Het kreeg zowel veel kritiek als veel lof van femisten De eerste uitgever die dit boek onder ogen kreeg, weigerde het Saai, een lofzang op de vrouwelijke seksualiteit, of porno? II et was dé literaire gebeurte- I nis van 1973: de verschijning I van Fear of Flying, het de I buut van de Amerikaanse I schrijfster Erica Jong. De titel is een woordspeling, want de 29-jarige hoofdpersoon Isadore Wing is niet alleen ziekelijk bang om in een vliegtuig te stappen, maar heeft ook een gecompliceerde verhouding met de mannengulp (defly). Aan de ene kant mag ze die overdreven graag ope nen of fantaseert ze erover dat te doen, aan de andere kant voelt ze zich als Joods prinsesje bovenmatig schuldig over haar seksuele verlangens en ge dragingen. Isadora heeft fantasieën waarin ze schaamtevrij kortstondige seks heeft met anonieme mannen. Ze krijgt een affaire met een collega van haar man, waarna ze op zoek gaat naar zichzelf en naar het antwoord op de vraag waarom ze vlucht in mannen en sek sueel genot. Kan ze wel een feministe zijn als ze tegelijkertijd hunkert naar een grote stijve pik? Het boek riep uiteenlopende reacties op en kreeg zowel veel kritiek (van bijvoorbeeld feministen) als veel lof (van bijvoorbeeld feministen). Was het porno of literatuur? Alle ophef zorgde er in ieder geval wel voor dat de roman met 27 miljoen exemplaren behoorde tot de best verkochte boeken van de jaren 70. Er is een meisje in het zieken huis beland, nadat zij op nogal klunzige wijze heeft geprobeerd haar beneden- buikse lichaamsgebied bij te scheren. Liggend tussen medische apparaten overdenkt zij haar (seksuele) leven en hoe de wereld omgaat met het vrouwelijke lichaam. Dit is het begin van Feuchtgebiete (in het Nederlands: Vochtige streken), de inmiddels verfilmde debuutroman van de Duitse Charlotte Roche (42). De schrijfster verbaasde zich over het mede door de media in stand gehouden ideaalbeeld van vrouwen, dat voor schrijft dat zij er immer onberispelijk uitzien, nimmer ongesteld zijn en zich te allen tijde voorbeeldig gedragen. Om hiertegen te ageren schreef ze een provocerende roman over jonge vrouwen die het met hun hygiëne niet zo nauw nemen. De eerste uitgever die dit boek onder ogen kreeg weigerde het uit te geven omdat het 'vieze pornogra fie' zou zijn. Dat was het boek niet, want ondanks de al dan niet vrolijke, soms hilarische seksuele uitspattingen, gaat de roman ook over een scheiding van twee ouders en een jonge vrouw die haar weg zoekt in een weerbarstige wereld. De uitgever die Roche weigerde zal daar overigens wel spijt van hebben gehad, want alleen al in Duitsland wer den er 2,5 miljoen exemplaren van ver kocht. En terecht. I-oen in 2001 in Frankrijk La vie sexuelle de Catherine M. van Catherine Millet (toen 53) verscheen, spleet het vuist dikke boek recensenten en lezers. Er waren drie kampen: mensen die zeiden dat ze het excessieve seksu ele gedrag van Catherine vooral heel saai vonden, mensen die de roman een goedkope vorm van literaire pornogra fie noemden en mensen die het boek omarmden vanwege de lofzang op de ongeremde vrouwelijke seksualiteit. Deze controverse zorgde voor een mediahype en die kwam de wereld wijde verkoop natuurlijk ten goede. In haar boek beschreef Millet - die sinds de jaren 70 een open huwelijk had met een fotograaf en schrijver - hoe zij als jong meisje leerde masturberen, hoe seks haar leven richting gaf en hoe zij uiteindelijk ontelbaar veel ontmoetin gen had met vaak anonieme mannen. Openhartig en zonder emotionele wroeging beschreef ze haar grenzeloze bezoeken aan parken, openbare toilet ten en orgies waaraan soms meer dan honderdvijftig mensen deelnamen. In 2008 verscheen de opvolger van het boek, Jour de soufrance (in het Nederlands verschenen als Jaloezie), waarin Millet de intense jaloezie be schreef die ze voelde toen ze erachter kwam dat haar man een serieuze ver houding had met een andere vrouw. Dat boek verkocht veel minder goed. HET RITSLOZE NUMMER ERICA JONG ERICA JONG VOCHTIGE STREKEN CHARLOTTE ROCHE CHARLOTTE ROCHE Vochtige streken HET SEKSUELE LEVEN VAN CATHERINE M. CATHERINE MILLET ZATERDAG 18 APRIL 2020 35

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 115