ons zelf bezig zijn, maar meer met el kaar." at er de afge lopen weken is gebeurd, is ongelooflijk. Ik heb met grote ogen staan kijken. Normaal gesproken kan het onderwijs jaren steggelen over zelfs maar een kleine ingreep in het curriculum, het verplichte leerpan. En nu had 90 procent van de Nederlandse onderwijsinstellingen opeens in drie dagen online onderwijs voor alle leerlingen op poten gezet! Door de kracht van al die docenten die het gewoon hebben geregeld. Zonder plan, zonder controle rende commissie. Hier hadden we in normale tijden tien jaar voor nodig gehad. De maatregelen die zijn geno men, zijn van belang voor de ge zondheid van heel veel mensen. Dit is niet het betoog van een des kundige die opeens zijn kans ziet. Het is bekend dat ik al jaren kri tisch sta tegenover de centrale eindexamens, maar ik sta nu niet opeens te juichen dat het dit jaar niet is doorgegaan. Maar wat er nu is gebeurd, geeft scholen en do centen een ongevraagde, maar waanzinnige duw in de rug. Schoolkrijtje De uitdaging om meer digitaal te gaan lesgeven, ligt er al lang. Voor alle lagen in het onderwijs. Tot nu toe was de grootste overstap van het schoolkrijtje naar het digitale lesbord. De generatie leerlingen en studenten van nu kan heel goed zelf bepalen wanneer ze iets wil opzoeken en wat ze ervan kan le ren. Veel leerlingen die ik spreek, zeggen al: wat je op school in de klas leert, is leuk, maar ik kan het ook bij mijn favoriete youtube-do- cent halen. Het zijn ontwikkelin gen die nu kunnen doorzetten. Het zal met vallen en opstaan gaan. Je hoort van leerlingen dat niet iedere docent of school er even bedreven in is. Maar we kun nen het wel. Voor het basisonder- Rob Martens (55) De vragen wijs is het wel ingewikkelder. Daar is contact met de kinderen veel belangrijker, dus daar gaan we wel weer gewoon terug het lokaal in, denk ik. Ik ben geen futuroloog, maar ik denk niet dat er in 2022 op univer siteiten nog hoorcolleges zijn met vierhonderd man tegelijk. We gaan weg van de klassieke grote collegezalen, naar online aangebo den lessen. Dat is een tendens die toch al aan de gang is. Geest uit de fles Ik denk dat de 'klas van 2022' weer gewoon een centraal eindexamen zal maken. De rijen zullen zich daarin wel weer sluiten. Maar ik hoop wel dat de geest uit de fles is wat betreft het strikte denken over toetsen en controles. Ik zag een re portage over online examens, daarin moesten leerlingen via de webcam hun kamer en bureau la ten zien zodat de docenten kon den controleren of er geen spiek briefjes of andere mensen aanwe zig waren. Blijkbaar vertrouwen we hen daar niet in. Net zoals we willen toetsen of ze wel goed heb ben geleerd. Ik zou willen dat we kinderen meer laten leren vanuit wat hen interesseert, dan vanuit wat nu eenmaal is voorgeschreven. Misschien kan wat er nu aan de hand is een katalysator zijn. Lei den tot een grotere vrijheid in het onderwijs, waarin leerlingen meer ruimte hebben om zelf keuzes te maken. Zelf kunnen kiezen uit verschillende lesmethoden. Vak kenpakketten die meer op maat gesneden zijn. Dat we meer ver trouwen hebben in de leerlingen. En ik denk dat de strikte schei ding tussen vormend voorberei dend onderwijs en onderwijs waarbij je dingen met je handen doet, minder gaat worden. Hoger onderwijs wordt daarin als beter gezien. We gaan nu weer naden ken over beroepen die heel be langrijk en vitaal zijn. Want je ziet in deze crisis dat juist beroepen in bijvoorbeeld de gezondheidszorg van groot belang zijn." GO ZATERDAG 18 APRIL 2020 CYRIL ROSMAN Hoogleraar onderwijs wetenschappen aan de Open Universiteit 1. Welke kans biedt de lockdown voor veranderingen in het onderwijs? 2. Welke maatregelen zijn er in 2022 geno men? 3. Hoe ziet het onder wijs eruit in 2022? LEESVERDER OP PAGINA 16

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 63