II Wie-vergeet-wie-nietje? 10 ZEELAND EXPOSITIE RIET KINT IN PAND 3 In Pand 3, waar Riet Kint twee jaar geleden haar debuutexpositie had, presenteert zij tekeningen en schilderijen. Met een paar lijnen zet zij direct een voorstelling neer. Riet Kint werkt soms met Oost-Indische inkt, soms met verf. Vaak houdt haar werk het midden tussen schilderen en tekenen. Haar beeld taal is een eigenzinnig soort figura tie, die ik surrealistisch expressio nisme zou willen noemen. Surrea listisch, omdat ik zie dat de voor stellingen spontaan, vanuit het on derbewuste ontstaan. Expressio nistisch, omdat emotie en beteke nisgeving vorm en voorstelling be palen. Tafels, stoelen - vaak met voetjes aan de poten - vazen en klokken zijn terugkerende elemen ten. Ik herleid ze tot het restaurant in Paal dat Kint met haar partner bestiert. Kok Kint vertrok ooit uit Zeeuws- Vlaanderen naar Amsterdam om de kunst in te gaan, maar zij ont wikkelde zich als succesvol kok. Te rug in haar geboortestreek kreeg de drang om beeldend te creëren ge leidelijk weer de ruimte. Dat leidt tot een stroom werk waarin haar visie op mens en wereld zich intri gerend vertoont. Wat haar werk in teressant maakt is het samenspel tussen de onderdelen en de moge lijke betekenissen die ze oproepen. Een voorbeeld. Over een door- zichtig grijze achtergrond zijn drie vaasvormen met lijnen aangeduid. Een ervan staat op een tafeltje waarvan de poten voetjes hebben. De vazen verwijzen dus naar per sonages. De vaas op het tafeltje heeft een nummer: 1. Hoewel klei- 1 ner dan de andere lijkt hij de be- 1 langrijkste. De rechter vaas heeft 1 zelf geen nummer. Er zweeft een 3 boven in een cirkeltje. Vaas num mer 2 heeft ook een cirkeltje boven zich, met het cijfer 1 erin. Hier lijkt sprake van een potentiële verschui ving van posities. In de vazen zijn kleine geelgouden stippen te zien. Er zweven er ook een paar in de 1 ruimte. J e kunt ze zien als (potenti ële) inhoud van de vazen. Mij valt op dat vaas nummer 1 leeg is: geen inhoud heeft. In haar vorige expositie waren er nogal wat werken met Ego als titel. In een andere vorm is dat ook nu een belangrijk thema. Als onder deel van de relatie tussen mensen en in het bijzonder het fenomeen dat sommigen zich een belangrijke positie verwerven, niet gebaseerd op hun inhoud, maar op hun ver mogen de werkelijkheid te mani puleren. Een fenomeen dat zowel in de nabije omgeving als op het wereldtoneel veelvuldig voorkomt. Een ander thema in haar werk, al even actueel, is het fenomeen 'tijd'. Haar tafel/stoel-personages hebben nogal eens gezelschap van klokken. Haar beeldtaal is een eigenzinnig soort figuratie, die ik surrealistisch expressionisme noem Kint definieert haar personages door de tijd die ze hebben of door hoe ze met de tijd omgaan. Een re levante insteek. Wordt het bestaan niet steeds vaker door de klok gere geerd in een wereld waarin tijd voor elkaar schaars is en het woord 'keuzestress' is uitgevonden? De kooien die Kint veelvuldig schil- dert, belichamen een verwant as pect van ons leven. Hoe gebruiken wij onze vrijheid? Laten wij ons be palen door angst of door mogelijk heden? Sluiten we ons op in onze eigen wereld of gaan we wezenlijke relaties aan met elkaar? Kint laat op allerlei manieren zien dat we er als mensheid nog niet zijn. Maar de vraag stellen is ook de hoop hebben iets of iemand in beweging te bren gen. En beweging kan verandering met zich meebrengen. Ten goede of ten kwade. Tussen alle initiatieven om aandacht te geven aan men sen die geen bezoek meer kunnen ontvangen omdat zij in een zorginstelling wonen, zit er één waarover ik blijf nadenken. Misschien is dat ook de bedoeling van Alzheimer Nederland. Dat we zo onze hersens fit proberen te houden. Vorige week vrijdag plukte ik de pagina uit de krant. Er stond een vergeet-me-nietje op een knalgele ondergrond afgebeeld. Op de bijbehorende site wevergeten- jullieniet.nl vond ik knutselsjablo- nen om vergeet-me-nietjes op de stoep te tekenen, een windmolen tje te maken, koekjes te bakken of een vlaggetjeslijn te maken van mijn oude spijkerbroek. Het idee is een signaal af te geven dat we el kaar missen, maar niet vergeten. Mijn dementerende moeder ver gat mij in haar levensavond wel, ik haar niet. Wie zij was werd uitge gumd en zij verdween uit het le ven. De pijn daarover zat bij mij. Dat heeft Alzheimer Nederland dan weer wel begrepen. Geen mens wil vergeten worden. Als ik dat er mee had kunnen voorkomen, had ik misschien honderd vergeet-mij- nietjes op de stoep van verplee ghuis De Wijngaard in Bosch en Duin getekend. Ouderenpsycholoog Sarah Blom vroeg zich in het Nederlands Dag blad af of demente bewoners van verpleeghuizen niet te zwaar ge straft worden door het bezoekver- bod van familieleden. Maar ze stelt ook vast dat sommige patiënten Monnikenwerk rustiger en minder gestrest zijn nu ze geen bezoek meer krijgen. Wor den niet juist de partner en kinde ren van dementerenden gestraft nu ze hun geliefden niet meer mogen bezoeken? ,,Mensen die niet meer zelfstan dig kunnen wonen omdat zij de mentie hebben, begrijpen weinig of niets van de huidige situatie. Vi deobellen met naasten is misschien zinvol, maar mij zullen ze nog niet herkennen", legt Jörg Buller uit. Hij is pas kort als predikant voor oude- renpastoraat verbonden aan de Nieuwe Kerkgemeente in Middel burg. ,,Als ik hen persoonlijk be zoek kan beleving van waarde zijn. Mensen herkennen liederen en een gebed als het Onze Vader." Binnen de Nieuwe Kerkgemeente is naast de predikant ook een 'taakgroep ouderen' actief. Piet van Keulen, voorzitter van de taakgroep: ,,Het is bizar dat alles in één klap volledig stil is komen te liggen nu er geen kerkelijke vieringen meer in de zorgcentra zijn. De activiteiten in 't Hofje onder de Toren voor de ou deren die nog zelfstandig wonen, zijn ook allemaal vervallen. We kunnen een kaartje schrijven naar de mensen die ons bekend zijn, maar dat werkt alleen als mensen de betekenis van een kaart bevat ten. Hoe het met 'onze' demente renden in instellingen gaat, valt niet te volgen. Vanuit de huizen wordt geprobeerd het contact met directe familie in stand te houden, de kerk staat op afstand. Onze le den van de taakgroep zitten nu ook veel thuis en missen zelf naast de normale aanloop hun vrijwilligers werk." Het is een verhaal met sombere tonen. Maar waarom richt het ou- derenpastoraat zich in deze periode niet juist op de naaste verwanten van de dementerenden? De men sen die het pijn doet om vergeten te worden en voor wie het een straf is om niet op bezoek te kunnen gaan? Dat heeft en geeft misschien wel zin en daar is de kerk van, toch? zaterdag 18 april 2020 Nico Out RECENSIE Werken van Riet Kint. fotos nico out Tot en met 12 juni. Pand 3, Gent- sebreedstraat 3 Philippine. Don derdag en vrijdag 13.00 - 16.30 uur en op afspraak José Baars José Baars schrijft wekelijks over religie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op pzc.nl/monnikenwerk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 38