CORONAVIRUS NIEUWS 3 1,5 meterwinkelenóók de bh veilig op maat stellen Pas na Pasen durfde 'de branche' het hardop te roepen: winkelen kan weer, het is veilig. Wordt het dit weekend dan 'lekker' druk in de stad? Reken op véél plexiglas, buiten wachten én geruststellende ondernemers. helaas. Dit werkt ook goed.'' De spullen gaan daarna op de post. Maar plexiglas blijft het wonder middel. Bij Derksen Schoenen in Duiven hebben ze Jeffrey van Mouriks idee al geadopteerd - of ze waren nog eerder, wie weet - en rollen ze een omgebouwd Ikea- rek met glas voor je neus om als vanouds je veters te kunnen strik ken. Ondergoed En in De LingerieBoetiek in Arn hem hangen complete vierkante meters plexiglas m de pashokjes. ,,Zodat wij veilig de bh op maat kunnen stellen'', zegt eigenaresse Masha Pablos-Ordis. ,,Eerst deed de klant het zelf en keken wij op 1,5 meter, maar dan moet het gor dijn van het pashokje open... en je staat toch in je ondergoed.'' Wéér dat plexiglas. ,,Wat we normaal in een jaar aan kunststof- schermen verkopen, zijn we nu in een maand kwijt'', zegt Jan van Es, van Van Es Glas- en verfgroothan- del. ,,Supermarkten, tuincentra, winkels, overal waar balies zijn.'' Van Es is een neef van schoenver koper Van Mourik. ,,Hij heeft met een een paar platen voor nóg wat rekken besteld, haha.'' www.theaterzeelandia.nl geen plexiglasrek voor je neus, maar zelf je schoen passen. ,,Doel- gericht winkelen, dat is het - eh - doel'', zegt de verkoopster aan de deur bij Van Haren in Dordrecht. Rechts van haar moet je erin, links eruit. Voor sommige klanten is het wennen. ,,Dan komt er een stel dat zegt dat ze allebei schoenen willen kopen. Maar dan gaat die man ge lijk met die vrouw naar de dames afdeling. Zonder mannenschoe nen te kijken. Dat is dus niet de bedoeling. Eigenlijk moet die man buiten wachten.'' Het vergt voor veel personeel een schep extra communicatiever mogen en, laten we zeggen, wat dwingende vriendelijkheid. In de supermarkt is het al lastig om klanten 'die maar voor één ding komen' te vragen toch een karretje mee te nemen, in winkels is het óók wennen. Aanraken Bij Mediamarkt is het de bedoe ling dat je plastic handschoentjes aan doet. „Vrijwillig, voor als je 'van plan bent' spullen aan te ra- ken. Maar op de afdeling waar ta blets en telefoons liggen, móet je handschoentjes aan'', zegt de fili aalhouder in hartje Rotterdam. ,,Want die producten raak je aan.'' In de praktijk doet gelukkig bijna geen enkele klant moeilijk. Zo gaat het nieuwe winkelen: rekening houden met elkaar. Of buiten wachten. Vooral bij zaken waar verkoper en klant lang met elkaar bezig zijn en meer dan twee mensen binnen onhandig is. Zoals bij zo'n Amac die Apple-spullen verkoopt. Dat duurt altijd lang. Gelukkig schijnt de zon. En de creativiteit kent geen grenzen. De klant ^s welkom, hoe dan ook. Niks is te gek. She Clo thes in Roermond bijvoorbeeld, doet aan 'facetimeshopping'. „Daarna vul je op een stijlkaart in wat je wilt, plus je figuur, of je een appel bent of een zandloper. Dan selecteren wij de kleding en trekt een medewerkster die aan om te laten zien hoe het staat'', vertelt ei genaresse Valerie Toonen die het liefst styling op maat doet. ,,Aan klanten plukken kan niet meer, Ineens zag hij het: dat kledingrek in de winkelEn dat stuk plexi glas op zolder waar hij ooit de spijlen van de trap mee afsloot ('Zodat m'n kinderen hun hoofd er niet tussen staken'). Jeffrey van Mourik van Van Mourik schoe nen in Sliedrecht wist hoe hij weer veilig bmnen 1,5 meter van zijn klanten kon komen: ,,Ik dacht: als ik dat plexiglas op dat rek hang, kan ik met mijn handen eronderdoor bij iemands voeten, om te kijken of de schoen past, zonder gevaar. Toen we een foto op Facebook hadden gezet, blééf het reacties regenen.'' INretail-voorman Jan Meerman noemde het afgelopen week als een van de voorbeelden hoe zijn branche (mode-, schoenen-, sport- en kampweerwinkels) vooruitlopend op Ruttes '1,5 me tersamenleving' de zaakjes inmid dels voor elkaar lijkt te hebben. Zij hóefden al nooit dicht, die win kels, maar gingen een maand gele den toch massaal op slot. Voor de veiligheid. En er kwam niemand meer. Fris Maar nu de zon schijnt, frisse zo merkleren nodig zijn en het bin nen zitten ons de keel uit hangt, gaan de deuren open en lopen we langzaam warm op 1,5 meter. Waar anders kan dat - de horeca is nog dicht - dan in winkels? Waar je ook kijkt, papiertjes met regels hangen overal. Bij Van Ha ren delen ze schoenlepels of pas sokjes uit bij binnenkomst. Hier zaterdag 18 april 2020 STICHTING THEATERPRODUCTIEHUIS ZEELANDIA ZOEKT PER 1 JULI 2020: EEN VOORZITTER EN EEN LID (FINANCIËLE DESKUNDIGHEID) VOOR DE RAAD VAN TOEZICHT MEER INFORMATIE: Alleen met handschoentjes aan mag bij Media Markt in Rotterdam een product worden vastgepakt. foto frank de roo Overal plexiglas... tot in het pashokje Victor Schildkamp Sliedrecht Scooter Spe ciaalzaak Re- horst in Den Haag was de klanten van dienst vanach ter windscher men van scoo ters. De uitspa ring aan de on derkant zat er al en was ideaal om op veilige afstand wissel geld te geven. Inmiddels zijn ze toch vervan gen door échte plexiglasplaten. ,,De baas vindt dat toch netter voor de klant'', zegt medewer ker Erwin. FOTO FRANKJANSEN Passen en meten kan veilig achter plexiglas bij De LingerieBoetiek in Arnhem. foto koen verheijden

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 3