CORONAVIRUS De kaart van Italië toont een lappendeken aan maatregelen Door de coronacrisis verdwijnen de files als sneeuw voor de zon 5 te versoepelen provincies afschalen, mits je genoeg kunt testen en traceren met bijvoor beeld de privacyvriendelijke app. Pas als je zeker weet dat je zorgsysteem het aankan, kan je verder.'' Bert Niesters, hoogleraar medische microbiologie en hoofd van de sectie klinische virologie van het UMCG in Groningen, noemt de noordelijke exitvariant een interessante strategie: ,,Wij hebben in ons ziekenhuis al een week geen medewerker meer positief getest, dat is een goed signaal. Maar voordat je zoiets uitprobeert, moet je wel weten of we ook in de thuiszorg, in de verpleeghuizen en bij huisartsen alle potentiële brandhaarden goed in beeld hebben. Pas dan zeg ik: dit is een interessante optie.'' De regionale benadering komt niet uit de lucht vallen. In China gelden in diverse regio's verschillende restric tieniveaus, de Duitse denktank IFO schetste dit weekeinde eveneens het scenario waarbij regio's met vol- doende ziekenhuiscapaciteit en wei nig infecties als eerste 'open' kunnen. Er kleven wel risico's aan deze koers: in gebieden waar nog maar weinig mensen besmet zijn geraakt, is het po tentiële aantal nieuwe gevallen erg groot omdat de groepsimmuniteit daar verder weg lijkt. Maar beginnen met versoepelen in het geplaagde Noord-Brabant kan gezien de enorme druk op de ziekenhuiscapaciteit zeker niet. Risico's Burgemeester Sybrand Buma van Leeuwarden, voorzitter van de Veilig heidsregio Friesland, is voorzichtig over een eventuele vroege versoepe ling in zijn regio: ,,Als de regering een tweede fase wil starten in bepaalde gebieden, gaan we ermee aan de slag. Maar wij gaan hier nu niet even een ei gen beleid voeren. De risico's van het virus zijn hier net zo groot als elders.'' Het RIVM en het ministerie van Volksgezondheid noemen het nog 'te vroeg' om in te gaan op het noordelijk exitplan. Wel schreven de kabinets adviseurs van het OMT vorige week al dat de optie van regionale maatrege len verder 'verkend' moeten worden. Er zijn volgens het OMT - het ad viesteam met virologen, medici en epidemiologen - zowel argumenten 'voor als tegen' regionale versoepeling. Potentieel probleem is bijvoorbeeld het horecatoerisme uit gebieden waar nog strengere maatregelen gelden. Het OMT en de aan het RIVM geli eerde hoogleraren en deskundigen verkennen diverse opties om geleide lijk uit de sociale en economische lamlegging te komen. Deze week moeten meer concrete maatregelen op tafel komen. Er kan ook worden ge dacht aan maatregelen gericht op spe cifieke branches of leeftijdsgroepen. Om opnieuw een ongecontroleerde uitbraak te voorkomen, zijn wel harde voorwaarden verbonden aan eventu- ele versoepeling. Zo mag er pas afge schaald worden als het aantal nieuwe besmettingen laag is: het aantal men sen dat een patiënt gemiddeld aan steekt moet dan lager liggen dan één. Deze factor ligt nu rond de één. Ook moet het zorgsysteem meer lucht hebben. Volgens Diederik Gom- mers, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care, is er daar pas sprake van als er zevenhon derd of minder coronapatiënten op de ic's liggen. Dat zijn er nu nog dik 1300. En belangrijk: er moet voldoende materiaal zijn om verdachte gevallen te testen, en er moet uitgebreid con- tactonderzoek gedaan kunnen wor den als mensen besmet raken, bij voorbeeld met hulp van de app. In het Noorden wordt aan veel van die voorwaarden voldaan, ziet bijzon der hoogleraar Boncz: ,,Als je door goed te testen en te traceren de aantal len infecties laag houdt, kun je dit uit rollen naar andere regio's.'' DAGBOEK ITALIË De boekhandel bij ons in de buurt ging vanochtend toch niet open; president van regio Lazio, Nicola Zingaretti, vond het nog niet verantwoord. Boekwinkels blijven dicht tot maandag, nog een week geduld. Geen nieuwe Geronimo Stilton voor onze oudste zoon. De teleurstel ling druipt van zijn gezicht. Zingaretti staat niet alleen. Elke regionale bestuurder interpreteert het nieuwe overheidsdecreet op zijn eigen manier en eigenlijk doen ze dat met alle decreten van premier Conte. Italië is groot en terwijl een complete lockdown in Lombardije vanzelfsprekend is - gezien de heftigheid van de pan- demie daar - kan die maatregel 1200 kilometer verderop op Sicilië overdreven lijken. Het gevolg: een lappendeken aan regels en bepa lingen die soms van gemeente tot gemeente verschillen. Zo volgt de regio Emilia-Ro- magna het decreet van de centrale overheid, maar niet voor de zoge noemde Rode Zones en mag je rond Venetië verder dan 200 meter van je huis ('als het maar geen vier kilometer wordt'). In Ligurië, bij Genua, is het toegestaan in je moestuin werken, maar in Tren- tino (tegen de Oostenrijkse grens) blijft alles bij het oude, dus bin nenblijven en alleen supermark ten en apotheken open. Ook zijn er delen van Italië die letterlijk van de buitenwereld zijn afgesloten. Calabrië, de teen van de Italiaanse laars, is sinds eind maart verboden toegang voor niet- bewoners. Sommige dorpen ne men dat erg serieus; zo heeft Sca- lea de toegangswegen geblok keerd. Er staat politie en iedereen wordt gecontroleerd. Levensmid delen, medicijnen en andere eer ste levensbehoeftes worden aan de rand van het dorp afgeleverd en In Ligurië mag je in je moestuin werken, maar in Trentino blijft alles bij het oude door lokale transporteurs verder vervoerd. In Calabrië is men doodsbang dat het coronavirus toeslaat, want terwijl de zorg in Lombardije bij de beste van Europa hoort, is de staat van de medische zorg in de zuidelijke regio bedroevend. Er zijn veel te weinig ziekenhuizen en in die ziekenhuizen die er zijn, is aan alles een tekort. In Cetraro, op drie kwartier rijden van Scalea het dichtstbijzijnde ziekenhuis, zijn maar liefst vijf intensivecare- plekken beschikbaar. Better safe than sorry, denken ze daar in het zuiden. Het zal niemand verbazen dat je ook in Calabrië geen boeken kan kopen vandaag. woensdag 15 april 2020 GO DEN HAAG Voor de verkeersdeelnemer lijkt de coronacrisis een geluk bij een onge luk: die heeft de weg bijna voor zich alleen. Het verkeer is de afge lopen weken aanzien lijk afgenomen, blijkt uit onderzoek. In 2020 zijn de effecten van het coronavirus op het ver keer het meest ingrij pend, voorspelt het Kennisinstituut voor Mo biliteitsbeleid (KiM). Als de beperkende maatre gelen drie maanden duren, zal het aantal vrachtwagens en perso nenauto's op de weg met bijna 10 procent dalen. Als Nederland twaalf maanden op slot blijft, loopt het verkeer op jaarbasis zelfs met een derde terug. ,,We zien bijna geen files of reistijdverlies meer op de rijkswegen", zegt on derzoeker Jan Francke. ,,De files die er nog staan, zijn vaak het ge volg van ongevallen." De daling in het verkeer is het grootst in de spits, en dat wordt natuurlijk vooral veroorzaakt doordat veel mensen thuiswerken of tijdelijk geen werk hebben. De crisis zal ook op langere termijn lang naijlen, ver wacht Francke. ,,Het (vracht-)verkeer zal nog extra afnemen, omdat we minder geld te be steden hebben als ge volg van de economi sche crisis die wordt voorspeld." Bij een diepe recessie moet het vrachtverkeer rekening houden met een krimp tot 5 procent tussen 2019 en 2025. Het to tale wegverkeer komt dan pas over vijf jaar weer uit boven het ni veau van vorig jaar. lockdown is 'logische optie' In de drie noorde lijke provincies samen zijn 1000 be- smettingsgevallen bekend. In heel Ne derland zijn dat er 27.000. Angelo van Schaik Rome Ondanks de iets afnemende groei van het aantal besmettin gen en de groeiende druk van het bedrijfsleven om de econo mie weer op te starten is fase 2 nog niet begonnen. Premier Conte kondigt aan de teugels voorzichtig te laten vie ren, maar lokale bestuurders trappen op de rem. Correspon dent Angelo van Schaik bericht vanuit Rome. Het rijk (bijna) alleen op de A1 ter hoogte van knoop punt Muiden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 5