4r**&*C ^/~*rrfcj£& ZEELAND 11 i *■**-> **<ft<k-f f*fös*séM,s, y fïW&j'K &JSé*r» Jï Atelier iy Jii/y «V Voorzichtig stapelt Kia noosh Gerami (1981) kleine witte blokjes op elkaar. Later dit jaar is zijn maquette op ware grootte te zien bij Toonbeeld in Terneuzen. ,,In het echt is de sculptuur twee ënhalve meter hoog. Het is een ruimte in een ruimte en hier'', Ki anoosh wijst vijf plaatsen aan, ,,daar komen zwart-witanima- ties." ,,Het gaat over duality waar ik unity voor zoek. Complexiteit en eenheid. Ik probeer dat altijd te doen. Het is mijn filosofie. Je ziet dat ook in mijn foto's." Kianoosh laat grote fotoprints zien. Op af stand lijken het eenduidige vor men, zoals mensen en dieren. Maar van dichtbij zie je een com plex van vele handen. Kianoosh Gerami studeerde aan de kunstacademie in Teheran. ,,Ik ben klassiek opgeleid met tekenen en olieverf. En daarna ben ik van uit Teheran in Rome gaan stude ren omdat wat ik in kunstgeschie denisboeken had gezien ook in het echt - in de kunstwereld - wilde zien. In Rome is dat goed mogelijk. Het was voor mij ook een manier om naar buiten te komen. Ik stu deerde aan de Accademia di Belle Arti di Roma, ging me bezighou den met (digitale) fotografie en la ter met animatie. In Rome vond ik ook een mooie bijbaan bij Unicef als grafisch vormgever. Door de liefde kwam hij in Nederland. Hij vond haar op een filmfestival in Italië. ,,In Iran had ik vroeger een meester. Hij maakte ons wijs in hoe we filosofie in ons werk kun nen leggen. Ik ging naar de klas van oosterse en westerse filosofie. Het was een mooie aanvulling op het formalisme (een methode om kunst te beschouwen vanuit com positie, kleur, etc.). De academie in Iran is niet, zoals hier, conceptu eel. Het is klassieker." Zwart-wit Het werk van Kianoosh Gerami is zwart-wit. Hij doet dat niet be wust. Wel denkt hij regelmatig dat hij zijn werk niet complexer hoeft te maken. ,,De ziel van wat ik wil vertellen, zit er al in." ,,Ken je het verhaal van de Perzi sche dichter Jalal ad-DJn Muham mad Rum! over de koe die in een land woonde en elke dag gras at? De literatuur van mijn land is mooi en heeft heel veel metaforen. Wat je leest heeft vaak een dub- bele betekenis. Een koe woont in een land en eet elke dag gras. Hij eet en blijft dooreten totdat het 's avonds donker wordt. Dan denkt hij: 'o nee, als ik zo doorga heb ik morgen niets te eten.' Maar 's ochtends wordt hij wakker en het gras is weer aangegroeid en hij eet en blijft dooreten totdat het 's De literatuur van mijn land Iran is mooi en heeft heel veel metaforen avonds donker wordt. Zo gaat het jaren door. Elke avond maakt hij zich dezelfde zorgen. Het lukt hem elke morgen niet om vooruit te kijken, om gras te sparen. Te vens lukt het hem niet om elke avond te geloven dat het goed komt." In de grote sculptuur in Toonbeeld Terneuzen zitten schermen waar Kianoosh gete kende filmpjes laat zien die steeds herhaald worden. ,,Het gaat over metaforen, over mensen die in si tuaties zitten. Ze hebben een struggle met problemen. Je ziet bijvoorbeeld een hoofd in een zwart gat. De tekening probeert los te komen, maar het zwarte gat heeft iets waardoor het steeds meegaat. Het zwart laat de teke ning niet los." Digitaal werken ,,Ik vind digitaal werken fijn, de techniek fascineert me. Ook mijn grafische werk en mijn fotografie verwerk ik op de computer. Heel anders dan de olieverf waar ik ooit in opgeleid werd. De beelden in mijn hoofd staan ook niet stil. Het is mooi om metaforen digitaal te verwerken en zo rust in alle complexiteit van onze maatschap pij te vinden." woensdag 15 april 2020 Kianoosh Gerami: ,,Het gaat over mensen die in situaties zitten. Ze hebben een struggle met problemen.'' fotos ernesta verburg 'Metaforen brengen rust in 't hoofd' Liesbeth Labeur Dit is een serie over Zeeuwse kunstenaars en hun werkplek. Vandaag: Kia noosh Gerami in Terneuzen -Kianoosh Gerami

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 53