'Ik heb in de goot gelegen, ben verguisd, maar heb ook het allerhoogste bereikt' in al die gestrande relaties altijd de leiding nam. En als het dan goed ging, wilde ik weg. Ik ben niet van de gezelligheid. Ik kijk van kinds af aan naar sloten en deuren. Als mijn moeder mij opsloot, brak ik de deur open en ontsnapte ik. Of ik klom uit het raam en belandde op straat. Ik wil altijd weg. Eigenlijk al sinds ik kan lopen. Dat is ongetwijfeld te herleiden tot de oorlog. Uiteindelijk is alles bij mijn generatie daar op terug te voeren. Ik heb dingen gezien die niet geschikt waren voor kinderogen. Vanaf mijn jongste jaren heb ik voor mezelf moeten vechten. Ik zat op twaalf scholen, woonde in tehuizen en ging naar een Duits internaat. Die onrust is er nooit meer uit gegaan.'' Om die reden was hij zo ingenomen met de expositie met zeegezichten in Museum JAN - die schilderijen zijn een overwinning op zijn demonen. ,,Of ik nou in Umbrië ben of in Cape Cod, altijd maak ik schetsen van de zee. De zee geeft rust. Van alles projec teer ik op die enorme vlakte. Als ik naar een zee kijk, reis ik in mijn hoofd. Dat kan naar een ver land zijn, of naar het verleden. De zee is mijn ideale nooduitgang.'' Zijn recente zeegezichten hebben een ruige, grove textuur - de olieverf is er, gemengd met zand, in lagen opgesmeerd. „Schrijven stemt mij melancholiek. Schil deren maakt juist de driften los. Ik boetseer meer dan dat ik een penseel gebruik. Dat begint al als ik de verf meng. Die geur van terpentijn en lijnolie, van verf. Heerlijk. Ik kan dan ook niet meer stoppen. Soms slaap ik zelfs tussen mijn doeken.'' Rudi Fuchs, voormalig directeur van het Haags Gemeentemuseum en het Stedelijk Museum Amsterdam, noemt Cremer 'een schilder van de heimwee'. ,,Dat vind ik wel mooi, ja. Ik heb natuurlijk op de wilde vaart gezeten, naar de Poolzee, IJszee en de Finse Golf. In mijn atelier in Italië heb ik de her inneringen daaraan geschilderd. Het zijn altijd herinneringen die ik schilder. In Italië droom ik over Amsterdam. Als ik in Amsterdam ben, droom ik over Italië, New York of Groenland.'' Het kunstenaarschap hoort net zo bij zijn leven als ademhalen of water drinken. ,,An- deren hebben misschien net zoveel talent, maar ik ben goed geworden door mijn sterke wil. Ik heb in de goot gelegen, ik ben verguisd, maar ik heb ook het allerhoogste bereikt met mijn boeken en schilderijen. Van de buitenkant lijkt mijn leven onge looflijk avontuurlijk. Wat mensen vergeten, is dat ik altijd aan het werk ben en vasthoud aan mijn doelen.'' In deze tijd mijmert hij vaak over het Twentse landschap van zijn jeugd. ,,Als jochie werkte ik bij boeren. Ik ruik nu nog de geuren van het land na een onweersbui en ik zie, nu ik erover begin, de korenvelden meteen weer voor me. Het land van mijn jeugd bestaat niet meer, net zoals veel mensen uit mijn leven er niet meer zijn. Daarom werk ik door. Als ik schilder of schrijf, zijn er geen grenzen.'' Barbaar op Ibiza is verkrijgbaar vanaf mei en kost €80. De expositie Cremer - Noord waarts 2010-2020 is te zien in Museum JAN, Amstelveen. Houd de website van het museum in de gaten om te zien wann,eer het weer opengaat. museumjan.nl ZATERDAG 18 APRIL 2020 25

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 105