CORONAVIRUS
De kaart van Italië toont een lappendeken aan maatregelen
Door de coronacrisis verdwijnen
de files als sneeuw voor de zon
5
te versoepelen
provincies afschalen, mits je genoeg
kunt testen en traceren met bijvoor
beeld de privacyvriendelijke app. Pas
als je zeker weet dat je zorgsysteem
het aankan, kan je verder.''
Bert Niesters, hoogleraar medische
microbiologie en hoofd van de sectie
klinische virologie van het UMCG in
Groningen, noemt de noordelijke
exitvariant een interessante strategie:
,,Wij hebben in ons ziekenhuis al een
week geen medewerker meer positief
getest, dat is een goed signaal. Maar
voordat je zoiets uitprobeert, moet je
wel weten of we ook in de thuiszorg,
in de verpleeghuizen en bij huisartsen
alle potentiële brandhaarden goed in
beeld hebben. Pas dan zeg ik: dit is een
interessante optie.''
De regionale benadering komt niet
uit de lucht vallen. In China gelden in
diverse regio's verschillende restric
tieniveaus, de Duitse denktank IFO
schetste dit weekeinde eveneens het
scenario waarbij regio's met vol-
doende ziekenhuiscapaciteit en wei
nig infecties als eerste 'open' kunnen.
Er kleven wel risico's aan deze koers:
in gebieden waar nog maar weinig
mensen besmet zijn geraakt, is het po
tentiële aantal nieuwe gevallen erg
groot omdat de groepsimmuniteit
daar verder weg lijkt. Maar beginnen
met versoepelen in het geplaagde
Noord-Brabant kan gezien de enorme
druk op de ziekenhuiscapaciteit zeker
niet.
Risico's
Burgemeester Sybrand Buma van
Leeuwarden, voorzitter van de Veilig
heidsregio Friesland, is voorzichtig
over een eventuele vroege versoepe
ling in zijn regio: ,,Als de regering een
tweede fase wil starten in bepaalde
gebieden, gaan we ermee aan de slag.
Maar wij gaan hier nu niet even een ei
gen beleid voeren. De risico's van het
virus zijn hier net zo groot als elders.''
Het RIVM en het ministerie van
Volksgezondheid noemen het nog 'te
vroeg' om in te gaan op het noordelijk
exitplan. Wel schreven de kabinets
adviseurs van het OMT vorige week al
dat de optie van regionale maatrege
len verder 'verkend' moeten worden.
Er zijn volgens het OMT - het ad
viesteam met virologen, medici en
epidemiologen - zowel argumenten
'voor als tegen' regionale versoepeling.
Potentieel probleem is bijvoorbeeld
het horecatoerisme uit gebieden waar
nog strengere maatregelen gelden.
Het OMT en de aan het RIVM geli
eerde hoogleraren en deskundigen
verkennen diverse opties om geleide
lijk uit de sociale en economische
lamlegging te komen. Deze week
moeten meer concrete maatregelen op
tafel komen. Er kan ook worden ge
dacht aan maatregelen gericht op spe
cifieke branches of leeftijdsgroepen.
Om opnieuw een ongecontroleerde
uitbraak te voorkomen, zijn wel harde
voorwaarden verbonden aan eventu-
ele versoepeling. Zo mag er pas afge
schaald worden als het aantal nieuwe
besmettingen laag is: het aantal men
sen dat een patiënt gemiddeld aan
steekt moet dan lager liggen dan één.
Deze factor ligt nu rond de één.
Ook moet het zorgsysteem meer
lucht hebben. Volgens Diederik Gom-
mers, voorzitter van de Nederlandse
Vereniging voor Intensive Care, is er
daar pas sprake van als er zevenhon
derd of minder coronapatiënten op de
ic's liggen. Dat zijn er nu nog dik 1300.
En belangrijk: er moet voldoende
materiaal zijn om verdachte gevallen
te testen, en er moet uitgebreid con-
tactonderzoek gedaan kunnen wor
den als mensen besmet raken, bij
voorbeeld met hulp van de app.
In het Noorden wordt aan veel van
die voorwaarden voldaan, ziet bijzon
der hoogleraar Boncz: ,,Als je door
goed te testen en te traceren de aantal
len infecties laag houdt, kun je dit uit
rollen naar andere regio's.''
DAGBOEK ITALIË
De boekhandel bij ons in de
buurt ging vanochtend
toch niet open; president
van regio Lazio, Nicola Zingaretti,
vond het nog niet verantwoord.
Boekwinkels blijven dicht tot
maandag, nog een week geduld.
Geen nieuwe Geronimo Stilton voor
onze oudste zoon. De teleurstel
ling druipt van zijn gezicht.
Zingaretti staat niet alleen. Elke
regionale bestuurder interpreteert
het nieuwe overheidsdecreet op
zijn eigen manier en eigenlijk
doen ze dat met alle decreten van
premier Conte. Italië is groot en
terwijl een complete lockdown in
Lombardije vanzelfsprekend is -
gezien de heftigheid van de pan-
demie daar - kan die maatregel
1200 kilometer verderop op Sicilië
overdreven lijken. Het gevolg: een
lappendeken aan regels en bepa
lingen die soms van gemeente tot
gemeente verschillen.
Zo volgt de regio Emilia-Ro-
magna het decreet van de centrale
overheid, maar niet voor de zoge
noemde Rode Zones en mag je
rond Venetië verder dan 200 meter
van je huis ('als het maar geen vier
kilometer wordt'). In Ligurië, bij
Genua, is het toegestaan in je
moestuin werken, maar in Tren-
tino (tegen de Oostenrijkse grens)
blijft alles bij het oude, dus bin
nenblijven en alleen supermark
ten en apotheken open.
Ook zijn er delen van Italië die
letterlijk van de buitenwereld zijn
afgesloten. Calabrië, de teen van
de Italiaanse laars, is sinds eind
maart verboden toegang voor niet-
bewoners. Sommige dorpen ne
men dat erg serieus; zo heeft Sca-
lea de toegangswegen geblok
keerd. Er staat politie en iedereen
wordt gecontroleerd. Levensmid
delen, medicijnen en andere eer
ste levensbehoeftes worden aan de
rand van het dorp afgeleverd en
In Ligurië mag je in je
moestuin werken,
maar in Trentino blijft
alles bij het oude
door lokale transporteurs verder
vervoerd.
In Calabrië is men doodsbang
dat het coronavirus toeslaat, want
terwijl de zorg in Lombardije bij
de beste van Europa hoort, is de
staat van de medische zorg in de
zuidelijke regio bedroevend. Er
zijn veel te weinig ziekenhuizen
en in die ziekenhuizen die er zijn,
is aan alles een tekort. In Cetraro,
op drie kwartier rijden van Scalea
het dichtstbijzijnde ziekenhuis,
zijn maar liefst vijf intensivecare-
plekken beschikbaar. Better safe
than sorry, denken ze daar in het
zuiden.
Het zal niemand verbazen dat je
ook in Calabrië geen boeken kan
kopen vandaag.
woensdag 15 april 2020
GO
DEN HAAG Voor de
verkeersdeelnemer
lijkt de coronacrisis
een geluk bij een onge
luk: die heeft de weg
bijna voor zich alleen.
Het verkeer is de afge
lopen weken aanzien
lijk afgenomen, blijkt
uit onderzoek. In 2020
zijn de effecten van het
coronavirus op het ver
keer het meest ingrij
pend, voorspelt het
Kennisinstituut voor Mo
biliteitsbeleid (KiM). Als
de beperkende maatre
gelen drie maanden
duren, zal het aantal
vrachtwagens en perso
nenauto's op de weg
met bijna 10 procent
dalen. Als Nederland
twaalf maanden op slot
blijft, loopt het verkeer
op jaarbasis zelfs met
een derde terug. ,,We
zien bijna geen files of
reistijdverlies meer op
de rijkswegen", zegt on
derzoeker Jan Francke.
,,De files die er nog
staan, zijn vaak het ge
volg van ongevallen." De
daling in het verkeer is
het grootst in de spits,
en dat wordt natuurlijk
vooral veroorzaakt
doordat veel mensen
thuiswerken of tijdelijk
geen werk hebben. De
crisis zal ook op langere
termijn lang naijlen, ver
wacht Francke. ,,Het
(vracht-)verkeer zal nog
extra afnemen, omdat
we minder geld te be
steden hebben als ge
volg van de economi
sche crisis die wordt
voorspeld." Bij een
diepe recessie moet het
vrachtverkeer rekening
houden met een krimp
tot 5 procent tussen
2019 en 2025. Het to
tale wegverkeer komt
dan pas over vijf jaar
weer uit boven het ni
veau van vorig jaar.
lockdown is 'logische optie'
In de drie noorde
lijke provincies
samen zijn 1000 be-
smettingsgevallen
bekend. In heel Ne
derland zijn dat er
27.000.
Angelo
van Schaik
Rome
Ondanks de iets afnemende
groei van het aantal besmettin
gen en de groeiende druk van
het bedrijfsleven om de econo
mie weer op te starten is fase 2
nog niet begonnen.
Premier Conte kondigt aan de
teugels voorzichtig te laten vie
ren, maar lokale bestuurders
trappen op de rem. Correspon
dent Angelo van Schaik bericht
vanuit Rome.
Het rijk (bijna) alleen op
de A1 ter hoogte van knoop
punt Muiden.