4r**&*C
^/~*rrfcj£&
ZEELAND 11
i *■**-> **<ft<k-f
f*fös*séM,s, y
fïW&j'K
&JSé*r» Jï
Atelier
iy
Jii/y
«V
Voorzichtig stapelt Kia
noosh Gerami (1981)
kleine witte blokjes op
elkaar. Later dit jaar
is zijn maquette op ware grootte te
zien bij Toonbeeld in Terneuzen.
,,In het echt is de sculptuur twee
ënhalve meter hoog. Het is een
ruimte in een ruimte en hier'', Ki
anoosh wijst vijf plaatsen aan,
,,daar komen zwart-witanima-
ties."
,,Het gaat over duality waar ik
unity voor zoek. Complexiteit en
eenheid. Ik probeer dat altijd te
doen. Het is mijn filosofie. Je ziet
dat ook in mijn foto's." Kianoosh
laat grote fotoprints zien. Op af
stand lijken het eenduidige vor
men, zoals mensen en dieren.
Maar van dichtbij zie je een com
plex van vele handen.
Kianoosh Gerami studeerde aan
de kunstacademie in Teheran. ,,Ik
ben klassiek opgeleid met tekenen
en olieverf. En daarna ben ik van
uit Teheran in Rome gaan stude
ren omdat wat ik in kunstgeschie
denisboeken had gezien ook in het
echt - in de kunstwereld - wilde
zien. In Rome is dat goed mogelijk.
Het was voor mij ook een manier
om naar buiten te komen. Ik stu
deerde aan de Accademia di Belle
Arti di Roma, ging me bezighou
den met (digitale) fotografie en la
ter met animatie. In Rome vond ik
ook een mooie bijbaan bij Unicef
als grafisch vormgever. Door de
liefde kwam hij in Nederland. Hij
vond haar op een filmfestival in
Italië. ,,In Iran had ik vroeger een
meester. Hij maakte ons wijs in
hoe we filosofie in ons werk kun
nen leggen. Ik ging naar de klas
van oosterse en westerse filosofie.
Het was een mooie aanvulling op
het formalisme (een methode om
kunst te beschouwen vanuit com
positie, kleur, etc.). De academie in
Iran is niet, zoals hier, conceptu
eel. Het is klassieker."
Zwart-wit
Het werk van Kianoosh Gerami is
zwart-wit. Hij doet dat niet be
wust. Wel denkt hij regelmatig dat
hij zijn werk niet complexer hoeft
te maken. ,,De ziel van wat ik wil
vertellen, zit er al in."
,,Ken je het verhaal van de Perzi
sche dichter Jalal ad-DJn Muham
mad Rum! over de koe die in een
land woonde en elke dag gras at?
De literatuur van mijn land is
mooi en heeft heel veel metaforen.
Wat je leest heeft vaak een dub-
bele betekenis. Een koe woont in
een land en eet elke dag gras. Hij
eet en blijft dooreten totdat het
's avonds donker wordt. Dan
denkt hij: 'o nee, als ik zo doorga
heb ik morgen niets te eten.' Maar
's ochtends wordt hij wakker en
het gras is weer aangegroeid en hij
eet en blijft dooreten totdat het 's
De literatuur van
mijn land Iran is mooi
en heeft heel
veel metaforen
avonds donker wordt. Zo gaat het
jaren door. Elke avond maakt hij
zich dezelfde zorgen. Het lukt hem
elke morgen niet om vooruit
te kijken, om gras te sparen. Te
vens lukt het hem niet om elke
avond te geloven dat het
goed komt." In de grote sculptuur
in Toonbeeld Terneuzen zitten
schermen waar Kianoosh gete
kende filmpjes laat zien die steeds
herhaald worden. ,,Het gaat over
metaforen, over mensen die in si
tuaties zitten. Ze hebben een
struggle met problemen. Je ziet
bijvoorbeeld een hoofd in een
zwart gat. De tekening probeert
los te komen, maar het zwarte gat
heeft iets waardoor het steeds
meegaat. Het zwart laat de teke
ning niet los."
Digitaal werken
,,Ik vind digitaal werken fijn, de
techniek fascineert me. Ook mijn
grafische werk en mijn fotografie
verwerk ik op de computer. Heel
anders dan de olieverf waar ik ooit
in opgeleid werd. De beelden in
mijn hoofd staan ook niet stil. Het
is mooi om metaforen digitaal
te verwerken en zo rust in alle
complexiteit van onze maatschap
pij te vinden."
woensdag 15 april 2020
Kianoosh Gerami: ,,Het gaat over mensen die in situaties zitten. Ze hebben een struggle met problemen.'' fotos ernesta verburg
'Metaforen brengen rust in 't hoofd'
Liesbeth Labeur
Dit is een serie over
Zeeuwse kunstenaars en
hun werkplek. Vandaag: Kia
noosh Gerami in Terneuzen
-Kianoosh Gerami