Moslimvrouwen zorgen voor verbinding 10 ZEELAND Monnikenwerk NANKY DE VREEZE GALERIE GERRITSE Nanky de Vreeze neemt dozen als uitgangspunt voor beeldende objecten. Ze combineert ze in verschillende maten met elkaar en met andere objecten, zoals stukken hout, stenen of metaalresten. Ze breit ook reliëfs van stroken gerold papier, waardoorheen ze dan soms weer dunne dra den weeft. De opper vlakte van de dozen is vaak be schilderd, in één of twee kleuren. Die krast zij vaak gedeeltelijk weg, waardoor er een doorleefde huid ontstaat. Dat effect bereikt ze ook door met potlood of krijt lichtjes over een ruw oppervlak te gaan. Zo ontstaan verstilde reliëfs, ge maakt met liefde voor het materi aal en met gevoel voor vorm en verhouding. Zeker waar in de compositie de tegenstelling horizontaal-verticaal leidend is, zijn de reliëfs van De Vreeze uitgebalanceerd. Dan ko men spontaniteit, intuïtie en be heersing mooi samen. Waar de diagonaal om de hoek komt kijken ervaar ik de composities als iets gekunstelder. Het adagium 'less is more' komt bijvoorbeeld goed uit in het afgebeelde reliëf uit 2018 waarin de tere textuur van het be werkte witte oppervlak spannend samengaat met de scherpe vou wen van het grijs eronder. Ook het spel dat de Vreeze speelt met de misdrukken van verpakkingen, een lege rol plakband en een zwart geschilderd doosje is fraai. De dy- namiek van de vormen op de ver pakking wordt opgepakt door de cirkel van de lege rol en krijgt te genwicht van de zwarte recht hoek. De Vreeze was 45 jaar galerie houdster en heeft een scherp oog ontwikkeld voor vorm en materi- aal. Haar reliëfs zijn een ode aan de verwondering die door zoveel kleine dingen om je heen kan worden gevoed, als je er voor open staat en ze wilt zien. Haar werk is geen illustratie die direct verwijst naar waarnemingen. Maar indirect ervaar ik wel degelijk een relatie Haar werk opent je ogen voor al die kleine dingen die de wereld een bron van beleven maken met het licht dat de huid van een boom doet spreken, het contrast tussen oude steen en een pas ge schilderd kozijn, de sfeer van de stad na een regenbui of een verras sende kleurcombinatie in de schappen van de supermarkt. Haar werk opent je ogen voor al die kleine dingen die de wereld een bron van beleven maken. Beeld Naast het werk van De Vreeze is er één beeld te zien van Jan Goossen (Maracaibo, Venezuela, 1937 - Vrouwenpolder 2005): Casa de los Pensamientos Encarcarcelados. Goossen combineerde fundamen tele sculptuur met een ambachte lijke materiaalbehandeling. Zijn weduwe Yvette Lardinois beheert zijn werk en toont het waar moge lijk. Het 'Huis van de gevangen ge dachten' is een ondoordringbaar bouwsel van rechthoekige struc turen, bestaande uit rood geschil derde houten balkjes. Metafoor voor de mentale rigiditeit waarin mensen zichzelf en anderen zo vaak gevangen zetten. En een ijzersterke verbeelding van wat er gebeurt als de vrijheid van denken is verdwenen. In de spiegel kijkt mij 's avonds een licht gebruinde kop aan. Best leuk met grijs haar, denk ik. En plotseling slaat angst mij om het hart. Nu zit het nog leuk, maar lang kan het niet duren voor mijn warbos verandert in een verwaar loosde coupe. En ineens weet ik het. Een sjaaltje of een hoofddoek, dat is een oplossing! Sommige vrouwen van de moskee kunnen die zó mooi knopen. De vrouw bij wie ik vorig jaar aan tafel mocht schuiven voor het Offerfeest is snel gebeld. We pra ten over de rare tijd waarin we le ven. ,,Mijn vader was in Frankrijk toen het land op slot ging. Hij is 85 jaar en zit daar moederziel alleen. Hij kan niet terug naar Marokko, waar hij woont. Stel je voor dat hij besmet raakt en overlijdt. Dan is er niemand bij en moet hij in Frank rijk begraven worden. En in Ma rokko zit een vriendin vast, die met haar man naar Nederland wil. Ze waren er voor familiebezoek. Hij is zzp'er, zo heet dat toch? Ik maak foto's van zijn post en stuur die op. Hij kan niet werken, maar hij probeert daarvandaan zo het een en ander te regelen." Ineens besef ik dat bij de Al Rah man moskee in Middelburg men sen komen met verschillende na tionaliteiten die verschillende ta len spreken. Hoe blijf je dan als ge meenschap intact? ,,Hoe onder houden jullie als moskee nu con tacten?", vraag ik. ,,We kunnen bellen en appenMaar verder moet je dat maar aan het vrouwen- bestuur vragen, José. Ik weet het niet precies." Een vrouw uit het vrouwenbe- stuur is druk met haar dochtertje en thuisonderwijs. ,,Ze is vijf en dat is een moeilijke leeftijd om te kunnen begrijpen waarom ze nu dingen niet mag die eerder ge woon waren", vertelt ze als ik later terugbel. ,,Binnen de moskee ko men we natuurlijk niet meer sa- men. Maar de preek van de imam wordt opgenomen en uitgezon den. Wij sturen de vrouwen een app-bericht met de link, het man- nenbestuur stuurt het naar de mannen. De preek is in het Ara bisch, maar niet iedereen verstaat dat. Vooral de jongeren spreken beter Nederlands. Ik heb begrepen dat de mannen de opname ko mend weekend daarom voorzien van een Nederlandse samenvat ting. We hebben verschillende groepen waaraan we Arabische les geven. Dat is voor gelovigen be langrijk, omdat ze dan zelf de Ko ran kunnen lezen. We willen onze lessen nu ook digitaal gaan ge ven." De secretaris van het mannen- bestuur werkt als docent Neder lands in het voortgezet onderwijs. Hij is al bedreven in het gebruik van software en 'digitaal lesgeven'. ,,Bij de moskee helpt hij ons vrou wen, die de kinderen tot 13 jaar on derwijs geven, daarmee op weg. Niet in ieder gezin is misschien computerapparatuur beschikbaar. Maar een mobiele telefoon heeft iedereen en daarmee zal het ook wel lukken". Arabisch functioneert naast het Nederlands als lingua franca, de verbindende taal, besef ik ineens. Natuurlijk is onderwijs in die taal juist nu van belang. Ik heb respect voor de slagkracht die mannen en vrouwen bij de Al Rahman mos kee samen aan de dag leggen. Wel iswaar kan ik nog geen sjaal om mijn haar knopen, maar ach, daar voor vind ik wel een tutorial op in ternet. erasds zaterdag 11 april 2020 Reliëfs als ode aan verwondering Casa de los Pensamientos Encarcarvan Jan Goossen. fo to's NICO OUT Nico Out Middelburg Z.t. 2018 van Nanky de Vreeze. Z.t. 2019 van Nanky de Vreeze. T/m 25/4. Nanky de Vreeze en Jan Goossen. Galerie Gerritse. Op afspraak 06-50801818 en op 25/4 van 13.00-17.00 uur. Dan wordt u op gepaste afstand ont vangen door Nanky de Vreeze. José Baars José Baars schrijft wekelijks over religie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op pzc.nl/monnikenwerk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 42